Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Biltemas rundlysande LED-lanterna

Rekommendera Poster

Jag har haft Biltemas LED-lanterna som ankarlanterna i en del år, tror jag köpte den den 2016.

I lördags lyste den inte ordentligt, den flämtade bara och alla lysdioderna lyste inte.

Man kunde se att det hade läckt in fukt innanför den genomskinliga plasten, fukt som kanske delvis kortslutit elektroniken.

Naturligtvis går den inte att skruva isär.

 

25-844_xl_1.jpg.91aa154b3871b39eb1787d0661ed9718.jpg

 

Jag har modifierat min lanterna jag har borrat ur popnitarna i fästat och i lanternan och bytt ut röret mot ett längre, så att den kommer ovanför radarburken.

Nu skulle ni kanske tro att jag ersätter denna trehundrakronoprslanterna med en för 600 kr från Hella, eller någon tusenkronorsvariant?

Nej, jag ger Biltema en chans till, har köpt en likadan, men den var vit denna gången, den gamla var svart, monterar den på ett längre rör och hoppas att den håller tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också satt mina pengar på denna tingest. Jag hoppas att man gjorde rätt...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som ett klassiskt exempel på att man får vad man betalar för. Biltema är ofta oslagbara där. Jag en gammal skruvdragare därifrån som är fantastisk. En billig cykel som är inne på sitt 5:e år av daglig tur till jobbet, fortfarande perfekt. Däremot har jag köpt en syl på Biltema, vars spets böjde sig vid första kontakt med träbiten.. så det är lite ojämnt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samtidigt som lanternan köpte jag även Biltemas solcellsdrivna ventilator, men den låg till sig i ett år innan den monterades. Den har ett inbyggt laddningsbart batteri, AA om jag minns rätt, det batteriet är rätt så slut, håller inte fläkten igång så länge när solen gått ned. Men det går ju att byta ut. Däremot väsnas fläkten litet, försökte komma åt motorn för att smörja dess axel, men det lät sig inte göras, möjligen för att jag fått ”sikaflexa” fast solcellen då det läckt in vatten mellan den och det rostfria höljet. Det rostfria höljet är iallafall fortfarande blankt och fint, visar inga tecken på korrosion.
 

Jo jag har fler grejer från Biltema, men dom funkar bra. 
Jag köpte även Biltemas ”Philipshavekopia” förra året, alltså en laddningsbar rakapparat. Den fungerar, men varvtalet är lågt, har alltid varit. Jag har rätt kraftiga skäggstrån och skall egentligen använda rakhyvel, men inte på semestern, då blir denna rakpapprat ett tortyrinstrument var tredje dag, men det hade nog en äkta Philpshave också blivit.
 

Nä, man måste kolla biltemagrejerna noga redan i butiken, det mesta fungerar bra.

I verkstaden har vi Biltemas block- och ringnycklar, Även krafthylsor till muttermaskinen, dessa utsätts för legitim misshandel och håller måttet.

 

Jag köpte i våras vindmätaren, och den är lättanvänd och i jämförelse med två andra sådana instrument från andra tillverkare visar den samma som som, men har en mer lättavläst display och är mer ergonomiskt utformad. Drivs med ett niovoltsbatteri och har automatisk avstängning till skillnad från Silvas modell med knappcell som tar slut om man glömmer att stänga av den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har under veckan monterat samma ledlanterna på min båt för att användas som ankringslanterna. Har roat mig med att dra en del nya kablar och monterat in VHF också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lasse-L:

Haver oxå dålig erfarenhet av den lanternan.

2 av 3 haver ej varit vattentäta.

Automatiskankarlanterna se:

http://lasselundell.se/teknik.html

 

 

 

Då hoppas jag att min är från samma batch som din som fortfarande är vattentät.

Jag valde denna variant eftersom jag tycker den är smäckrare än Hellas, Hella har en på en teleskopisk stång också, men dyrare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...