Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ljung_Gbg

Vad ska man ge för båten? (Örnvik 500 CLX/Mariner 60hp)

Rekommendera Poster

Hej!

 

Detta är mitt första inlägg på ett bra tag, andra intressen har tyvärr kommit ivägen...

 

Men nu är det förhoppningsvis dags för båt snart! Därav min fråga som rör prisläget för en båt jag fått nys av via en granne. Jag är inte helt säker på båten men det vore bra att veta vad man bör kunna ge för den.

 

Båten är en Örnvik 500 CLX med en Mariner 60 hp (2-takt), båda från 2000. Utrusningsmässigt inget speciellt att tala om men motorn startar inte pga ett troligt elfel där tändningslåset sägs vara boven. Det har stått på land i snart 2 år och jag utgår från att service etc är gjort fram till dess. Den står på en iläggningsvagn f ö.

 

Om man skulle våga lägga ett bud, vad skulle det då ligga på?

image.png

image.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De skrattande enhörningarna har inget med frågan att göra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En blocket-sökning ger ett pris på en liknande på 79’, men med en 4-takt och nyare årsmodell. Även välservad och felfri (till synes). Så frågan är vad ett realistiskt bud hade varit. 50-60’? Lägre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

35000 kr men då skall du veta att motorn fungerar.

Det är svårt att säga ett pris när man ej sett båten.

Den kanske skulle varit bestyckad med kraftigare motor.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Ljung_Gbg:

En blocket-sökning ger ett pris på en liknande på 79’, men med en 4-takt och nyare årsmodell. Även välservad och felfri (till synes). Så frågan är vad ett realistiskt bud hade varit. 50-60’? Lägre?

En Blocketsökning visar i allmänhet vad en motsvarande båt eller det som nu visas i annonsen inte är värd och vad ingen vill betala, eftersom annonsen ju är kvar. Dvs utgå från att det verkliga värdet är betydligt lägre.

Det är tyvärr ett vanligt misstag att man refererar till annonser på Blocket och sedan tror det är vad saken är värd. Men så är det oftast inte, i synnerhet inte om annonsen är mer än någon dag gammal.

 

I ditt fall kan du räkna med endast värdet av en 20 år gammal halvdant skött båt utan motor. För det faktum att den stått på land med fel visar att ägaren inte bryr sig särskilt mycket, vilket skall tas i beaktande även när det gäller hur båten hållits efter. Instämmer därför med @Jorgen01.

 

(Edit: Och enhörningarna förstår jag inte vad de gör där, känns som det drar ner "seriositetsnivån" på ditt inlägg kraftigt)

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era kommentarer, enhörningar eller inte (dessa kom alltså dit av misstag, lägg ingen mer energi på det).

 

Jag har nu köpt båten för en summa i närheten av era indikationer och med löfte att betalning sker när/om motorn startar, utöver en mindre handpenning som jag redan betalat. Jag är mycket nöjd med detta, speciellt då det visade sig att båtvagnen var reggad för 80km/h och helt oanvänt.

 

Nu hoppas vi att jag får igång den!

BBFCE026-C832-4860-9DDE-A7489AB879D8.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser fin ut! Funkar motorn som den ska har du gjort en bra affär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...