Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ljung_Gbg

Grovrengöring plastbåt - Vad behövs?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har nyligen tagit över en båt som stått på land i ca 2 år, utan presenningar. Det säger kanske sig självt men den ser rätt så illa ut men det bör gå få snyggt igen, hoppas jag.

 

Hur bör man bäst gå tillväga och vilka medel bör man använda? Jag kommer använda högtryckstvätten, men i övrigt?

 

En annan fråga rör bottenmålningen. Båten ät målad men sjösattes aldrig, men färgen är ganska tjock och ojämn. Man ser att det är flera lager över varandra. Min tanke är att slipa ner allt och börja på nytt, men är det ogjort arbete då båten redan är målad? I övrigt ser skrovet bra ut.
 

Hur båten ser ut idag ser ni på bilderna. Tanken är att sjösätta först till våren 2021 men jag tänkte börja arbeta med båten redan nu till höst.
 

Tankar och idéer mottages tacksamt!

 

Mvh Andreas

DD9C47A8-FCC6-4232-963B-83C9E5D652E8.jpeg

5CE76CB0-4455-4370-A742-54AC3CFA9A90.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mesta går säkert bort med högtryckstvätten utan att använda kem, efter det en polering och vaxning. Botten brukar ju bli ganska skrovlig med åren, så det kanske inte behöver åtgärdas till 2021 nu när den ändå är nymålad?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

Nymålad vet jag inte, troligen målades den när den togs upp för två år sedan. Men då den inte varit sjösatt kanske man ändå kan kalla den nymålad...

 

Som man ser på bilden så har båten stått lite fel så vatten inte kan rinna ur. Det kommer jag åtgärda nu när båten flyttas. Troligtvis lägger jag på någon form av teak/plast på durken efter tvätt. Ratten och instrumentpanelen kommer jag nog byta ut.

 

Några andra idéer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker LeFants Boat Cleaner är väldigt effektivt.

MAC A-25 är ännu mer effektivt om det behövs.

Dålig lukt får man bort med Odörgo, men det är nog inte aktuellt i din båt.

 

Även såpa sägs vara effektivt mot "grön båt".

 

Var försiktig med högtryckstvätten i skarvar eftersom man kan få med sig tätningsmaterial eller riva upp ett litet "sår". El och högtryck är inte alltid så bra och trä ska man vätta tvärs fibrerna och försiktigt.

 

Vänta inte med tvättningn för länge. Det är bra om båten hinner torka innan det fryser (men den har ju fryst förut...).

 

Lycka till!

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter rengörning, testa med Polytrol restorer på ratt och instrumentpanel, ibland blir det som nytt 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Jag tycker LeFants Boat Cleaner är väldigt effektivt.

MAC A-25 är ännu mer effektivt om det behövs.

Dålig lukt får man bort med Odörgo, men det är nog inte aktuellt i din båt.

 

Även såpa sägs vara effektivt mot "grön båt".

 

Var försiktig med högtryckstvätten i skarvar eftersom man kan få med sig tätningsmaterial eller riva upp ett litet "sår". El och högtryck är inte alltid så bra och trä ska man vätta tvärs fibrerna och försiktigt.

 

Vänta inte med tvättningn för länge. Det är bra om båten hinner torka innan det fryser (men den har ju fryst förut...).

 

Lycka till!

Mackey

Stort tack för tipset! Uppskattas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Campion595:

Efter rengörning, testa med Polytrol restorer på ratt och instrumentpanel, ibland blir det som nytt 🙂 

Tack för tipset!

 

Jag kanske testar på ratten, instrumentpanelen är så blekt och sliten så den blir nog bara att byta. Dessutom tänkte jag flytta instrumenten och tändningslåset så jag måste sätta dit en ny plexi-skiva över. Den tänkte jag sedan klä med någon film/plast i något snyggt mönster. Tanken var att sätta dit en rostfri ratt så småningom, men jag kanske börjar med att fräscha upp den gamla först...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Ljung_Gbg:

Tack för tipset!

 

Jag kanske testar på ratten, instrumentpanelen är så blekt och sliten så den blir nog bara att byta. Dessutom tänkte jag flytta instrumenten och tändningslåset så jag måste sätta dit en ny plexi-skiva över. Den tänkte jag sedan klä med någon film/plast i något snyggt mönster. Tanken var att sätta dit en rostfri ratt så småningom, men jag kanske börjar med att fräscha upp den gamla först...

Rostfritt är kallt när det är kallt och varmt när det är varmt,inte så skönt att hålla i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biotab/Biocool mögeltvätt funkar väldigt bra för ta bort grön/svartmögel, spruta och borsta med mjuk borste först, spola därefter med högtrycken.

https://www.jula.se/catalog/fritid/bat/batvard/rengoring/mogeltvatt-550179/

https://www.campingvaruhuset.se/ovrigt/rengorning-underhall/tvattmedel/biotab-mogeltvatt?gclid=EAIaIQobChMIlYuWyvmD6wIVUuh3Ch0_4QNBEAYYASABEgKVPPD_BwE

 

Sharkbite är ett måste för vattenlinjen, rena mirakelmedlet

https://www.jula.se/catalog/fritid/bat/batvard/rengoring/batrengoring-550149/

 

Ett bra Båtschampo behövs alltid tex Hempel. 

 

Gällande bottenmålningen, skrapa bort lös färg, möjlighet slipa lätt om det behövs. Måla därefter med en grundfärg förslagsvis Primcon från International, https://www.international-yachtpaint.com/sv/se/batfarg/grundfarger/primocon. Måla därefter med lämplig bottenfärg beroende på i vilket vatten båten ska ligga.

 

En helgs hårt jobb, därefter är det bara att sjösätta så du hinner njuta av båten några helger innan säsongen är slut😀!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Freez:

Biotab/Biocool mögeltvätt funkar väldigt bra för ta bort grön/svartmögel, spruta och borsta med mjuk borste först, spola därefter med högtrycken.

https://www.jula.se/catalog/fritid/bat/batvard/rengoring/mogeltvatt-550179/

https://www.campingvaruhuset.se/ovrigt/rengorning-underhall/tvattmedel/biotab-mogeltvatt?gclid=EAIaIQobChMIlYuWyvmD6wIVUuh3Ch0_4QNBEAYYASABEgKVPPD_BwE

 

Sharkbite är ett måste för vattenlinjen, rena mirakelmedlet

https://www.jula.se/catalog/fritid/bat/batvard/rengoring/batrengoring-550149/

 

Ett bra Båtschampo behövs alltid tex Hempel. 

 

Gällande bottenmålningen, skrapa bort lös färg, möjlighet slipa lätt om det behövs. Måla därefter med en grundfärg förslagsvis Primcon från International, https://www.international-yachtpaint.com/sv/se/batfarg/grundfarger/primocon. Måla därefter med lämplig bottenfärg beroende på i vilket vatten båten ska ligga.

 

En helgs hårt jobb, därefter är det bara att sjösätta så du hinner njuta av båten några helger innan säsongen är slut😀!

 

 

Tipsen uppskattas, Tack!!

 

Trots att det låter lockande att kunna utnyttja båten ett par helger till så hinner jag tyvärr inte denna säsongen... men vem ser inte fram emot en helgs hårt jobb!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Abnet är för mig många gånger rena mirakelmedlet spray på låt verka lite och sedan antigen spola av med högtrycket eller gå på med en fuktig scotch brite duk den vita för det repar inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för era tips!!


Jag tänkte köra lite med högtryckstvätten nu till helgen för ett första test. Sen ska båten ställas så allt vatten rinner av och en presenning ska på!

 

Mvh Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Ljung_Gbg:

Jag tänkte köra lite med högtryckstvätten nu till helgen för ett första test. Sen ska båten ställas så allt vatten rinner av och en presenning ska på!

Börja med mögeltvätten. Svart/grönmögel kan bli svårare att få bort efter man kört högtrycken, upplever i alla fall jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle pröva med högtryck först, det brukar ta nästan allt. Sen en redig polering med maskin och bra rubbing typ grön 3m. Sen kommer den se ut som ny efter lite finlir med vax (eller finpolering + vax om man är petig). Ska man polera är det inte lika kinkigt om det är nåt mindre skräp kvar, ytan ska ju ändå bort...

 

Om maskinpolering inte är planen blir det en annan sak och då brukar abnet ofta vara poppis nu för tiden när det pratas rengöringsmedel.

 

Edit: Rutan kan gå att få liv i med fint polermedel och rätt metod, men det är inte säkert...

Redigerad av Mange249
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag prövar att både högtryckstvätta & rengöra först, jag har ju lite yta att pröva på...

 

Ang polering, vilket medel bör man köra? Jag kör med maskin. Kan bli aktuellt med rubbing också.

 

Rutan är ca 1 cm plexiglas så jag tänker testa att polera den också. Den bör gå få klar tänker jag?! Den går ta loss så jag kan lägga den ner och köra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkligen grymt hjälpsamma ni är här! Jag har polerat min bil flera gånger men detta är min första båt, så jag måste ju lära mig lite!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Ljung_Gbg:

Jag prövar att både högtryckstvätta & rengöra först, jag har ju lite yta att pröva på...

 

Ang polering, vilket medel bör man köra? Jag kör med maskin. Kan bli aktuellt med rubbing också.

 

Rutan är ca 1 cm plexiglas så jag tänker testa att polera den också. Den bör gå få klar tänker jag?! Den går ta loss så jag kan lägga den ner och köra.

Tror man vill vara lite försiktig på rutan, så man inte bygger för mycket värme. Där hade jag använt nåt finare medel.

 

Jag gillar 3m, men även Rupees och Menzena är populära. Till gelcoaten hade jag börjat med 3ms gröna. Den tar bra och kör med roterande maskin...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många goda råd har du redan fått. Mitt bidrag är att köp inget mirakelmedel avsett för båt, typ sharkbite, för det går lika bra med Biltemas fälgrengörning  https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt/falgrengoring/falgrengoring-bio-2000018158 .Det verksamma i medlet är oxalsyra i båda. Bara priset som skiljer. Vill du få upp en högglans på skrovet så är Abralon 2000 och 4000 fantastiskt. Inget man använder varje år, men som en bra grund som håller i många år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Ljung_Gbg:

Jag prövar att både högtryckstvätta & rengöra först, jag har ju lite yta att pröva på...

 

Ang polering, vilket medel bör man köra? Jag kör med maskin. Kan bli aktuellt med rubbing också.

 

Rutan är ca 1 cm plexiglas så jag tänker testa att polera den också. Den bör gå få klar tänker jag?! Den går ta loss så jag kan lägga den ner och köra.

Rutan kanske går att polera med samma typ av medel som man använder till moderna bilars strålkastare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testade för många år sedan att maskinpolera en plastruta, blev sådär. Men den räddades geom att polera för hand och sen vaxa. Blev nästan som ny. Men det var mycket jobb. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev excel319:

Många goda råd har du redan fått. Mitt bidrag är att köp inget mirakelmedel avsett för båt, typ sharkbite, för det går lika bra med Biltemas fälgrengörning  https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt/falgrengoring/falgrengoring-bio-2000018158 .Det verksamma i medlet är oxalsyra i båda. Bara priset som skiljer. 

Bra att påtala att oxalsyra och aluminium är en synnerligen dålig kombo...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Ljung_Gbg:

Rutan är ca 1 cm plexiglas så jag tänker testa att polera den också. Den bör gå få klar tänker jag?! Den går ta loss så jag kan lägga den ner och köra.

Använd ingen alkohol bara, plexiglas krckelerar ofta efter alkoholtvätt.

 

Tvätta rent med vatten och rengöringsmedel och sedan ev. fotogen. Tänk på att vara försiktig så att du inte repar rutan med smutsen.

 

Polering med (båt)pollish borde räcka och sedan vaxa.

 

Pröva utan maskin först, mindre risk att tillföra nya repor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2020‎-‎08‎-‎06 vid 19:33 skrev excel319:

Många goda råd har du redan fått. Mitt bidrag är att köp inget mirakelmedel avsett för båt, typ sharkbite, för det går lika bra med Biltemas fälgrengörning  https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt/falgrengoring/falgrengoring-bio-2000018158 .Det verksamma i medlet är oxalsyra i båda. Bara priset som skiljer. Vill du få upp en högglans på skrovet så är Abralon 2000 och 4000 fantastiskt. Inget man använder varje år, men som en bra grund som håller i många år. 

Kör själv Oxalsyra varje höst när jag tagit upp båten. Köpte en burk på färghandeln för 90:-. Blandar det själv och det gör underverk. Har oftast en brun hummusfärgad rand där under vattenytan som inte går bort med rengörning, men med oxalsyra är det vitt morgonen därpå. Går även utmärkt att använda på vita utemöbler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...