Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Marquesas

Naturhamnar Mälaren?

Rekommendera Poster

Ligger nu förtöjd vid Sigtuna gästhamn. Har alltid använt mig av Eniro/Hydrographica. Men dessa har inga kartor för naturhamnar vid Mälaren.

 

Finns lite info på internet, men tänker många av dessa är för segelbåtar. Om man har en köl på 1.25 meter som t ex jag?

 

Finns det någon bra guide för naturhamnar, eller är dessa "om du vet så vet du"-information?

 

Just nu skulle jag vilja gå mot Enköping, men hittar ingen hamn/naturhamn däremellan, förutom Stäket, som ligger lite för nära Sigtuna dör jag redan ligger...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marinwiki är mitt tips.

Där kan du lägga in egna upptäckter också.

 

Tillägg: Det finns en hel del klubbholmar i Mälaren och de kan ju vara fina och trevliga också. Gissar att det tar en avgift för ickemedlemmar.

Redigerad av Mackey
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Granskär söder om Grönsö är ju populärt. Finns hur mycket som helst. 
04F42815-2A1A-4C32-A979-7C54F711EA19.thumb.png.2d0488a0c0105901273916594f21adac.png

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack, super! :)

 

Ja, marinwiki hittade jag snabbt en naturhamn norr om Färingsö, blir att testa!

 

Undviker gärna att lägga till där saknas information, då inte är så gammal i seglingsgamet :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips på bra naturhamnar i närheten av Västerås?

 

Lade först till vid underbara Dävensö, sedan Granskär. Nu på väg mot Västerås. Hittar bara Skurusundet och Fagerön, men den förra ser jag på kartan verkar bestå mest ut av vass, och den senare tycks ha segelbåtsdjup enbart i utkanten av bryggan, som säkert är upptaget.

 

Kommer nog att ta mig direkt från t ex Bryggholmen till Västerås. Men finns det dock som sagt andra bra naturhamnar i Västeråsområdet, när väl beger sig därifrån igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Marquesas:

Tips på bra naturhamnar i närheten av Västerås?

 

Lade först till vid underbara Dävensö, sedan Granskär. Nu på väg mot Västerås. Hittar bara Skurusundet och Fagerön, men den förra ser jag på kartan verkar bestå mest ut av vass, och den senare tycks ha segelbåtsdjup enbart i utkanten av bryggan, som säkert är upptaget.

 

Kommer nog att ta mig direkt från t ex Bryggholmen till Västerås. Men finns det dock som sagt andra bra naturhamnar i Västeråsområdet, när väl beger sig därifrån igen?

Storta Djungfrun har en del fina klipphällar men kan vara lite utsatt vid lite blåsigare väder men det finns två sidor att välja. https://kartor.eniro.se/m/AHpOU

 

Längre väster ut har Torshälla Segelsällskap respektive Segelsällskapet Svearna (Eskilstunas segelsällskap) sina klubbholmar Lövskären (Torshälla) och Bubbholmen. https://kartor.eniro.se/m/zSSXc

 

Åtminstone Torshälla har frivillig hamnavgift (betalas via Swish) , osäker på Svearna. På Lövskären finns toalett och el (det senare betalas med Swish).

Redigerad av JEC78
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok! Tack :)

 

Spännande! Ska prova något av dessa ställen!

 

Tusen tack för en sådan utförlig beskrivning, jag tänker att även framtida undrar har nytta av att kunna läsa svaren, så gör jag iaf :)

 

Finns en mälarbok, men nu är man ju redan på resa. Ska försöka lägga mig vid svaj vid Fagerön imorgon. Alltid något nytt på vägen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Marquesas:

Ok! Tack :)

 

Spännande! Ska prova något av dessa ställen!

 

Tusen tack för en sådan utförlig beskrivning, jag tänker att även framtida undrar har nytta av att kunna läsa svaren, så gör jag iaf :)

 

Finns en mälarbok, men nu är man ju redan på resa. Ska försöka lägga mig vid svaj vid Fagerön imorgon. Alltid något nytt på vägen :)

Lövskären har bryggor på västra sidan ("stora hamnen")  och norra sidan (en större flytbrygga).

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...