Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
neubert

Varför dubbla generatorer?

Rekommendera Poster

Har köpt en båt med en AD41B där det sitter 2st 12V generatorer. Ena laddar startbatteriet och andra förbrukningsbatterierna. 

 

Varför väljer man att göra så? Är det bättre än att ha en skiljerelä och en generator? Tänker att det är större orsak till problem och hittar inga bra svar på frågan...

Nån som kan belysa lite för och nackdelar med denna installation?

 

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har tvenne generatorer i motorbåten

En som bara laddar start, bogpropp/ankarspelets batterier.

Den andra för alla annan förbrukning.

Pajar den ena så är det bara att koppla ihop batterierna  med en "startkabel".

I segelbåten kör jag med Biltemas skiljerelä.

Har inte haft problem med någon av båtarna.

Funkar det i din båt så rör inget.

Friskt kopplat hälften brunnet.

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På sjön är det bra med system som har redundans, och det får du med 2 generatorer. Ännu bättre om det finns en sammankopplingsbrytare så att du enkelt kan starta motorn med förbrukningsbatterierna, eller driva förbrukarna med startbatterigruppen om behov skulle uppstå.

/Gripen

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är vanligt även på bussar med flera generatorer (Volvo har trippla i endel installationer).

Vill man ha ut mycket effekt så är det nog billigare med flera än en gigantisk.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...