Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
segelbagaren

Bro till Öckerö - seglingsfri höjd?

Rekommendera Poster

Nu är de på gång igen. Förr eller senare blir det väl en bro. Någon som vet vad det planeras för seglingsfri höjd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev segelbagaren:

Nu är de på gång igen. Förr eller senare blir det väl en bro. Någon som vet vad det planeras för seglingsfri höjd?


Ett äldre förslag har 18 och 25 meter som alternativ, så förmodligen nåt liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå det skulle det vara intressant med en tabell över de segelbåtsmodeller som är i bruk i Sverige, antalet och sen höjden de har (på engelska kallas det "air draft" - finns det ett svenskt uttryck för samma sak?), för att se hur många fritidsbåtar som påverkas av en viss brohöjd.
Tyvärr saknas den uppgiften för väldigt många båtar om man söker efter uppgifter. Jag tycker att det är nästan lika viktigt att känna till som djupgåendet, och bra mycket viktigare än längd och bredd (undantaget om måtten innebär krav på behörighet).

Eventuella fraktfartyg klarar sig nog med 18 meter, för i den mån några använder den rutten, så bör de också behöva passera Instöbron, och den har 18 meter. Jag tror inte att det finns fartyg av sån storlek som går på insidan av Öckeröarna för att sen smyga sig ut mellan grund och skär västerut.
De fartyg som är så pass stora att de inte klarar 18 m går nog utanför utan problem.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problem är till för att lösas...

 

 

OBS!

Testa inte detta med din katamaran!

 

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev segelbagaren:

Det är nog ett ganska stort antal segelbåtar som inte skulle klara 18 m.

Ja, förmodligen. Men stor andel? Troligtvis inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev raol:

Ja, förmodligen. Men stor andel? Troligtvis inte.

 

Gissar att segelbåtar över 12 meter får problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

Gissar att segelbåtar över 12 meter får problem.

Med en bro som har en segelfri höjd på 18 meter? Förklara gärna!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev raol:

Med en bro som har en segelfri höjd på 18 meter? Förklara gärna!

 

Segelbåtar som är över 12 meter långa börjar komma upp i 18 meters höjd över vattenytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mackey:

Segelbåtar som är över 12 meter långa börjar komma upp i 18 meters höjd över vattenytan.

Aha, du bytte mått. När övriga mått i tråden är höjd så var det svårtolkat att du helt plötsligt menade längd...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äsch, han menade bredd😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev raol:

Apropå det skulle det vara intressant med en tabell över de segelbåtsmodeller som är i bruk i Sverige, antalet och sen höjden de har (på engelska kallas det "air draft" - finns det ett svenskt uttryck för samma sak?), för att se hur många fritidsbåtar som påverkas av en viss brohöjd.
Tyvärr saknas den uppgiften för väldigt många båtar om man söker efter uppgifter. Jag tycker att det är nästan lika viktigt att känna till som djupgåendet, och bra mycket viktigare än längd och bredd (undantaget om måtten innebär krav på behörighet).

Eventuella fraktfartyg klarar sig nog med 18 meter, för i den mån några använder den rutten, så bör de också behöva passera Instöbron, och den har 18 meter. Jag tror inte att det finns fartyg av sån storlek som går på insidan av Öckeröarna för att sen smyga sig ut mellan grund och skär västerut.
De fartyg som är så pass stora att de inte klarar 18 m går nog utanför utan problem.

 

Tja, dom större fartygen som regelbundet passerar är ju Vägverkets färjor.... undrar vad dom har för segelfri höjd? 🙄

 

Sedan är det väl diverse turbåtar med räkkryssningar, den exotiska turen ”Hisingen runt” och så ångar väl S/S Bohuslän förbi flera gånger per säsong.
 

Jo det finns eller iallafall fanns en sådan ”kryssning” Hisingen runt, se alla smutsiga industriområden och skymta raffinaderier och avloppsreningsverk.

 

Det har ju tidvis tjatat om bro i över tjugo år, kanske mer. Öckeröborna är konservativa, dom är rädda att buset kommer och härjar på några av deras öar om det byggs broar. Nu säger dom att dom kan lämna dörrarna olåsta.
Kanske det istället är Hisingsborna som skall vara på sin vakt, det kan ju komma horder av huligana öbor och ställa till det på Hisingen.
 

Men dom kan väl nöja sig med den bron dom har!? Fotöbron!🤗

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Tja, dom större fartygen som regelbundet passerar är ju Vägverkets färjor.... undrar vad dom har för segelfri höjd? 🙄

 

Sedan är det väl diverse turbåtar med räkkryssningar, den exotiska turen ”Hisingen runt” och så ångar väl S/S Bohuslän förbi flera gånger per säsong.
 

Jo det finns eller iallafall fanns en sådan ”kryssning” Hisingen runt, se alla smutsiga industriområden och skymta raffinaderier och avloppsreningsverk.

Ingen av de uppräknade lär skrapa i en 18 m hög bro... :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev raol:

Ingen av de uppräknade lär skrapa i en 18 m hög bro... :)

 

För rätt många år sedan var det tal om linbana, med gondoler.

Jag tror att det är i Newport som det finns en kombinerad bilfärja och linbana, sådana saknar vi i flera exemplar i vårt land och det kanske är lika bra det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man vill slippa färja är ett hett tips att bosätta sig på Hisingen.

Den dag det blir bro till de 10 öarnas kommun kommer fastighetspriserna att rusa uppåt och det kommer att underlätta för personer som har svårt att skilja på ditt och mitt.

Göteborg vill gärna låtsas vara miljövänligt men den nya bron över älven är lägre än nuvarande bro så sjöfarten till Vänern kommer att påverkas negativt, vi får be en bön att Öckeröbron inte sabbar för segelbåtslivet på samma sätt som Göteborg kommun fixat till framtiden.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

Segelbåtar som är över 12 meter långa börjar komma upp i 18 meters höjd över vattenytan.

Ja, där nånstans går nog gränsen. Man vill nog inte ha båten i södra skärgården då. Tyvärr tror jag att de beslutande struntar högaktningsfullt i konsekvenser för segelbåtslivet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev skippeer:

Om man vill slippa färja är ett hett tips att bosätta sig på Hisingen.

Den dag det blir bro till de 10 öarnas kommun kommer fastighetspriserna att rusa uppåt och det kommer att underlätta för personer som har svårt att skilja på ditt och mitt.

Priserna är ungefär samma på Hisingen. Det är dyrt överallt inom 3-4 mil från Gbg. Kommer knappast att bli nån större skillnad. Det kommer att finnas såna som vill bort för att de inte tycker om bro, och de som flyttar dit för att det äntligen blir civiliserat nog tack vare bro. Gungor och karuseller...

Men de som bor där kommer att kunna ta sig till och från civilisationen mycket snabbare, för att de slipper passa glesa färjeturer och slipper köa på Hjuviksvägen i evigheter. Köerna beror främst på att färjorna har så begränsad kapacitet. Det nuvarande upplägget är galenskap. Det borde ha funnits en bro där för årtionden sen.

Akuta sjuktransporter och räddningstjänst får också möjlighet att nå dit mycket snabbare, vilket ger ökad trygghet för alla där ute.

Brottsligheten påverkas knappast mer än marginellt. Även med en bro är Öckerö rejält perifert och avlägset.
 

14 minuter sedan skrev skippeer:

Göteborg vill gärna låtsas vara miljövänligt men den nya bron över älven är lägre än nuvarande bro så sjöfarten till Vänern kommer att påverkas negativt,

Nonsens!

Den nya bron är högre än Stallbackabron, och är inte på nåt vis en begränsande faktor för sjöfarten på älven. Däremot kommer fler fartyg behöva broöppning, men de få minuterna det innebär i väntetid är knappast av betydelse. Även den nuvarande bron kräver ofta öppning, och spärrtiderna för rusningstrafiken kommer att vara samma, så ingen skillnad där. De enda som påverkas är de ytterst få fraktfartyg på älven som är små nog för att i dag inte behöva broöppning, men under mina år i Gbg kan jag inte påminna mig om att jag sett ett fraktfartyg passera under utan öppnad klaff.
 

 

26 minuter sedan skrev skippeer:

vi får be en bön att Öckeröbron inte sabbar för segelbåtslivet på samma sätt som Göteborg kommun fixat till framtiden.  


Hur har Göteborgs kommun sabbat, menar du?

Hur som helst, så bör det vara få segelbåtar, totalt sett, som blockeras av en bro med 18 meter segelfri höjd, och om det blir en bro på 25 m så är det i stort sett inga alls.

Lägre broar är avsevärt mycket billigare att anlägga, eftersom det finns gränser för hur branta broarna får vara. Om vi säger att gränsen är fem procents lutning (förmodligen är den lägre, men jag vet inte), så kräver en bro på 25 meter nästan 300 meter längre ramper totalt, jämfört med en bro på 18 meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev segelbagaren:

Ja, där nånstans går nog gränsen. Man vill nog inte ha båten i södra skärgården då. Tyvärr tror jag att de beslutande struntar högaktningsfullt i konsekvenser för segelbåtslivet.


Det är ca 4-5 nm längre att passera Öckeröarna på utsidan jämfört med insidan. Ingen oöverstiglig sträcka, väl... Särskilt inte som så stora segelbåtar förmodligen har 45-60 hk motor och kan puttra på i 7-8 knop utan att svettas, och tål grövre sjö bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både du och jag klarar oss med 18 m Raol, men jag tycker synd om barnfamiljer med en fyrtiofotare som ju inte är sååå få ändå. Det kan vara ganska elak sjö på utsidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev segelbagaren:

Både du och jag klarar oss med 18 m Raol, men jag tycker synd om barnfamiljer med en fyrtiofotare som ju inte är sååå få ändå. Det kan vara ganska elak sjö på utsidan.


Jo, men ett av de två alternativen som diskuterats är ju 25 m. Med sån höjd är det inte många båtar som hindras.

När jag kollar närmare på den nordliga rutten, med tunnel som mynnar på Hästeviksberg, så ser jag att det är runt 30 m högt där. Det borde inte vara så svårt att då göra en lätt uppåtgående mynning med en båge nära land för att ge 25 m segelfri höjd. Dessutom är det djupt direkt ner från berget med över 10 m redan 40 m ut från land. Efter det kan man ha en lång "backe" ner till Björkö, där bron förmodligen landar på ca 10 m höjd.

Nåt liknande detta (ny farledsdragning inritad):
https://kartor.eniro.se/m/1hOQ2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gräv en tunnel så slipper ni tjafsa om hur hög en bro behöver vara.😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev pseudonym:

Gräv en tunnel så slipper ni tjafsa om hur hög en bro behöver vara.😂

Det alternativet har man tittat på och konstaterat att man måste bygga den så djupt att kostnaderna blir rent ohyggliga. Trafiken ut till Hjuvik har väl lättat litet på senare år så man kan undra om det verkligen behövs nån bro...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I alla herrans år är har det ju varit ”Torslandavägen” väg 158, som haft för dålig kapacitet. När man byggde en bilfabrik i Syrhåla byggdes vägen ut litet, sedan under kommande decennier har det skett ytterligare utbyggnad, men det är väl sista biten från före detta flygfältet ned till Lilla Varholmen som är den riktiga flaskhalsen. Jag är sällan där under rusningstrafiken så jag har väl inte sett det själv.
 

Problemet är ju även det att det är alldeles för många som kör personbil, och fram till Sörred är det ju väldigt mycket tung trafik. Man har ju effektivt styrt om trafiken mot raffinaderierna och hamnarna på den parallella vägen, vad den nu heter. Den hetta ”Oljevägen” när jag var en liten pôjk och då utan större problem kunde cykla där på vänster sida...

 

Nåväl, det har ju diskuterats spårbunden lokaltrafik, light-rail på godsspåret fram till Sörred , och sedan förlängning av spår till Lilla Varholmen. Men godsjärnvägen är enkelspårig, har en del omfattande vut (vagnuttagning) och dåvarande Järnvägsinspektionen ville inte blanda lätta spårgående passagerarfordon med tunga godståg. Det blir inte alls bra om/när det smäller.

 

Spårväg har väl också varit på tapeten, men det är väl bara Spårvägssällskapet Ringliniens Framtidsgrupp som gjort en mer omfattande analys. Spårvägarna byggs ut på Hisingen, nu är den nya vagnhallen snart klar på Ringön så man kan därifrån bygga nya linjer som kan nödvända på Ringön så att vagnar inte behöver bli instängda på Hisingen vid trafikstörningar på bron etc. Men trots satsningar på nya (tyska) spårvagnar från Bombardier varav en del är dubbelriktningsvagnar finns det nog inga mer djupgående tankar på spårväg mot havet.

Hamnbanan förresten, som vut-spåret till Volvo tillhör, är landets mest trafikerade järnväg, både till antalet tåg som till godsmängden, den blir nu dubbelspårig, om man skall ersätta järnvägsbron över älven igen vet jag inte förstås. Men det blir ingen passagerartrafik. Det är kommunen som äger denna järnväg och Volvo äger väl en del av de sista kilometerna och det omfattande spårsystemet inne på området.

 

Sedan fanns det väl något förslag om att göra en avgrening från Bohusbanan mot Torslanda, men det sket sig det också, minns inte varför med det var väl brist på pengar.

Pengar som man nu istället gräver ned i stora hål centralt i stan istället.

 

Trafikpolitiskt är Göteborg ett U-land, varje gång politikerna uppmärksammar ett problem är det redan 20 år gammalt, sedan tar det minst 20 år till innan något händer.

 

Och nu göms lokaltrafik och regionaltrafik ned i lerorna och sprängs in i bergen, precis som om vi hade någonting att dölja....
Någon har räknat ut att tunnelbana är lönsam först i städer där folkmängden är 2-3 miljoner innevånare och att man har ett resandeunderlag med motsvarande passagerarkilometer. Där är inte vi, ännu. Och om nu alla fortfarande skall åka bil trots trängselavgifter, så tycks det inte bli någon praktiskt utbyggnad av spårvägslinjer eller lokaltågslinjer på Hisingen i varje fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

I alla herrans år är har det ju varit ”Torslandavägen” väg 158, som haft för dålig kapacitet. fall.

158an går till Särö

155 bör det vara

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lasse-L:

158an går till Särö

155 bör det vara

Ja just det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BEC536AF-7960-44E6-83CA-C12074471104.jpeg.9a49584414c3d11c2191d5b1a1f6b09d.jpeg

Annars kan dom väl bygga en sådan här bro, om dom nu absolut måste ha en bro dit ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...