Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Antu

Forbina 10000 vs Nord West 355?

Rekommendera Poster

Håller på med projekt 2021 och det är att köpa en Forbina 10000 eller en Nord West 355. Nord Westen ligger 2-300 000 över i pris enligt Blocket den här sommaren. Då är det dubbelmontage på NW och enkel på F. NW´n har också oftast tre kabiner och köket uppe vilket tilltalar mig. Men det blir mer pengar.

 

Vad har ni för synpunkter? Ni som har en av dessa båtar. Vad säger ni? Tacksam för alla synpunkter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Antu:

Håller på med projekt 2021 och det är att köpa en Forbina 10000 eller en Nord West 355. Nord Westen ligger 2-300 000 över i pris enligt Blocket den här sommaren. Då är det dubbelmontage på NW och enkel på F. NW´n har också oftast tre kabiner och köket uppe vilket tilltalar mig. Men det blir mer pengar.

 

Vad har ni för synpunkter? Ni som har en av dessa båtar. Vad säger ni? Tacksam för alla synpunkter. 

Min aspekt på båt är att undvika tvillingmontage, singelmotor är att föredra i alla lägen, de båtar jag är sugen på har alla tvilling och det är för kostnadskrävande över tid. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev kossor:

Min aspekt på båt är att undvika tvillingmontage, singelmotor är att föredra i alla lägen, de båtar jag är sugen på har alla tvilling och det är för kostnadskrävande över tid. 

Dubbla motorer, dubbelt så dyrt när det skall underhållas.

Men annars tycker jag att det är ett litet konstigt val om man väljer mellan en Forbina och en Nord-West, dom är ju på intet sett likvärdiga. Inte i samma prisklasser varesig nya eller begagnade. Båda är väl förvisso svenska kvalitetsbåtar men Nord-West är ju något alldeles extra från Orust.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en god vän som nu denna sommaren sålde sin Aquador 28 dc och köpte en Nord West 370 dc sport. Han har dubbelmontage av två d6:or och vad jag har hört så är han enormt nöjd änsålänge. Dock hade maskinerna bara gått 200 timmar sedan ny, och båten var visst en från 2012. Prislappen var på 3 mille.

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev kossor:

Min aspekt på båt är att undvika tvillingmontage, singelmotor är att föredra i alla lägen, de båtar jag är sugen på har alla tvilling och det är för kostnadskrävande över tid. 

Om man bortser från den ekonomiska aspekten så är dubbelmontage att föredra, det ger ökad driftsäkerhet och bättre manöverförmåga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

Jag har en god vän som nu denna sommaren sålde sin Aquador 28 dc och köpte en Nord West 370 dc sport. Han har dubbelmontage av två d6:or och vad jag har hört så är han enormt nöjd änsålänge. Dock hade maskinerna bara gått 200 timmar sedan ny, och båten var visst en från 2012. Prislappen var på 3 mille.

 

1 timme sedan skrev Gripen72:

Om man bortser från den ekonomiska aspekten så är dubbelmontage att föredra, det ger ökad driftsäkerhet och bättre manöverförmåga.

Javisst är det en ökad säkerhet och en ökad manöverbarhet med dubbla maskiner, men smakar det så kostar det. Men båtköpare/båtägare som har råd med båt i den priskategorin kanske även har råd med underhållet, eller råd att leja bort sådana jobb till servicetekniker.

 

Till min ensamma KAD43 med drev köper jag förbrukningsmaterial, filter, remmar, bälgar, impeller och oljor för 2000-2500 kr varje år. Kanske lite billigare om drevet inte behöver servas. Sedan gör jag dessa jobb på omkring 4-5 timmar beroende på hur rutinerad jag blivit att hänga av och på drevet. Vad tar en firma? timkostnad? kostnad för upptag/sjösättning? materialkostnader? moms och andra avgifter?

Nja, svara inte, vi har haft denna diskussion i många andra trådar redan.

 

Sedan gäller det då med dubbla maskiner att även bränslesystemen är dubbla och separerade från varandra, så att om den ena maskinen stannar pga skräp i tanken och/eller filtren (vilket är det de flesta oroar sig för) så skall den andra inte drabbas av samma öde. Men på moderna båtar med professionella installationer är det säkert inget man skall oroa sig för. Sedan kan man ju fått in alger och annat skräp i båda tankarna vid samma tankningstillfälle förstås.

 

Men det är ju gôtt att höra hur dom välbeställda har det, de som inte behöver tänka på eller oroa sig för kostnaderna. Även om jag har ordnad ekonomi så kan det inte kosta hur mycket som helst med båt, man skall ju ha råd med champagne, kamrat Karls ryska kaviar, hummer, oxfilé och amorteringarna också. 🤑💰💸

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, har man en båt för 3 mille så är nog inte ett par extra filter och en skvätt olja avgörande.

Kör själv singelmontage, men är ännu längre ner på näringskedjan och får hålla tillgodo med Svennes ryska kaviar...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Gripen72:

Ja, har man en båt för 3 mille så är nog inte ett par extra filter och en skvätt olja avgörande.

Kör själv singelmontage, men är ännu längre ner på näringskedjan och får hålla tillgodo med Svennes ryska kaviar...

Hårt bröd och nudlar är också gott.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forbinan rullar väl och stampar en del i sjön tror jag? Har själv aldrig varit ombord på någon utan detta är vad jag hört. Sannolikt en trade-off för att få skrovet lättdrivet med enkelmontage. För vissa kanske det är av mindre betydelse dock. Det är ju ändå 10 meter och 5 ton så det är ju ingen barkbåt direkt.

Redigerad av MinbusNimbus
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

Javisst är det en ökad säkerhet och en ökad manöverbarhet med dubbla maskiner, men smakar det så kostar det. Men båtköpare/båtägare som har råd med båt i den priskategorin kanske även har råd med underhållet, eller råd att leja bort sådana jobb till servicetekniker.

 

Till min ensamma KAD43 med drev köper jag förbrukningsmaterial, filter, remmar, bälgar, impeller och oljor för 2000-2500 kr varje år. Kanske lite billigare om drevet inte behöver servas. Sedan gör jag dessa jobb på omkring 4-5 timmar beroende på hur rutinerad jag blivit att hänga av och på drevet. Vad tar en firma? timkostnad? kostnad för upptag/sjösättning? materialkostnader? moms och andra avgifter?

Nja, svara inte, vi har haft denna diskussion i många andra trådar redan.

 

Sedan gäller det då med dubbla maskiner att även bränslesystemen är dubbla och separerade från varandra, så att om den ena maskinen stannar pga skräp i tanken och/eller filtren (vilket är det de flesta oroar sig för) så skall den andra inte drabbas av samma öde. Men på moderna båtar med professionella installationer är det säkert inget man skall oroa sig för. Sedan kan man ju fått in alger och annat skräp i båda tankarna vid samma tankningstillfälle förstås.

 

Men det är ju gôtt att höra hur dom välbeställda har det, de som inte behöver tänka på eller oroa sig för kostnaderna. Även om jag har ordnad ekonomi så kan det inte kosta hur mycket som helst med båt, man skall ju ha råd med champagne, kamrat Karls ryska kaviar, hummer, oxfilé och amorteringarna också. 🤑💰💸

I de flesta båtar jag varit ner i så är tankarna länkade ihop, vilket innebär att skit i tanken ger stopp i båda maskinerna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kossor:

I de flesta båtar jag varit ner i så är tankarna länkade ihop, vilket innebär att skit i tanken ger stopp i båda maskinerna.

Förefaller ju rätt så löningsmest.

Jag har två tankar, en maskin och en uppsättning filter, lika meningsfyllt det också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-05 vid 09:11 skrev Georg_Ohm:

Dubbla motorer, dubbelt så dyrt när det skall underhållas.

Men annars tycker jag att det är ett litet konstigt val om man väljer mellan en Forbina och en Nord-West, dom är ju på intet sett likvärdiga. Inte i samma prisklasser varesig nya eller begagnade. Båda är väl förvisso svenska kvalitetsbåtar men Nord-West är ju något alldeles extra från Orust.

Jo, visst skiljer det i pris. Men lite är det för just det där med motorer. Forbina är 2.5 ton lättare och då kan det funka med en motor. Så därför tycker jag det vore intressant med jämförelsen. Tack för värdefull input!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Antu:

Jo, visst skiljer det i pris. Men lite är det för just det där med motorer. Forbina är 2.5 ton lättare och då kan det funka med en motor. Så därför tycker jag det vore intressant med jämförelsen. Tack för värdefull input!

Nordvest är ju grymt fina båtar, men de finns även med singelmontage, familjen umgås med ett par som har en NW med singelmontage och fllya så alla varianter finns. Forbina är ju en kvalitetsbåt med men de har jag ingen erfarenhet av. Lycka till i ditt letande. // Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite då jag har en fundering kring Forbinan (egentligen är frågan mer generell). Den väger ju som sagt runt 5 ton. Finns det anledning till oro när det gäller motorn? Många har ju KAD44 och KAD300 i sina Forbina 10000. Har själv en KAD44 i en Nimbus Epoca men den väger "bara" 2.8 ton

 

Lever motorn ett "hårt liv" i en Forbina eller är det snarare så att vår båt är en ovanligt lätt uppgift att driva fram? Sedan har ju flybridge båtar en förkärlek till deplacementfart så det kanske jämnar ut sig i slutändan...

Redigerad av MinbusNimbus
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft både singel och dubbelmontage. Har nu dubbelmontage och raka axlar. Enligt min mening betydligt bättre med dubbelmontage med axel än dubbelmontage med drev. betydligt mindre meck med axlarna. Dubbelmontage ger enligt mig bättre manöveregenskaper i trånga utrymmen men så har jag ingen bogpropeller heller. Man får lite högre bränslekostnader och lite dyrare servicekostnader jmf singelmontage, men har du inte drev jämnar det nästan ut sig på sikt. I min båt är tankarna separerade ifrånvarandra vilket känns bra. Jag hade inte varit rädd för att köpa en båt med dubbelmontage igen om jag gillar just den båtmodellen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man kommer upp i dessa storlekar föredrar jag dubbla maskiner, har kört enkelmaskin i många år men idag kör jag med dubbla maskiner och raka axlar med separata tankar. Körde från Ornö till Gotska sandön veckan efter midsommar och då kändes det skönt med två maskiner. Sedan är manöverförmågan fantastisk i trånga gästhamnar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MinbusNimbus:

Lånar tråden lite då jag har en fundering kring Forbinan (egentligen är frågan mer generell). Den väger ju som sagt runt 5 ton. Finns det anledning till oro när det gäller motorn? Många har ju KAD44 och KAD300 i sina Forbina 10000. Har själv en KAD44 i en Nimbus Epoca men den väger "bara" 2.8 ton

 

Lever motorn ett "hårt liv" i en Forbina eller är det snarare så att vår båt är en ovanligt lätt uppgift att driva fram? Sedan har ju flybridge båtar en förkärlek till deplacementfart så det kanske jämnar ut sig i slutändan...

Kanske i minsta laget, beroende på hur fort du vill åka.

Jag har singel KAD43 med 290dp i en lättplanande båt utan planingströskel. Triton 29. Den väger omkring 5,5 ton med fulla tankar.

Från stillaliggande till toppfart på våren som är 22 knop är 17 sekunder. Kompressor och turbo.(jag har bara testat en enda gång)
Kör oftast runt 15-17 knop. Men känner av det under semesterresan då besättningen utökats med barn och barnbarn med sitt gepäck att det går tungt. Ännu tyngre då diesel- och vattentankar är fyllda. Det kunde varit 100 hk till, det hade inte skadat alls. 

Forbinor är båtar som aldrig imponerat på mig, det var någon som använde tillmälet ”plastpopcorn” på dessa och på både segel- och motorbåtsbavarior. 
Ädelträ är ju trevligt i inredningen men då blir det tyngre och dyrare. Ädelträ eller oädla träslag saknas väl i dessa båtars inredning, eller har det blivit bättring på senare år? 
 

Forbinornas gångegenskaper har ju diskuterats annorstädes, och där rekommenderade man att ta med ett storpack med Glanil ombord. Jag har aldrig varit ombord i en Forbina under gång och brukar sällan bli sjösjuk i båtar (däremot i hopplösa karuseller på Liseberg, Ponnykarusellen inräknad).

Så även det lämnar jag därhän.
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte mindre än kad300 i en forbina 10000 skulle jag säga. Då har du en marschfart på ca 21 knop vid 3300 varv. Du vill ha de extra pållarna jämfört med 44 när du ska upp i planing. Nord westen är grymt fin, inget snack om saken. 
 

Det blir ju dock rätt stora skillnader på att dra runt dubbelmontage kontra singel, framförallt när det gäller drev. Tryck dit en häckpropeller också så är du ju plötsligt väldigt flexibel om det skulle behövas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är med på effekten kontra fartegenskaper. Tänkte även mer på motor/turbo/kompressor slitage etc. Dvs om motorn får jobba onödigt hårt när de sitter som singelmontage i större båtar. Exempel: personligen brukar jag undvika att köra längre sträckor med kompressorn aktiv. Ibland är det förstås oundvikligt men försöker se den mer som en kick att komma upp i plan. Brukar utgå från att vi antingen kör i 7 knop eller 22 🙂

 

Sedan vet jag samtidigt att mitt varv säger att det inte är någon fara. Kanske lite mer slitage på remmarna i längden men inget som motorn skall slitas extra av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag garanterar att ingen blir åksjuk i en Forbina, det är bara dumheter. Apropå användning av stora mängder massivt trä så får man också tänka på om man har underhåll av båt som största fritidsintresse eller om man har annat för sig. En Storebro t.ex. är ju otroligt fina båtar, men varenda del av inredningen är ju trä, sen mer trä utomhus och nästan alltid skruvade teakdäck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev oyster:

Jag garanterar att ingen blir åksjuk i en Forbina, det är bara dumheter

Men... Hur kan du veta det? Det finns de som blir åksjuka bara de kliver på en färja. 
Shit! Forbina måste ha någon hemlig inbyggd anti-åksjuke-manick som ingen annan i hela världen har! 😉

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...