Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Jah

Vad säger ni om AQ171?

Rekommendera Poster

Flera av dom båtar jag kikat på under året har dubbla AQ171 motorer.
Dom flesta av modellen 171A men även C.

Är det en motor som är pålitlig även med några år på nacken?
Förstår att servicegraden påverkar. Men vad innebär tex 1000 timmar på en sådan motor?
Synpunkter mottages tacksamt.

/Jah

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn i sig är det inget större fel på, lite mer känslig teknik i o med 16 ventilstopp. Nackdel: Dyra reservdelar om det överhuvudtaget finns, då det mesta är special till den motorn. Avgaslimpan tror jag inte går att få tag på idag. Och om den gör det så är det hutlösa priser.

Finns några firmor som tillverkar rostfria avgasdelar men vet att det varit problem med sprickbildning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jah:

Flera av dom båtar jag kikat på under året har dubbla AQ171 motorer.
Dom flesta av modellen 171A men även C.

Är det en motor som är pålitlig även med några år på nacken?
Förstår att servicegraden påverkar. Men vad innebär tex 1000 timmar på en sådan motor?
Synpunkter mottages tacksamt.

/Jah

 

 

Hallå !

Har åkt 171 A 16v under många år och är uppväxt med motorn, då den kom var det en revolution. En bra slitstark hållbar maskin som kräver lite underhåll, FÖRUTOM en sak, kamremmen den måste bytas kontinuerligt jag bytte vartannat år. Det vanligaste felet var att folk inte kollade den och underhöll remmen, många sa aaa jag åker så lite och så blev det ras. Går remmen är det totalras kaputt tyvärr. Motorn i sig är rapp pigg ypperligt vridmoment. Går tyst och behagligt, det du inte ser på dessa motorer är korrision på 4e avgasporten syster motorn 151 har dessa problem. 171 an blev utrustad med en krök så här funkar det bättre. Så till det sorgliga det finns absolut inga delar längre att tillgå. Limpan är borta tändmodulen är likaså, förgasarna finns inget att tillgå avgasröret med krök är borta det med osv. Och det är synd för detta är nog bla det bästa som volvo gjort.  De är otroligt bränslesnåla och bränsle effektiva. 1000 timmar är inte mycket när jag sålde min så hade den just passerat 1600 timmar. Nya ägaren tog kompprov i våras då limpan byttes ut till rostfri, kompen var lika rakt över 8,5 kg ett bra betyg. Sen får den aldrig gå varm då toppen är i aluminium men det vet du nog redan. Vill du prata delar och motor så kan du kontakta Timos motor i stockholm han jobbar med dessa motorer och uppdaterar dem. Du kan googla företaget så får du info och nummer. Drevdelar.se Ingemar håller på med dessa likaså och har mycket kontakter om motorerna han åker tävlingsklass med dessa. Lycka till och välkommen hit till Maringuiden.

                                                       

                                      // Peter

Redigerad av kossor
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Dyra eller obefintliga reservdelar känns ju inte så tilltalande. :(
I dom flesta fall (även omd et inte gäller alla) så är priset avgjort lägre med dessa motorer.
Att byta en motor inom ramen för prissänkning kanske är möjligt men knappast byta två.
Man ska kanske snegla på dom båtarna med andra typer av motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jah:

Tack för svar. Dyra eller obefintliga reservdelar känns ju inte så tilltalande. :(
I dom flesta fall (även omd et inte gäller alla) så är priset avgjort lägre med dessa motorer.
Att byta en motor inom ramen för prissänkning kanske är möjligt men knappast byta två.
Man ska kanske snegla på dom båtarna med andra typer av motorer.

Om de är värda något i nuvarande skick kanske du kan räkna på att sälja dem och stoppa in något annat med god tillgång på delar. 
 

med tanke på bristen reservdelar kanske du ända kan få en god slant för dem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Jah:

Tack för svar. Dyra eller obefintliga reservdelar känns ju inte så tilltalande. :(
I dom flesta fall (även omd et inte gäller alla) så är priset avgjort lägre med dessa motorer.
Att byta en motor inom ramen för prissänkning kanske är möjligt men knappast byta två.
Man ska kanske snegla på dom båtarna med andra typer av motorer.

Går ju alltid konvertera om dem till en 151 a där finns delar än gott om de var en mycket stor produktion av de motorerna. Men dessa guldklimpar börjar ju bli mot 40 år gamla nu, så köper du en båt med dessa maskiner i får du bereda dig på att byta drivlina. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev kossor:

Går ju alltid konvertera om dem till en 151 a där finns delar än gott om de var en mycket stor produktion av de motorerna. Men dessa guldklimpar börjar ju bli mot 40 år gamla nu, så köper du en båt med dessa maskiner i får du bereda dig på att byta drivlina. 

Renoverade 4.3 L V6or kanske ? Blir kanske för mycket effekt?

 

Ett annat option är att överväga att konvertera till en större singelmotor. Blir ju en besparing över tid att bara ha en motor att lägga slantarna på. En V8 på sådär 6L borde ge tillräckligt med effekt och vrid.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en mycket lockande tanke att konvertera till singelmontage och åtnjuta en nyrenoverad motor.

Nu vet jag ännu inte vad det blir för båt annat än att det blir nån planande 9-meters. Men funkar singelmontage i "dom flesta båtar" eller är det risk att den blir obalanserad?
Jag har sneglat på både Fjord, Draco, Marex och Nimbus 28 DC
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Jah:

Det är en mycket lockande tanke att konvertera till singelmontage och åtnjuta en nyrenoverad motor.

Nu vet jag ännu inte vad det blir för båt annat än att det blir nån planande 9-meters. Men funkar singelmontage i "dom flesta båtar" eller är det risk att den blir obalanserad?
Jag har sneglat på både Fjord, Draco, Marex och Nimbus 28 DC
 

Det går att bygga om till singel i de flesta båtar, många båtar du ser med tvilling finns även gjorda som singel. Problemet är att det blir svindyr omplastning av akterspegel samt i vissa fall nya balkar att skruva motorn i. Men allt går om viljan och orken finnes 👍

 

I nimbusen 28 an har du singelmontage i. Ofta har de norska konstruktionerna tvilling, men finns singel där med. Jag är sugen på en ballista 32, fanns några i slutet av produktionen med singel även där då med D6 an en motor jag dock inte är så sugen på.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite märkligt att ni säger att det inte finns några delar till dessa motorer, kyllimpan är väl det enda jag kan se som är svår att ersätta. En rostfri kostar upp mot 18000:-

Har själv en 171C sedan 6 år tillbaka, och den är servad och underhållen med nya delar från bl.a. drevdelar.se. 

Kamremmen är förstås ett måste att byta med jämna mellanrum samt sträcka om den varje år.

Annars en kanonmotor stark med bra vrid och en härlig gång.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå allt går att få tag på, allt går att tillverka, sommaren är runt sex veckor. 😱 Men att leta delar och vänta på en rostfri limpa som sedan visar sig läcka och bort med den igen svetsa om, eller tändspolens modul som lägger av och man måste leta, eller att förgasarna behöver nya delar och man måste leta en topp är inte lätt finna och konvertera, ett bockhorn de får du leta efter länge en värmeväxlare som gått sönder, osv osv, jo delar går alltid i regel att ragga, men jag vill åka båt under semestern inte leta delar, typ så menar jag. Letar du original på vp finns inte mycket tillgå längre, och alla människor är olika en del gillar att skruva och har kontakter, en del lämnar in för rep till hutlösa priser, och marinorna sitter inte i dagar och letar delar på olika ställen.  Går man in på marine Parts Europe volvo penta är det ju ingen rolig läsning vad gäller tillgång på reservdelar till just 171 an. Men klart letar du så går det ju få tag på grejer från bilmotorverisionen, men du ska ha kunskapen leta och vara mekaniskt intresserad, och långt från alla är det.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars så kan man t.ex. gå in på Drevdelar.se eller Crom marin om man behöver delar. Det finns reservdelar till förgasarna där. Sen finns det dom som säger att tändmodulen går att köpa på bilskrot från en volvo 16v-bilmotor.

Köpte själv en ny tändmodul förra året genom Pentagruppen på facebook, hade tänkt testa en från en bil men valde istället denna som var till en aq171.

Men det är klart om man aldrig skruvar själv så är det inte rätt motor.

Redigerad av Highcoaster2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-07 vid 08:14 skrev Highcoaster2:

Annars så kan man t.ex. gå in på Drevdelar.se eller Crom marin om man behöver delar. Det finns reservdelar till förgasarna där. Sen finns det dom som säger att tändmodulen går att köpa på bilskrot från en volvo 16v-bilmotor.

Köpte själv en ny tändmodul förra året genom Pentagruppen på facebook, hade tänkt testa en från en bil men valde istället denna som var till en aq171.

Men det är klart om man aldrig skruvar själv så är det inte rätt motor.

Jo men tändmodulerna satt i volvo 360 om jag minns rätt, de hade förgasare, de övriga hade sprut. Länge sedan volvo 360 förgasare rullade på vägarna, och det börjar bli svårt finna dem då de allra flesta skrotats sedan ett årtionde tillbaka. Förgasarmotorn upphörde valet 1988, det år då sälarna dog. Och miljöpartiet tog sig in i riksdagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...