Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gladulf

BMW marine 220 -87

Rekommendera Poster

Hej. Tittar just nu på en båt (fjord 21) vars motor är en bmw marine 220 v6. Har ingen som helst aning om kvalite mm, den är helt genomgången -17 och går bra enligt säljaren vilket jag tror stämmer. Är det någon som har erfarenhet av bmw marine och dess kvalité, hoppas på svar. /Fredrik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen personlig erfarenhet men lär vara fina motorer/drev!

Problemet är väl reservdelarna.

 

Sen är BMW 220 ingen V6 utan en rak 6:a som sig bör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Och om man kan visa kvitto på service mm, vad tror ni då, hur står sig BMW:s motorer. Jag har ingen aning själv? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är baserad på en m30 och är en bra maskin,åker själv en marin m10 i min ena bil,har gått problemfritt i många år. Original maskin med en skaplig turbo laddar runt 1,2bar utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Gladulf:

Tack för svar!

Mig veterligt finns inga delar till dreven att tillgå. Svårighet med de enklaste grejer som bälgar osv. Jag kan vara felinformerad, men skulle personligen ej våga köpa något som delarna upphört till. Räkna på ett motorbyte med drev i din kalkyl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent allmänt är möjligheten till service på din hemort något att tänka på vid val av motor. Om du inte kan göra allt själv så kolla att det går att få tag på både mekaniker och reservdelar i din närhet. Även under sommartid!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag råkade köpa en båt med en BMW D50-1 i för inte så länge sedan. Jag är ingen motorexpert men jag meckar lite själv och jag lär mig mycket under tiden. Dessvärre har jag fått mecka en hel del eftersom säljaren mörkade hur länge båten stått och jag var lite för ivrig och blåögd för att genomskåda hur mycket service motorn behövde. Nåväl, till saken:

V12 Engineering i Canada (bmwmarine.com) säljer delar till BMW Marinmotorer och dom har varit otroligt tillmötesgående och hjälpsamma. Svarar snabbt och utförligt på mail. Dom har en partner i Tyskland (Navalis) så delarna kommer därifrån och det har faktiskt gått ganska fort att få hem grejerna. Till min D50 har jag hittat en ganska bra verkstadsmanual och en reservdelskatalog på V12's hemsida. Ser att det finns även till 220. Reservdelskatalogen till D50 har faktiskt till och med reservdelarna utskrivna på Svenska!


Om en är lite detektiv går det såklart att klura ut vilka delar som är likadana på motsvarande bilmotor och köpa till exempel oljefilter från vanlig bildelsbutik. Remmar går att köpa från rembutiken.se.

Vissa delar kan gå att få tag på från El & Diesel i Högdalen (Stockholm) eller Bil & Motorteknik i Huddinge. Men det är enklare att beställa från Navalis. :)

 

Men som sagt, jag meckar mestadels själv, om det finns någon båtmekaniker som är bra på BMW vet jag inte. Om du kan få reda på vem som servat den -17 vore det intressant att få veta!


Jag måste säga att ju mer jag meckar med den, desto bättre tycker jag om den. När jag misströstade lite i ett mail till V12 i Canada fick jag genast veta att jag skulle sluta med det. Jag blev istället varmt välkomnad in i "BMW-familjen" och fick veta att D50 troligen är den bästa motorn som någonsin tillverkats i sin klass. :)


Och oavsett motor så är ju service och underhåll a & o. Utan det är ingen motor bra och den bästa motorn kommer förr eller senare svika.

Så hur blev det, har du köpt båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar! Nej det blev inte båten jag skrev om, jag fegade väl ur just pga motorn. Säkert en bra motor det tvivlar jag inte på, men delar och att kunna få hyfsat snabb hjälp om något händer fick mig att backa då jag inte litar fullt ut på min kompetens i mekandet😊 Ha det!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...