Jump to content
Friday 30 October 2020
Sign in to follow this  
Klabban

Relativt liten och billig segelbåt med toalettutrymme med dörr

Recommended Posts

En liten utmaning 🙂 Vill ha en prisvärd och inte allt för stor segelbåt som är billig i drift. MEN, ett av grundkraven är att det ska finnas en toalettutrymme med plats för "riktig" toalett med tank samt dörr. Har svårt att filtrera fram intressanta båtar via Google och Blocket. 

Ge mig tips på segelbåtar som klarar detta krav. Hur billigt och litet kan det bli? Tack på förhand!

14 minuter sedan skrev Klabban:

En liten utmaning 🙂 Vill ha en prisvärd och inte allt för stor segelbåt som är billig i drift. MEN, ett av grundkraven är att det ska finnas en toalettutrymme med plats för "riktig" toalett med tank samt dörr. Har svårt att filtrera fram intressanta båtar via Google och Blocket. 

Ge mig tips på segelbåtar som klarar detta krav. Hur billigt och litet kan det bli? Tack på förhand!

Du kan ju meka dit en "riktig" toa med tank i vilken båt som helst.

Hur liten båt vill du ha?

If-båtar skänkes nästan bort å då får du mkt båt, bra seglare, lågt i tak å trångt men det går.

Sen beror d väl på andra kriterier som antal sovplatser, om såna behövs, mm.

30 minuter sedan skrev Klabban:

det ska finnas en toalettutrymme med plats för "riktig" toalett med tank samt dörr

Columbie 66 är magiskt inredd. Större på insidan... och helt avskilt hemlighus. 
den lär vara lite slö, men tåla riktigt hårt väder 

• Like 1

37 minuter sedan skrev reva:

Columbie 66 är precis i stil med vad jag söker, ska kolla vidare på den, stort tack! 

Fler tips? Självklart okej med något större båt också. Men toalettutrymmet med dörr ska vara "original", vill inte ge mig på en såpass stor ombyggnation själv.

Detta är lite av en drömbåt för mig. Den är liten och har en toa med dörr i original. Tyvärr är den inte billig eller prisvärd, och är nog närmast omöjligt attb hitta i Sverige. Men det visar hur bra det går att göra en liten båt rymlig och välutrustad om man prioriterar det. :)

5 timmar sedan skrev reva:

Härligt jobbat reva ett riktigt bra tips, svårslaget 😉

Columbie 66  

5 timmar sedan skrev Peka67:

svårslaget 😉

Borde inte tipsa egentligen, hittar jag en och gillar hur den seglar så slår jag nog till ;)

11 timmar sedan skrev Klabban:

Ge mig tips på segelbåtar

Var tänker du segla? Det finns en del tyska, till exempel hai i olika storlekar, som ibland har toalettrum. Men många av dom skulle jag bara segla i skärgård eller lugna insjöar..

Varför är en toa i helt separat utrymme så viktigt?
På min IF öppnade man garderoben, där satt pruttburken och garderobsdörren blev dörr ut mot salongen. Det var ingen som kunde tjuvkika där inte!
Det var diverse gäster av båda kön som använde den genom åren.
De flesta föredrog dock att göra sina behov i land.
På min nuvarande båt sitter toaletten bakom ett skott i förpiken som avskiljs av ett draperi.
Samma där. 
Man sitter riktigt avskiljt och uträttar det man ska (D v s spela Candycrush)
Ett toautrymme tar trots allt ganska mycket plats i en liten båt och används relativt sällan.
Moderna småbåtar med höga fribord och hög sittbrunn har ju ofta en toa direkt vid nedgången. 
Men då är det ganska nya och dyra båtar.