Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Shimshim

Volvo Penta 280 drev missljud.

Rekommendera Poster

Hej!

Har tills nu varit en gäst utan konto men måste nu få hjälp av er kunniga.

 

Köpte mig en Scand 26 nu i våras med ett 280 drev som jag i veckan märkte att det kom ett knackande ljud ifrån när jag stod i hamn och torrgasa med fullt rattslag. Jag misstänker att jag har haft felet sen dag ett. Har nämligen haft vibrationer när jag har svängt men inte tänkt att det skulle varit något allvarligt. Vibrationerna har inte tilltagit eller avtagit under säsongen.

 

Det jag märker är när jag har i friläge och tiltar eller gör fulla rattslag så uppkommer det ett "knackande" ljudet men blir helt tyst när jag har den i ursprungsläge. 

Har testat olika varvtal och ljudet kvarstår.

 

Har läst mig blind här på forumet och på nätet.

Det jag har förstått det som är att det bör vara drivknuten eller stödlagret. Men tycker väl inte att det ska knacka om det vore lagret? Utan borde vara mer ett rasslande eller skrapande ljud?

 

Länkar till video så kanske någon med ett kunnande öra avgöra vad det kan vara. Bör jag ta upp båten snarast eller kan jag vara en tuffing och puttra vidare ett tag till innan upptagning?

 

https://youtu.be/rHanR4iVDEI

 

Ber om ursäkt för min långa roman och mitt kladdiga skrivande men hoppas ni förstår.

 

Vänlig hälsning Shimshim.

Redigerad av Shimshim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du förstöra drevet så ska du fortsätta att köra motorn med drevet fullt upptiltat.

Knutarna bryter ihjäl sig vilket också hörs.

Så sluta med det.

 

Att det knackar och vibrerar vid fullt rattutslag kan vara lagret till primäraxeln då det belastas mer vid sväng. Men skulle nog sätta en peng på att knutkorsen är på väg att ge sig. 

Du har inte en trasig bälg så du fått in vatten till knutpaketet då tar det slut ganska fort om man har otur+ primäraxellagret+ vatteninträngning i drev o båt med tiden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gelis!

 

Självklart kör jag inte runt med drevet fullt upptiltat utan gjorde endast det för att kunna visa en förhoppningsvis kunnig person i ämnet. Men tack för tipset.

 

Köpte båten som sagt i våras med att motor med drev endast ska ha gått 25h sen totalrenovering enligt förra ägaren så jag hoppas inte på att det ska ha trängt in vatten genom bälg redan? Men det antar jag att det inte går att få reda på utan att ta upp båten?

 

Vad han menade med renovering vet jag inte men antar då att lager, packningar, bälgar etc. Borde bytts ut men kanske inte korsen?

 

Jag är varken kunnig med lager eller knutkors men blir det verkligen ett sådant knackande ljud av att ett trasigt lager? Borde det inte vara ett mer skrapande eller ojämnare ljud då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just därför så skrev jag att sätter en peng på knutkorsen.

Lagret vibrerar och hummar när drevet belastas vid sväng är det totalslut kan det även knacka.

 

Det sitter en smörjnippel på primäraxelkåpan, bakom motorn, som man måste pumpa in fett i vid varje höstservice. Många har inte vetskap om detta vilket leder till lagerhaveri med tiden. På en del motorer sitter det ingen fettnippel utan bara en skruv, då får man fixa en nippel själv.

 

Sedan så beror det på vad man menar med renovering, går ju bra som säljare att säga att maskin o drev är renoverade men det finns inga kvitton på varken delar eller arbete. Nu vet jag inte hur det är i ditt fall, men när du skriver "vad han menade med renovering vet jag inte" så kan det ju vara allt från lite ny färg till nya slitdelar. Det som normalt behöver bytas på ett 280 drev är packboxarna vid propelleraxel och växelföraren. Även växelkonan kan ge sig. Men lagerhaveri ser jag som sällsynt om servicen är skött. 

Så svar nej är inte självklart att knutkorsen är bytta och inte heller bälgar och tätningar.

 

Vad sitter det för motor i båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde jag vara glad att du tror det är knutarna? Om det inte nu skulle vara vatten i drevet så måste det vara ett bättre fall än lagerbyte ? För har jag förstått det rätt så måste motor lyftas ur för att kunna byta det inre lagret eller det så kallade stödlagret?

 

Alla fall jag har läst om så är det stödlagret eller drivknut som är boven, men tyvärr inget ljud utan bara beskrivning. Så jag har fått fantisera mig till att det ska vara detta, eller kan det vara något annat när det är de här symtomet?

 

Angående smörjnippel så fettades alla in i början utav säsongen. Har även den som sitter på primäraxelkåpan, knudde in fett i den nu när jag upptäckte knacket utan någon förändring av ljudet.

 

Nej exakt, det kan tolkas hur som helst.

Har kvitton och dokument för 60k utav renoveringen så jag hoppas att det är mer än färg hehe. Men helt ärligt så har jag inte dykt ner i vad han har gjort. Får bläddra lite i det och se vad som är utbytt. Motorn som sitter i är en AQ225D med ett utbytes 350 longblock.

 

Om det nu endast skulle vara knutkorsen, går det då bra att köra vidare dom sista veckorna som är kvar eller bör båten tas upp för i år? 

Kanske går bra om man bara kör rakt och svänger med vinden? *önsketänk* 😂

 

Tack för att du tar dig tid att svara!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Shimshim:

Borde jag vara glad att du tror det är knutarna? Om det inte nu skulle vara vatten i drevet så måste det vara ett bättre fall än lagerbyte ? För har jag förstått det rätt så måste motor lyftas ur för att kunna byta det inre lagret eller det så kallade stödlagret?

 

Alla fall jag har läst om så är det stödlagret eller drivknut som är boven, men tyvärr inget ljud utan bara beskrivning. Så jag har fått fantisera mig till att det ska vara detta, eller kan det vara något annat när det är de här symtomet?

 

Angående smörjnippel så fettades alla in i början utav säsongen. Har även den som sitter på primäraxelkåpan, knudde in fett i den nu när jag upptäckte knacket utan någon förändring av ljudet.

 

Nej exakt, det kan tolkas hur som helst.

Har kvitton och dokument för 60k utav renoveringen så jag hoppas att det är mer än färg hehe. Men helt ärligt så har jag inte dykt ner i vad han har gjort. Får bläddra lite i det och se vad som är utbytt. Motorn som sitter i är en AQ225D med ett utbytes 350 longblock.

 

Om det nu endast skulle vara knutkorsen, går det då bra att köra vidare dom sista veckorna som är kvar eller bör båten tas upp för i år? 

Kanske går bra om man bara kör rakt och svänger med vinden? *önsketänk* 😂

 

Tack för att du tar dig tid att svara!

 

 

 

Risken med dåligt knut är att den till slut blir då dålig så den delar sig i gafflarna, då riskerar du att struten slås sönder. Du kan då få så stort vattenläckage så båten sjunker. Slår du sönder struten kostar det mycket pengar samt att motorn måste lyftas ut och sprängkåpan bytas. Angående lagren på utgående motoraxel så finns två st ett inre och ett yttre. Det inre brukar inte behöva bytas då de inte är utsatt för lika stor påfrestning som det yttre. Det yttre lagret går ypperligt att byta utifrån utan att motorn behöver lyftas. Vibbar i ratten vid tvär sväng brukar betyda knutproblem, som Gelis redan påtalat längre upp. Frågar du mig så är mitt råd ta upp båten plocka ner drevet och kolla igenom knuten samt lagringen i struten. Det blir lättförtjänta pengar jämfört med strutras. Har du kört slut på knuten blir det en ny inte gratis, har du tur så går den fixa med nya kors och lager. Finner du inga fel på det vi / jag beskrivit sitter felet med största sannolikhet i drevets överhus. 

 

           Lycka till, hör gärna av dig igen då du lokaliserat ditt problem. Mvh // Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur låter det när du svänger, låter det lika illa som på filmen där du körde fullt upptiltat ( som du nu aldrig gör om :P) och hur mycket behöver du svänga för att det ska börja låta.

 

Om det låter som på filmen med lite ratt utslag, ta upp båten och kör inte mer innan det är åtgärdat se vad @kossor skriver om följdkonsekvenser vid totalras.

 

Om det "bara" ger sig till känna vid fullt rattutslag och inte så hårt ljud som på filmen ja då skulle nog jag kört vidare den här säsongen, det går ju att undvika fulla rattutslag och även tvära svängar i planingsfart, dvs kör lite försiktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj det lät inget roligt Kossor!

Då får gumman nog ta och komma upp för i år.

Känns tråkigt, har slitit med att sy nytt kapell i två veckor och vart laddad på att få använda skutan.

 

Är det något mer man bör tänka på och se över alternativt byta när drevet ändå är nere förutom bälg och packboxar som Gelis nämnde tidigare? Fler lager eller andra slitdelar som brukar bytas?

Det kanske finns service manual på internet att plocka hem? 

 

Ja det kommer att komma en uppföljning sen när problemet är löst. Så får vi hoppas att det kan hjälpa en annan i nöd.

 

 

Gelis:

 

Såg nu att jag ljög i mitt inledande inlägg angående test i olika varvtal. 

Ljudet hörs när drevet är i friläge och nere i vattnet först vid ca 1400 varv och uppåt i fullt rattutslag, då hörs det knappt utifrån utan det vandrar in i motorrummet. Men har jag däremot drevet i det förbjudna läget så finns det hårda ljudet där redan på tomgång. P.s. Har endast haft tomgång när den har varit upptiltad. ;) Så jag vet inte om det kanske uppkommer innan men när jag är ute och kör runt i samma varvtal så kommer vibrationerna strax innan jag rattat fullt och då märker jag inte av något ljud, endast vibrationer/skakningar. Inget av det märks när jag har växel i från ca 1000 varv och neråt. 

 

Kan det bli så allvarligt som Kossor skrev så vet jag inte om jag vill vara en tuffing och köra mer utan hon får väl komma upp på det torra så ska jag göra ett försök att finna problemet.

 

 

Tack igen för er hjälp pojkar!

Redigerad av Shimshim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Shimshim:

Oj det lät inget roligt Kossor!

Då får gumman nog ta och komma upp för i år.

Känns tråkigt, har slitit med att sy nytt kapell i två veckor och vart laddad på att få använda skutan.

 

Är det något mer man bör tänka på och se över alternativt byta när drevet ändå är nere förutom bälg och packboxar som Gelis nämnde tidigare? Fler lager eller andra slitdelar som brukar bytas?

Det kanske finns service manual på internet att plocka hem? 

 

Ja det kommer att komma en uppföljning sen när problemet är löst. Så får vi hoppas att det kan hjälpa en annan i nöd.

 

 

Gelis:

 

Såg nu att jag ljög i mitt inledande inlägg angående test i olika varvtal. 

Ljudet hörs när drevet är i friläge och nere i vattnet först vid ca 1400 varv och uppåt i fullt rattutslag, då hörs det knappt utifrån utan det vandrar in i motorrummet. Men har jag däremot drevet i det förbjudna läget så finns det hårda ljudet där redan på tomgång. P.s. Har endast haft tomgång när den har varit upptiltad. ;) Så jag vet inte om det kanske uppkommer innan men när jag är ute och kör runt i samma varvtal så kommer vibrationerna strax innan jag rattat fullt och då märker jag inte av något ljud, endast vibrationer/skakningar. Inget av det märks när jag har växel i från ca 1000 varv och neråt. 

 

Kan det bli så allvarligt som Kossor skrev så vet jag inte om jag vill vara en tuffing och köra mer utan hon får väl komma upp på det torra så ska jag göra ett försök att finna problemet.

 

 

Tack igen för er hjälp pojkar!

Men detta du ska göra är ingen stor operation lilla gumman kan vara i sjön på två dagar om det inte är allt för stort problem. 

Byt bälgar kolla över lager i strut kolla över drivknutarna. Tillbaks i plurret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu idag har jag äntligen tagit av drevet, innanför bälgen fanns det vatten och mycket riktigt så glappar det i knutarna.

Kände och klämde på primäraxeln och den kändes mycket stum och fin, packningen och det lilla man kunde se av lagret såg ut att vara nytt.

 

Bälgen var hel och fin, tömde drevet på olja som såg ut som ny. Så vart skulle det kunna komma in vatten om bälgen är hel och oljan är bra? 

 

Är det någon som har en idé på vart vattenintrånget kan komma ifrån eller med tanke på att primäraxel kändes stum om jag vågar hoppas på att lagren i struten är bra och endast byter det yttre så uppskattar jag ett inlägg av dig.

 

Drevet kommer förmodligen inte att komma tillbaks på båten i år så det kommer en uppföljning till våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Shimshim:

Nu idag har jag äntligen tagit av drevet, innanför bälgen fanns det vatten och mycket riktigt så glappar det i knutarna.

Kände och klämde på primäraxeln och den kändes mycket stum och fin, packningen och det lilla man kunde se av lagret såg ut att vara nytt.

 

Bälgen var hel och fin, tömde drevet på olja som såg ut som ny. Så vart skulle det kunna komma in vatten om bälgen är hel och oljan är bra? 

 

Är det någon som har en idé på vart vattenintrånget kan komma ifrån eller med tanke på att primäraxel kändes stum om jag vågar hoppas på att lagren i struten är bra och endast byter det yttre så uppskattar jag ett inlägg av dig.

 

Drevet kommer förmodligen inte att komma tillbaks på båten i år så det kommer en uppföljning till våren.

Hej vad skönt du lokaliserat problemet. Finns tre orsaker till vatten i bälgen 

1 Den har varit fel påsatt.

2 Inte varit tillräckligt åtskruvad.

3 Du har hål i bälgen, och just detta kan vara svårt att se. Jag själv har varit med om detta, och letade länge länge. Titta kl 1800 och kl 1200 mot struten där brukar det vara anvisning. Innan jag till slut fann hålet så spände jag ut bälgen över ett stopphorn, ja du vet ett sånt man lagade raggsockor från förr. La emot den drog och spände, och till slut såg jag ett stickhål, detta hål syntes inte när jag höll bälgen i handen och letade, men när den drogs ut kunde man se igenom. Och hålet kom från slangklämman som gjort ett litet litet avtryck i bälgen, när jag funnit hålet var det lätt att peta ut fingret genom det. 

 

Om axeln känns stum och fin så behöver du inte bry dig om den, då har tätningen mot lagret gjort den nytta den ska, om du tittar noga så ska du ha en fjäder som nyper om axeln i tätningen inne i struten. Är den på sin plats kan du ta det lugnt. Har knutaxeln ej fått skador är det bara att pressa i nya knutar i axeln sedan kan du lugnt återmontera drevet. Det är det som är bra med penta de har tänkt till vad gäller dreven och vattenintrång. Mercruiser har lite mer att tänka till. 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Kossor!

Ja det var en glädje att se att korsen va slut men efter alla trådar jag läst med vatten i bälg så blir jag orolig om lagren i struten. Jag tog ett bra tag om axeln och kände med en tång och den gick inte att rubba en millimeter i sidled, tänker då att lagren bör ha klarat sig där i. 

 

Vad skönt att höra. Då ska jag inte behöva vara orolig att det ska tränga in vatten någon annanstans.

När du upptäckte ditt hål, brydde du dig då om att byta lagren i struten eller körde du kläm och känn tekniken jag använde mig av och nöjde dig med det? 😂

 

Vänlig hälsning Shimshim.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Shimshim:

Hej igen Kossor!

Ja det var en glädje att se att korsen va slut men efter alla trådar jag läst med vatten i bälg så blir jag orolig om lagren i struten. Jag tog ett bra tag om axeln och kände med en tång och den gick inte att rubba en millimeter i sidled, tänker då att lagren bör ha klarat sig där i. 

 

Vad skönt att höra. Då ska jag inte behöva vara orolig att det ska tränga in vatten någon annanstans.

När du upptäckte ditt hål, brydde du dig då om att byta lagren i struten eller körde du kläm och känn tekniken jag använde mig av och nöjde dig med det? 😂

 

Vänlig hälsning Shimshim.

 

Nej nej inte bytte jag lager i struten, kan inte tänka mig att du ska det heller, fixa knutarna och åk båt, skulle du få ett dåligt lager utvändigt går det bra att byta utifrån inga problem. Men tänk inget mer på det nu, lagren är ju inga dinky toys tål en del. Tätningen finns mot dem av en anledning. Trevlig vinter på dig snart sjösättning igen, nya knutar och sen funkar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I med fett i primäraxellagren, sitter en fettnippel eller en skruv ( man får montera en nippel) på insidan av struten, vilket jag skrev om tidigare i tråden.

Sedan så kolla så du inte har vatten i oljan i drevet. Tätningen för drivaxeln på drevet är gjord för att hålla oljan inne men kan släppa igenom vatten från bälgsidan om den är sliten.

Spraya drivaxeln  och knutkors med 5-56 eller liknande så det inte rostar mer än det gjort.

 

Nu kan det vara ett helv... att byta knutar om man har otur, dock lite smidigare än att lyfta motorn för att byta primäraxel lagret.

 

För att få bort knutkorset som sitter närmast drevet så måste man ta bort lagerhållaren, 4:a skruv och dessa kan sitta satan. I princip omöjliga att få bort. Värsta scenariot är att man måste borra ur skruvarna och sedan helicoilgängor.

 

Men släpper skruvarna så är bytet an baggis.

 

Mina skruvar gick inta att få bort , ville inte gå på med gasen och kraftig värme heller då det drar med sig att man bränner upp tätningarna, och så släpper det i alla fall inte. Då måste man få bort det och då är det borra som gäller.

 

Men efter lite klurande så såg jag att det går att få bort korset utan att lossa lagerboxen med hjälp av lite special konstruerade verktyg. Går åt en rejäl U-press och delbara mothåll, ett av dessa syns vid drevets oljesticka

 

image.png.03e8748754420a15ce284159d4674b56.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-04 vid 08:21 skrev Gelis:

I med fett i primäraxellagren, sitter en fettnippel eller en skruv ( man får montera en nippel) på insidan av struten, vilket jag skrev om tidigare i tråden.

Sedan så kolla så du inte har vatten i oljan i drevet. Tätningen för drivaxeln på drevet är gjord för att hålla oljan inne men kan släppa igenom vatten från bälgsidan om den är sliten.

Spraya drivaxeln  och knutkors med 5-56 eller liknande så det inte rostar mer än det gjort.

 

Nu kan det vara ett helv... att byta knutar om man har otur, dock lite smidigare än att lyfta motorn för att byta primäraxel lagret.

 

För att få bort knutkorset som sitter närmast drevet så måste man ta bort lagerhållaren, 4:a skruv och dessa kan sitta satan. I princip omöjliga att få bort. Värsta scenariot är att man måste borra ur skruvarna och sedan helicoilgängor.

 

Men släpper skruvarna så är bytet an baggis.

 

Mina skruvar gick inta att få bort , ville inte gå på med gasen och kraftig värme heller då det drar med sig att man bränner upp tätningarna, och så släpper det i alla fall inte. Då måste man få bort det och då är det borra som gäller.

 

Men efter lite klurande så såg jag att det går att få bort korset utan att lossa lagerboxen med hjälp av lite special konstruerade verktyg. Går åt en rejäl U-press och delbara mothåll, ett av dessa syns vid drevets oljesticka

 

image.png.03e8748754420a15ce284159d4674b56.png

På återseende igen Kossor och Gelis! Önskar nu förhoppningsvis få mitt sista tips av er. 😂

 

Nu är våren här och drevet tillbaka på gumman. Det stämmer bra Gelis, lagerboxen satt där den skulle kan man säga. Behövde borra ur två skallar men som senare gick att skruva ur med en mindre rörtång när boxen var ur vägen. Hade turen att fynda ett helt överväxelhus som jag slakta. Mätte in alla dreven och shimsa om och smaska på den nya lagerboxen med drivknuten på. 

 

Jag läste sen i manualen att det ska tätas med exempelvis permatex mellan lagerboxen och växelhus (där shimsen liggen), och det fanns ingen tätning där alls när jag tog isär det. Tänkte då om det kan trängt in vatten genom bulthålen. De övre bultarna var inte vackra, inte heller genomföringen för dom.. 

 

Jag har båten kvar på land och skulle vilja starta upp tösen innan jag lägger tillbaka henne i plurret. Undrar då om det finns något som kan ta skada utav att lägga i växel och sen köra på olika varvtal för att se om det finns några missljud kvar? (Ja propellern plockar jag av) Eller är det rent av korkat av mig att göra det?

 

Fick ett plötsligt avslut förra säsongen men jag vill bara tacka er kunniga för den hjälpen jag har fått och tycker ni är grymma som lägger eran tid här och hjälper nollor som mig, det uppskattas verkligen! Ni gör det till ett fantastiskt forum. Mycket fjäsk har nu men det ska ni ha!

 

Vänlig hälsning Shimshim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bumpbump! 

 

Någon med vetskap om det finns något som tar skada av att växla med motorn igång på land, med tanke på att det inte finns något motstånd? Sen även testa olika varvtal med växel i för att kunna lyssna efter missljud.

 

Vänlig hälsning Shimshim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Shimshim:

Bumpbump! 

 

Någon med vetskap om det finns något som tar skada av att växla med motorn igång på land, med tanke på att det inte finns något motstånd? Sen även testa olika varvtal med växel i för att kunna lyssna efter missljud.

 

Vänlig hälsning Shimshim.

Det går alldeles utmärkt, men ska du köra längre än runt 1 minut så måste du koppla kylvatten till motorn, även fast du demonterat impellern så har du en gummibälg mellan knä och avgasrör, och den kommer ej må bra av heta avgaser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Uppdatering och hopp om att få tips.

 

Ljudet har blivit klart mycket bättre men tyckte inte det kändes riktigt bra än så valde att lyfta ur motorn och kasta i nya lager i struten. Även om dom som satt i var i utmärkt skick valde jag att byta ut båda två, det hjälpte mig tyvärr inte ett dugg. Jag har laddat upp en till film här:  

https://youtube.com/shorts/O8MwLwvLrbU?feature=share som ni gärna får lyssna på och göra en bedömning. 

 

Så stödlager och knutar kan vi utesluta nu. Finns det något i växelhuset som blir belastat? Det finns väl inget vid svänghjulet som skulle påverkas av svängning när det sitter fräscha lager i struten? För det här knorret är väl inte normalt?

 

Hoppas ni kan hjälpa mig att knäcka den här nöten för jag kan inte begripa vart det här ska komma ifrån.

 

Vänlig hälsning Shimshim.

Redigerad av Shimshim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej vid (i) svänghjulet finns väl ett lager som stöd för mellanaxeln såg du  ngt sådant? även ryckdämpare finns på svänghjulet. kolla reservdelsskiss men osäker på om det skulle skapa sådant ljud  

och nållagerskålarna sitter så att inget glapp finns mot korset,  länge sedan jag hade 280 drev och funkade bra .B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev bemek:

hej vid (i) svänghjulet finns väl ett lager som stöd för mellanaxeln såg du  ngt sådant? även ryckdämpare finns på svänghjulet. kolla reservdelsskiss men osäker på om det skulle skapa sådant ljud  

och nållagerskålarna sitter så att inget glapp finns mot korset,  länge sedan jag hade 280 drev och funkade bra .B

Hej Bemek!

 

Var också inne på att det kunde vara något vid svänghjulspartiet men ryckdämpare och allt runt om tyckte jag såg bra ut när jag synade motorn. Tänker du på nållagerna som håller knutkorsen så är dom nya och känns fruktansvärt stumma. Även nya lager I dubbellagerboxen.

 

Så ljudet bör väl komma någonstans efter lagerboxen eller före stödlagret. Det jag tycker är konstigt är att det bör väl inte vara något mer som blir belastat utav att svänga med drevet? Eller kan det möjligtvis bli påfrestningar på lagren som är inne i övre växelhuset? Känns otroligt men kanske inte omöjligt?

 

Alla killgissningar och idéer är varmt välkommna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagren i dubbellagerboxen i övre växeln ska ha lite förspänning. Om de är glappa kan ingående drevet " Wobbla". speciellt när man svänger. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-23 vid 19:32 skrev Rollen:

Lagren i dubbellagerboxen i övre växeln ska ha lite förspänning. Om de är glappa kan ingående drevet " Wobbla". speciellt när man svänger. 

Tack för tipset Rollen. Ska plocka ner det igen och kolla över det. Det känns ju nästan som att det bör vara lagerboxen som det är något lurt med. Tyckte jag gjorde allt enligt bokens regler men jag hoppas att jag slarvat lite och att det räcker med att spänna lagret.

 

Vänlig hälsning Shimshim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...