Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Nipija

Pump blir inte hård. Motor kan startas och funkar.

Rekommendera Poster

Ny motorbåtsägare och har läst tips och råd. T.ex. att pumpa några gången innan start så blåsan blir hård. Det blir den inte, men motorn startar funkar. Är och blir inte hård när motorn är igång/kör heller. Vänd åt rätt håll, men köpte ändå en ny märkes slang/pump. 

 

Fast tank. 2m slang snett upp mot bränslefilter och ner mot blåsa och in i motor. Mercury 75hk 2 takt.

 

Den nya blir inte heller hård. Tog loss slang mellan fast tank och bränslefiler. Blåser och håller för andra änden och den verkar tät, men ska ändå byta slangen.

 

Då är det bränslefiltret kvar. Nya slangklämmor användes då slangarna var satta med buntband. Klurar på om bränslefiltret inte tätt och drar in luft som påverkar att det inte blir hård. Har inte skruvat loss bränslefiltret. Ska jag bara släppa det då jag kan starta och köra utan problem även om blåsa/pump inte blir hård. Motorn verkar ju få den bensin den behöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste hålla upp blåsan i luften så högt de går och trycka på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett icke problem, motorn funkar ju. Så skit samma om blåsan inte blir hård.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara så att flottören inte stänger ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde min förra båt med två lösa tankar. Använde blåsan bara när jag råkat köra slut på bränsle och måste fylla bränslesystemet igen. Om alla slangar och anslutningar är hela och täta behöver man kanske inte pumpa på blåsan före de start. 

Om allt fungerar normalt för TS så är det här ett icke-problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruva nu inte på mer, det slutar med att du bryter av något fästöra eller får gängpaj, sen är resten av säsongen paj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...