Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Thule

Trimplan påverkan prestanda? Före vs efter

Rekommendera Poster

Hej har en Yamarin cross 62 som lutade babord varför jag monterat trimplan (stort tack till alla som hjälpte till här på forumet).

 

Kan nu konstatera att båten tappat ca 2 knop av topphastigheten, går upp snabbare i plan, kan inte trimma upp fören helt som tidigare (trots uppfällda trimplan), fungerar bra i mellanregistret med fart på 25 knop men drar lite mer soppa över det jmf med yamahas körfakta. 
 

vore intressant att höra andras erfarenheter av före efter trimplan i båtar av denna strlks klass - Jag kanske får de effekter som bör förväntas? trodde personligen inte att det skulle behövas trimplan på en sån här liten båt men men.. 

 

tack på förhand! 

Redigerad av Thule

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimplan behövs nog i stort sett på alla v-formade planande skrov. Har man bara en propeller (ej duopropp) så vill båten vridas, läggs vinden till på den sidan så lutar det märkbart. I en liten båt kan man väl kompensera genom att folk får flyttas så den går rakt men svårt om man åker två med fasta säten. Vet ej vad du har för trimplan. Sådana som går rakt ner som skivor eller som små vingar bakom? De ska ju monteras så om de är helt uppfälld så ska de ligga strax över bottenlinjen så de inte bromsar. Lutar båten åt ex babord så sänker du babords trimplan så den går rakt. Det andra ska då vara helt uppfälld. Lutar inte båten så ha de båda uppfälld. Du kan också sänka båda innan du börjar plana för att plana snabbare, speciellt med många ombord i aktern. Men hissa upp dem när du fått upp farten. Du kan också sänka båda om du vill bibehålla planingen i lägre fart. Ungefär så är grunden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bortsett från prestanda, hjälper trimplan till jämnare gång i grövre sjö? Hur använder man dem bäst i så fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Brunnsviken said:

Bortsett från prestanda, hjälper trimplan till jämnare gång i grövre sjö? Hur använder man dem bäst i så fall?

Ja absolut skulle jag säga. Har uflex som har en joystick som du bara trycker åt det håll som du vill luta båten åt som funkar riktigt bra vid lite grövre sjö (du slipper pilla med knapparna). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minutes ago, Thule said:

Ja absolut skulle jag säga. Har uflex som har en joystick som du bara trycker åt det håll som du vill luta båten åt som funkar riktigt bra vid lite grövre sjö (du slipper pilla med knapparna). 

Samma här och det hjälper bra mot lutning när vinden trycker på båten. Jag tänkte mer på körteknik, hjälper trimplanen mer än motortrim för att ta vågorna bättre? Givetvis beroende av längd på båt, men min är strax över 7 meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Thule:

Kan nu konstatera att båten tappat ca 2 knop av topphastigheten, går upp snabbare i plan, kan inte trimma upp fören helt som tidigare (trots uppfällda trimplan), fungerar bra i mellanregistret med fart på 25 knop men drar lite mer soppa över det jmf med yamahas körfakta. 

Du borde inte tappa fart av trimplanen om båda är helt uppfällda alt kan de vara felmonterade så de bromsar båten. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Brunnsviken said:

Samma här och det hjälper bra mot lutning när vinden trycker på båten. Jag tänkte mer på körteknik, hjälper trimplanen mer än motortrim för att ta vågorna bättre? Givetvis beroende av längd på båt, men min är strax över 7 meter.

Vår båt är ganska stampig när man kör i motvind och vågor. Då brukar jag trimma ner nosen genom att fälla ut trimplanen på båda sidor, då "skär" den bättre genom vågorna istället för att ta dessa med undersidan av skrovet.

 

På bekostnad av en ökad bränsleförbrukning dock.

Redigerad av animap

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt är 6,60 lång och jag använder väldigt sällan trimplanen för att trycka ner fören i motsjö, men det händer. Hade nog gjort det oftare om de inte vore el-hydrauliska. De blir så långsamma när man kör båda samtidigt. Jag använder nästan bara trimplanen för att justera lutningen. Men som ovan skrev. Testa hur det fungerar. Men första steget är att trimma in motorn helt och sen i nästa steg ner med trimplanen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Jag har ju en större och tyngre båt. Dessutom inga traditionella trimplan utan interceptorer med automatik, Zipwake. Det har hänt att ett av barnabarnen stängt av automatiken under gång, då fälls interceptorer in eller går till ett förbestämt läge beroende spå hur de små klåfingrarna trycker på knapparna, ja då gräver aktern ned sig, fören pekar mot stjärnorna och farten minskar med flera knop. Men effekten skulle blivit densamma med traditionella trimplan.

 

Displayer och lysande knappar är attraktiva. Barnbarnet har inte tagit ”Kenny Stardighters” råd till sig, -Tryck aldrig på röda lysande knappar, det är livsfarligt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Brunnsviken said:

Bra info @animap. Hur lång är din båt? Vad håller du för fart i motvind som du nämner?

6.50 lång är min båt, Bella 651. Då handlar det om ca 20 knop i motvind 8-10 m/s där vågorna haft några sjömil på sig att bygga upp. Omöjligt utan att trycka ner fören, men går utmärkt om man gör det.

 

Idag var ett bra exempel, då vi gick söderut i Furusundsleden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Freez:

Du borde inte tappa fart av trimplanen om båda är helt uppfällda alt kan de vara felmonterade så de bromsar båten. 

Tappad fart omöjligt att trimma upp fören tycker jag tyder på att trimplanen inte går upp tillräckligt högt när de inte används.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...