Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Janken

När ska reviderade SRS etablera sig?

Rekommendera Poster

Trots att jag inte går i båtbytartankar så frossar jag i blocketannonser ganska frekvent.
Frågan är när SRS ska etablera sig fullt ut som riktmärke om hur väl en båt seglar?
Fortfarande uppges LYS-tal och om det uppges SRS så är det det ofta det gamla SRS-talet.
Det blir ju...liksom...svårt att vänja om sig om man använder tre olika måttstockar!
Själv jämför jag min båt 0,856 med andra... Min kompis har en Lady H med 0,948 och klubbens nykomling ligger runt 1,010 nånstans.
Varför har de nya SRS-talen så svårt att etablera sig som jämförelsetal?
Kommer dom nånsin att bli accepterade?
Jo! Jag vet det där med gammal vana och så... men nyproducerade båtar har ju inget "gammalt SRS" Då måste man ju räkna ut ett "gammalt" SRS på nya båtar om man vill jämföra.... ju!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är väl att ha en SRS-lista i en annan webbläsarflik och växla till den för att se aktuellt värde för båtarna du kollar på.


Sen kan man säkert misstänka att den del medvetet använder det gamla värdet för att det är högre. Alltid lurar det nån, och om nån påpekar att det är fel är det lätt att hävda att man inte har koll på det nya systemet...


När de ändå gjorde om kunde de ha valt en annan skala. Jag vet att det är en faktor för omräkning från seglad tid till jämförelsetid, men man hade lika gärna kunnat ha ett "nollvärde" på 10.00 eller 1000, så det hade blivit tydligt att det verkligen var nåt nytt när man såg talen. Visserligen blir alla tider abstrakta då, men eftersom alla tider jämförs med omvandlade, så spelar det ingen roll.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LYS är djupt rotat hos de som säljer sin båt, oftast lite äldre. Det var enkelt att förstå. Vega och Maxi 77 hade typ 1,00; snabbare båtar som Express hade typ 1,10. Man fick en känsla för ungefär hur snabb båten var. Det talades LYS på bryggan, man jämförde. Man visste vad ens båt hade.
Kappseglingen var en folksport. 
Det är det inte längre. 
 

Få pratar därför SRS om familjebåtar, och gamlingarna pratar fortfarande LYS. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att titta på srs utan undanvindssegel ofta stämmer det ganska bra mot lys om man utgår från att 0.80 (srs) = 1,00 (lys). 

 

Sedan inbillar jag mig att stora klasser som tex IF och Experess hade för högt Lys pga. fina ressultat av många skickliga besättningar.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Peka67:

Sedan inbillar jag mig att stora klasser som tex IF och Experess hade för högt Lys pga. fina ressultat av många skickliga besättningar.

Ju färre "söndagsseglare" som kappseglade desto högre LYS fick de populära "kappseglingsbåtarna".

 

1 timme sedan skrev raol:

När de ändå gjorde om kunde de ha valt en annan skala. Jag vet att det är en faktor för omräkning från seglad tid till jämförelsetid, men man hade lika gärna kunnat ha ett "nollvärde" på 10.00 eller 1000, så det hade blivit tydligt att det verkligen var nåt nytt när man såg talen.

Synd att det inte blev ungefär så.

Man kunde ju haft dagens SRS gånger 1000 så kunde man bara delat med tusen när man räknade.

 

Då hade vi haft raol-SRS = 920 med undanvindssegel och 894 utan.

Dessutom hade detta sparat väldigt många decimalkomman i seglingsvärlden. 😎

 

1 timme sedan skrev Peter_K:

Få pratar därför SRS om familjebåtar, och gamlingarna pratar fortfarande LYS. 

1,12 låter ju absolut bättre än 0,92!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo!

Jag håller med er allihop och ser förstås alla orsaker men.....

Om jag jämför med valuta så håller inte min kära granne som kommer från Litauen på att räkna om alla Priser till Euro och sedan till Litas. Hon tänker fortfarande lite Euro efter tre år i Sverige men mest när man pratar stora summor. Bilar, båtar, lägenheter och sånt. När vi var där i våras så bryr sig ingen om hur många Litas en hamburgare kostar. Det är Euro som är valutan sedan 2015.

det blir ju jättekrångligt när man ska hitta på gamla SRS eller Lystal på nya båtar sittandes i klubbstugan.

Att man reviderade SRS-talen var väl ganska vettigt Egentligen. Man vill ju ha ett spann med 1 som median på en större kappsegling. En devalvering helt enkelt eftersom nästan alla båtar Som kappseglades låg över 1 i gamla systemet.

Under inflationsåren gick ju ingen som skulle resa till USA och räknade på en gammal växelkurs för att ”det lät bättre” .

Desvärre tror jag att de gamla lyspratet och de gamla SRS-talen kommer att leva kvar tills alla dom båtarna är borta. Och en plastbåt sägs ju ha en hiskelig livslängd☹️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Janken:

Jo!

Jag håller med er allihop och ser förstås alla orsaker men.....

Om jag jämför med valuta så håller inte min kära granne som kommer från Litauen på att räkna om alla Priser till Euro och sedan till Litas. Hon tänker fortfarande lite Euro efter tre år i Sverige men mest när man pratar stora summor. Bilar, båtar, lägenheter och sånt. När vi var där i våras så bryr sig ingen om hur många Litas en hamburgare kostar. Det är Euro som är valutan sedan 2015.

det blir ju jättekrångligt när man ska hitta på gamla SRS eller Lystal på nya båtar sittandes i klubbstugan.

Att man reviderade SRS-talen var väl ganska vettigt Egentligen. Man vill ju ha ett spann med 1 som median på en större kappsegling. En devalvering helt enkelt eftersom nästan alla båtar Som kappseglades låg över 1 i gamla systemet.

Under inflationsåren gick ju ingen som skulle resa till USA och räknade på en gammal växelkurs för att ”det lät bättre” .

Desvärre tror jag att de gamla lyspratet och de gamla SRS-talen kommer att leva kvar tills alla dom båtarna är borta. Och en plastbåt sägs ju ha en hiskelig livslängd☹️

Fast att det gamla lever kvar hade inte varit ett problem om det nya systemet så radikalt annorlunda ut. Nu är de i samma intervall ungefär, så det går inte att enbart på hur värdet ser ut avgöra om det är LYS eller SRS. Det är ju därför det är ett problem att folk anger det och anger fel.

Om vi tar en av landets vanligaste båtar, IF, så ser det i dag ut så här:
LYS: 1.017
SRS: 0.832
Dvs, båda tal är giltiga och möjliga i båda systemen.
Hade man sett enbart "LYS: 0.832" eller "SRS: 1.017" så hade man inte kunnat säga direkt att det är fel, om man inte känner till båttypens prestanda relativt andra båtar. Visst, det är ganska uppenbart för mer erfarna, men skillnaden är ändå inte så tydlig.

Om man i stället hade haft systemet jag föreslog ovan, så hade det sett ut så här:
LYS: 1.017
modSRS: 832
Man kan alltså lätt se skillnad på systemen enbart på hur talet ser ut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att LYS kommer leva så länge den generationen som levde med LYS fortfarande seglar. Sedan kommer alla mätetal-snack försvinna. Kappsegling blir mer och mer ett särintresse, få vill vara med och har du inte det senaste Da Shit-utrustningen vågar du inte ställa upp. 

Idag verkar så gott som ingen som köper ny båt bry sig över hur snabbt den seglar - istället är det viktiga hur många rattar och toaletter båten har, och hur många liter varmvattenberedaren till duscharna är på. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

Fast att det gamla lever kvar hade inte varit ett problem om det nya systemet så radikalt annorlunda ut. Nu är de i samma intervall ungefär, så det går inte att enbart på hur värdet ser ut avgöra om det är LYS eller SRS. Det är ju därför det är ett problem att folk anger det och anger fel.

Om vi tar en av landets vanligaste båtar, IF, så ser det i dag ut så här:
LYS: 1.017
SRS: 0.832
Dvs, båda tal är giltiga och möjliga i båda systemen.
Hade man sett enbart "LYS: 0.832" eller "SRS: 1.017" så hade man inte kunnat säga direkt att det är fel, om man inte känner till båttypens prestanda relativt andra båtar. Visst, det är ganska uppenbart för mer erfarna, men skillnaden är ändå inte så tydlig.

Om man i stället hade haft systemet jag föreslog ovan, så hade det sett ut så här:
LYS: 1.017
modSRS: 832
Man kan alltså lätt se skillnad på systemen enbart på hur talet ser ut.

Fast hela grejen med respitsystemet är ju att du skall kunna mäta dig mot median-båten. Om medianbåten med 1,000 seglar en kappsegling på 5.00.00 timmar, så skall en båt med SRS 1,200 göra det på 4.00.00 timmar. Hur ditt system skulle bli begripligt att översätta förstår jag inte - det blir något märkligt abstrakt poängsystem som är svårrelaterat. 
 

Det gamla systemet lever enbart kvar i tankarna hos personer som inte kappseglar. Dvs, det finns inte, det lever inte kvar sedan c:a tio år. Det finns inga ”båda system”.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Peter_K:

Sedan kommer alla mätetal-snack försvinna. Kappsegling blir mer och mer ett särintresse, få vill vara med och har du inte det senaste Da Shit-utrustningen vågar du inte ställa upp. 

Synd att det blivit så. Det var väldigt kul med klubbkappseglingar och inte så pretentiöst.

 

Ändå krävs det ju en del tid och engagemang för att organisera en kappsegling, så det är väl kanske inte så konstigt att färre och färre engagerar sig när intresset att kappsegla minskar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mackey:

Synd att det blivit så. Det var väldigt kul med klubbkappseglingar och inte så pretentiöst.

 

Ändå krävs det ju en del tid och engagemang för att organisera en kappsegling, så det är väl kanske inte så konstigt att färre och färre engagerar sig när intresset att kappsegla minskar.

Vi kör torsdagar i vår klubb, det ÄR kul!

Jag är med i mån av tid. 
Tyvärr är det svårt att få med personer; det verkar som om att om man inte kan vinna, så ställer man inte upp. 
Jag fattar det inte. 
Hur många som ställer upp i t ex Vasaloppet eller ett maratonlopp kam räkna med att vinna..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

Fast hela grejen med respitsystemet är ju att du skall kunna mäta dig mot median-båten. Om medianbåten med 1,000 seglar en kappsegling på 5.00.00 timmar, så skall en båt med SRS 1,200 göra det på 4.00.00 timmar. Hur ditt system skulle bli begripligt att översätta förstår jag inte - det blir något märkligt abstrakt poängsystem som är svårrelaterat. 
 

Det gamla systemet lever enbart kvar i tankarna hos personer som inte kappseglar. Dvs, det finns inte, det lever inte kvar sedan c:a tio år. Det finns inga ”båda system”.


Mitt system är inte konstigt alls. Det är bara att alla siffror är tre decimaler förflyttade, eller att tidsenheten blir millisekunder i stället för sekunder. Och eftersom man enbart jämför tider med andra båtar som varit med i samma tävling, och fått sina tider omräknade enligt samma modell, så är allt precis lika jämförbart som med det nuvarande systemet.

Om jag har en båt med modSRS 950 och du har en med modSRS 1030 och jag seglar på 3 tim 37 min och 44 sek, medan du seglar på 3 tim 11 min och 20 sek, så blir våra omräknade tider 12 410 800 millisekunder respektive 11 824 400 millisekunder. Talen är lätta att jämföra. Är det lägre så är det bättre. Och det är inga problem att räkna tillbaks till verklig tid, precis på samma sätt som med SRS och LYS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LYS togs fram 1970 och ersattes med SRS 2009 och har sedan dess ständigt utvecklats. Senaste SRS tabellerna finns på Svenska Seglarförbundets hemsida: 

https://www.svensksegling.se/matbrevbatteknik/SRS/SRSTabeller

Varför man 2020 jämför båtar med med LYS förefaller lite märkligt eftersom den sista LYS-kappseglingen borde ha seglats 2008 eller möjligen 2009.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Peter_K:

Det gamla systemet lever enbart kvar i tankarna hos personer som inte kappseglar. Dvs, det finns inte, det lever inte kvar sedan c:a tio år. Det finns inga ”båda system”.

Men nu gällde det annonser. Där lever det bevisligen kvar. Och folk som jämför båtar för att bedöma fartpotential, utan att för den skull vara det minsta intresserade av kappsegling, kollar på de siffrorna.

Så att det inte finns kvar bland de få som kappseglar är en helt annan diskussion och irrelevant för det tråden inleddes med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev raol:

Och det är inga problem att räkna tillbaks till verklig tid, precis på samma sätt som med SRS och LYS.

Fast du får det ju inte i millisekunder. 
Du får en siffer-röra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag tror att LYS kommer leva så länge den generationen som levde med LYS fortfarande seglar. Sedan kommer alla mätetal-snack försvinna. Kappsegling blir mer och mer ett särintresse, få vill vara med och har du inte det senaste Da Shit-utrustningen vågar du inte ställa upp. 

Idag verkar så gott som ingen som köper ny båt bry sig över hur snabbt den seglar - istället är det viktiga hur många rattar och toaletter båten har, och hur många liter varmvattenberedaren till duscharna är på. 

Ånä!

Det är fotfarand ganska utbrett med vanliga familjebåtar på kappsglingarna.

Då är det intressant att veta om jag ska vara före eller efter båten jag kämpar mot in mot mållinjen.

Hur mycket kan jag ligga efter Peters nya Arcona? Jag har 1,09 i gammalt SRS och hans båt fanns inte på den tiden. Den har 1.091 i SRS.

Nu ja!

Om jag betalar med Euro i kassan blir det så mycket enklare om jag får växelpengarna i Euro och Cent i st f kr och ören.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Peter_K:

Fast du får det ju inte i millisekunder. 
Du får en siffer-röra. 

Nej, det är i millisekunder. Räkna själv får du se. Även med LYS och SRS måste man ju räkna med sekunder först. Här blir det bara ett steg där talen är 1000 gånger större, men processen är identisk i övrigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev raol:

Men nu gällde det annonser. Där lever det bevisligen kvar. Och folk som jämför båtar för att bedöma fartpotential, utan att för den skull vara det minsta intresserade av kappsegling, kollar på de siffrorna.

Så att det inte finns kvar bland de få som kappseglar är en helt annan diskussion och irrelevant för det tråden inleddes med.

Jo, och jag tankar på Circle K ibland, men jag säger Statoil. Det betyder inte att Statoil finns kvar.
Lika lite som LYS finns kvar. 
 

Jo då, det är väldigt relevant för diskussionen; kappseglare är inte ett avskiljt släkte från övriga båtvärlden, och LYS är, förlåt... var, kopplat till kappseglandet. 

På den tiden LYS fanns justerades mätetalen från år till år, precis som på SRS. När någon skriver i en Blocket-annons att deras Scampi har LYS 1,09 - vilket år menar man då, och vad jämför man med..? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev raol:

Nej, det är i millisekunder. Räkna själv får du se. Även med LYS och SRS måste man ju räkna med sekunder först. Här blir det bara ett steg där talen är 1000 gånger större, men processen är identisk i övrigt.

Fast ett tal som t ex 1,20 ger ju procent.

Den är 20% snabbare än medianbåten. 
Ditt system ger att båten med 1200 i respittal är 200 enheter snabbare än medianbåtens 1000.

Varför skulle detta vara mer begripligt..?

 

Att du räknar om till sekunder gör du ju bara om du sitter med en miniräknare typ, kör du t ex ett Excel-formulär eller en avancerad räknare är det en icke-fråga. 
Dvs, ditt system saknar den fiffighet du tror dig se. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Peter_K:

Jo, och jag tankar på Circle K ibland, men jag säger Statoil. Det betyder inte att Statoil finns kvar.
Lika lite som LYS finns kvar. 
 

Jo då, det är väldigt relevant för diskussionen; kappseglare är inte ett avskiljt släkte från övriga båtvärlden, och LYS är, förlåt... var, kopplat till kappseglandet.


Ibland undrar jag om du medvetet läser fel för att jävlas eller om du bara misslyckas med att förstå...

Susanna och Robert med två barn och en vovve ska skaffa segelbåt. De kollar i annonser och Robert minns att han har hört från morbror Gunnar, en gammal seglare, att LYS-tal är nåt man kan kolla på för att jämföra hur snabba segelbåtar är. Så bra! Flera annonser har ju de där siffrorna i sig, så då kan de jämföra lite.

Det är ungefär så jag föreställer mig att det ser ut oftare än att det är en köpare som har aktuell kunskap om kappseglingsregler, som trots allt en väldigt liten andel av alla segelbåtsägare har kommit i kontakt med. Jag vet att du ser på allt från ett kappseglingsperspektiv, men det blir konstigt ibland...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Janken:

Ånä!

Det är fotfarand ganska utbrett med vanliga familjebåtar på kappsglingarna.

Då är det intressant att veta om jag ska vara före eller efter båten jag kämpar mot in mot mållinjen.

Hur mycket kan jag ligga efter Peters nya Arcona? Jag har 1,09 i gammalt SRS och hans båt fanns inte på den tiden. Den har 1.091 i SRS.

Nu ja!

Om jag betalar med Euro i kassan blir det så mycket enklare om jag får växelpengarna i Euro och Cent i st f kr och ören.

 

För trettio år sedan startade familjebåtarna i egna klasser på Lidingö Runt, Gotland Runt och Tjörn Runt. Det gör de inte idag. Att man inte kappseglar sin Vega längre kanske inte är så konstigt - men det har inte fyllts på i samma utsträckning med de nya familjefavoriterna. 

Kappseglingen Tjörn Runt har minskat i antal deltagare något fruktansvärt.
Tyvärr. 

Jag har själv försökt få med personer på våra kvällsseglingar, men har man inte nya segel vill man inte vara med. Det är synd. Mitt storsegel är säkert tjugo år gammalt nu, och i början körde jag med min över trettio år gamla genua. Det gick det med, men man vinner inte direkt, fast man lär sig sjukt mycket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

Vi kör torsdagar i vår klubb, det ÄR kul!

Jag är med i mån av tid. 
Tyvärr är det svårt att få med personer; det verkar som om att om man inte kan vinna, så ställer man inte upp. 
Jag fattar det inte. 
Hur många som ställer upp i t ex Vasaloppet eller ett maratonlopp kam räkna med att vinna..?

Jag är med på svågerns båt emellanåt. Torsdagstävlingar även här. Vi tävlar mot sjukt mycket bättre besättningar så vinna finns inte på sjökortet. Men det är förbannat kul. Trevlig och lättsam stämning. Man lär sig massor bara av att titta på de andra båtarna. Det är som att spela schack mot ett gäng mästare. Man kan tycka att man har bra fart i båten men så blir man helt bortkollrad av någon lurig taktisk fint som man inte förstår hälften av.

 

30 minuter sedan skrev Peter_K:

har du inte det senaste Da Shit-utrustningen vågar du inte ställa upp. 

Det är tråkigt att det är så men det hjälper säkert till om man är på en nivå där man förstår och, under tävlingen, har tid att använda alla hjälpmedlen.

Jag tror inte att den enskilde sällantävlaren har de förutsättningar som krävs för att man skall ha några egentliga fördelar med den senaste Da Shit-utrustningen. Jag vet att jag inte har det i alla fall. Det är fullt sjå med att hinna med allt annat.

 

Jag är ingen tävlingsmänniska, men det är kul att tävla. Det blir ofta tajt och nära, fart och fläkt. Så olikt en vanlig söndagssegling. Jag är helt övertygad om att många fler skulle uppskatta att vara med om man bara vågade ställa upp.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:


Ibland undrar jag om du medvetet läser fel för att jävlas eller om du bara misslyckas med att förstå...

Susanna och Robert med två barn och en vovve ska skaffa segelbåt. De kollar i annonser och Robert minns att han har hört från morbror Gunnar, en gammal seglare, att LYS-tal är nåt man kan kolla på för att jämföra hur snabba segelbåtar är. Så bra! Flera annonser har ju de där siffrorna i sig, så då kan de jämföra lite.

Det är ungefär så jag föreställer mig att det ser ut oftare än att det är en köpare som har aktuell kunskap om kappseglingsregler, som trots allt en väldigt liten andel av alla segelbåtsägare har kommit i kontakt med. Jag vet att du ser på allt från ett kappseglingsperspektiv, men det blir konstigt ibland...

Näe, jag ser inte alls allt från ett kappseglingsperspektiv, det har minskat rätt rejält med den typen för min del, i år har jag bara hunnit med en kappsegling.
Däremot fattar jag inte riktigt resonemanget med att man skulle hålla kvar med LYS av den anledningen du beskriver; DÄR kan vi prata om att resonemanget blir konstigt. 
 

För att fortsätta ditt scenario:
Morbror Gunnar hade fina radialdäck på sin SAAB han körde till sin båt. Han servade alltid bilen på Esso. Nu skall Susanna och Robert köpa en bil för att ta sig till båten med högt LYS-tal, men har svårt att hitta en SAAB med radialdäck... och de hittar inte heller en ESSO-station att lämna in den på rundsmörjning... hur skall de göra nu..?

Världen förändras, liksom... även fast Farbror Gunnar inte riktigt förstått det. Tyvärr kan världen inte ta hänsyn till Farbror Gunnar, det är han som behöver anpassa sig till den förändrande världen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Näe, jag ser inte alls allt från ett kappseglingsperspektiv, det har minskat rätt rejält med den typen för min del, i år har jag bara hunnit med en kappsegling.
Däremot fattar jag inte riktigt resonemanget med att man skulle hålla kvar med LYS av den anledningen du beskriver; DÄR kan vi prata om att resonemanget blir konstigt. 
 

För att fortsätta ditt scenario:
Morbror Gunnar hade fina radialdäck på sin SAAB han körde till sin båt. Han servade alltid bilen på Esso. Nu skall Susanna och Robert köpa en bil för att ta sig till båten med högt LYS-tal, men har svårt att hitta en SAAB med radialdäck... och de hittar inte heller en ESSO-station att lämna in den på rundsmörjning... hur skall de göra nu..?

Världen förändras, liksom... även fast Farbror Gunnar inte riktigt förstått det. Tyvärr kan världen inte ta hänsyn till Farbror Gunnar, det är han som behöver anpassa sig till den förändrande världen. 


Suck, du jobbar verkligen stenhårt för att hitta extrema och tramsiga exempel för att förlöjliga. Att du orkar...

Jag har aldrig påstått att man ska hålla kvar vid LYS. Jag bara konstaterar att det faktum att talen fortfarande förekommer i annonser betyder att vissa fortfarande tänker i de termerna, hur lite du än vill acceptera det. DU är insatt i kappsegling, men väldigt få andra är det. När ska du fatta det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev raol:


Suck, du jobbar verkligen stenhårt för att hitta extrema och tramsiga exempel för att förlöjliga. Att du orkar...

Jag har aldrig påstått att man ska hålla kvar vid LYS. Jag bara konstaterar att det faktum att talen fortfarande förekommer i annonser betyder att vissa fortfarande tänker i de termerna, hur lite du än vill acceptera det. DU är insatt i kappsegling, men väldigt få andra är det. När ska du fatta det?

 

Fast nu är du taskig - jag fortsatte ju faktiskt bara på ditt eget exempel. Inget tramsigt i det. 
 

LYS handlade om kappsegling.

Precis som SRS. 
Same-same, but different liksom...

 

Och ja - det förekommer fortfarande i annonser och i snacket på bryggan, och det dör sakta ut iom att generationen som kappseglade enligt LYS och körde sin SAAB på radialdäck till båten försvinner från båtlivet en efter en. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Peter_K:

För trettio år sedan startade familjebåtarna i egna klasser på Lidingö Runt, Gotland Runt och Tjörn Runt. Det gör de inte idag. Att man inte kappseglar sin Vega längre kanske inte är så konstigt - men det har inte fyllts på i samma utsträckning med de nya familjefavoriterna. 

Kappseglingen Tjörn Runt har minskat i antal deltagare något fruktansvärt.
Tyvärr. 

Jag har själv försökt få med personer på våra kvällsseglingar, men har man inte nya segel vill man inte vara med. Det är synd. Mitt storsegel är säkert tjugo år gammalt nu, och i början körde jag med min över trettio år gamla genua. Det gick det med, men man vinner inte direkt, fast man lär sig sjukt mycket. 

Att det är färre båtar kan jag hålla med om men att det inte fylls på med nya bland de startande måste jag motsätta mig.
Listan på Nationella SRS Rankingen avslöjar att det seglas både gamla och nya "familjebåtar" runt om i landet.  Sen kan det spela in att dagens "familjebåtar" är ganska högpresterande. T o m HR bygger snabba och välseglande båtar nuförtiden. En Arcona, Dehler, X-båt eller Linjett funkar på både semestern och  kappseglingen.
https://www.svensksegling.se/globalassets/svenska-seglarforbundet/for-batagare/srs/rankingen/srs-ranking-2018.pdf

 

Visst använder folk SRS (och LYS) som jämförelse när dom ska köpa båt. Ett hyfsat SRS-tal uppfattas som en välseglande båt.
Nisse och hans sambo Elvira ska köpa sin första båt och de flesta dom pratar med råder dom att köpa en välseglande båt eftersom det är roligare på sikt.
"AHA! Tänker dom. Det finns ju ett handikappsystem som ger en fingervisning om seglingsegenskaperna. SRS heter det!"
Dom  vill ha en välseglande läromästare runt sex-sju meter och läser Blocket och ser en Monark 700. En dokumenterat bra seglare från Norlins ritbord med Norlins klassiska bett på kryssen. Säljaren skriver SRS: 0.795
Några rader ner finns en Havsfidra med SRS 0.8
Likvärdiga innerutrymmen och samma prisklass. Havsfidran har dessutom inombordsmotor.
Dom är ju dessutom ganska likvärdiga seglare...Havsfidran kanske liiiite snabbare! Det skiljer 0,005 i handikapp på dom!!!!
Eller!?!?!

Redigerad av Janken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fina med handikapsystemet är att även en gammal båt med lågt SRS kan vinna en tävling.

 

2017 kom Retro balloon total etta i Bohusracet t.ex 🙂 En Compis 28.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Janken:

Blocket och ser en Monark 700. En dokumenterat bra seglare från Norlins ritbord med Norlins klassiska bett på kryssen. Säljaren skriver SRS: 0.795

Några rader ner finns en Havsfidra med SRS 0.8
Likvärdiga innerutrymmen och samma prisklass. Havsfidran har dessutom inombordsmotor.
Dom är ju dessutom ganska likvärdiga seglare...Havsfidran kanske liiiite snabbare! Det skiljer 0,005 i handikapp på dom!!!!
Eller!?!?!

Jag antar att din poäng är att det är lätt att blanda ihop lys och srs. Annars är det bedrägeriförsök av säljaren som felaktigt påstår att havsfiddra har srs 0.80, borde vara runt 0.60. Så en havsfiddra kanske kan slå en otimistjolle (om det inte blåser motvind).

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Peka67:

Jag antar att din poäng är att det är lätt att blanda ihop lys och srs. Annars är det bedrägeriförsök av säljaren som felaktigt påstår att havsfiddra har srs 0.80, borde vara runt 0.60. Så en havsfiddra kanske kan slå en otimistjolle (om det inte blåser motvind).

Njaä!
Det är ju ännu värre än så eftersom LYS försvann 2009 och blev SRS men normbåten, SRS 1,000, var fortfarande densamma utifrån en medelfart på 4,5 knop (om jag minns rätt)
Inför 2017 reviderades hela SRS-systemet och man satte normen till 5,5 knop för SRS 1,000 vilket gjorde att exempelvis en IF ändrades från 1,07 till 0,810.
Det hette således SRS även mellan 2009 och 2017 men hela tabellen har devalverats.
Det är det jag inte förstår!?!?!?
Att det ska vara så svårt att hantera devalveringen och att så många fortfarande använder de gamla SRS-talen.
Min båt har SRS 0,856 och jag minns inte ens vad den hade för SRS före 2017. nånstans runt 1,09 trror jag.
Så det är inte bara LYS och SRS som blandas ihop.
Gamla och nya SRS .
Jag kan inte låta bli att göra jämförelsen med länder som bytt valuta. Du ser knappast någon uppge priser i lire i Italien längre.
Ingen svensk handlare annonserar heller ut sina varor till en gammal kronkurs för att i kassan räkna om det till dagens värde. 
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Janken:

Njaä!
Det är ju ännu värre än så eftersom LYS försvann 2009 och blev SRS men normbåten, SRS 1,000, var fortfarande densamma utifrån en medelfart på 4,5 knop (om jag minns rätt)
Inför 2017 reviderades hela SRS-systemet och man satte normen till 5,5 knop för SRS 1,000 vilket gjorde att exempelvis en IF ändrades från 1,07 till 0,810.
Det hette således SRS även mellan 2009 och 2017 men hela tabellen har devalverats.
Det är det jag inte förstår!?!?!?
Att det ska vara så svårt att hantera devalveringen och att så många fortfarande använder de gamla SRS-talen.
Min båt har SRS 0,856 och jag minns inte ens vad den hade för SRS före 2017. nånstans runt 1,09 trror jag.
Så det är inte bara LYS och SRS som blandas ihop.
Gamla och nya SRS .
Jag kan inte låta bli att göra jämförelsen med länder som bytt valuta. Du ser knappast någon uppge priser i lire i Italien längre.
Ingen svensk handlare annonserar heller ut sina varor till en gammal kronkurs för att i kassan räkna om det till dagens värde. 
 

Suveränt inlägg, jag hade inte en aning om att det fanns gammalt och nytt SRS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...