Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
antonw86

Bygga egen Rinda-adapter (94020) för att läsa gångtimmar Merc. TKS

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har skrivit tidigare om min jakt på en Rinda 94020-adapter för att läsa gångtimmar på min Mercruiser 5.0 TKS från 2005 men har fortfarande inte hittat någon adapter till salu någonstans i världen. Däremot så har jag efter en del tjatande fått tag på kopplingsschemat till denna adapter (som inte längre finns i sortiment) direkt från Rinda och ska nu ge mig på att bygga den själv. Jag bifogar kopplingsschema så att ni kan se vad som skall göras och komma med input men som jag förstår det så är det en enkel konstruktion som jag tänkte ta mig an på följande sätt:

 

Jag har köpt en 6-stifts DIN-kontakt (hona) som är den del som skall kopplas till diagnosverktyget. I denna löder jag kablar på stift 3,4,5 och 6 enligt ritning och lämnar 1 och 2 orörda? Jag har inte fått tag på någon kontakt som passar uttaget på thunderbolt-modulen på min motor (bifogar bild på den kontakten) men tänker att det borde funka att koppla direkt på stiften på motorsidan istället? Lite mer vanskligt så klart men det borde gå om man är noggrann.

 

Jag kopplar enl följande (numrering på DIN-kontakten):

1: Tomt

2: Tomt

3: 1,5mm2 kabel som kopplas till stift 3 på thunderbolt-modulen

4: 1,5mm2 kabel med svart krokodilklämma

5: 1,5mm2 kabel som kopplas direkt till stift 1 på thunderbolt-modulen

6: 1,5mm2 kabel där jag först löder på en 1N4004-diod med strecket mot DIN-kontakten och sedan löder på två 1,5mm2-kablar på andra sidan av dioden (den utan streck), en av dessa kopplar jag till stift 2 på Thunderbolt-modulen och en av dem sätter jag en krokodilklämma på

 

Låter detta rätt? Allt känns straight forward utom kanske stift 6 på DIN-kontakten där jag är lite osäker på om det spelar någon roll hur jag förgrenar kabeln för att få till kabeln med krokodilklämma, funkar det bra att bara fästa två kablar direkt på dioden eller är det bättre att förgrena en bit ut på kabeln?


 

Här kan ni hitta info om hur man läser timmar med denna adapter (från sida 50): https://www.rinda.com/acro/merc_manual_v6.pdf

 

Jag har alltså Gen3 thunderbolt och behöver därför inte den gula och den lila kabeln utan kopplar direkt på datauttaget på thunderbolt-modulen

 

 

Tacksam för input!
Anton

94020 Wiring r2 (1).jpg

Thunderbolt-koppling.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe inget vidare intresse för denna post men om någon i framtiden står inför samma problem och landar i denna tråd så kan jag meddela att jag lödde ihop adaptern enligt schemat ovan, hyrde ett Scanmate-diagnosverktyg och till min stora glädje fungerade allt som det skulle.

 

Jag vet nu har många timmar min Mercruiser TKS (förgasare)-motor har gått för resp RPM-band!

 

Bara att höra av sig med ev. frågor!

 

/Anton

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...