Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
batakarn

AD41B med VP DPA drev varmare än normalt

Rekommendera Poster

Har under sommaren mekat en del med ena maskinen(ad41b) som efter vintern blir betydligt varmare än tidigare säsong och ca 10 grader varmare än sin kollega på andra sidan motorrummet. Larmet har inte utlöst men jag har konstaterat att den är mycket varmare, och blir varm snabbt. Nu börjar "vafan är det jag missar känsla" infinna sig och tänkte att någon kanske hade nån idé om vad jag kan prova. Det enda som är gjort efter vintern är att VP mekaniker bytte bälgar och olja i dreven samt att jag gjorde service på motorerna inkl. impeller.

 

Felet yttrar sig i dagsläget så här:

Motorn ca 5-10 grader varmare än föregående säsong  konstant 87-93 grader vid belastning. Upplever det speciellt på lägre varvatl, kör ofta 1700 rpm. När jag marschar 3300 rpm närmare sig moterna varandra i temp och då är motorn bara ett par grader varmare än den andra. Har upptäkt nu att drevet bubblar baktill med ca 30% effekt jmfört med föregående år och jämför med andra maskinen. Detta är helt uppenbart och jag har video från förra året.

 

Detta har jag gjort hitills, säkert konstig ordning men, men.

 

-Kollat impellern och sjövattenfilter

-Känt så att impellerhuser blir kallt på tomgångn

-Gläntat på locket till sjövattenfiltret, det sprutar vatten

-Kollat sjövatenkranen på skölden och öppnat och stängt den

-Demonrerat och värmeväxlaren och rengjort (nya packningar) var inte särskillt skitig och ej stopp i den

-Bytt termostaterna och tempgivaren

-växlat tempinstrumentet med andra motorn

-Demonterat rörkylaren för hydralolja och kontrollerat

-Åtägrdat kylvattnen läckage (litet) mellan värmeväxlare och cirkulationspumpen.

-Känt med handen på sjövatten intaget på drevet och borstat det

-Cirkupumpen läcker ej och verkqr inte glapp

 

Känns ju som flödet på sjövatten är sämre eftersomn det bubblar mycket mindre. 

 

Någon idé?

Själv funderar jag just nu på: Kan jag ha monterat impellern fel fast det inte ser ut så? Kan det vara skit i oljekylaren? Kan jag kontrollera avgaskröken i sjön?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har missat att svara mig själv. Lösningen kan alltid vara bra för någon annan som söker  🙂

 

Det minskade bubblet hade inget med värmen att göra. Det var avgasbälgen som halkat av drevet.

 

För att åtgärda värmen bytte jag även kam och lock i impellerhuset men det som verkligen löste problemet var när VP mekaniker konstaterade fel på och bytte cirkulationspumpen till kylvattnet (slutna).

 

Nu är tempen 80 c vid 1700 och ca 85c vid 3500.

 

Skönt med proffs ibland 🙂

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gött att det löste sig. Sådana frågor vill man gärna ha en lösning på.

Grattis...

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...