Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
forgus31

Förbikoppling av slumpgeneratorn VP D1-20

Rekommendera Poster

Har fått trassel med nya motorn i båten. Den behöver en ny elektronikbox och jag räknar inte med att det ska gå att ordna i semestertider och just idag när frugan och jag tar över från sonens familj. Båten klarade sig till hamn med några ankringar och vinden var snäll.

Hur kopplar jag förbi boxen?

Jag kan själv känna hur varm motorn är eller mäta med en trådlös ugnstermometer som vi satte på den gamla Pentan när den efter 40 år började överhettas.

Vädret ser ut att bli bra idag så snabbt svar skulle  sitta fint.

Tack på förhand!

Redigerad av forgus31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VP hade problem med "styrboxen" på VP D1-x0 för 10-15 år sedan och då...

 

Goda nyheten

läste jag någonstans hur man överlistade "styrboxen", men...

 

Dåliga nyheten

jag kan inte hitta detta nu.

 

Någon som vet?

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade detta på https://www.blur.se/2007/09/22/volvo-pentas-elektronikbox/

Citat

Gör så här så startar motorn. Lossa den rödgula kabeln. Håll den mot den röda. Nu startar motorn. Du lossar först på MDI boxen som redan är gjort på din bild.
Vill man snitsa till det så kan man koppla en tryckströmbrytare på en kabel upp till sittbrunn.
Eftersom nästan alla av årets VP motorer har detta fel så är mdi boxarna slut. Därav lång leveranstid.
/En luttrad charter uthyrare.

 

Tillägg: Detta gäller för en VP D1-30

 

Hoppas det kan rädda semesterplanerna.

Lycka till!

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen. Under dagen har vi sett att kabeln till stoppsolenoiden kan kopplas loss. Då får man stoppa motorn manuellt med stoppreglaget på motorn i motorrummet. Det luriga med felet är att motorn går ner i varv av boxens upprepade stoppförsök och påminner om skit i bränsletanken så vi gjorde tankrengöring grovfilterkoll mm innan vi med öppen motorhuv hörde klickande ljuden från stoppsolenoiden. Klick  klick klick så korta att inte stoppa utan bara sänka varvet med stopp efter en stund. Fortsätter imorgon med att stänga av larmsignalen som ljuder. Sen vågar vi oss nog ut. Ser ut att bli godväder!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har installerat en tryckknapp i motorrummet (startknapp Biltema) som triggar startsolenoiden på min D1-20 F. Drog kabel från mdi-boxen på motorn. Förutom till nödstart är den bra när man ska köra in och ut glykol höst och vår. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra  tips. Nu klarar vi oss med att motorn startar ibland och efter Av/På motorströmbrytaren ganska ofta. Dock behöver man snabbt starta för att komma ur livsfarliga eller knepiga lägen där seglen inte funkar.

En reflektion som är värd en separat tråd är: Har tillverkare av båtutrustning inget lagligt ansvar att uppmärksamma kunderna om att de plötsligt kan förolyckas i sitt fordon? Vi är registrerade hos Volvo Penta men har inte hört om att vår motor kan ge de effekterna. Nu är intresset från Volvo Penta så lågt att det inte ens är förlängd garanti på de felkonstruerade motorboxarna. Den tråden kan bli intressant både för vanliga båtägare, producenter, lagstiftare och övriga yrkesfolk inom lagvrängarebranschen. 

Vad säger förresten Volvo Pentas juridiska sektion?

Det går bra att kommentera här i tråden som gäst eller varför inte hänga med i  bryggsnacket och registrera dig som forummedlem  där du får många uppslag och tips !  Kolla nya trådar.  Jag lägger upp en när jag sänt iväg den här så  juridiska kommentarer bör koncentreras i den nya tråden. 

Då ses vi där alltså. Hej så länge.

 

Vi ska ut några dagar nu när sommaren är tillbaka någon tid. Väl mött på sjön och släng ut en tamp till den nödställde Om motorn råkar starta. 

Jag skriver som Leif GW säger:  "jag hatar slumpen"!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är vi ute och ligger för ankar i marstrandsfjorden. Både säljaren av motorn Sjöstadens varv och vår lokala VolvoPenta marinservice i björlanda är inställda på att lösa reklamationen "ursprungligt fel" på bästa sätt. VolvoPenta är dock den som bestämmer men vi hoppas det inte blir nåt omöjligt.

Motorn går fint framförallt jämn lugn gång. Stoppar manuellt  och slår av strömmen till motorn som då startade direkt utan av/på en extra gång.. men sen sket det sig. Vi gick ut från natthamnen norr Koön vid Marstrand 

Seglade i sydvinden för lunch i Skärhamn men fick fortsätta segla  in i hamnen då motorn vägrade starta. Strax innan vi kom fram till bryggorna  startade motorn  puh. Vår strategi  var att ankra så nära  som möjligt  och ta jollen med lång lina om vinden inte bar.  Det hade gått att segla in då e  bryggvärd stod och toc tampen .en  nu hade ju motorn puttrat igång så det var jättelätt. Men efter lunchen staryade inte motorn  så vi ligger lvar inatt

 Fock nu med öppen  motorrhuv för att prova tipset med röda och gulröda kablarna. Dom ska sammanföras för start. Ska då boxen läggas åt sidan oansluten helt? Har skruvat loss den men får inte bort kontaktstyckena. Svaga nypor. Så blir det när man blir äldre får jag höra ideligen om mina tillkortakommanden. Provar tång. Men alltså. Ska boxen helt bort som på en Youtube video jag sett?  I kopplade bort stoppsolenoiden  och tystade larmet  med en 12V 25W lampa som boxen godkände som solenoidersättnimg. Stoppsnöre knuten ovh tejpad på stoppreglaget funkar fint. Snöret räckkte upp till nedgångstrappan och fungerar bra. Kanske vågar oss uppåt kusten om vi kan starta motorn säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja!! Plockade bort hela boxen la den åtsidan och ihop med gula och gulröda så startade motorn 

 Kollar efter tryckströmbrytare i sortimentslådan eller går till affärn. Kul med motor som startar på kommado. Säkrare i nödsituationer. Skit ändå att man inte vågar passa på att gå in i hamn för segel  när man har anledning att göra det. Enl. nöden viktigare än lagen

 Tack alla hjälpsamma. Tillsammans löser vi mycket.  Lättare och med ett smil. Tekniska problem är roligare än Yatzy utom när .man .misslyckas. nu hsr vi motor. Hur gör vi med oljetrycket? Tempen. Stektermometer funkar

 Eller spila varmvatten och se o. Det är kokhett.  Nåja det löser sig.   Ny motor med olja  i tråget pajar inte för att gå in och ut ur hamn. 

Stort tack från mig och frugan 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsättningen blev att en medhavd  sladd kopplades ihop med röda och rödgula-  o h drogs upp till  nedgångstrappan.  Start till babord ovh stopp på babords sida fungerat klanderfritt hela dagen. En fundering idag. Laddar generatorn? Har 200W solpaneler så energin behövs inte. Ska ä då vara uppmärksam vid morronstarten då husbatterierna är mottagliga för laddning efter en natt med kylenoch batmetern borde indikera laddning. Kan även mäta startbatteriets spänning. Fullt batteri håller en sommar brukar man säga. När generatorn gav upp på gamla motorn ersattes den aldrig då behov saknades men nya motorn får väl en riktig fungerande box så då laddar generatorn igen. Men generator behövs inte när det är ljust ute. Laddar precis jollenatteriet med några amperetimmar efter en sväng i gluppö fina ankringsvik. Tackar alla  för goda råd så vi får njuta av förlängda sommaren. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej nån laddning från generatorn blev det inte men vi räknar ju med att få en ny box eller köpa en så det löser sig. Solen löser det nu så ström finns för båten och eljollen. Har monterat elutombordarn på badbryggan och ska se om det går att få den att putta på lite. Kanske nyttig för att vrida båten runt sin mittpunkt, kölen som en bogpropeller  i aktern.  Dragkraften är 25 kp som man drar i ett rep själv. Borde räcka vid svaga vindar. Vi får testa och se. Värmen ligger kvar men båtarna har åkt hem. Det finns ju inte bara pensionärer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generatorn laddade när jag kollade på batmetern. Lite kvarglömd magnetism drog väl igång strömgenererimgen när varvet ökade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...