Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
jonasulveseth

Bowter

Rekommendera Poster

Hej, tänkte starta en tråd om vår startup som vi kallar för Bowter. Vi hade ett SVT inslag för ett litet tag sen som du kan hitta här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/elbat-testas-for-uthyrning

 

Tänker att en hel del här inne kan va intresserade av processen att bygga den här prototypen så jag ta en liten bakgrund. Jag har alltid haft en ide om att bygga en flatbottnad båt där man änvänder en billig elmotor montread genom skrovet och med en ratt på toppen.

 

Genom att koppla loss gas mekanismen och plassera den horisontellt inuti en styrkonsoll så har vi skapat en liten självladdande styrpulpet som gör ca 3.5 knop som mest.

 

Båten har ungefär 300amp batteri i form av vanliga blysyra batterier plasserade under sittytan, den kan gå 4-5 timamr pr dag med solladdning om det är fint, men den har också ladduttag för att ladda mer. Pga av båtens konstruktion är den extremt bärkraftig och kan ta enorm last. Under båten har vi två fenor nästan längst bak som gör att när man svänger höger så går båten till höger och inte tvärtom.

 

Denna enkla kontruktion gör att prislappen blir väldigt låg, faktiskt under 10.000 kr. 

 

Sen har vi byggt en uthyrningsplattform med en qr kod som kan skannas och det låser upp ett relä som sitter mellan motor och batteri. Det gör att båten kan hyras av vem som helst via vår app. Båten är byggd i plywood, och så har vi lagt lite glasfiber på den rundade formen, för det var enklare och gick fortare (prototyp).

 

Nu ska vi vidare till fas 2. En enkel modell som kan flatpackas och skickas ut i världen. Där en person kan sätta ihop båten själv och ha en färdig uthyrbar båt klar på en eftermiddag. I mitt huvud tänker jag nu en bas i dubbelbottnad glasfiber , alternativt rotoscoping. Och sen spår för plywood som monteras som sidor. Där man fyller skarvar med sikaflex typ.

 

Ideer och tankar runt detta upskattas :) Är någon intresserad av byggprocessen kan jag utdjupa också :)

 

 

Redigerad av jonasulveseth

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...