Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
OlleMa

Bedömning av topplock, bilder finns.

Rekommendera Poster

Vi har en Volvo Penta B20/AQ130 på vår Marieholm Catalina. Har monterat av topplocket för att byta ut topplockspackningen efter att det börja blandas vatten i oljan och den tappat kraftigt i kompression (8,5-8-6,5-6). Bifogar bilder på den avmonterade packningen och topplocket. Vad tycker ni? Tror ni att det är topplockspackningen som är orsaken till vatten i oljan? Hur ser topplocket ut? Bör det lämnas in för planing? Bör ventilerna slipas? på en av bilderna står en stötstång högt, är det normalt? Tacksam för all hjälp.

Här finns fler närbilder:

https://drive.google.com/drive/folders/1OcGUX6PJy-VkBgQEKyEU4yJsyqSw6cw170E86B17-CA01-40BA-8A85-77731B5BFFAA.thumb.jpeg.60b2886d709599e8aa25d2fed870d76b.jpegEE81DE3F-4B26-4035-9D6B-4D7DA5D3F72B.thumb.jpeg.d002787bda25863a19d44bdb4b5068df.jpeg

CA67648A-78D2-4AEA-BA84-37F0C649FB09.jpeg

1185E5BF-26D3-4F14-95EA-A39F6F6FA7BD.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som det varit vatten i 3:e cylindern, vattenkanalerna ser ju inte så jätte kul ut runt den cylindern, lite packningsyta kvar.

Den har inte gått varm? Kolla så den inte blivit skev.

 

Ang vatten i oljan, hur mår oljekylaren och impellerpumpen, är ju inte säkert att vattnet kommer från topp/packning. För att vatten ska komma in i oljan från toppen så måste packningen gått från vattenkanal ut mot lyftar/stötstångsdiket

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Gelis.

 

allt började med att den gick riktigt varm. Oklart hur länge men var svårstartad under par timmars körning...

 

ska kolla oljekylaren när topplocket är på plats igen för att se om det är den som orsakar läckaget.

 

Bifogar bilder på cylindrarna. Kan du säga något om hur de ser ut?

9881BB69-E1E2-435A-8653-1D48040CA02A.jpeg

73404645-CF8A-4480-B967-CB3CD399AF3E.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga genom att bara titta på bilderna, men 3:e burken ser lite misstänkt ut.

Mät upp toppen innan du monterar den med ny packning, görs enkelt med en stållinjal och ett bladmått. Mätt planhet både på längd o bredd.

Se till att all packning är borta ska vara kemiskt rent.

 

Sedan så finns det ju en orsak till att den gick varm, kolla impellerpumpen. där finns också en felkälla till vatteninträngning om packboxarna är dåliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Blocket ser bättre ut vad jag tycker, men som nämnts är vattenkanalerna kring flera riktigt anfrätta på toppen. Frågan är om det kommer gå att få tätt vid återmontering, återstående tätyta ser minimal och rätt risig ut (jämför med kanalerna på nedersta cylindern).

Toppar till B20 går ju att få tag på, tar du en biltopp så flytta över kammen. Vill minnas att den är lite annorlunda i marinversionen.

 

Håller sedan med @Gelis - den har ju gått varm av en anledning, som du bör forska i.

 

Edit: Tankegroda, det är ju inte OHC på B20 utan stötstänger. Glöm det jag skrev om kammen, den sitter ju inte där på den motorn....

Redigerad av IngemarE
Hjärnsläpp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Ja. Ska söka källa för vattenläckaget. Lutar mot att köpa en ny topp och montera på och hoppas att blocket är skick att hålla några år till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...