Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
PederGbg

Hävertverkan?

Rekommendera Poster

Jag har precis nästan sänkt min Hanse 411 pga troligt baksug Sk hävert. Jag har en t-koppling på kranen för avloppet till handfatet. En slang går till avloppet och en var helt okopplad (lös). Kan det då bli hävertverkan? 
 

Hittar inga andra möjligheter och håller på att bli tokig. Efter jag tömt båten på vatten har inte en droppe kommit in 

D6DD72BB-404A-48A1-AFC3-BF9599654942.jpeg

EF221A45-080A-4DA7-99D9-DFC5A3F05C3F.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken funktion har den lösa slangen? 

 

Mynnar skrovgenomföringen under vattenytan? 

 

Du stänger väl alltid ventilen som sitter på skrovgenomföringen, när du gjort klart klart? 

 

Om skrovgenomföringen mynnar ovan vattenytan, kan det komma in vatten då båten gör fart och ventilen är öppen? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ej vad slangen har för funktion. Förra ägaren som satt dit den och jag har inte sett den tidigare. Jag hade inte stängt ventilen och den mynnar ut under vattenlinjen 😞

 

Detta hände när båten låg i hamn och det blåste rätt ordentligt (17m/s)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev PederGbg:

Vet ej vad slangen har för funktion. Förra ägaren som satt dit den och jag har inte sett den tidigare. Jag hade inte stängt ventilen och den mynnar ut under vattenlinjen 😞

 

Detta hände när båten låg i hamn och det blåste rätt ordentligt (17m/s)

Om slangänden mynnar ut under utevattennivå så rinner det rakt in.

Om den mynnar ut ovanför utevattennivå rinnar det inte in.

Kan det ha varit kopplat till en länspump kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

Om slangänden mynnar ut under utevattennivå så rinner det rakt in.

Om den mynnar ut ovanför utevattennivå rinnar det inte in.

Kan det ha varit kopplat till en länspump kanske?

Kanske varit kopplad på en länspump tidigare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev PederGbg:

Kanske varit kopplad på en länspump tidigare. 

Oseriöst av den som kopplat bort den att lämna den öppen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. Och jag hoppas problemet är åtgärdat nu. Kan inte hitta någon annan förklaring. Med tanke på mängden vatten och tiden. Jag var vid båten 2-3 dagar innan upptäckten och då var allt frid och fröjd 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev PederGbg:

Ja. Och jag hoppas problemet är åtgärdat nu. Kan inte hitta någon annan förklaring. Med tanke på mängden vatten och tiden. Jag var vid båten 2-3 dagar innan upptäckten och då var allt frid och fröjd 

Förmodligen hade båten sänkts efter 2-3 timmar om det blivit en hävert och vatten strömmat in genom den slangdimensionen. Jag tror på något annat läckage. Hurhögt stod vattnet. Hur många liter uppskattar du att det var?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag uppskattar det till kanske 2000 liter. Men kan det inte vara så att när slangen hamnade under vattnet så slutar hävertverkan? Obs, som ni märker är jag lååååångt ifrån expert 😉

 

När jag kom ut och började tömma på vatten så märkte jag inte av något läckage utan ganska fort såg jag att vattennivån sjönk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det hade inte slutat när slangen kom under vattnet. För att häverten skulle starta måste slangen vara full med vatten och mynningen under havsytan. Om den sedan reser sig ovan havsytan stannar den. Om den inte gör det blir det som ett hål i botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev trewq:

Nej, det hade inte slutat när slangen kom under vattnet. För att häverten skulle starta måste slangen vara full med vatten och mynningen under havsytan. Om den sedan reser sig ovan havsytan stannar den. Om den inte gör det blir det som ett hål i botten.

Ok. Då har man lärt sig nåt även idag. Tackar 😊  
Jag får åka ut och kika imorgon efter andra möjliga orsaker 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märklig installation... trevägskran?

Jag har svårt att tänka mig länspump, en sådan vill man ju skall mynna ovan vattenytan, men det kanske inte förre ägaren visste.

Men hävert blir det ju inte, det rinner ju rakt in i båten, och det är ju farligare än om det varit en hävert.

Hävertens klassiska användningsområde är ju bränslestöld och tömning av akvarium, då man genom att fylla slangen lyckas med att få bränsle eller vatten att rinna uppåt eftersom det uppstår ett undertryck i den i slangen när vätskan drar iväg mot bränsledunk eller golvbrunnen.

 

Avlopp under vattenlinjen har jag också, jag gillar det inte, större läckagerisk och så rinner vatten i handfat och diskho ut väldigt långsamt. Det rostfria handfatet på toan har alltid en vit mjölig film i sig, det är intorkad och utspottad saliv/tandkräm, det ser ju väldigt tråkigt ut, men blir så när det rinner ned långsamt. Dessutom blir det ett gurglande oljud i avloppen under gång, om man inte stänger ventilerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ser en slang som går rakt upp från t-röret, vart går den? Och det sitter väl en slang på t-röret mitt emot den misstänkta, vart går den? Om någon går till en genomföring under vattenytan finns det väl en avstängningskran?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men utrymmet vattnet hamnat i i båten då, vilket utrymme var det? Kölsvin, sittbrunn, toa? Jag tänker att det utrymmet kanske är stängt av vattentäta skott eller dylikt, så vattnet kanske runnit in i det utrymmet tills nivån hamnat i havsnivå och då slutat rinna in? Båten behöver ju inte sjunka för det, den kan ju hålla sig flytande av de andra luftfyllda utrymmena isf. Det räcker ju med en tröskel upp till över havsnivå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev trewq:

Man ser en slang som går rakt upp från t-röret, vart går den? Och det sitter väl en slang på t-röret mitt emot den misstänkta, vart går den? Om någon går till en genomföring under vattenytan finns det väl en avstängningskran?

Ja det finns en kran (som inte var stängd dessvärre). Den andra slangen går upp till ”avloppet” för handfatet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev mikael_matsson:

Men utrymmet vattnet hamnat i i båten då, vilket utrymme var det? Kölsvin, sittbrunn, toa? Jag tänker att det utrymmet kanske är stängt av vattentäta skott eller dylikt, så vattnet kanske runnit in i det utrymmet tills nivån hamnat i havsnivå och då slutat rinna in? Båten behöver ju inte sjunka för det, den kan ju hålla sig flytande av de andra luftfyllda utrymmena isf. Det räcker ju med en tröskel upp till över havsnivå. 

Alltså hela båten var vattenfylld med ca 20-30 cm över durkarna 

78398681-5E0A-4308-8E35-B77DA457804B.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oj, den bilden var inte rolig.

 

Slangen kan ju ha varit upplagd så att den har varit över vattenytan och sedan rammlat ner av någon anledning. Den är ju ordentligt fastsatt med två slangklämmor på T-anslutningen.

Det finns ingen sjövattenkran vid handfatet? eller kanske har varit en hand dush med sjövatten i dushen om du har sådan.

 

Har du kollat med försäkringsbolaget om det blir några följder av så mycket vatten i båten? Trät i inredningen stog ju under vatten delvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev LuminaL:

oj, den bilden var inte rolig.

 

Slangen kan ju ha varit upplagd så att den har varit över vattenytan och sedan rammlat ner av någon anledning. Den är ju ordentligt fastsatt med två slangklämmor på T-anslutningen.

Det finns ingen sjövattenkran vid handfatet? eller kanske har varit en hand dush med sjövatten i dushen om du har sådan.

 

Har du kollat med försäkringsbolaget om det blir några följder av så mycket vatten i båten? Trät i inredningen stog ju under vatten delvis.

Nä fy fasen. Ja det är min teori också, att den ramlat ner av någon anledning. Det finns inget sjövatten i kranen. Jag har anmält till försäkringsbolaget så får vi se om försäkringen behövs användas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev LuminaL:

Har du kollat med försäkringsbolaget om det blir några följder av så mycket vatten i båten? Trät i inredningen stog ju under vatten delvis.

Om du inte har en själv så hyr en elektrisk avfuktare så att du torkar ut ordentligt.

 

Någon som vet om man kan torka för snabbt?

Jag tror inte det utan tror snarare att det är bra att få bort fukten så snabbt som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får nog åka och köpa en avfuktare och ställa in i båten. Tack för tipset 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev PederGbg:

Jag får nog åka och köpa en avfuktare och ställa in i båten. Tack för tipset 

Köp en fläkt också så du får cirkulation på luften i båten. Jag märkte i vinter att luftfuktigheten var högre en bit bort från avfuktaren. Det försvann efter att jag satte in en fläkt. Fläkten gick på timer och kördes en halvtimme på förmiddagen och en halvtimme på eftermiddagen men jag tror det kan vara bra att köra den oftare i ditt fall.

 

Min avfuktare är av modell sorptionsavfuktare Woods WDD80, köpt på NetOnNet, och jag är nöjd med den. Men det finns många andra som säkert är bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev McLasse:

Köp en fläkt också så du får cirkulation på luften i båten. Jag märkte i vinter att luftfuktigheten var högre en bit bort från avfuktaren. Det försvann efter att jag satte in en fläkt. Fläkten gick på timer och kördes en halvtimme på förmiddagen och en halvtimme på eftermiddagen men jag tror det kan vara bra att köra den oftare i ditt fall.

 

Min avfuktare är av modell sorptionsavfuktare Woods WDD80, köpt på NetOnNet, och jag är nöjd med den. Men det finns många andra som säkert är bra.

Dum fråga kanske men ska man stänga till båten när man kör avfuktaren? Tänkte att det är ju massor med fukt på utsidan (typ hela havet 😉 )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev PederGbg:

Dum fråga kanske men ska man stänga till båten när man kör avfuktaren? Tänkte att det är ju massor med fukt på utsidan (typ hela havet 😉 )

Lämpligtvis. Se till att du löser avrinningen också så att du slipper åka och tömma kondensvattnet hela tiden, kan bli mycket om det är fuktigt i båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Kane:

Lämpligtvis. Se till att du löser avrinningen också så att du slipper åka och tömma kondensvattnet hela tiden, kan bli mycket om det är fuktigt i båten.

Man brukar kunna förbikoppla tanken och släppa ut vattnet i en större dunk eller i avloppet (om man vågar ha ventilen öppen).

 

Behöver du dagvatten (nej, saltvatten ska det stå. Förb felstavningsprogram. Nej, inte saltvatten, destvatten för bövulen!) till batterier eller ångstrykjärn är detta ett utmärkt tillfälle att samla upp många liter.

 

Stäng och täta så gott det går. Man behöver inte vara övernitisk.

 

Givetvis är tätare bättre, men tänk såhär...

Värmen i båten sticker inte iväg på nolltid ur båten en tidig kall vårsegling trots att det finns en del öppningar. Inte heller försvinner fukten från våta kläder direkt när det blir soligt och torrare ute än inne (tyvärr).

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Mackey:

Man brukar kunna förbikoppla tanken och släppa ut vattnet i en större dunk eller i avloppet (om man vågar ha ventilen öppen).

Så har jag gjort i min krypgrund, från min Woods drog jag slang till avloppsstammen för att slippa tänka på att tömma plastbaljan i avfuktaren.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev PederGbg:

Dum fråga kanske men ska man stänga till båten när man kör avfuktaren? Tänkte att det är ju massor med fukt på utsidan (typ hela havet 😉 )

Japp! (Som flera redan skrivit).

 

Glöm inte täppa igen ventilerna och har du en solcellsventilator kan du lägga något över solcellen. Man vill åt ett torkande klimat inne i båten utan yttre påverkan.

Som Mackey skriver behöver man inte vara övernitisk men ju mindre som kommer in ju effektivare blir avfuktningen.

 

Till min avfuktare följde det med en slang som jag drog ner i kölskarpen och skruvade loss dyvikan långt där nere. Det är absolut dumt att göra i ditt fall, just nu, men ett avlopp är bra. Det skall vara självfall på slangen så vattnet kan rinna ut. 😀 

 

Res upp dynor och öppna luckor och dörrar inne i båten. Behåll allt i båten, grejerna torkar bättre där än utanför, det kanske tar lite längre tid att få ner fukthalten men på det hela taget går det fortare än att hålla på och torka dynor och böcker hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur i oturen är att inga dynor eller dylikt blir blött. Imorgon ställs avfuktaren ner i båten (måste bara inhandlas först 😊). 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske går att ställa avfuktaren så att vattnet dränerar ner i diskhon eller handfatet på toaletten.

 

Eller kanske ner i den elaka slangen som startade det hela 🙂

 

 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kontaktat försäkringsbolaget? Det kan vara bra att dom åtminstone registrerar vad som hänt så att du kan återkomma längre fram om du får följdproblem, alltså även om du inte planerar att använda försäkringen just nu. Då kan dom inte senare säga att du skulle anmält det när det hände eller att du skulle fixat till det på ett annat sätt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har anmält till försäkringsbolaget så jag har ett öppet ärende ifall jag upptäcker nåt senare 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...