Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Brunnsviken

Svenska Högarna

Rekommendera Poster

Hur ser det ut vid Svenska Högarna nu, är det smockfullt pga att alla har hemester eller är det för långt ut?

 

Specifik fråga för er som kan området: hur är djupet i den inre hamnen? Hamnguiden nämner att "små båtar med djupgående under en meter kan ta sig in". Går det att smyga in där med en mindre motorbåt eller rekommenderas att ligga vid Yttre Hamnen mellan Getryggen och Västermanskobben?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog rätt lugnt nu mitt i veckan efter att det blåst rätt mycket och skolorna ska börja snart.

Generellt är det inte så många årliga besökare dit ut faktiskt, runt 1500 har jag läst någonstans.

 

I den inre hamnen har jag legat för länge sedan, så nog går det att komma in.

Numera har jag för mig att den endast ska vara tillgänglig för de bofasta.

 

Lägg dig i Västermanshamnen på Storön (Yttre hamnen).

Tillägg: Här finns en brygga som man ofta kan ligga långsides mot.

OM det inte funkar (kan vara strömt) kan du ju fråga om det är okej att ligga i den inre hamnen.

 

Tillägg: Glöm inte bort att kolla vädret. Det blir väldigt snabbt jobbigt att ta sig ifrån Svenska högarna om det blåser upp.

Redigerad av Mackey
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-04 vid 12:35 skrev Mackey:

Det blir väldigt snabbt jobbigt att ta sig ifrån Svenska högarna om det blåser upp.

Hur lite bör det blåsa för att det inte ska bli för jobbigt med en fritidsbåt? Upptäckte idag att 7-10 m/s i mot/sidvind  på Mysingen inte var jättekul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Mysingen är jobbig så är det jobbigare vid Svenska högarna.

På Viva kan man se att våghöjden var ca. 90 cm vid Huvudskär vid 14-tiden och ökade till 1,2 meter. Det är nog rätt samma på Sv. högarna.

Screenshot_20200805-221600.thumb.jpg.d5876c8c71d66f3b91dcc9ee410ca882.jpg

 

Nu ska det ju lugna sig lite så fredag, lördag och fram till söndag mitt på dagen ser det ju bra ut tycker jag. Kolla prognoserna och gå inte dit om vinden ska bli över 6-7 m/s och/eller byvinden över 8-9 m/s.

1037639340_Screenshot_20200805-222341_SMHIVder.thumb.jpg.1ba7b84613dba95fcc5cbf02a4641374.jpg

 

Ytterskärgården är en speciell upplevelse och den är värd ett besök om vädret tillåter.

Jag seglade från Sv. högarna i hastigt uppkommen kuling för många år sedan (tidigt 80-tal). Det var också en upplevelse...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Mackey:

På Viva kan man se att våghöjden var ca. 90 cm vid Huvudskär vid 14-tiden och ökade till 1,2 meter.

Tack för indirekt tips om ViVa, den kände jag inte till! Jag hade bara SSRS Kustväder förutom Klart och SMHI.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Brunnsviken:

I Kustväder ser det lite jobbigare ut på lördag 🤔

 

19476FB5-BF44-4194-9CDB-0386A0E84C6B.png

Trist, du får ta och byta kust. I och för sig inte så mycket bättre här om man ser till byvinden... 🤔

Screenshot_20200806-214436.png

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tack! Utresa tidigt lördag morgon över helt lugna fjärdar, blev lite förvånad. Mycket fin färd. Kom iväg lite sent nu på söndag morgon så det hann blåsa upp och blev stänkigt och skvalpigt med hård nordanvind som tryckte in från sidan. Det lugnade sig mot södra Kanholmsfjärden och norra Nämdöfjärden,  Ingaröfjärden var lugn som alltid. En mycket trevlig utflykt allt som allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att ni passade på!

 

Det är inte alltid så lätt att hitta en lämplig "väderlucka" för en tur ut i ytterskärgården med motorbåt. Segelbåt är lite lättare då den klarar högre vågor betydligt bekvämare och säkrare. Jag har ändå flytt från Svenska högarna i kuling i segelbåt! Det skrev jag kanske tidigare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...