Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
  • 0
Mackey

Paf när man klickar på vissa MG-funktioner

Fråga

Hej!

 

Det verkar som att någon/något "tagit över" funktionen på vissa klickbara objekt.

Nyss när jag skulle ge tummen upp kom jag istället till https://www.paf.se/

 

Länken ser ut såhär.

"https://www.paf.se/?affid=uSDDiX3PNmqsiQpTxMFWvmNd7ZgqdRLk&cid=trknex.com_affiliate_fte-general_se_all_______617456&utm_source=trknex.com&utm_medium=affiliate&utm_campaign=fte-general&utm_content=se_all_______617456"

 

Tidigare har jag kommit till någon bitcoin-sida, men trött att jag klickat fel.

 

Samma sak händer både på androidtelefonen och androidläsplattan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommendera Poster

  • 0

Har gjort om det hela från grunden och tror det börjar lösa sig.

Några lösa trådar på några äldre sidor kvar att fixa.

 

Rapportera vidare.

 

Trevlig onsdag!

 

//stavhammar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Händer mig periodvis också, oavsett vad som klickas på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Kan vara något för @stavhammar att undersöka då om jag inte är ensam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Detta är inget som vi har ordnat till. Har inte råkat ut för det själv och jag klickar ju friskt på inne i våra olika miljöer. Det jag kan tänka mig är

  1. Click takeover Någon irriterande och förbjuden typ av reklam som lägger över transparenta grejor. Tas bort från AdSense efter rapporter från användare. Förbjudet på alla sätt och mer irriterande än spam.
  2. Annons som inte hunnit ladda in vid klicket. Skall dock inte hända eftersom dom har en specifik yta att hålla sig inom. Vi laddar ju detta sist för att inte störa "för mycket"
  3. Ett virus eller en trojan som har tagit sig in i användarens system. Inte troligt på på telefon eller platta.
  4. Okänt fel ...

Detta är det troligaste och jag gissar på nummer 1.

 

Skall övervaka och kolla på AdSense om rapporter.

 

//stavvhammar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

På mobilen dirigeras jag enstaka gånger till mystiska sidor när jag klickar på trådar i forumet. När jag backar direkt så hamnar jag i forumtråden jag klickat på. Känns inte toppen att det blir så. Första gången var för ett par år sen, och sen har det hänt då och då fram till senast i går, tror jag det var.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
1 timme sedan skrev raol:

På mobilen dirigeras jag enstaka gånger till mystiska sidor

Samma för mig...

Blir irriterade!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag råkar också ut för detta både på Androidluren och på Androidplattan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag råkar ut för detta minst en gång varje gång jag besöker forumet. Har lärt mig att snabbt trycka bort det innan något laddas. Sanslöst irriterande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Precis lika för mig men endast då jag går ut med mobilen, ofta dyker nån reklam för något upp då jag ska öppna en tråd. Backar då tillbaks och klickar på tråden igen och då kommer jag rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Så här blev det nyss! 

Tryckte på en tråd och får en ny flik med massor med reklam.

 

Jag förstår att forumet bedrivs via reklamintäkter, men nu börjar det bli tungjobbat med Chrome och min nya telefon.

 

När man scrollar så hackar det, får även trycka bort en flik som kommer uppifrån. Ibland när man ska trycka på en tråd så kommer det HELT PLÖTSLIGT ett reklamfönster som man råkar trycka på!

 

Lite väl mycket reklam för min smak för att vara aktiv på forumet.

 

Jag är villig att betala någon form av avgift, typ medlemsavgift för att slippa skiten. Jobbigt, irriterande och framförallt tidsödande för att kolla och skriva något på forumet. 

 

@stavhammar

Screenshot_20200805-073723.png

Redigerad av patrikflink
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Funkar i princip aldrig på min Iphone. Oftast får jag upp att batteriet är infekterat  . . . när jag försökt logga in. 

Tror inte man ska klicka på "tryck här så hjälper vi dig" ;) 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Skall undersöka vidare och jag tackar för information om vad/vem det är som gör reklam. Detta gör det enklare att söka rätt på syndarna i AdSense för att blockera och anmäla dom till Google.

Detta beteende strider i allra högsta grad mot reglerna för annonseringen.

 

Jag kollar vidare på detta men det jag noterar är att det är mest på mobila enheter det händer. Det är nog inte konstigt då det är dessa enheter som används mest i dagsläget.

 

Jo visst är det så att maringuiden enbart lever på annonsering vilket behövs som alla förstår.

 

Vi hade för ett gäng år sedan en diskussion om medlem/avgift etcetera men kom då fram till att det var en "mindre bra" lösning. Får bolla över detta till dom andra men det handlar väl mycket om vad som skall ingå i en sådan lösning.

 

@siteadmin får ta detta till bordet för funderingar.

 

//stavhammar

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
37 minuter sedan skrev stavhammar:

Jag kollar vidare på detta men det jag noterar är att det är mest på mobila enheter det händer.

För mig har det endast hänt på androider, inte på windowsdatorn.

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2 timmar sedan skrev Mackey:

För mig har det endast hänt på androider, inte på windowsdatorn.

Mackey

Samma här. Aldrig på datorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
55 minuter sedan skrev raol:

Samma här. Aldrig på datorn.

 

Jag har upplevt samma problem när jag besökt maringuiden via mobilen.

 

Jag har dock tänkt att det är maringuidens forummjukvara som blivit infekterat att någon typ av malware. Kanske en "snällare" variant vars främsta syfte inte är att ställa till med skador eller stjäla infomation utan istället skapa reklamintäkter åt den som byggt detta virus/malware.

 

Det skulle ju kunna vara så att vi som råkar ut för detta alla skulle ha virus / en trojan på våra telefoner & surfplattor. Men det känns mer som en lågoddsare..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
26 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Det skulle ju kunna vara så att vi som råkar ut för detta alla skulle ha virus / en trojan på våra telefoner & surfplattor. Men det känns mer som en lågoddsare..

Högoddsare snarare.

Men nej, att vi alla skulle ha elaka program på våra mobiler som bara visar sig när vi klickar på forumtrådar på Maringuiden, det är inte så värst troligt... :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Så har det varit en i väldigt lång tid för mig(Ajfån)

Dock inte varje gång men oftast

Aldrig när man surfar med datorn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Har själv inte råkat ut för detta med takeover ads och jag testar ju en hel del på olika plattformar och enheter. Men har fastställt, tack vare er information, att det beror på reklam som är förbjuden enligt avtalen och det är på mobiler. 

 

Tror verkligen inte att alla har virus i sina mobiler. 🙂

 

Vi har heller inga virus på plattformen, det är kollat och säkrat samt uppdateras regelbundet.

 

Har anmält det till Google men dom är ju inte världskända för att vara snabba på att reagera...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
9 minuter sedan skrev stavhammar:

Har själv inte råkat ut för detta med takeover ads och jag testar ju en hel del på olika plattformar och enheter. Men har fastställt, tack vare er information, att det beror på reklam som är förbjuden enligt avtalen och det är på mobiler. 

 

Tror verkligen inte att alla har virus i sina mobiler. 🙂

 

Vi har heller inga virus på plattformen, det är kollat och säkrat samt uppdateras regelbundet.

 

Har anmält det till Google men dom är ju inte världskända för att vara snabba på att reagera...

Vad jag har upplevet är det länkar i forumet som leder till en extern url (som ofta har någon typ av reklam) istället för att leda dit de skall, exempelvis en länk till en forumtråd som denna.

 

Själva forumplattformen kanske inte är infekterad av något virus men själva servern som hostar plattformen skulle kunna vara det. Bara en gissning såklart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
1 minut sedan skrev johan_sjobjorn:

Vad jag har upplevet är det länkar i forumet som leder till en extern url (som ofta har någon typ av reklam) istället för att leda dit de skall, exempelvis en länk till en forumtråd som denna.

 

Själva forumplattformen kanske inte är infekterad av något virus men själva servern som hostar plattformen skulle kunna vara det. Bara en gissning såklart. 

Servrarna hanteras av Google Cloud och sedan har ci Docker-containers med mjukvaran som sköter det hela. Så tror inte det är där felet ligger.

 

MEN tar gärna emot exempel på några av dessa lnkar i forumet om någon kommer ihåg dom eller hittar det igen. Forumtråden på maringuiden då så att jag kan gräva lite i det.

 

Tackar för informationen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
10 minuter sedan skrev stavhammar:

Servrarna hanteras av Google Cloud och sedan har ci Docker-containers med mjukvaran som sköter det hela. Så tror inte det är där felet ligger.

 

MEN tar gärna emot exempel på några av dessa lnkar i forumet om någon kommer ihåg dom eller hittar det igen. Forumtråden på maringuiden då så att jag kan gräva lite i det.

 

Tackar för informationen!

Ja om google sköter säkerheten på servern borde det inte ligga där heller

 

försök förslagsvis simulera olika mobila enheter på en dator med sådan programvara och surfa redan runt i forumet så kanske det går att återskapa. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Det jobbiga i spårningen är att det är så sällan det händer. På de senaste åren har det kanske inträffat tio gånger för mig. Med tanke på att jag är här och läser dussintals gånger per dygn så är det rätt glest. Svårt att fånga det då. Dessutom vet jag ju inte vad det är för sida jag hamnar på, så jag är inte så pigg på att låta den ladda klart och behålla den uppe på mobilen...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Hmm, alltså inte samma. Fast det kanske är samma skummisar som står bakom båda?

nuvuneu.com ovan hittade jag på en malware-lista, där det står JS trojan på. Bara en enda träff på det, så jag vet inte vad det är för sida och om den är att lita på. Men JS bör vara javascript, så det är förmodligen en sida som försöker skicka in skit i mobilen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Tömde historik, webbplatsdata, cach och kakorna osv på mobilens Chrome.

Loggade ut innan rensningen.

 

Än så länge kommer jag rätt när jag trycker på en länk.

 

Ang. medlemsavgift så fungerar det fint UTAN reklam på andra forum som jag är aktiv på. 

Är medlem på ett båt forum och Ford forum i USA som kostar 9.90 dollar/år. Man kan vara medlem utan att betala, men då kommer reklamen.

 

Kan dom kan Maringuiden anser jag, eller jagas det pengar?

 

@siteadmin

@stavhammar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
14 timmar sedan skrev patrikflink:

Tömde historik, webbplatsdata, cach och kakorna osv på mobilens Chrome.

Loggade ut innan rensningen.

 

Än så länge kommer jag rätt när jag trycker på en länk.

 

Ang. medlemsavgift så fungerar det fint UTAN reklam på andra forum som jag är aktiv på. 

Är medlem på ett båt forum och Ford forum i USA som kostar 9.90 dollar/år. Man kan vara medlem utan att betala, men då kommer reklamen.

 

Kan dom kan Maringuiden anser jag, eller jagas det pengar?

 

@siteadmin

@stavhammar

Hej

 

Tack för informationen om detta. Du är ju redan taggat @siteadmin så det behöver jag inte skicka vidare.

Det är kostnadstäckning som behövs och inte förtjänst. Det är typ driften och utvecklingskostnader som behöver täckas.

 

Jag tar upp diskussionen vid nästa möte.

 

Trevlig och mycket varm helg till er alla!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...