Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
chp76

Evinrude 70hk VRO 1990-halvgas??

Rekommendera Poster

Tittade under kåpan idag och focuserade på gasspjällen till mina tre förgasare. 
är det meningen att det skall finnas ca 25% rörelse kvar armen till förgasar spjället vid fullgas?

Eller går bara min snurra på 3/4gas vid max?

Bild 1: Fullgas som det ar justerat idag

Bild 2: Hur mycket mer man kan vrida armen till gasspjället.

 

Om det är meningen att spjällen skall öppna mer, hur justerar jag detta??

 

Evinrude VRO 70hk 1990 

B979C89A-ED54-4CAD-8FAA-8AE1968118A7.jpeg

26529C2A-527D-4EC2-9B9C-9167D491D672.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att spjäĺlen är horisontella vid WOT. Inte omöjligt att de går att tvinga spjällen förbi detta läge varvid gaspådraget i praktiken sjunker.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev guestsson:

Kolla att spjäĺlen är horisontella vid WOT. Inte omöjligt att de går att tvinga spjällen förbi detta läge varvid gaspådraget i praktiken sjunker.

Hej. Ursäkta amatör mig, men nu förstod jag ingenting... Kan du försöka förklara så även jag förstår? Lol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort luftlådan så ser du om spjällen blir horisontella vid maxgas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev chp76:

Hej. Ursäkta amatör mig, men nu förstod jag ingenting... Kan du försöka förklara så även jag förstår? Lol

Sorry, WOT = Wide Open Throttles dvs full gas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att undvika missförstånd så kan det finnas 2 spjäll i förgasarna. Om du har choke så kommer dessa spjäll att sitta närmast luftlådan, gasspjället är det som sitter närmast motorn. Om du har primer istället för choke så är det enklare eftersom det då bara kommer finnas ett spjäll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS har primer. Det är ventilen med den röda lilla spaken som syns på bilderna.

 

Men varför har frågan om gasspjällen uppstått? Detta är helt mekaniska grejor som svårligen ändrar sig eller går sänder.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev guestsson:

Kolla att spjäĺlen är horisontella vid WOT. Inte omöjligt att de går att tvinga spjällen förbi detta läge varvid gaspådraget i praktiken sjunker.

Detta har uppstått precis som jag skrev inledningsvis då jag misstänker att motorn är fel justerad. Det är för mig en ny motor. Jag misstänker att vid full gas hör justeringen så att jag bara får 75% gaspådrag.

Vilket verkar stämma då sprintarna på förgasar axeln skall stå vertikalt vid fullgas, men mina når bara ca 75%. (kollade på youtube ) Så därav frågeställningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev chp76:

Detta har uppstått precis som jag skrev inledningsvis då jag misstänker att motorn är fel justerad. Det är för mig en ny motor.

Jag hittar inget om detta.

Men hur som helst bör du nu ha tillräckligt med info för att komma tillrätta med problemet.

Det ser onekligen ut som om justeringen (den lättrade muttern) på länkarmen som vrider kammen (den som skjuter på rullen) är dragen i botten. Kanske ville nån begränsa effektuttaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...