Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Stinabengs

Skydda bilbatteriet från regn, i båten

Rekommendera Poster

Jag har en öppen eka med en utombordare. Jag funderar på att skaffa en länspump, kopplat till ett bilbatteri. Men hur skyddar jag bilbatteriet när det regnar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Stinabengs:

Jag har en öppen eka med en utombordare. Jag funderar på att skaffa en länspump, kopplat till ett bilbatteri. Men hur skyddar jag bilbatteriet när det regnar?

Det räcker att du köper dig ett litet motorcykel- eller trädgårdstraktorsbatteri på si så där 20Ah eller så, och en liten solcell, kanske klarar du dig utan regulator, så har du löst länspupsproblemet en gång för alltid. Jag tror dessutom att det finns färdiga lösningar till detta, batteri i låda med solcell ovanpå och automatisk pump med slang.

 

Titta exempelvis på denna lösningen!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Kane:

En bekant till mig som har en 4-meters båt har skaffat en sådan. Funkar att få ur regnvattnet ur båten med den.

Den där saknar ju förvisso batteri, och fungerar ju då bara dagtid när det är solsken, och det regnar ju sällan när solen skiner, så båten blir väl urlänsad först när solen tittar fram igen.

Sedan får man väl hoppas att inga fåglar sköter sin elimination på panelen.

-Men med litet grundläggande elkunskap borde man ju kunna komplettera med ett laddningsbart batteri, kan jag ju tycka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...