Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Lindberg_Dennis

Ryds 435 GT 30hk

Rekommendera Poster

.

Hej alla.

 

Köpte en Ryds 435 GT med en 30hk Johnson från  -93. Den hade stått på land i ca.2 år men vinterkonserverades innan. Jag frågade om den kunde dra ring och vattenskidor med unga tonåringar efter och det skulle inte vara något problem inte ens med 85-90kg efter. Köpte nytt batteri, tändstift och i med ny soppa och vred om nyckeln den hoppade igång. Ner i vattnet med den den varvar upp enl. Mätaren  till 5500varv men med en toppfart på 20knop med en person i (85kg) När den planar ut.

Provade att åka igår med familjen 2vuxna 2 barn. 12-15 knop.  

Jag är medveten om att det är en liten båt med endast en 30hk motor  på. Men borde den inte kunna hålla lite högre farter? Eller är det normalt?

 

Någon som har några erfarenheter av denna båt? Eller har några tankar.

 

Mvh.Dennis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tolv låter lite men femton till sexton är nog vad det bör bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bogsera en 90 kilos klump efter i femton knop låter inte sannolikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok ska kolla om det går att justera motorvinkeln, så vattenskidor är att glömma med denna motor. Kanske blir att uppdatera den till ev. En 40hk då?

 

Redigerad av Lindberg_Dennis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En i båten och en van åkare som lätt tar sig upp funkar.

Men en nybörjare utan smidighet blir omöjligt att få upp, kommer att se ut som en bogserad valross.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Jorgen01:

Bogsera en 90 kilos klump efter i femton knop låter inte sannolikt.

Han skrev "att det vore bra att byta styrvajer då man inte vill att den ska kärva i 30knop" känns som glädje skrift

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

30 knop med den motorn får du glömma.

Ju högre fart du har desto mindre skall du vrida på ratten.

I låg fart och tilläggning är det viktigare att den inte kärvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Uttern 6000 med en 50 hk Yamaha utombordare. Inte samma typ av båt förvisso, men när jag var själv ombord och lätt packat så kunde jag plana i 21-22 knop. Med ett barn till ombord så blev det max 18 knop, fortfarande planing.

 

Men sen skulle vi åka ut ett sällskap på 4 vuxna, och vi kom aldrig över ca 12 knop. Absolut inte planing, värsta tänkbara "plogläget". Det var ganska stor besvikelse.

 

Detta var med en 50-hästare, så tyvärr är det osannolikt att kunna åka hela familjen i planing i en 30-hästare, och dra ring med en vuxen man på. Tyvärr är det så, men säljaren säger givetvis att du kan köra 30 knop med hela släkten ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sälj båten innan säsongen är slut, och köp något som passar era behov. 30 hk är alldeles för trött för vattensport.

 

90 hk är ett bra riktmärke för att klara vattensport även med folk och bagage ombord. Men gärna ännu mer om det är möjligt :)

Redigerad av Frippe68

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går alldeles utmärkt att åka med en väl fungerande 50 hk gammal tvåtaktare ifrån 70 talet till det du skall uppnå. Gäller bara att hitta en sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bör man ha för längd och motorstyrka på båten? Säg att man ska ha den till vattenlek, kortare dagsturer

Och kunna åka 4 pers i den i typ 20-25knop

 

Eller är det ett alternativ att se om man skulle kunna byta motorstorlek på den befintliga båten typ 40hk eller bättre att byta båt helt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som normala värden med den kombon och en motor som snart har 30 år på nacken. Jag hade rekommenderat att gå upp en båtstorlek till tex Ryds 478 eller 510 GTI med rätt motor alt byta motorn till en 40hk tvåtakt (4-takt blir för tung). Har själv ägt en Ryds 480 RSI med en 30hk Johnson motor och det slutade med ett byte till 40 hk och det funkade fint för vattenskidor/ring med barnen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...