Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Deliveryskipper

Liter per distans?

Rekommendera Poster

Sunseeker 63 Predator 1995

 

Motorer
Total effekt: 1500 HP

Motor 1:
Motormärke: Detroit Diesel
Tillverkningsår: 1995
Motortyp: 8V92 2-stroke
Motor typ: Inombord
Motor/bränseltyp: Diesel
Område: Port
Motortimmar: 120
Transmission: V Drive
Motorstyrka: 750 HP
Motor 2:
Motormärke: Detroit Diesel
Tillverkningsår: 1995
Motortyp: 8V92 2-stroke
Motor typ: Inombord
Motor/bränseltyp: Diesel
Område: Styrbord
Motortimmar: 800
Transmission: V Drive
Motorstyrka: 750 HP

Marschfart: 23 knop
Max hastighet: 26 knop

 

 

Vad skulle man kunna räkna på i snitt för denna båt?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte fråga tidigare ägare? 

 

Då kommer du väl närmast

faktiska uppgifter, kan man tro. 

 

Många parametrar som påverkar. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Deliveryskipper:

Sunseeker 63 Predator 1995

 

Motorer
Total effekt: 1500 HP

Motor 1:
Motormärke: Detroit Diesel
Tillverkningsår: 1995
Motortyp: 8V92 2-stroke
Motor typ: Inombord
Motor/bränseltyp: Diesel
Område: Port
Motortimmar: 120
Transmission: V Drive
Motorstyrka: 750 HP
Motor 2:
Motormärke: Detroit Diesel
Tillverkningsår: 1995
Motortyp: 8V92 2-stroke
Motor typ: Inombord
Motor/bränseltyp: Diesel
Område: Styrbord
Motortimmar: 800
Transmission: V Drive
Motorstyrka: 750 HP

Marschfart: 23 knop
Max hastighet: 26 knop

 

 

Vad skulle man kunna räkna på i snitt för denna båt?

 

 

 

 

Måste till vilda gissningar om man inte vet förbrukning i någon enhet.

Fast annars hade du väl räknat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått lära mig att 500 diesel hästar slickar i sig ca 100 l/h, lite mindre i verkligheten men det är lättare att räkna på 100.

Det bör ju ge 300 l/h på fullt ...men jävlar vilken känsla med 63 fot och 2 vrålande DD😎

 

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är din båt:

 

https://www.inautia.com/used-boat-27302010173154535498515154544510.html

 

Ja, som någon sa så kan man gissa på runt 10 liter/NM vid mest ekonomiska fart i planing. Betydligt mer om du gasar på. Priset är försmädligt lågt (ca 1.9 MSEK) för en "lyxjakt", men räkna med en saftig drifts- och underhållskostnad. Ett antal hundra tusen per år bara för att hålla henne flytande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men 500 liter, det kanske är på fyrtaktsdieslar.  2 takts dieslar som Detroiterna är säkert betydligt törstigare, dessa maskiner är ju inte precis kända för att vara bränsleeffektiva 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående ägandeekonomi så hör man ofta att det kostar "10% av båtens inköpspris per år" att äga båten. Jag tycker detta mer är någon sorts genomsnitt av nya och begagnade båtar.

 

Mer rätt i min uppfattning är att det kostar ca 5% per år av motsvarande båts nypris, om man vill hålla båten i ett fint och sjödugligt skick. Då inräknar jag allt, som underhåll, service, försäkring, nya delar, hamnavgifter och bränsle. En ny Sunseeker i en längd runt 63 fot går väl på i runda slängar 15-20 miljoner? Det är den summan man ska ta 5% av för att förstå vad det kostar att driva runt båten, per år.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detroit dieslarna är 2taktare. Sitter ofta tvåtakts dieslar i prestandabåtar. Detroit Diesel 8V92 2-stroke är en tvåtakts V8. 

Precis som bensin 2 taktare är diesel 2taktarna törstigare men piggare. 

 

Om man oroar sig för dieselkostanden som troligtvis blir hög, men endå den lägsta av kostnaderna så är det inte riktigt rätt båt att köpa.. Soppatanken på en sådan båt är runt 3 kbm, du kanske snittar 7,5 L/nm. 
 

Rätt stöddigt att ratta runt in en 63 fotare. Har du ekonomiska muskler - köp, det är ju kul! :) Gör en tråd om köpet och båten med alla uppdateringar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis hade 550hk Detroit 2-takt. Den tog 200l timman

En annan kompis har samma 550hk motorer i sin 50 fotare

Den tar 4l/dist i ca 7 knop och minst 7 i marschfart

Så räkna med en hel del mer tänker jag

Det sura med 2-takt är att de är tröstiga i låga farter samt att de låter som att man har mycket högre varvtal än vad man har

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett storlek på båt varför oroa sig för bränslekostnaden?
Den är ju den minsta kostnaden när man är båtägare.

Och har man de funderingarna skall man inte köpa båt.

Man kan snabbt bli av med en tusenlapp till hundra tusen på någon minut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag ville med detta inlägg var, eftersom jag skall köra 1600Nm samt över Biscaya. Så kommer jag tanka rätt ofta(tankning är inga problem). Utan det e över Biscaya jag har funderingar på dessa maskiner. Hur mycket oljefat jag bör ta med. Är ju 312Nm (Coruna-Brest) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minutes ago, Deliveryskipper said:

Det jag ville med detta inlägg var, eftersom jag skall köra 1600Nm samt över Biscaya. Så kommer jag tanka rätt ofta(tankning är inga problem). Utan det e över Biscaya jag har funderingar på dessa maskiner. Hur mycket oljefat jag bör ta med. Är ju 312Nm (Coruna-Brest) 

Det är nog rätt omöjligt att svara på eftersom vår uppskattning om bränskeförbrukning varierar med +/- 50%. Men det är 350 NM tvärs över.

 

Om den drar 10 liter / NM, och du vill ha en riktigt rejäl reserv så skulle du behöva ha 6-7 kubik med ungefär. Men detta lär du ju diskutera riktigt rejält med säljaren iNautia.

 

(om du ska fortsätta hem till Sverige med båten så kommer det ju ändå gå åt 13000-15000 liter)

Redigerad av animap

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Deliveryskipper:

Det jag ville med detta inlägg var, eftersom jag skall köra 1600Nm samt över Biscaya. Så kommer jag tanka rätt ofta(tankning är inga problem). Utan det e över Biscaya jag har funderingar på dessa maskiner. Hur mycket oljefat jag bör ta med. Är ju 312Nm (Coruna-Brest) 

Om vi antar att "dina" drar lika mycket per distans och hästkraft som captains kompis motorer bör du i marsfart hamna på ca 19L per distans. Så runt 6kbm.

Kan du tanka 10, så bör du, enligt den beräkningen, ha god marginal.

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man räknar på 200 liter i timmen enl capitans erfarenhet/vetskap här ovan och du kan hålla en marschfart på 20 kn 

så tar resan på 312 Nm ca 16 timmar. 200 l/h  x 16 h = 3200 liter diesel.

Nu stod det ju i annonsen att räckvidden var ca 400 Nm på fulla tankar 3020 liter, men det är säkert vid optimala förhållanden

 

Men Biscaya är väl sällan optimal utan det går säkert inte att köra 20 kn hela vägen och kanske även kraftig motvind. 

Om jag skulle göra den resan så minst tre st 200 liters fat som reserv.

 

@DeliveryskipperJag misstänker att båten ligger på medelhavsidan av Spanien, går det inta att åka kanaler så man slipper Biscaya.

Vad kostar det att ta båten landvägen upp till Tyskland och därifrån köra sjövägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten tank rymmer 3 kbm. Sedan är väl frågan om man måste köra fullt hela vägen = kostsamt. När vi körde för oss stor motorbåt (46 fot) så körde vi växelvis snabbt/sakta för att bränslet skulle räcka lite längre och snittet skulle bli mer humant.

 

Enligt en annons för en Sunseeker med samma motorer vilket kan vara samma båt ? så står det räckvidd 400 distans. Om säljaren säger att det skall räcka 400 distans fråga vilka farter man skall ligga i för att få den räckvidden. Om det går att få ihop ekvationen med räckvidd och fart/tiden/vädret (går ju inte att köra planande motorbåt sakta i dålig sjö). Sen ställa ett 400L fat eller två med diesel på badbryggan - då är man mer än safe för en knappa 400 distans överfart.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får lova att hålla oss uppdaterade hur det går med färden. Det är inte varje dag en medlem här på forumet ska köra en 63-fotare över Biscaya. När ungefär ska färden ske?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är billigare och enklare att ta båten landvägen hem alt lägga i den i Tyskland runt Kiel

 

En detalj till. Nog för att man ska följa sina drömmar men räkna med att båten mer eller mindre är osäljbar i Sverige den dagen den ska säljas(om du nu inte redan handlat) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev animap:

Du får lova att hålla oss uppdaterade hur det går med färden. Det är inte varje dag en medlem här på forumet ska köra en 63-fotare över Biscaya. När ungefär ska färden ske?

Absolut, det skall jag. Det kan bli redan imorgon jag sticker ner. Blir alla papper klara så är det bara att sticka. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Capitan:

Det är billigare och enklare att ta båten landvägen hem alt lägga i den i Tyskland runt Kiel

 

En detalj till. Nog för att man ska följa sina drömmar men räkna med att båten mer eller mindre är osäljbar i Sverige den dagen den ska säljas(om du nu inte redan handlat) 

Ägaren vill ha den körd hem, samt han vill se lite utav vägen hem. Därav han anlitat mig. Men just denna typen är första gången jag kör. Varit lite andra yachter innan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev RikardE:

Båten tank rymmer 3 kbm. Sedan är väl frågan om man måste köra fullt hela vägen = kostsamt. När vi körde för oss stor motorbåt (46 fot) så körde vi växelvis snabbt/sakta för att bränslet skulle räcka lite längre och snittet skulle bli mer humant.

 

Enligt en annons för en Sunseeker med samma motorer vilket kan vara samma båt ? så står det räckvidd 400 distans. Om säljaren säger att det skall räcka 400 distans fråga vilka farter man skall ligga i för att få den räckvidden. Om det går att få ihop ekvationen med räckvidd och fart/tiden/vädret (går ju inte att köra planande motorbåt sakta i dålig sjö). Sen ställa ett 400L fat eller två med diesel på badbryggan - då är man mer än safe för en knappa 400 distans överfart.  

Blir ju totalt 4 fat då.... Så har jag 800L extra med mig. Cruising speed är 14kn, men skall ta kontakt med säljaren nu o fråga exakta L/Nm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Deliveryskipper:

Ägaren vill ha den körd hem, samt han vill se lite utav vägen hem. Därav han anlitat mig. Men just denna typen är första gången jag kör. Varit lite andra yachter innan. 

Coolt! När planeras resan att göras?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Kane:

Coolt! När planeras resan att göras?

Planen är nu, blir alla papper klara så flyger jag ner idag. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt kul om det blir av - är lite avis! 

Kommer igåh när jag och några kamrater hämtade en båt jag köpt i Kalmar och körde upp den till Sthlm, inte i närheten av detta äventyr - kul var det! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att håll ut minst 50nm från Portugals kust.Betydligt lugnare vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...