Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Salbo

Följ/hjälp en idiot/tafflare att få en Ryds camping körbar på kort tid.

Rekommendera Poster

Hej! 

Jag tänkte göra en udda projekttråd om när jag försöker få fason på farsans gamla Ryds camping som jag ärvde för 5 år sedan. 

Jag har en känsla av att det kommer handla mycket om provisoriska billiga lösningar och biltema. 

 

Jag skriver mina prio 1 projekt/frågor i nästa inlägg då detta blev så långt. 

 

Jag är total nybörjare när det gäller båtar och är inte rädd att framstå som idiot då jag redan ser mig som en på ett (ofta) positivt vis. 

 

Jag har nog lagt ner 10-15000kr på material till båt och kärra nu men är ändå på ruta ett pga min orutin. 

 

Fått kapell lagat/omsytt=

snön mosade hela skiten när den stod ute på vintern. 

 

Nya hjul och punkteringsfria "stödhjul" på kärran=

Båten är för stor/ligger fel på kärran så stödhjulen är nu platta och båten tar i bilhjulet på kärran. 

 

Lagat kölen förra sommaren. 

Får se om den håller när jag rullar av båten av kärran. 

 

Massa mer skit men ni fattar min situation. En klåpare. 

 

Tänkte att jag kanske hittar någon/några här på forumet som har långtråkigt och orkar följa denna tråd och agera mentor, rådgivare, coach, terapeut, prioriteringsexpert eller bara uppfostra mig. 

 

Drömmen är att fixa båten riktigt fin i framtiden men just nu renoverar jag hus och är pappa så tiden finns inte än. 

Mål 1 är att få i den i sjön i sommar, lära mig hur jag fixar bojfäste vid båtplatsen jag hyr och hur jag får fast båten i brygga osv. 

 

IMG_20200803_115706.jpg

IMG_20200803_115810.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Problem med kärran. 

Som ni ser på bilden så ser inte kärran bra ut. 

Tänkte lyfta båten med domkraft och sätta dit billiga biltemahjul så jag förhoppningsvis tar mig 5km till båtplatsen. 

Antar att båten inte passar kärran. 

Man måste lyfta båten med stödhjulen för att den inte ska ligga för lågt och ta i bilhjulet på kärran. 

 

Tips? Frågor? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2. Fixa förankring för boj på botten vid båtplats. 

Det finns tydligen inget att fästa bojen i på båtplatsen jag just hittat. 

Behöver billiga smarta tips på det. 

Tror det är ganska grunt där och är nog ett plus om inte andra båtar kör på den. 

Gjuta med betong i en kartong är ett tips jag fått. Testar nog det om inget snabbare billigare tips dyker upp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3. Snabblaga trasigt kapell. 

Hur lagar man sånt här provisoriskt så det håller i några veckor? 

IMG_20200803_115831.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Salbo:

1. Problem med kärran. 

Som ni ser på bilden så ser inte kärran bra ut. 

Tänkte lyfta båten med domkraft och sätta dit billiga biltemahjul så jag förhoppningsvis tar mig 5km till båtplatsen. 

Antar att båten inte passar kärran. 

Man måste lyfta båten med stödhjulen för att den inte ska ligga för lågt och ta i bilhjulet på kärran. 

 

Tips? Frågor? 

Båten ska stå på kölrullarna på kärran. Hjulen är bara till för att hålla balansen på båten. Hänger båten i hjulen blir skrovet ofta intryckt där hjulen är och det brukar bli permanent.

 

Nu är skadan skedd, så för att snabbt få i båten så kan nog större hjul lösa problemet, men kör väldigt försiktigt så att inte hjulen skadar båten ännu mera.

 

Rätt sätt är att höja upp kölrullarna så att båten kan stå på dessa utan att ta i däcken på kärran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Salbo:

3. Snabblaga trasigt kapell. 

Hur lagar man sånt här provisoriskt så det håller i några veckor? 

IMG_20200803_115831.jpg

Kapellet ser ju rätt risigt ut, så den snabba enkla metoden är nog att limma på en bit kapellväv på vardera sidan.

 

Någon annan får svara på vilket lim som är bäst för detta, jag skulle nog tagit kontaktlim...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Salbo:

2. Fixa förankring för boj på botten vid båtplats. 

Det finns tydligen inget att fästa bojen i på båtplatsen jag just hittat. 

Behöver billiga smarta tips på det. 

Tror det är ganska grunt där och är nog ett plus om inte andra båtar kör på den. 

Gjuta med betong i en kartong är ett tips jag fått. Testar nog det om inget snabbare billigare tips dyker upp. 

En bojsten till din båt bör generellt väga 350 kg om du gjuter den i betong eller 300 kg i gråsten. Tyngre i oskyddat läge.

 

En gråsten på 300 kg och en bergögla är nog det billigaste.

En 40 kg P-ring är nog enklast, se här och här.

Tyngre i oskyddat läge.

 

Läs mera här.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Båten ska stå på kölrullarna på kärran. Hjulen är bara till för att hålla balansen på båten. Hänger båten i hjulen blir skrovet ofta intryckt där hjulen är och det brukar bli permanent.

 

Nu är skadan skedd, så för att snabbt få i båten så kan nog större hjul lösa problemet, men kör väldigt försiktigt så att inte hjulen skadar båten ännu mera.

 

Rätt sätt är att höja upp kölrullarna så att båten kan stå på dessa utan att ta i däcken på kärran.

Ja jag har klurat på det där med kölrullarna. 

Då lär man bygga om kärran eller byta. 

Känns dyrt och omständligt men kommer inte på någon smidigare lösning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för skit bra tips! 

Båt dokumentet var ju precis vad jag behöver. 

 

Klurar på hur i hela världen jag ska lyckas transportera en 300kg klump ända fram till båtplatsen. 

100m sluttande gångväg. 

Ska klura på lösning. 

 

Blir nog att limma kapellet som du skrev. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta några mindre vikter, bunta ihop dem när du är på plats.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn funkar försök att få båten i sjön så du får njuta lite av sommaren. Är det bara 5km till båtplatsen håller säkert kärran om du kör väldigt försiktigt. Sedan kan du använda vintern till att fixa till skavankerna. Lättare att byta och/ justera sidohjulen när båten är av😀.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara att båten ligger på bilhjulet när stödhjulen är platta. 

Nya stödhjulen är bara för att få den till sjön. 

När den är i sjön ska jag klura på kärran som du skrev. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mackey:

Kapellet ser ju rätt risigt ut, så den snabba enkla metoden är nog att limma på en bit kapellväv på vardera sidan.

 

Någon annan får svara på vilket lim som är bäst för detta, jag skulle nog tagit kontaktlim...

Textillim funkar utmärkt och det räcker med en lapp på insidan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Salbo:

Det är bara att båten ligger på bilhjulet när stödhjulen är platta. 

Nya stödhjulen är bara för att få den till sjön. 

Om du kan få hjälp av ett par starka personer kan ni säkert vicka båten på kärran och kila mellan en träbit mellan båten och stödhjulen så hjulen på kärran kan snurra fritt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart! 

Bara inte träbiten är för hård och pajjar båten eller skakar loss under färden. 

 

Ska ge mig på problemet idag om jag hinner. 

Platt hjul på kärran med. Hoppas på pyspunka. 

 

Sedan är det bara lite städning och sedan försöka lägga i den! 

 

Framöver finns det ju 1000 saker till att fixa på den. 

Täta hål ordentligt så det inte regnar in någonstans, fixa så den ser fräschare ut under, få ordning på elen, slipa och lacka trärutan som flagar, bygga nya träskåp och instrumentpanel, nya dynor osv. 

 

Vore kul att lägga krut och göra den riktigt fin men det blir nog om 30 år 😁

Nu handlar det mest om att få den att överleva. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär ja! 

Hissade upp båten med domkraft och plockade av stödhjul. (heter det stödhjul? ) 

Insåg att det var för litet hål i biltemahjulet. 

Kom då på den briljanta idén att snurra det punkteringsfria hjulet som satt där ett halvt varv då den sidan inte är platt (än). 

 

Städat och skurat båten invändigt från lunch till kl 02.00 igår natt. Fortsätter idag. Såg förjävligt ut i den. 

Fast kladdade sörjor, mögel, rostfläckar efter pappas legendariska gipsskruvar som sitter överallt. 

 

Skurade med avfettning till bilar. 

Finns det något effektivare mot kladdiga fläckar? 

Vissa går inte bort helt. 

Drar en extra vända med såpa för att förhoppningsvis få bort stark lukt från avfettningen. 

 

Har insett ett nytt litet problem. 

Pappa byggde en ruta av trä på taket. 

Det fanns redan ruta på kapellet men var dålig sikt och jobbigt vid långresor. 

Jag bad en duktig herre att sy om kapellet så att det går att fästa på rutan ordentligt. 

Kapellets ruta och dragkedja hamnar då uppåt och blir som tak. 

Där droppar det in lite vatten när det regnar. 

Hur hade ni löst det? 

När man åker är det nog gansks lugnt. 

När båten ligger orörd länge kanske det blir mycket vatten i båten efter ett tag. 

 

Nu letar jag bara efter någon som kan vara med och assistera när jag ska lägga i den och hoppas att båtplatsen går att få ordning på. 

 

När den väl är i går det inte att ta upp den innan kärran är fixad tror jag. 

 

Tror ni det funkar med ankare och fendrar på båten vid båtplatsen några dagar ifall det blir strul med anordningen att fästa bojen i? 

 

Skepp ohoj! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I made it! 

Orutinerat att sova på sjö en fredagskväll. Disco som dunkar friskt och båtar som glider förbi men 2h sömn lyckades jag nog kamma ihop. 

Trodde det skulle vara lugnt och fridfullt på en sjö. 

 

Får leta bättre sovplats. 

 

Hur mycket ström drar lanternor? 

Har 4st små. Klurar på om batteriet räcker om de är på en hel natt. 

Har noll koll. 

 

IMG_20200808_055608.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis!

Angående lanternor så behöver du bara 1st rundlysande vit när du ligger för ankar, och har du en sådan i LED-utförande drar den försumbart lite ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller rättare sagt, ligger du för ankar ska du bara ha den rundlysande vita tänd. Har du sidolanternorna tända signalerar du till andra båtar att du är under gång.

Ligger du förtöjd mot land behöver du inte ha några lanternor på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en ide! drar ingen ström.

https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/sammanstallning-av-regler-gallande-fartygsljus-och-lanternforing.pdf

Regel 30

e. Ett fartyg med en längd under 7 meter som ligger till ankars på en plats som inte ligger i eller nära trånga farleder, farvatten eller ankarplatser eller på en plats där fartyg normalt inte framförs är inte skyldigt att visa de fartygsljus eller den signalfigur som föreskrivs i a och b.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-03 vid 13:30 skrev Mackey:

Kapellet ser ju rätt risigt ut, så den snabba enkla metoden är nog att limma på en bit kapellväv på vardera sidan.

 

Någon annan får svara på vilket lim som är bäst för detta, jag skulle nog tagit kontaktlim...

Kontaktlim!

Även en bit med spinnaktertejp eller gorillatejp på in och utsidan kan vara en tillfällig lösning.

Kapellet har jordslag, det vill säga mögel. Kan även behöva tvätt och impregnering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-03 vid 16:03 skrev Salbo:

Tack för skit bra tips! 

Båt dokumentet var ju precis vad jag behöver. 

 

Klurar på hur i hela världen jag ska lyckas transportera en 300kg klump ända fram till båtplatsen. 

100m sluttande gångväg. 

Ska klura på lösning. 

 

Blir nog att limma kapellet som du skrev. 

Det finns någonting som heter p-ring, ett slags ankare som man använder istället för en bojsten. Kolla sådana!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Wildeside:

Kanske en ide! drar ingen ström.

https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/sammanstallning-av-regler-gallande-fartygsljus-och-lanternforing.pdf

Regel 30

e. Ett fartyg med en längd under 7 meter som ligger till ankars på en plats som inte ligger i eller nära trånga farleder, farvatten eller ankarplatser eller på en plats där fartyg normalt inte framförs är inte skyldigt att visa de fartygsljus eller den signalfigur som föreskrivs i a och b.

Ja, det är ju tillåtet att ligga med släckta ljus om vissa kriterier är uppfyllda, men jag tycker nog ändå att man kan kosta på sig att ha rundlysande vit lanterna tänd. Vidare kan man ju spekulera i termen ”på en plats där fartyg normalt inte framförs”. Under högsäsong är det ju ”normalt” att det framförs fartyg även på platser som aldrig annars har trafik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Gripen72:

Ja, det är ju tillåtet att ligga med släckta ljus om vissa kriterier är uppfyllda, men jag tycker nog ändå att man kan kosta på sig att ha rundlysande vit lanterna tänd. Vidare kan man ju spekulera i termen ”på en plats där fartyg normalt inte framförs”. Under högsäsong är det ju ”normalt” att det framförs fartyg även på platser som aldrig annars har trafik.

Allt här i livet är en tolkningsfråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är det, själv skulle jag av ren självbevarelsedrift ha ankarlanternan tänd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag själv skulle inte ligga för ankare i en så liten och lättmanövrerad båt men inte heller ligga för ankare utan ankarlanterna i min nuvarande båt dom få gånger jag gör det.

Har även styrhyttsbelysningen tänd.

Men förutsättningarna är lite olika med tillgång på ström, jag har 720 ah batteribank och 200w solpaneler så ja behöver inte spara på strömmen 

Finns gott om blindstyren ute på sjön!

Det är aldrig fel att ha både svångrem och hängslen med tanke på säkerhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade lugnare sovplats inatt. 

 

2st nya saker jag klurade på. 

Känns som ett glapp i ratten. 

Ca 1,5-2dm glapp när man vrider på ratten. Är det naturligt? 

Kör som en kratta. Sicksack hela tiden. 

Klurar på om något är fel eller om det är svårt att styra båt? 

 

Fråga 2.

Sitter GARMIN GPSmap modul i båten. 

Har för mig att farsan hade ekolod. 

Hittar inte det i menyn. 

I manualen står det att vissa modeller har ekolod.

Vad är det annars för liten klump som sitter under båten och är kopplad till modulen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Salbo:

Hittade lugnare sovplats inatt. 

 

2st nya saker jag klurade på. 

Känns som ett glapp i ratten. 

Ca 1,5-2dm glapp när man vrider på ratten. Är det naturligt? 

Kör som en kratta. Sicksack hela tiden. 

Klurar på om något är fel eller om det är svårt att styra båt? 

 

Fråga 2.

Sitter GARMIN GPSmap modul i båten. 

Har för mig att farsan hade ekolod. 

Hittar inte det i menyn. 

I manualen står det att vissa modeller har ekolod.

Vad är det annars för liten klump som sitter under båten och är kopplad till modulen? 

I gamla båtar med mekanisk styrning är det vanligt med glapp, däremot inte naturligt. Grejerna är slitna och bör bytas ut.

 

”Modulen” har tappat kontakten med eklodsgivaren, eller så är den trasig.

Börja med att kolla att ekolodsgivarens kabel är oskadd, och att den har god kontakt med det du kallar för ”modulen” alltså instrumentet. Vissa Garmin har ett snabbläste där det sitter två kablar, en för strömförsörjningen och en för ekolodsgivaten, kollla att kablarna sitter som dom skall och inte glappar här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Salbo:

Kör som en kratta. Sicksack hela tiden. 

Klurar på om något är fel eller om det är svårt att styra båt? 

Det krävs lite träning i att styra båt precis som med allt annat nytt. Det blir inte lättare med en glapp ratt, men det går.

 

Några tips:

  • Sikta på något landmärke långt bort.
  • Gör väldigt små justeringar med ratten, bara några centimeter.
  • Försök inte styra mot landmärket helt slaviskt utan gör en liten rattjustering och vänta en stund och se vad som händer. En båt svänger inte så direkt som en bil gör.

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en gammal Garmin plotter utan ekolod dvs utan s i beteckningen , kompletterar man med en ekolodsmodul.

Givare, modul plotter(instrument) kolla så att allt har kontakt.

Då skall du få upp ekolodsvärdena på plottern.

Har för mig att modulerna har beteckningen 20 eller 21.

Så var det förr iallafall. Och du har ju äldre grejor.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...