Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Wanderer

Exempel på samägandeavtal?

Rekommendera Poster

Hej!

Vi är två familjer som avser köpa båt tillsammans.

Är det någon som kan tänka sig att dela med sig exempel på samägandeavtal som reglerar tex nyttjande, underhåll och tillvägagångssätt vid ev försäljning?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

Jag har inget exempel, men lite hjälp på vägen.

Här finns en rätt bra beskrivning av samägande av båt.

 

Läs även trådar på MG härhär och här.

 

Det finns svårigheter med samägande så det är viktigt att alla inblandade är införstådda med vad det innebär att äga en båt, att äga en båt tillsammans och vad lagstiftning och avtal innebär innan ni köper båten. Det är lätt att man går in med olika förutsättningar och olika förväntningar. Jag har skrivit lite om det här.

 

Jag är positiv till samägande, så jag tror det kommer att gå bra.

 

Lycka till!

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Flera kloka synpunkter i såväl artikel som länkade trådar.

Många förordar ju att skriva ett mer eller mindre formellt avtal för att undvika oenighet, ingen som har gjort detta och vill dela med sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte jag känner någon som samägt och skrivit avtal, men de borde kanske ha gjort det. Det verkar alltid uppstå diskussioner om hur mycket och när båten får/ska användas och hur mycket underhåll och uppgraderingar som behövs.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En generell mall som borde vara juridiskt korrekt, bara att fylla på med sådant som ni vill ha med i avtalet.

https://www.word-mallar.com/samaganderattsavtal/#google_vignette

 

Jag tror det är bäst att ni tillsammans tänker igenom just ert samägande och hur ni vill att det ska funka både när ni är vänner och om ni blir ovänner.

 

Som jag nu förstått det kan man avtala bort det man vill från "samägarlagen".

Man kanske tex. inte vill att den ena parten kan tvinga igenom en försäljning av båten via god man, men det är nog ändå klokt att ha något skrivet om avveckling av samägandet. Annars finn ju risken att ni är oense om hur en försäljning ska gå till och ingen vill egentligen ha kvar båten, men båda parter hindrar försäljningen.

 

Tillägg: Tänk på att ett avtal inte är till för att reglera alla situationer när ni är ense (och vänner).

När något går åt pipan på ett eller annat vis är det skönt att ha något som man en gång var överens om. Det kan tom. göra att vänskapen består även i svårare tider.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tänka på ägande ansvar (Redar ansvar) att det skrivs in i avtalet vem eller vilka har ansvaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 
 

Vet inte om ni har hittat en bra mall för ett samägandeavtal men vi utvecklar just nu en app som förenklar hela samägandeprocessen. Vi generar ett digitalt samägandeavtal baserat på era önskemål, samt erbjuder ett bokningssystem och cost tracker för utlägg. Allt görs enkelt över er smartphone. 

 

Vi lanserar appen om några veckor. 

 

/Roshan  

Redigerad av stavhammar
Raderat länk. Bättre att folk som är intresserade hör av sig via PM.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vanligt går allt att googla upp, jag gjorde det för några år sedan (fick träff på svenska och engelska exempel).

 

Viktiga punkter är fördelning av båtveckor, beslut om underhåll och förbättringar, hur avslut/försäljning skall gå till.

De andelsbåtar vi varit med på med 10 andelar har haft en årlig budget på 100-150 ksek för 35-37 fots segelbåtar i medelhavet.

 

Googlade och det tog 15 sekunder att finna ett avtal hos SXK

https://butik.sxk.se/kontrakt/35-konsortieavtal.html

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...