Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Campion595

Glasfiberbox

Rekommendera Poster

Hejsan. Ska såga upp ett stuvfack i fören för att installera bogpropeller på min Grandezza 23s. Under facket sitter en glasfiberbox som jag undrar vad den är till för? Är det förstärkning/ljuddämpning? Bilden har jag fått från Finnmaster men har inte fått nåt bra svar vad boxen sitter där för. I och med att dom har sågat bort en stor del av boxen så borde det ju inte vara några problem att göra det samma, men nyfiken som man är skulle det vara kul att veta vad den har för funktion 🙂

 

Tack på förhand  //Niklas

Glasfiberbox.JPG

Bog 1.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan boxen ha varit en vattentank? Jag har haft så in en båt där jag fick såga upp för att installera bogprop. Fast i så fall borde du ju kunna se anslutningar till tanken förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske svårt att se på bilden så ritade en skiss i paint, inte den snyggaste men ungefär så är boxen utformad 🙂 Tror inte det är dubbelskrov eller vattentank??

box paint.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-04 vid 14:33 skrev Campion595:

I och med att dom har sågat bort en stor del av boxen så borde det ju inte vara några problem att göra det samma, men nyfiken som man är skulle det vara kul att veta vad den har för funktion 🙂

En flyttank som kanske krävs för att en vattenfyllda båt inte ska sjunka?

Kanske inte så kul att veta när man sågat sönder den, om det är så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det kan det ju vara, har inte sågat i den ännu, bilderna är från Finnmaster. Men tror inte det är krav på flyttank på en 7 metersbåt med inombordare, nån som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, båtar över 6 meter har inget krav på att de ska flyta om de vattenfylls, dock ska de flyta om båten hamnar upp och ned.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Gripen72:

Nej, båtar över 6 meter har inget krav på att de ska flyta om de vattenfylls, dock ska de flyta om båten hamnar upp och ned.

Aha, ok det är så reglerna är. Men i.o.m. att varvet (Finnmaster) har sågat i boxen så borde det ju vara ok ur regelsynpunkt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Campion595:

Aha, ok det är så reglerna är. Men i.o.m. att varvet (Finnmaster) har sågat i boxen så borde det ju vara ok ur regelsynpunkt? 

Eller så är det därför de inte kan berätta för dig vad boxen är till för.

 

Om det har med flytkraft att göra så har ju Finnmaster genom att såga sönder boxen gjort båten mindre säker och den är då troligen inte längre CE-godkänd.

 

Fråga igen och be om ett begripligt svar.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Mackey:

Eller så är det därför de inte kan berätta för dig vad boxen är till för.

 

Om det har med flytkraft att göra så har ju Finnmaster genom att såga sönder boxen gjort båten mindre säker och den är då troligen inte längre CE-godkänd.

 

Fråga igen och be om ett begripligt svar.

Ja, får prova en vända till med varvet, det känns ju märkligt att dom inte vill svara på detta! 

 

Stort tack för alla svar!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gripen72:

Nej, båtar över 6 meter har inget krav på att de ska flyta om de vattenfylls, dock ska de flyta om båten hamnar upp och ned.

Har läst på lite nu och det verkar bara gälla "flerskrovsbåtar" typ katamaran eller trimaran, inga speciella regler om flyttank eller sånt på båtar över 6 m vad jag kan hitta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...