Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bammen

Manövertips

Rekommendera Poster

Har nu åkt runt i vår nyinköpta Orrskär 1000 ca 10 dagar och är supernöjd med ytorna i båten. Baksidan av detta är förstås att det är några ton att vaxa runt på och även en del ytor som tar vind. Ett par rejäla pulshöjningar har jag haft när det blåst en del och man manövrerar i natur- eller gästhamn. Finns det några generella tips från erfarna skeppare? Kan det tex vara så att man helst alltid ska hålla farten uppe och vinden tar över när man stannar upp helt? Båten har dubbla motorer, drev och bogpropeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite fart genom vattnet och bestämda manövrar har fått mig att slippa problem. 16,5 meter, 60 ton med en rak axel utan bog. Men lite puls har man allt haft haha 

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tråkiga men viktiga svaret: Övning ger färdighet!

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, fart känns onekligen bra. Dock svårt när man inte alltid vet vart man ska, i gästhamnar o dyl. Vi har två gånger bara åkt och lagt till på en tillfällig plats och sedan i lugn och ro gått iväg och rekat den slutliga platsen. Kan tycka det är undermåliga beskrivningar av gästhamnar på hemsidorna. En enkel skiss med bredder på bomplatser osv hade ju underlättat så man kan planera sin angöring innan och lägga upp en plan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Rascal:

Det tråkiga men viktiga svaret: Övning ger färdighet!

Japp, har sagt det till sambon att vi inte bara kan sola, bada och käka glass, vi behöver ta tid att åka runt och okynnes-lägga till för att träna också.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Bammen:

Japp, har sagt det till sambon att vi inte bara kan sola, bada och käka glass, vi behöver ta tid att åka runt och okynnes-lägga till för att träna också.

Kolla även vem av er som är bäst på att lägga till ! Svaret är inte alltid självklart.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hon vågar knappt köra på öppet vatten längs farled utan andra båtar i sikte när jag ska gå på dass så just nu kör jag och hon klättrar och gör fast. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Rascal skriver är övning nyckeln. Att lära sig manövrera båten är lätt. Att lära sig hur man tar hjälp av vind och eventuella strömmar tar lite längre tid. 
Att gå in och reka först är riktigt smart.

Framförallt, var finns det fritt vatten om Du behöver dra dig ur en knivig situation? Var vill Du absolut INTE hamna? 

 

KOMMUNICERA med övrig besättning om hur du tänker göra och vad som kan tänkas hända. Vad ska de vara beredda på? Då slipper du onödigt skrik och stress när det väl gäller. 
 

FÖRBERED. Fendrar, tampar, ankare skall vara framtaget och förberett. En extra, lång lina, som går att kasta över till någon båtgranne om det skiter sig. Ankare redo att fällas. Kom ihåg att tampar gör sig bäst om de sitter fast i båten när hoppilandkallen väl landat. 
Shipshape Bristol fashion. Inga lösa tampar som kan glida ner i vattnet och fastna i propeller/bog. 
 

Easy peasy. Det är bara lite plast och ditt ego som kan skadas om det går åt helvete totalt. Om du bara tar det lugnt vill säga. Du har maskinkraft nog att ligga blickstilla i vilken vind som helst. Men även till att klämma ihjäl folk om du tappar fattningen. 
 

Med dubbla maskiner och drev har man minst sagt fullt upp vid spakarna. Man kan åka sidled och vända helt om på stället. Försök glömma bogen. Den duger möjligen till smärre korrigeringar i mycket lätt vind. Bryter du emot med maskinerna kommer den vara totalt chanslös. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Bammen:

Hon vågar knappt köra på öppet vatten längs farled utan andra båtar i sikte när jag ska gå på dass så just nu kör jag och hon klättrar och gör fast. 

Som sagt övning ger färdighet och dessutom självförtroende.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båt med drev och bogpropeller...

Tilläggning lågsidens mot kaj det är ofta enklare att backa diagonalt mot kajen med drevet dikt sb och med stötvis stöd av bogpropellern. Nu har jag styrplatsen på sb-sidan och står halvvägs ute på däck med en förberedd lina i midskeppsknapen som tillfälligt kan fästas i land. Frun står med förberedd lina akterut och kan bära av eller göra fast. Ingen större idé med att ha någon i fören just då då den kan styras mot land med bogpropellern, fendertarna hängs ut i god tid.

Denna manöver görs ofta,då vi har sugtömningen om styrbord och det är även lätt att komma åt båda tankpåfyllningarna med styrbordsidan mot kaj eller brygga. Dubbelpropeller till trots drar båten ändå åt sb, så det är lättare att få den sidan mot bryggan.

 

Men en lina i midskeppsknapen kan man även köra med spring framlänges för att få båten parallellt med bryggan.
 

En rattspinnare eller vad det heter, en sådan där kula på ratten att veva snabbt med är väldigt bra.

Sedan skall joysticken eller vad man nu har för manöverorgan till bogpropellern sitta lättåtkomligt med vänster hand utan att behöva släppa ratten, om man nu har reglaget till höger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Öva vid en boj eller prick med djupt vatten runt om.

 

Pröva olika tekniker för att ta dig fram till bojen/pricken.

 

Med dubbla motorer och drev kan man nästan göra vilka konststycke som helst.

 

Håller med om att skippa bogisen (skulle det stå). Se det som en nödlösning om inget annat funkar.

 

Glömt var du håller till, men på Grinda i Stockholms skärgård finns det en övningshamn.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips, tack! Ja, dubbla motorer och drev + bog gör att jag ibland yrar bort mig och till slut inte vet hur reglagen står alls... 

 

En sak jag råkade ut för senast idag är när man tar ur farten vid tex angöring av naturhamn. Även om jag försöker gå in mot vinden så kan det ju dra lite olika kring öar och sund. Får jag då in vind från sidan, styrbord i dagena fall, så är det lätt att tappa fören och båten vrider sig och börjar flytta sig i sida. Att häva detta med bog går inte, inte heller att korsa motorerna och försöka möta denna vridning, iaf inte på tomgång. Enda att göra verkar vara att avbryta och gasa sig framåt i någon riktning ur situationen. Idag fick jag ratta fullt BB och ge framåtgas på SB motor, då vände det på en femöring mha vinden. Gjorde nytt försök men märkte samma tendens så vi avbröt och gick till en annan plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du menar att du inte kan knuffa upp fören mot vinden med bogisen?

Det är ju litet anmärkningsvärt. Betänk att du har båtens vridpunkt över dess tyngsta del, någonstans långt akterut där motorerna ligger. Runt den punkten vrider sig båten vid långsamma manövrar. Det är ungefär som att köra gaffeltruck. Sedan gäller det ju att korrigera snabbt, om vinden får övertaget går det åt helskotta fort som 17. Vid TILLÄGGNING i naturhamn eller annan hamn så kollar man flaggor, vimplar och inte minst segelbåtarnas vindexar, då vet man på ett ungefär hur vindarna är. Ilningar nära vattenytan är ju förrädiska, men man ser dem ibland innan dom når båten genom att vattnet krusar sig.
Bra att ligga still en stund med friläget i och se hur båten beter sig i det aktuella fallet, om det är möjligt. Annars skall man ju försöka undvika att lägga i friläge förrän man är framme, för med friläget i i en drevbåt (även i många fall i roderbåt) är man totalt  manöveroduglig.
 

Om förskeppet kommit snett kan man ju backa sig rätt igen, OM man nu inte har fällt ankaret. Med fällt ankare backar man bara inte, jo man gör det en gång och aldrig mer (du kan ju fråga mig hur man får loss fem meter kätting ur en duopropeller)...
Det kan många gånger både i naturhamn och gästhamn om det blåser eller är knivigt att låta bli att fälla ankaret, gå in utan, gör tillfällig förtöjning i en grannbåt och sedan ro ut ankaret med jollen eller gummibåten, om du saknar en sådan själv får du säkert hjälp, eller kan låna en liten båt och göra det själv.

 

Det är alltid bra att lägga till bredvid barnfamiljer i segelbåtar eller pensionärer i snipor, för dom båtmänniskorna är mer benägna att hjälpa till och ge bistånd då dom har ögon och öron till att uppfatta omvärlden med och är solidariska med andra båtägare.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, alltså det går ju att boga en del mot vinden men om det friskar på lite, uppåt 10 m/s och det har börjat vrida på en del så får man nog hålla bra länge med bogen om man ska häva nåt. Jag är lite nojig över att köra för mycket med den också pga de kraftiga strömmar det handlar om. Plottern varnar också för låg spänning ibland...(men det är ett annat ämne i en annan avdelning).

 

Friläge med drev är på sätt och vis odugligt. Å andra sidan tycker jag det går för fort många gånger med bägge motorerna drivande framåt på tomgång. En motor kan vara lagom men då får man ju problemet att man måste styra emot tendensen att svänga och man kommer att färdas aningen snett genom vattnet, tex sista biten in mellan två bommar där det varit lagom med driv på en motor fartmässigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara ett drev och ingen bogpropeller (obviously på en så liten båt) men det går att lära sig ändå. Höll på en hel blåsig dag att bara öva på att köra ut och in ur min båtplats och fick sedan riktig snits på det. Känner man sin båt så tror jag att allt är möjligt. Avdrift, hur den reagerar på olika vindar, hur motorn gör inverkan osv.

 

Ett generellt tips vad gäller drev är att man ska ligga i neutralläge när man svänger drevet. Och sen kopplar man in kraften i en kort stöt när drevet redan är i den position det ska vara.

 

Angående bogpropeller så ska den väl användas när det verkligen behövs. Men inte i normala fall för att svänga runt osv. Här i Stockholms skärgård har givetvis varenda Waxholmsbåt bogpropeller, men skepparna använder dessa i princip aldrig. Det är en reserv.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Bammen:

Ja, dubbla motorer och drev + bog gör att jag ibland yrar bort mig och till slut inte vet hur reglagen står alls... 

Som man fick lära sig i lumpen, 

Öva, öva, öva, öva, pröva.

 

Det ska sitta i ryggmärgen!

Mindre sol, bad och glass! 😉

 

Tillägg: Jag tror inte jag skulle klara att hantera din båt idag, men en gång i tiden kunde jag göra piruetter med dubbla drev.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med alla andra: Öva, öva, öva.

 

Nuvarande har roder/rak axel och "vill" helt enkelt åt ett håll när man backar. Att göra annat är bara dumt. Dessutom kan man utnyttja båtens vridtröghet när man väl lärt sig, och jag ser det som en utmaning att vrida båten runt sin egen tyngdpunkt vid t ex frånläggning/vändning utan att använda bog- eller aktersnurran. Och det går, men det får inte blåsa för mycket. Då har man inte tiden på sig, då mitt vindfång på 4,5 ton blåser iväg som ett asplöv....

 

Måste dock berätta när jag första gången körde vår första gemensamma båt från kranen till vår bryggplats - en Albin 25 med roder/rak axel och ingen bogis. När jag väl fick kontakt med bryggan var jag fyra (!) platser fel. Och fullständigt övertygad om att det här åbäket kommer aldrig gå att få dit jag vill.

Efter en vecka på Göta kanal var den dock som min förlängda arm. I synnerhet efter att jag lyssnat på båten och börjat hantera den efter dess förutsättningar och inte trott den var som att köra bil. Det var en sport att gå intill landstigningsbryggan för att sätta av min fru med tamparna men utan att gå emot den.

 

Öva gemensamt, och se till att övriga familjemedlemmar lär sig parallellt med dig. Det blir mycket lättare då, annars kommer de framöver alltid vilja överlåta körandet till "du som kan det bäst".

 

Sedan är det fortfarande efter många år det uppstår pulshöjande situationer. Så är det bara. Och det är då jag är tacksam över att ha lite hjälpmotorer i sidled, även om de inte gör mycket nytta på båtar som våra (p.g.a. deras vindfång) över 10m/s.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev IngemarE:

Kan bara hålla med alla andra: Öva, öva, öva.

 

 

Jo man lär sig, man lär sig av sina misstag, bättre att göra dessa misstag under övning än i skarpt läge då det blåser från fel håll.

 

Jag har (ännu) inte satt på någon stävskena på nuvarande båt, förr tog jag för vana att sätta fören med stävskenan på förra båten, i berget och köra väldigt sakta framåt tills tilläggningen var avklarad, och jag kan garantera att det blev inga som helst skador i den bohuslänska graniten.

Nu har jag mot förmodan hela säsongen lyckats hålla mig tio centimeter från berget utan närkontakt, utan att båten glidit iväg, men det beror också på intrimmad besättning som hoppar (nåja) iland med en förtöjningslina mot vinden först, sedan den i lä. Och den besättningsmedlemmen som hoppar i land SKALL ha skor på sig, inte minst i naturhamn. (Flytväst har vi alltid! förutom då båten ligger i hamn).

 

Men känn efter hur båten beter sig innan du ger dig in i någon hamnmanöver. Det finns ett grundläggande mönster, men det varierar med vind, ström och kanske andra variabler.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev IngemarE:

Efter en vecka på Göta kanal var den dock som min förlängda arm.

Kan bara hålla med, Göta kanal är ett väldigt bra ställe att lära sig manövrera båten. 

Vi köpte båt som då låg i Östersjön och körde hem till Vänern  via kanalen. I början var man nybörjare men efter alla ilandsättningar och manövrerande i slussar var vi kungar när vi kom till Vänern. 

Det blev ju två flugor i den smällen, båten kom hem och vi lärde oss hantera den. 

Nu kan ju inte alla åka kanal för att öva men lägg upp en rutt med många olika landstigningar från olika håll i olika vindar, kan vara roligare än att snurra kring en boj. 

 

Lycka till! 

Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1.jpg.7e951502d9196d2debf027ef7da484f0.jpgJag köpte en rattknopp då för 49,90 på Biltema, nu är den litet dyrare, som jag skruvade fast på ratten. Det är det billigaste och mest värdefulla hjälpmedlet vid manövrering jag har ombord.

Jag kan snabbt vrida drevet dikt styrbord till dikt babord på bara några sekunder, det är fyra och ett halvt rattvarv. Det kan behövas vid hamnmanövrar.

Muttrarna har börjat se litet tråkiga ut, men om det är någon känd gängstigning kan jag ju byta ut dem mot rostfria. Men man kan ju inte få allt för sextiofem kronor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur brukar det vara med propellerriktning på dubbla 280-drev? Motroterande antar jag men vilken flyttar aktern åt vilket håll? Tänkte pröva lite senare idag men hur borde det vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu inte förre ägaren bytt så skall det vara en högeroterande på sb-sidan och vice versa, om jag nu inte skriver fel. Högeroterande drar båten åt styrbord när man backar kraftigt... nu misstänker jag att jag faller i en tankefälla. Reserverar mig därför litet.
 

Men det bästa är ju att testa, friläge på den ena maskinen och på den andra accelererar du kort och kraftigt, ömsom backar kraftigt så ser du åt vilket håll båten drar, och sedan samma sak med den andra motorn. I teorin skall ju krafterna ta ut varandra när du backar eller kör framåt på båda maskinerna, men det är så i teorin, i praktiken kan det ju vara lite annorlunda.

 

Själv har jag bara en maskin och ett drev, men duopropeller. Och den skall ju vara neutral mot sidokrafterna, men det är den inte, den drar båten åt styrbord vid back och åt babord när jag kör framåt. Men det är inte alls lika påtagligt som på den förra båten som hade rak axel.
 

 

Fela mig gärna om jag har rätt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Bammen:

Japp, har sagt det till sambon att vi inte bara kan sola, bada och käka glass, vi behöver ta tid att åka runt och okynnes-lägga till för att träna också.

Mmm, jag har också försökt med detta. Typ att det är nog bra om mer än en person ombord åtminstone vet hur man får båten att röra sig framåt. Och att det nog vore en bra idé att åka ut tillsammans och bara träna tilläggning en massa gånger när vi kan göra det i lugn och ro. Tips på hur man driver igenom såna idéer mottages varmt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
31 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Tips på hur man driver igenom såna idéer mottages varmt...

Du kan erbjuda dig att hjälpa till att tjäna pengar genom att följa med på kläd-/sko-rea eller en heldag på IKEA.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Slowrider:

Nu kan ju inte alla åka kanal för att öva

Jag hade inte tänkt mig en vecka runt en boj... 😉

 

Det är dock en bra början med någon timmes övning där risken för skador är mindre än mot klippor, andra båtar eller slussväggar.

 

Minns inte om jag skrev om Nybörjarviken på Grinda (Stockholms skärgård) där man kan träna utan att skada andra och andras egendom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev DanielMalmgren:

Mmm, jag har också försökt med detta. Typ att det är nog bra om mer än en person ombord åtminstone vet hur man får båten att röra sig framåt. Och att det nog vore en bra idé att åka ut tillsammans och bara träna tilläggning en massa gånger när vi kan göra det i lugn och ro. Tips på hur man driver igenom såna idéer mottages varmt...

Jag som oftast åker själv får ju skylla mig själv om jag ramlar överbord och båten åker ifrån mig.

Men jag skulle bli förbannad om jag föll överbord och såg båten åka ifrån mig med folk ombord som inte kunde få stopp på den för att dom inte förstått nyttan med att lära sig det mest elementära.

Även sjukdomsfall kan inträffa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, efter prov och försök är det så att SB motor puttar aktern åt vänster vid back och tvärtom vid framåt och ytterligare tvärtom för BB motor. Tillämpades givetvis vid dagens tilläggning 😎

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är ett tips som inte har med körteknik att göra, men som ökar tryggheten och ger din besättning en vettig uppgift. Istället för att stå och vänta i fören med hoppilandlinan så gör ni klart de förtöjningar som ska användas innan ni närmar er land/brygga, så de kan tas i farten när hon (?) kliver i land. Då kan hon istället vara beredd med en rejäl fender som hon håller i en lina, alltså inte fastknuten i båten. Huvuduppgiften är då att kvickt som attan vara precis där du kommer att köra på grannbåten eller klippan och doppa ner fendern så ingen skada sker. Instruera att bara fendern, inga fötter eller händer, ska vara mellan båt och brygga/klippa/grannbåt. Har du flera gastar så får de var sin fender. Även en båtshake ska finnas inom räckhåll för att dra eller skjuta ifrån. Går allt åt pipan så är det den handhållna fendern och båtshaken som kommer rädda eran och andras båtar från fula märken. Ett å annat benbrott å klämda fingrar har nog också undvikits med denna metod. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

”Ska vi krocka så ska vi krocka långsamt”

 

Jag följer Super Yacht Captain på YouTube och Tristan Mortlock är kapten på AWOL som är en 122 fots Sanlorenzo som ligger ute för försäljning för 8,9 miljoner Euro. Alltså något jättestort och svindyrt.

 

Han har som regel ombord att ifall en manöver i en trång hamn spårar ut så är det bättre att långsamt glida in i en annan båt och försöka minimera skadorna med hjälp av fendrar än att försöka gasa sig ur situationen och glida in i en annan båt med ännu större kraft. Ett tankesätt som jag tycker är rätt även på mindre och mera normala båtar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kalle_Anka:

”Ska vi krocka så ska vi krocka långsamt”

 

Jag följer Super Yacht Captain på YouTube och Tristan Mortlock är kapten på AWOL som är en 122 fots Sanlorenzo som ligger ute för försäljning för 8,9 miljoner Euro. Alltså något jättestort och svindyrt.

 

Han har som regel ombord att ifall en manöver i en trång hamn spårar ut så är det bättre att långsamt glida in i en annan båt och försöka minimera skadorna med hjälp av fendrar än att försöka gasa sig ur situationen och glida in i en annan båt med ännu större kraft. Ett tankesätt som jag tycker är rätt även på mindre och mera normala båtar.

 

Ett känt utryck som skall ha uttalats både i Marstrand och Sandhamn är "Sikta på den billigaste!"

 

Men det är ju lättare att gå in i en lucka mellan två redan förtöjda båtar, än att vara den som först kommer till bryggan, om det är litet eller mycket sidvind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...