Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nickarn

Vad för färg ovanpå epoxygrundfärg/expoxyprimer?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Trots att det är långt kvar på båtsäsongen så börjar jag redan fundera på vinterns projekt.

 

Båten (Crescent 495ht) kommer förmodligen målas om då både botten och färgen ovanför vattenlinjen inte ser allt för rolig ut. 

 

Jag har sökt runt och förstått att färgen ovanför vattenlinjen kan vara en 2k polyuretanlack vilket jag nog kommer att sikta på.

 

Botten kommer att slipas ned och expoxybehandlas samt fyllas i med epoxyfiller där ojämnheter finns. Därefter målas. Men med vad? Botten verkar nu vara målad med en självpolerande färg om det har någon betydelse.

 

Så frågorna jag letar svar på är:

1. Behövs det någon primer till 2k polyuretanlacken? Är det isåfall en 2k polyuretan grundfärg jag behöver? Eller kan jag lägga epoxyprimer på hela båten och sedan lack på det?

 

2. Vad kan jag måla ovanpå epoxyprimern under vattenlinjen? För det måste jag väll, en primer kommer väll annars bara göra att saker fastnar lättare. Många verkar förespråka att köra utan vanlig bottenfärg. Men funkar verkligen det om man använder en epoxyprimer på botten?

 

Tusen tack för alla kommande och kloka svar :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte direkt några svar, men går i samma tankar. Under vattenlinjen har jag tänkt ta bort all gammal antifoulingfärg och stryka på en epoxiprimer. Då båten finns i Bottniska viken tänkte jag testa en biocidfri färg som yttersta skickt. Har tittat på Lefants T-coat, det verkar vara ett gott alternativ. Men så såg jag att Biltema har en biocidfri "hard bottom paint" som enligt specifikationen verkar fungera som T-coat men är betydligt förmånligare. Har någon på forumet månne erfarenhet av Biltemas produkt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-02 vid 13:24 skrev Nickarn:

2. Vad kan jag måla ovanpå epoxyprimern under vattenlinjen? För det måste jag väll, en primer kommer väll annars bara göra att saker fastnar lättare. Många verkar förespråka att köra utan vanlig bottenfärg. Men funkar verkligen det om man använder en epoxyprimer på botten?

Helt rätt, primern gör att allt växer fast bättre. Jag har prövat, men bara på ett roder för att testa. Så svaret är nej, det funkar inte med endast primer.

 

Vi använde en primer för att få önskad botten kulör (vit) och sedan lade vi tre lager (genomskinlig) lamineringsepixi utanpå. Inget mera. Ska man avsluta med lamineringsepoxi behövs ingen primer, den fäster bra även på andra epoxiprodukter.

 

Det funkar väldigt bra att tvätta tycker vi, men epoxi har gulnat lite. Med annan kulör än vit tror jag inte gulnaden skulle synas.

 

Läs här hur vi gjorde, vad det kostade och hur lång tid det tog.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Helt rätt, primern gör att allt växer fast bättre. Jag har prövat, men bara på ett roder för att testa. Så svaret är nej, det funkar inte med endast primer.

 

Vi använde en primer för att få önskad botten kulör (vit) och sedan lade vi tre lager (genomskinlig) lamineringsepixi utanpå. Inget mera. Ska man avsluta med lamineringsepoxi behövs ingen primer, den fäster bra även på andra epoxiprodukter.

 

Det funkar väldigt bra att tvätta tycker vi, men epoxi har gulnat lite. Med annan kulör än vit tror jag inte gulnaden skulle synas.

 

Läs här hur vi gjorde, vad det kostade och hur lång tid det tog.

Misstänkte det, att det inte funkar med enbart epoxyprimer.

 

Det låter spännande med lamineringsepoxy. Fanns det någon anledningen till att använda det före ”vanlig” bottenfärg?

 

Ska absolut kika in din tråd framöver

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Nickarn:

Misstänkte det, att det inte funkar med enbart epoxyprimer.

 

Det låter spännande med lamineringsepoxy. Fanns det någon anledningen till att använda det före ”vanlig” bottenfärg?

 

Ska absolut kika in din tråd framöver

Vi ville inte ha någon bottenfärg utan en jämn och fin yra som klarade borsttvätten utan att flagna.

 

Lamineringsepoxi är genomskinlig och det är ju bra om man vill välja bottenfärg. Har för mig att Nils Malmgren så att man kunde lägga en valfri tvåkomponentfärg på skrovet och sedan tre lager lamineringsepoxi. Endast fantasin begränsar färgval och ev. texter och figurer på båtbotten.

 

Nu var inte det - möjligheten att kolorera botten - det viktiga utan det viktiga var att vi kunde få en vit botten plus att det räcker med två lager lamineringsepoxi ovanpå epoxigrunden vi använde för att få vit kulör. Många andra epoxifärger kräver runt sex strykningar.

Dessutom visade det sig vara väldigt lätt att lägga på denna epoxi med roller och sedan slätstryka med pensel till en nästan helt slät yta. Den fyller också bra så man behöver inte finlira när man slipar. 60-papper efter spackling blir blankt, slätt och fint.

 

Nackdelen är möjligen att det kan vara svårt att se om man täckt hela ytan i andra strykningen, men vi upplevde inga sådana problem.

 

Lamineringsepoxin blev förhållandevis billig också om man vill epoxibehandla sin båt.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att båten är målad ovan vattenlinjen? Kan det vara en sliten gelcoat du ser?

/Gripen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Mackey:

Vi ville inte ha någon bottenfärg utan en jämn och fin yra som klarade borsttvätten utan att flagna.

 

Lamineringsepoxi är genomskinlig och det är ju bra om man vill välja bottenfärg. Har för mig att Nils Malmgren så att man kunde lägga en valfri tvåkomponentfärg på skrovet och sedan tre lager lamineringsepoxi. Endast fantasin begränsar färgval och ev. texter och figurer på båtbotten.

 

Nu var inte det - möjligheten att kolorera botten - det viktiga utan det viktiga var att vi kunde få en vit botten plus att det räcker med två lager lamineringsepoxi ovanpå epoxigrunden vi använde för att få vit kulör. Många andra epoxifärger kräver runt sex strykningar.

Dessutom visade det sig vara väldigt lätt att lägga på denna epoxi med roller och sedan slätstryka med pensel till en nästan helt slät yta. Den fyller också bra så man behöver inte finlira när man slipar. 60-papper efter spackling blir blankt, slätt och fint.

 

Nackdelen är möjligen att det kan vara svårt att se om man täckt hela ytan i andra strykningen, men vi upplevde inga sådana problem.

 

Lamineringsepoxin blev förhållandevis billig också om man vill epoxibehandla sin båt.

Stort tack för den infon Mackey. Det förklarar saken.

 

Bra tips där med att rolla och efterstyrka. Det bekräftar det jag sett folk göra på youtube. :) 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Gripen72:

Är du säker på att båten är målad ovan vattenlinjen? Kan det vara en sliten gelcoat du ser?

/Gripen


Det är den kanske inte. Iaf inte skrovet. Bara på vissa fläckar där säkert gelcoaten har blivit dålig. Dock inget bra gjort. Därav jag vill göra om det.

 

Däck och taket på båten är definitivt målade då färgen där börjar flagna lite och man kan se att det varit en annan färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överväg att maskinpolera befintlig gelcoat och efter det bedöm om båten behöver lackas. Det går att få väldigt slitna gelcoatytor att se acceptabla ut med dagens maskiner och polermedel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Gripen72:

Överväg att maskinpolera befintlig gelcoat och efter det bedöm om båten behöver lackas. Det går att få väldigt slitna gelcoatytor att se acceptabla ut med dagens maskiner och polermedel. 

Möjligtvis skrovet går att polera. Däck och tak så har färgen börjat flagna på så där lär jag nog slipa och måla om tänker jag

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...