Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Zwen

För högt tryck i sjövattenkylningen?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har i min ena båt en gammal TMD40A där sjövattenfiltret sitter efter impellerpumpen. Sist jag var ute sprack sjövattenfiltrets lock. Överdelen av locket liksom lyfte på hatten och kanten med gängan satt kvar.

Lagade detta provisoriskt så vi kunde ta oss hem och skaffade ett nytt lock. Satte dit och provkörde vid bryggan. Locket håller tätt med det läcker ut vatten på pumpens baksida vid stosen som går in till drivningen. Kanske det är en slump att detta inträffat samtidigt, men undrar om det kan ha blivit för tätt någonstans i kylkretsen så att det bildas för högt tryck?

Kylvattnet spottar ut ur avgasutsläppet men det är ju svårt att säga om det är exakt som vanligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Locket är väl plast antar jag. Plast åldras och blir skört. Jag tror knappast vattentryck kan orsaka det, snarare spänningen mellan gänga och tätande kant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag hoppas och vill tro det. Hade inte alls funderat i dessa banor om det inte var för att det började läcka vid pumpen i samma veva. Men det kan ju vara en ren slump som sagt. Jag får väl ta bort vattenpumpen och se hur det ser ut där. Kanske bara någon tätning som börjar ge upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att det är stopp någonstans så att sjövattnet inte kommer ut. Jag skulle skruva bort avgaskröken och kolla att öppningarna inte är blockerade av rost.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rollen:

Det verkar som att det är stopp någonstans så att sjövattnet inte kommer ut. Jag skulle skruva bort avgaskröken och kolla att öppningarna inte är blockerade av rost.

 

Jag hade ett sådant problem för många år sedan på en betydligt mindre motor, då vad det slangen till expansionskärlet som lossade och duschade motorrummet. Det visade sig vara dåligt flöde genom värmeväxlaren, tuberna var igensatta, därav det höga trycket.

Så du kanske ändå skall kolla igenom hela kylsystemet! men det är ju klart, du märker ju på temp.mätaren om det fungerar.

 

Sjövattenfiltret däremot... den där "svarta burken"... ja den är inte värdens bästa filter, eller sil, precis.

Jag har en nu som fortfarande tycks fungera, men i förra båten med en TAMD31 läckte den luft, innerlocket var skevt. Innerlocket ersattes med utskurna runda skivor ur lock till lösgodislådor, funkade bra. men sedan byttes hela filterbehållaren till en med genomskinligt lock, Vetus om jag minns rätt. Funderar på att byta på nuvarande motor också, det är en KAD43 där silen är monterad efter pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kastar ut sjövattnet "som vanligt" ur avgasröret. Som vanligt är ju lite diffust eftersom jag inte har nån exakt minnesbild av hur den kaskaden brukar se ut. Det kan dock inte vara fråga om nåt helstopp i systemet. Men om det finns nåt oönskat där inne nånstans som bromsar flödet delvis kanske det kan räcka för att trycket ska bli för högt?

Jag får en mekaniker till hjälp nästa vecka för att byta insprutningspumpen, vi får undersöka detta vidare då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...