Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Brunnsviken

SvD Debatt: ”Skydda skärgården – inför fartbegränsning”

Rekommendera Poster

Ja.. Vad tycker ni? Betallänk, så bifogar pdf. https://www.svd.se/skydda-skargarden--infor-fartbegransning

 

Nya fordon och ökad trängsel skapar en rad problem i skärgården. Därför krävs en generell fartbegränsning inomskärs för att värna sjösäkerhet, miljö och trivsel, skriver professor Kjell Nordberg. 

 

Ett realistiskt förslag kan vara att införa en fartbegränsning på 15-20 knop.

 

 

Kjell Nordberg- Skydda skärgården – inför fartbegränsning | SvD.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

15-20 knop vore mycket dåligt då det innebär att många båtar inte kan köra bränsle-effektivt. Men det gillar säkert (o)Miljöpartiet,  så det är bara att införa direkt! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, mellan 10 och 15 går de flesta båtar tungt och drar en massa svall men däröver går de flesta fint. Artikeln, tack för den @Brunnsviken, tar även upp svallen som ett problem som orsakar erosion i strandmiljön. Detta är sant men de värsta ”syndarna” avseende svall är trots allt Waxholmsbåtarna som jag tror är de som orsakar mest erosion i Stockholms skärgård. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft Kjell, artikelförfattaren, som lärare i flera kurser, och jag har svårt att tro att han skulle rösta på Mp, så den diskussionen kan man släppa...

I artikeln tar han också upp att en för låg fartgräns skulle göra att vissa båtar inte skulle kunna köra bränslesnålt. 15 knop tror jag är för lågt, för där är det många båtar som gräver ner sig och ger oerhört svall. Vid 20 knop bör nästan alla planande båtar vara i plan.

Jag är inte principiellt emot en generell fartgräns, men jag tycker att havet är ett problematiskt område att ha gränser på eftersom det inte är väldefinierade områden som på vägar. För att det ska fungera måste man i princip ha krav på att alla båtar ska ha en GPS-baserad navigator med gällande sjökort för att man ska veta om man är i rätt zon eller inte, och också veta den egna farten korrekt. I dag finns det förmodligen tiotusentals båtar i Sverige som kan gå fortare än 15-20 knop och inte har nån form av navigationsutrustning ombord, eller pålitlig fartmätare.

Problem två är samma som jag anfört som argument emot att ha krav på förarbevis för båtar - att det är så svårt att övervaka. Eftersom vi har haft regler på land i trafiken så länge har vi under årtionden byggt upp ett system för att övervaka hur trafikreglerna följs, och den väldigt "likriktade" miljön som vanliga vägar utgör bidrar till att "gruppen" sätter rytmen och samspelet som gör att de flesta ändå i stort sköter sig. På havet är det mer utspritt med enormt mycket mer plats på de allra flesta ställen, så där blir man inte på samma sätt påverkad eller tvingad av andra att anpassa rytm och fart. Undantaget i smala passager, kanaler och hamnområden, men där är det redan oftast fartbegränsningar och mycket lättare att övervaka. Kustbevakning och sjöpolis skulle behöva ökas säkert 10-20 gånger för att ha nån chans att övervaka sjötrafiken längs våra kuster, och då skulle de fortfarande bara kunna göra det på de mest trafikerade områdena.

En annan risk är att suget efter fart skulle få fler att välja fartobegränsade utomskärsrutter som är farligare, med högre utsatthet för vind och vågor, och att det över tid skulle leda till fler förlisningar eller andra olyckor.

Är jag verkligen ensam om att inte tycka att farten på sjön är ett problem? Det är ju bristande omdöme som är det stora problemet, och det finns precis lika mycket hos folk i långsammare båtar. En typisk norsk "pansarkryssare" på 15 meter vit plast och fyrsiffrigt hästkraftsantal river upp sjö som kan få småbåtar att välta när de passerar, och de brukar ha problem med väjningsregler också. Men de kanske bara passerar i 12-15 knop. Jämför det med en sexmeters styrpulpet med stor utombordare som susar förbi i 30 knop och knappt ger några vågor alls. Inte ens ljudet hörs särskilt länge eftersom de så snabbt är förbi. Som segelbåtsförare blir jag hellre passerad av hundra såna än en norsk megabåt som får båten att falla genom vågorna så att inredningen nästan hoppar loss...

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt går allra mest bränslesnålt och därmed minst svall och besvär, vid 21-22 knop. Tror det är ganska vanligt, hur är det med era  båtar? I och med att jag har VesselView Mobile kan jag trimma in optimal fart och gång för bästa miljöeffekt och hänsyn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev raol:

Är jag verkligen ensam om att inte tycka att farten på sjön är ett problem? Det är ju bristande omdöme som är det stora problemet, och det finns precis lika mycket hos folk i långsammare båtar.

Jag tycker inte farten i allmänhet är ett problem, däremot kombinationen av fart, farkost och brist på utbildning/omdöme i vissa fall - som i år har blivit väldigt många fall. Vad jag tycker om utbildningsfrågan och lag där vet du redan.

 

I Kjells fall vill han väl främst rädda naturen med fartbegränsningar och tänker att lite annat kommer på köpet. För egen del kör jag sällan över runt 28 knop eftersom båten går bäst mellan 23 och 30. Att ligga i 15-20 undviker jag av bränsleekonomiska skäl, på öppet vatten.

 

Generella fartbegränsningar på 15-20 knop låter feltänkt. Men att låta över 25-30 knop inomskärs innebära ”fortkörning” kanske har en framtid. I kombination med obligatorisk utbildning för att överhuvudtaget få köra i de farterna, då. 

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Jag tycker inte farten i allmänhet är ett problem, däremot kombinationen av fart, farkost och brist på utbildning/omdöme i vissa fall - som i år har blivit väldigt många fall. Vad jag tycker om utbildningsfrågan och lag där vet du redan.

 

I Kjells fall vill han väl främst rädda naturen med fartbegränsningar och tänker att lite annat kommer på köpet. För egen del kör jag sällan över runt 28 knop eftersom båten går bäst mellan 23 och 30. Att ligga i 15-20 undviker jag av bränsleekonomiska skäl, på öppet vatten.

 

Generella fartbegränsningar på 15-20 knop låter feltänkt. Men att låta över 25-30 knop inomskärs innebära ”fortkörning” kanske har en framtid. I kombination med obligatorisk utbildning för att överhuvudtaget få köra i de farterna, då. 


Men då måste man ju också lösa de väldigt stora problemen med geografiska gränser. Det låter sig inte göras enkelt på havet, i alla fall inte för fritidsbåtar som saknar krav på uppdaterad navigationsutrustning.

Det är lätt att tro att man bara kan överföra koncept från land till hav, men i praktiken är domänerna så olika att det funkar mycket dåligt eller inte alls.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I några Norska kommuner (Sörlandet) som vi besökt tidigare år har man haft hastighetsgräns 5 knop 100-200 meter från land/öar under högsäsongen.

Enkelt att reglera som dämpar olycksriskerna vid tät båttrafik och bullret från utombordare. 

De som vill köra fort får hålla sig en bit ut från land/öar.

Norge är ett maritimt föregångsland.

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att hastigheten inte är problemet. Det stör ingen att en snabb liten båt på rak kurs susar förbi relativt tyst med minimala svall. Båtar över en viss storlek borde dock tvingas under deplacementfart nära öar och land. En vattenskoter borde bara få vistas inom samma kvadratmil i säg 2 minuter, sen kan den dra åt he...te!

Sen borde väl nya fordon på sjön omfattas av bullerkrav precis som nya fordon på vägarna gjort i årtionden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev mikael_matsson:

Sen borde väl nya fordon på sjön omfattas av bullerkrav precis som nya fordon på vägarna gjort i årtionden. 

Det är rätt sällan som bostäder ligger några meter från trafikerade farleder. Dessutom är det nästan bara under 6-8 sommarveckor, och dagtid, som det låter från båtar, sen blir det dödstyst på de flesta håll längs kusten. Vägbuller från trafik, däremot, är nästan konstant, året runt, dygnet runt. Och det påverkar de som drabbas oerhört mycket. Sannolikt många gånger fler förtida dödsfall pga trafikbuller än som dör av alla båtrelaterade incidenter per år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-04 vid 23:00 skrev raol:

Är jag verkligen ensam om att inte tycka att farten på sjön är ett problem? Det är ju bristande omdöme som är det stora problemet

Nej, du är inte ensam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev raol:

Det är rätt sällan som bostäder ligger några meter från trafikerade farleder. Dessutom är det nästan bara under 6-8 sommarveckor, och dagtid, som det låter från båtar, sen blir det dödstyst på de flesta håll längs kusten. Vägbuller från trafik, däremot, är nästan konstant, året runt, dygnet runt. Och det påverkar de som drabbas oerhört mycket. Sannolikt många gånger fler förtida dödsfall pga trafikbuller än som dör av alla båtrelaterade incidenter per år.

Men det är sällan vattenskotrar håller sig i trafikerade farleder. De håller sig 5-100m från bryggan i ett bostadsområde, utanför uteserveringar, i småbåtshamnar mm. Kort sagt, där det är massor av folk. De är inte på väg nånstans utan far runt runt som dårar. Jag tror det är gubbarna med ADHDs revansch mot samhället eller nåt. Man hade ju inte fått bygga en motocrossbana på liknande ställen, eller hur? Men ljudnivån är ungefär densamma. 

En varvsbyggd båt hade ju klarat bullerkraven utan problem. En hel flotta med oljetankers låter ju mindre än en skoter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-04 vid 23:25 skrev raol:

Det är lätt att tro att man bara kan överföra koncept från land till hav, men i praktiken är domänerna så olika att det funkar mycket dåligt eller inte alls.

Det kanske är relevant att jämföra med skotertrafik i fjällen?
Många trodde att där inte fanns några regler och att man fick köra hur som helst.
När det blev tillräckligt många så var det tvunget att regleras.
Skoterleder
Fartbegränsning
Skyddade/förbjudna områden

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är många gånger brist på både hänsyn och sjövett. Många gånger har vi seglandes och även förtöjda blivit mycket förvånande att vissa motordrivna farkoster kör för fort och har för små marginaler till övriga flytetyg. Konsekvenserna vid minsta fel kan bli allvarliga med både personskador och materiella skador som följd.

 

Även vid lägre farter kan olyckor ske och storleken på flytetyg kan påverka utgången. Min pappa fick tex ett finger klämt och livslångt lidande i fingret när han skulle förhindra en seglingsjolle på 70 kg som var tillfälligt förtöjd vid en segelbåt skulle ge skrapmärken på segelbåten.

 

Båtar som gör höga svall är även ibland bekymmersamt vilket kan leda till att andra båtar guppar ordentligt och kan även ibland ge förtöjningsskador. Men främst gäller det att erosionsskador längs stränder kan uppstå både från fritidsbåtar men framförallt från passagerarfartyg som går i skärgårdstrafik.

 

Att införa hastighetsbegränsning inom olika zoner kanske är nödvändigt på samma sätt som det finns på landbacken. Men främst gäller det att ta hänsyn och hålla marginaler till andra flytetyg när man är ute på sjön. Ett minsta krav kan vara att man ska ha förarintyg för att framföra en båt med någon viss minsta storlek/hastighet som framförs med motor eller segel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dom flesta här. Farten är inte det som är problemet. 

 

Brist på kunskap, sjövett och hänsyn är det stora problemet hos många av dagens båtförare. 

 

En båt skall framföras i den fart den är konstruerad för - drar minst sjö och minst bränsle. = Bra för miljön, skärgården och övriga som vistas på sjön. 

 

Därmot borde man skrota 7 knops begränsningen, eftersom många kör +7 knop och små båtar drar stora svall. 

Inför som i USA nowake zone. Kör då du INTE drar upp sjö där det är trångt, marinor/båtklubbar/trånga farleder osv. Då har man avhjälpt mycket problem. 

 

MEN - nya lagar är helt verkningslösa eftersom precis som jag inledde och många andra skriver - sjövett och hänsyn saknas hos många.
Då kanske något form av förarintyg borde vara obligatoriskt? Där kan man prata om sjövett och vikten av att titta bakom båten, lära sig släppa sjön när man går ur planing osv. Det skulle troligtvis vara mer verkningsfullt. På det sättet ger man folk som skall vistas på sjän möjligheten att få kunskapen som krävs för att framföra sitt flytetyg på ett säkert sätt.

 

Det kan vara så att det är enkelheten idag som gör att många är ute och kör båt - utan att tänka på allt runt omkring. Idag köper man en båt, sen köper man en modern plotter som har en autorouting - dvs du behöver inte ens lära dig navigera. För 20 år sedan använde man sjökort och kompass - inga plottrar med autorouting - det ställde lite högre krav på föraren - vilket kanske sorterade bort dom som bara skulle till "krogen på ön därborta" och bada lite under dagen. 

 

Kunskap är nyckeln till en väl fungerande trivsel i skärgården - lagstifta om ditten och datten är tämligen verkningslöst och slöseri med skattemedel. 
Man kunde lägga dom pengarna på bidrag till förarbevis istället - så kanske det underlättar för folk att ta sig i kragen och skaffa sig kunskap.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev RikardE:

Då kanske något form av förarintyg borde vara obligatoriskt? Där kan man prata om sjövett och vikten av att titta bakom båten, lära sig släppa sjön när man går ur planing osv.

...
 

Man kunde lägga dom pengarna på bidrag till förarbevis istället - så kanske det underlättar för folk att ta sig i kragen och skaffa sig kunskap.. 


Men sånt ingår inte i förarintygsutbildning, och precis som inom de flesta områden där folk gör dumma saker så är det inte kunskapsbrist. Man gör dumma saker TROTS att man vet att det är fel. Undantag finns förstås, men de är väldigt få. Så mer kunskap är inte lösningen.

Det enda som skulle kunna ha en effekt är att man skaffar kanske 200-300 nya sjöpolisbåtar och bemannar dem på heltid, i alla fall under maj-sep. Kustbevakningen har inte lika långtgående befogenheter så sjöpolis är bättre att satsa på. Stationera ut dem längs kusterna med fördelning baserad på hur mycket båtaktivitet det är i området.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Men sånt ingår inte i förarintygsutbildning

Jo, det ingår, men tyvärr bara i teoretisk form. Därför är jag för att göra även Båtpraktik dager obligatorisk.

 

1 timme sedan skrev raol:

och precis som inom de flesta områden där folk gör dumma saker så är det inte kunskapsbrist. Man gör dumma saker TROTS att man vet att det är fel.

Jag vet inte vad du har för fakta på det där förutom vad du upplevt personligen, men jag tror du har fel.

 

Vissa gör dumma saker hela tiden trots att de vet att det är fel (t ex inbrott eller går mot röd gubbe). De här är svåra att ha att göra med. Längre fängelsestraff? Fler fritidsgårdar? Vet ej.

 

De flesta gör dumma saker ibland trots att de vet att det är fel (t ex kör för fort med bil - eller båt). Mot den här gruppen kan samhället markera bättre och kontrollera mer för att visa att det inte är okej.


Alla gör dumma saker om de inte vet att det är fel. Här finns majoriteten av nybörjarna och säkert en del erfarna också. Utbildning är svaret, men för att vissa av de här inte ska glida över i gruppen ovanför så krävs säkert mer kontroll också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Brunnsviken:

Därför är jag för att göra även Båtpraktik dager obligatorisk.

Efter att ha genomfört det momentet själv får jag nog säga att det är helt meningslöst. Jag insåg ganska omgående att det enda jag skulle få ut av det var signaturen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev raol:

Efter att ha genomfört det momentet själv får jag nog säga att det är helt meningslöst. Jag insåg ganska omgående att det enda jag skulle få ut av det var signaturen.

Vad har du för erfarenhet sedan tidigare? Är du nyörjare? 

Jag för egen del tog kl VIII för några år sedan, det var lärorikt, men visst kunde jag endel sedan tidigare, men då hade jag redan 20 000 nm i ryggen - erfarenhet, framförallt intreesse i att utvecklas och lära sig nytt är inte en egenskap förunnat alla människor.. 

 

För att en utbildning skall bli vettig tror jag att det krävs både teori och praktik. 

Går man kursen handhavande av snabba fartyg (har jag för mig den heter) så varvas teori med praktik - den gick jag för många år sedan - den tillsammans med förarintyget borde kanske vara obligatoriskt om man skall köra båt som går fortare än 7 knop.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev raol:

Efter att ha genomfört det momentet själv får jag nog säga att det är helt meningslöst. Jag insåg ganska omgående att det enda jag skulle få ut av det var signaturen.

Tyvärr är ju Båtpraktik dager inte en kunskapskontroll/uppkörning utan bara ett moment som man ska ha deltagit i. Då har man uppnått kravet för signaturen i boken.

 

Jag omformulerar: jag är för en uppkörning/praktisk kunskapskontroll som en del av obligatoriskt förarbevis.

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev RikardE:

Man kunde lägga dom pengarna på bidrag till förarbevis istället -

Som kryssarklubbens västkustkrets i princip gör.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste fundera på hur stor nytta en åtgärd leder till. Är det rimligt, kostnadseffektivt och proportionerligt att tvinga ett par miljoner båtanvändare att gå tidskrävande, tidskänsliga och kostsamma utbildningar för att, kanske, minska den lilla andelen oavsiktlig buskörning (det mesta är hundraprocentigt avsiktligt och inte pga okunskap - dvs där spelar utbildning noll roll, precis som i vägtrafiken där tiotusentals trafikanter kör vårdslöst och/eller hotfullt mot andra trafikanter varje dag) som möjligen förekommer?

Det är så lätt att bara reagera med ryggmärgsreflexen och skrika "UTBILDNING!!!", "TVÅNG!!!", "FÖRBUD!!!", men såna reaktioner bör aldrig hörsammas. Det enda som bör hörsammas är forskningsresultat publicerade av myndigheter och andra institutioner som har sakkunskap och kan göra rimliga bedömningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev raol:

Man måste fundera på hur stor nytta en åtgärd leder till. Är det rimligt, kostnadseffektivt och proportionerligt att tvinga ett par miljoner båtanvändare att gå tidskrävande, tidskänsliga och kostsamma utbildningar för att, kanske, minska den lilla andelen oavsiktlig buskörning (det mesta är hundraprocentigt avsiktligt och inte pga okunskap - dvs där spelar utbildning noll roll, precis som i vägtrafiken där tiotusentals trafikanter kör vårdslöst och/eller hotfullt mot andra trafikanter varje dag) som möjligen förekommer?

Det är så lätt att bara reagera med ryggmärgsreflexen och skrika "UTBILDNING!!!", "TVÅNG!!!", "FÖRBUD!!!", men såna reaktioner bör aldrig hörsammas. Det enda som bör hörsammas är forskningsresultat publicerade av myndigheter och andra institutioner som har sakkunskap och kan göra rimliga bedömningar.

Delvis håller jag med i resonemanget, med ett tillägg att man tillsammans med myndigheterna i skärgårdsmiljö (KBV & sjöplisen, dom har bra erfarenhet över tid) forskning bör man även väga in erfarenheter av personer som vistats på sjön länge likväl som man bär ha med nytillkomna båtåkare - därefter kan man komma fram till något som defacto fungerar. Däri får man en samlad klokhet som kan mynna ut i något som blir väl fungerande för alla. 

 

Att "tvinga" båtåkare att skaffa sig en utbildning kanske inte är så dumt - hade folk velat lära sig hur man framför sitt flytetyg på vettigt sätt och hur man interagerar med övriga på sjön hade detta redan innan varit en ickefråga.. Eftersom att tråden - vet inte hur många det varit innan kring ämnet är ständigt pågående så är det många som inte kan och många som irriterar sig och/eller i värsta fall riskerar både sin båt och sitt liv. 

 

Som en parentes så krockade två mindre fritidsbåtar i helgen som var mellan Runmarö och Nämdö, jag var inte där, satt i närheten så jag vet inte vad som gick snett - men det ska inte ske sådana olyckor. Det hade kanske kunnat förhindras om dom båda hade haft mer kunskap - vad vet jag. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev RikardE:

Som en parentes så krockade två mindre fritidsbåtar i helgen som var mellan Runmarö och Nämdö, jag var inte där, satt i närheten så jag vet inte vad som gick snett - men det ska inte ske sådana olyckor. Det hade kanske kunnat förhindras om dom båda hade haft mer kunskap - vad vet jag. 

Om jag inte minns fel var det dessutom rätt sent, men innan det var mörkt.

Troligen var endast dessa två båtar ute där och då.

 

Det kan inte krävas några större utbildningsinsatser för att undvika den typen av olyckor.

Man kan ju bara gissa vad som gick fel, men bristande utkik och bristande kunskaper om väjningsreglerna känns inte allt för avlägset...

Om det inte var fylla inblandat och det har det inte rapporterats något om.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska komma ihåg att det finns väldigt många bilförare, som samtliga tagit körkort (en mycket mer omfattande praktisk utbildning än nån båtrelaterad dito!), som kan kläcka ur sig saker som "Skönt att ha klarat uppkörningen, nu behöver jag inte kolla backspeglarna mer!". Ja, folk är såna. Jag har haft kolleger inom hemtjänsten som jag vägrat åka i samma bil som för att de kör så illa. Samtliga hade gällande körkort. Utbildning ÄR INTE EN LÖSNING! Vissa skiter helt enkelt i det de lärt sig. Kunskapsbrist är inte problemet, utan attityd och fel personliga egenskaper är problemet. Men det går inte att sortera bort såna med de regler vi har, och det skulle förmodligen vara oerhört kränkande att börja sortera folk efter såna principer och inget jag förespråkar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är helt för att kräva någon form av kompetensbevis för att man ska få vara skeppare på en båt över någon viss storlek eller effekt men detta förslag är riktigt ogenomtänkt.

 

För det första är det, som andra redan skrivit, inte farten som är det primära problemet.  Varken för säkerhet eller miljöpåverkan. Det är utbildning och omdöme som brister. För det andra så är den föreslagna gränsen på 15 till 20 knop riktigt dålig. Det finns massor av båtar som kräver 20 till 25 knop för att uppnå ett bra planingsläge. Jag kör själv aldrig min båt i farter mellan 5 och 20 knop och den går bättre i 23 än i 20. I 15 knop är den rena katastrofen vad gäller svall och bränsleförbrukning. 

 

Man kan gärna införa en generell fartbegränsning inomskärs men den borde i så fall snarare vara i storleksordningen 30 till 40 knop för att stoppa de värsta exesserna. 

 

Herr professorn verkar vara dåligt informerad om hur båtar fungerar. 

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så är det fel båtar som ägs. Om alla har ekor är problemet borta, och tänk vad alla skulle vara slanka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev NJL:

Eller så är det fel båtar som ägs. Om alla har ekor är problemet borta, och tänk vad alla skulle vara slanka.

Så kanske det är men nu har vi den båtpark vi har. Att ändra på det tar decennier. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gör det, men argument som min båt går bäst i xx knop därför ska jag inte behöva kör långsamt är tokigt när man befinner sig i en känslig miljö, då får man välja annan väg eller avstå att åka i vissa områden. Vi har alla ett ansvar

Redigerad av NJL
glömde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inympa NTF:s slogan Ansvar Omdöme Hänsyn, så löser sig nog resten och man lär sig det som krävs.

Problemet är att alla inte är mottagliga, och det verkar gå utför, gäller på många områden. Man tänker helt enkelt inte på hur ens agerande påverkar omgivningen. Bland det värsta jag sett var när bilen framför just passerat ett järnvägsspår och stannade för att prata med en bekant. Den föraren hade säkert genomgått körkortsutbildning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...