Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
YamaHans

Kombiseglare

Rekommendera Poster

Jag söker en kombiseglare men har bara seglat optimist tidigare.

 

Så vad tror ni om denna?

https://m.findit.fi/sv/1586807.htm

 

Pratade med säljaren, men han kunde inte berätta mycket om den.

Den hade varit hans svärfars, segel och mast hade förvarats inomhus men dom var förstås gamla.

 

Men brukar inte Askeladden ha centerbord?

Går det att kryssa utan?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var mycket pengar för en o-älskad båt med gamla segel och som inte är komplett... jag hade nog avstått och köpt något som är helt istället. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket pengar e de väl inte..

En askeladden ligger väl kring 1500-2000€ och dom seglen kan väl va lika gamla.

 

Men lite tvekar jag ifall den inte går att segla alls..

 

Har ni några tips på andra bra kombiseglare där man ryms 3-4pers.

Utbudet är ju lite skralt här på Finska sidan😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Askeladden för de pengarna du nämner är förhoppningsvis komplett, kanske med fräscha segel och en motor. Och en trailer. 

Jag hade inte köpt båten i fråga - det finns betydligt mer båt att köpa för de pengarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu tror jag att en och annan av er inte inser vad 390 euro är. Det är knappt 3900 kronor. För det får man inte någon välskött fin segelbåt.

 

Jag har rott med en Askeladden av den typen som den där är kopierad av och den var behaglig att ro. Ägaren som var en bekant sade att den seglade hyggligt och var en bra sjöbåt för sin storlek. Ingen snabbseglare och ibland aningen svår att få över stag men en lyckad kompromiss. Fast den där kopian ser betydligt lättare ut än originalet så det kan hända att du får förstärka den med glasfiber och harts och gjuta harts och sand i botten för att få den att ligga rätt på vattnet.

 

Själv skulle jag föredra att rigga den med sprisegel och stagfock på en ostagad mast. Den där höga bermudamasten på Askeladden gjorde dem nästan omöjliga att ro i motvind med masten uppe och att ta ned masten var ett litet företag.

Själv har jag en GB 410 kombibåt som tillverkades av GB-marin som höll till på Frillmossen i Nykarleby i början på 90-talet. Jag tycker Askeladden har bättre skrovform än min men jag föredrar helt klart min enkla sprisegelrigg framför en åbäkig bermudarigg.

 

Det stora frågetecknet är hur stadigt byggd båten är och hur välgjort plastarbetet är. Om den får godkänt på de punkterna säger jag KÖP.

 

Redigerad av heimlaga
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag tror de flesta har koll på valutan euro - även vi svenskar. 
För de pengarna kan man få en båt som är komplett istället för en som saknar delar. T ex kan man få den här för samma pengar, https://www.blocket.se/annons/stockholm/segel_roddbat/91093722

 

Små ruffade segelbåtar finns också att få för under 5.000 kr. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker den ser rätt OK ut, har inget centerbord men den fasta kölen är djup. Den seglar säkert hyfsat, men du får räkna med att den är trög att gå över stag med. 

Jag hade tidigare en Fabola Combi (1992-2008) men när jag började bli lite gammal och bekväm skaffade jag en J17 så jag hade en ruff att krypa in i och sova. 

Om jag sökte en combiseglare skulle jag allvarligt fundera på den här. Den enda på Blocket i samma prisklass, som Peter K hänvisar till här ovan, tycker jag ser ut att ha klumpiga former.

Om seglen är OK (ser liite tveksamt ut på bilden...) så skulle jag slå till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för era svar!

 

Enligt ägaren såg den väldigt välgjord ut iaf. Och seglet var åtminstone helt, nåt mer kunde han inte säga om det.

 

Har ju ingen aning om hur den är riggad heller. Men om jag bestämmer mig för att köpa den så blir det nog att chansa på skicket. För 390€ kan man ju inte vänta sig att han drar den till fastlandet för att visa upp den. Får väl pruta lite istället.

 

Om inte #heimlaga vill sälja sin GB åt mig istället?😁

Redigerad av YamaHans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...