Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
martinke

återanvända O-ringar?

Rekommendera Poster

Har en Suzuki DF100A 2013 som inte riktigt går som den ska på tomgång, känns som den missar ibland och ruskar å har sig men i övrigt går den bra med bra acceleration osv. 

Har kollat alla slangar, bytt alla filter (förutom filtret i VST-tanken), primerblåsa bytt, tändstift bytt.

Inga felkoder, Tomgångsvarv inom specifikation och IAC-ventilen inom spec.

 

Tänkte att nästa grej jag kan göra är att rengöra spridarna (Dålig tomgång är ju första symptomen på skitiga spridare). Men innan jag har lossat dom så tänkte jag beställa nya tätningar till spridarna. Men dessa verkar vara gjorda av guld 1795kr för en sats o-ringar till spridarna?! herrejösses. Törs man återanvända dessa?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det ska inte vara några problem att återanvända o-ringarna till spridarna. Spridarna är dessutom förnämligt enkla att demontera på Suzuki df motorer. Tänk på att det finns massor av bensin i systemet som kommer att rinna ut när du demonterar spridarna, speciellt spridarna som sitter nederst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Craycoat:

Ja det ska inte vara några problem att återanvända o-ringarna till spridarna. Spridarna är dessutom förnämligt enkla att demontera på Suzuki df motorer. Tänk på att det finns massor av bensin i systemet som kommer att rinna ut när du demonterar spridarna, speciellt spridarna som sitter nederst.


okej ja det låter ju bra. Får inspektera o-ringarna noga innan återmontering. 
 

Har du gjort samma operation? 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag monterade bort spridarna för att kontrollera dem när min df50 gick dåligt i våras. För min del så var det inget problem med igensatta spridare, såg ut som nya även fast motorn är från -99.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...