Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
chaparral265

Lanterna till liten styrpulpet?

Rekommendera Poster

Hej,

Har en liten styrpulpet som jag gärna skulle vilja framföra lagligt även i skymning.

Har hittat en kombinationslanterna där man har runtstrålande, 360 grader, med vill ljus och rött/grönt framåt.
Lanterna Classic Combi

Är detta OK, även om den monteras i aktern på båten, troligtvis på styrbordssidan strax akter om förarplats?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktiga är att ingen sektor blir skymd av något/någon ombord. Då blir ju lysvinklarna felaktiga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara ha en runtlysande vit lanterna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Kane:

Varför inte bara ha en runtlysande vit lanterna?

Hade fått för mig att det inte räcker med bara runtstrålande vit om båten går lite fortare, typ 25 knop?

Är detta fel, räcker det ändå med bara den vita?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 minuter sedan skrev Kane:

Varför inte bara ha en runtlysande vit lanterna?

Skadar ju inte att ha sidolanternor också. Ju mer information andra på havet får, desto bättre.


Och, som sagt, om båten går i mer än sju knop så är det krav.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev chaparral265:

Hej,

Har en liten styrpulpet som jag gärna skulle vilja framföra lagligt även i skymning.

Har hittat en kombinationslanterna där man har runtstrålande, 360 grader, med vill ljus och rött/grönt framåt.
Lanterna Classic Combi

Är detta OK, även om den monteras i aktern på båten, troligtvis på styrbordssidan strax akter om förarplats?

 

På små båtar, jag har för mig att det är upp till 12 m långa, och som endast framförs i svenskt inre vatten så behöver lanternorna inte sitta i båtens mittlinje. På större båtar och på skepp är lanternornas placering mer strikt reglerad.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som är lite byngligt i mitt fallär att båten har längsgående gjutna, slutna skott. Kabeldragning blir lite jobbigt... härav min undran om det hade räckt med bara den vita.

Om jag sätter en kombilanterna (rött, grönt) så måste det bli ca 25-35 cm styrbord om den absoluta mittpunkten i stäven. Detta för att man ska kunna gå på båten utan att snubbla på lanternan. Detta borde alltså vara ok?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev chaparral265:

Detta för att man ska kunna gå på båten utan att snubbla på lanternan. Detta borde alltså vara ok?

Jag vet inte hur det är med sidoförflyttning av lanternor, men jag har svårt att tro att någon skulle upptäcka din lilla sidoförskjutning i mörker och således kommer du inte att bli stoppad.

 

Om du mot förmodan blir stoppad så tror jag det på sin höjd kan leda till en tillrättavisning. Du har ju  lanternor som funkar som de ska, men är några centimeter felmonterade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

Jag vet inte hur det är med sidoförflyttning av lanternor, men jag har svårt att tro att någon skulle upptäcka din lilla sidoförskjutning i mörker och således kommer du inte att bli stoppad.

 

Om du mot förmodan blir stoppad så tror jag det på sin höjd kan leda till en tillrättavisning. Du har ju  lanternor som funkar som de ska, men är några centimeter felmonterade. 

”Maskindrivet fartyg under 12 meter får ersätta topp- och akterlanterna med en rundlysande vit lanterna. Denna lanterförning förekommer på en del mindre, snabbgående motorbåtar men kan alltså användas av maskindrivna fartyg upp till 12 meters längd. Så kan exempelvis en båt med mast ha en rundlysande vit lanterna i masttoppen och endast sidolanternor nere vid däck. Om denna rundlysande vita lanterna används tillsammans med sammansatt sidolanterna behöver den inte sitta i båtens långskepps centerlinje om det är opraktiskt.

Sammansatta sidolanternan ska sitta i långskepps centerlinje eller så nära som möjligt i samma långskeppslinje som toppljuset. Denna mycket fria lanternförning innebär att det kan förekomma motorbåtar som inte har sido- och topplanterna i samma långskeppslinje, vilket gör det svårare att avgöra deras kurs.”

Navigation & sjömanskap av Jonas Ekblad, Börje Wallin. Sjunde upplagan.   

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...