Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Brunnsviken

SvD Debatt: ”Skydda skärgården – inför fartbegränsning”

Rekommendera Poster

1 minut sedan skrev Squidward:

Menar du att de omkörande var vårdslösa bara för att dom körde om dig när du kör i 70?

Du säger ju själv att dom gjorde det först när det fanns plats, hur kan det vara vårdslöst?

Detta var ett ypperligt dåligt exempel på omdömeslöshet.

 

Det finns dom som ligger i 70 enligt hastighetsmätaren och som tycker att man är fortkörare och vårdslös när man kör om dom. Vissa t.o.m. blinkar med helljuset vid dessa tillfällen trots att man gör en helt korrekt omkörning utan risk. Jag som kör efter hastigheten enligt min GPS vill dock inte ligga bakom dessa i 60km/h...


Samtliga fyra begick trafikbrott genom att de körde om och då överskred fartgränsen på vägen (de bör ha varit uppe i minst 80 under omkörningen, MC:n säkert närmare 90). En omkörning är inte korrekt om man överskrider fartgränsen. Dessutom saktade de inte ner efter omkörningen utan fortsatte i ungefär samma fart. Jag vet att de flesta tycker att det inte är ett problem, men min poäng var att utbildning inte verkar korrelera starkt med laglydighet. Samtliga fyra har med största sannolikhet en förarutbildning bakom sig, och giltiga körkort. Så varför tror nån att båtkörkort skulle göra att det blir nån skillnad på sjön?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Squidward:

Det finns dom som ligger i 70 enligt hastighetsmätaren och som tycker att man är fortkörare och vårdslös när man kör om dom. Vissa t.o.m. blinkar med helljuset vid dessa tillfällen trots att man gör en helt korrekt omkörning utan risk.

Vi bilister ska inte vara poliser, det skapar bara irritation och sämre förutsättningar för bra samspel i trafiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Squidward:

Det finns dom som ligger i 70 enligt hastighetsmätaren och som tycker att man är fortkörare och vårdslös när man kör om dom.

En sak till. Om man kör för fort ÄR man fortkörare. Det finns inget tyckande i det. Antingen kör man inom tillåten fartgräns, eller så kör man för fort. Man kan inte köra för fort och inte vara fortkörare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...