Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har köpt ny båt som jag skulle vilja veta vikten på. Finns det kanske en form av tjänst någonstans där man kan få sin båt vägd i Stockholmsområdet? Frågar då jag behöver veta om min ordinarie båtslip kan ta emot min nya.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte, men det brukar ju finnas uppgifter från tillverkaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid sjösättning och upptagning har vi en mobilkran där kranskötaren har en display som visar hur mycket som hänger i kranen. 

Men vad är det för båt? Det brukar finnas specifikationer på vikt på de flesta båttyper.

En båtslip brukar väl klara flera tons last eller finns det restriktioner vid din båtslip?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åk dit och prata med dem.

Även försäljningsställen för grus brukar ha våg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tips på en bilprovning i Stockholmsområdet som ligger vid en brygga?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för båt? Typ? Storlek? Märke och modell?

 

Den på din profilbild/avatar ser ju ut att vara lätt att ta på en kärra och svänga förbi en fordonsvåg, om det är så.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våg i pluralis finns ju i havet, men dessvärre är dessa inte krönta och inte heller godkända, dessutom saknar dom i allmänhet skala eller display.⚖️ 🌊

 

Ja en del upptagnings/sjösättningskranar har ju en våg, men långt ifrån alla.

 

Jag anlitar ett transportföretag som tar upp min båt på lastbil, denna har luftfjädring och någon slags givare eller våg som talar om för föraren vad han har för axeltryck eller boggitryck, av dom uppgifterna kan man lätt räkna ut var lasten/båten väger.

 

Om du nu kan få upp din båt på en trailer är det nog lättare att få låna vågen av ett sand/grusföretag än av bilprovningen, de senare vill ha bra betalt dessutom. Grusföretaget blir nog så förvånade av detta udda uppdrag att dom bjuder på den tjänsten. Glöm inte att tarera trailern och dragbilens vikter.... Du måste ju känna till dessa, eller åka till vågen två gånger den ena gången utan båt...

 

Arkimedes princip, har du tillgång till nån större behållare att sänka ned båten i? såsom jätten Gruff-Gruffs badkar, eller akvedukten i Håverud...?🙊

 

När det blir nog bra mycket lättare att ta reda på tillverkarens specifikationer, och addera minst 15% då gamla båtar har en tendens till att bli tyngre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har flera gånger tänkt att det borde gå att "väga" en båt genom att ha en integrerande dynamometer och bara dra båten från stillastående med ett stumt rep tills båten rört sig en bestämd, kort sträcka, kanske två meter, där man mäter tiden det tar att nå halva sträckan och sen hela sträckan. Flödesmotstånd i vattnet är helt försumbart i så låg fart, så i stort sett all kraft som används under "draget" är för att accelerera massan. Om man vet accelerationen och kraften vet man också massan.

På så vis skulle man kunna väga en båt utan att behöva lyfta den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev raol:

Jag har flera gånger tänkt att det borde gå att "väga" en båt genom att ha en integrerande dynamometer och bara dra båten från stillastående med ett stumt rep tills båten rört sig en bestämd, kort sträcka, kanske två meter, där man mäter tiden det tar att nå halva sträckan och sen hela sträckan. Flödesmotstånd i vattnet är helt försumbart i så låg fart, så i stort sett all kraft som används under "draget" är för att accelerera massan. Om man vet accelerationen och kraften vet man också massan.

På så vis skulle man kunna väga en båt utan att behöva lyfta den.

Arkimedes kanske ändå kom på ett enklare sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
59 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Arkimedes kanske ändå kom på ett enklare sätt?

Du menar han som kom på att när man sänker ner en kropp i vatten så ringer telefonen?!

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst jan jag läsa faktan över min båtmodell (Tollare Coimbra) men som någon nämnde kan ju vikten förändras över tid plus allt man lagt i båten. 
Jag skulle vilja veta vikten då slipföreningen jag är medlem hos vill veta för att inte gå över maxvikten på upptagningskärran. ”Vår” kranbil lyfter från land, inte direkt ur sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Arkimedes kanske ändå kom på ett enklare sätt?

Just det! 👍

 

Då är det bara att fylla ett kärl 10x4x1 m med vatten till brädden och sedan ta en kranbil och lyfta i båten och ur igen

 

När det är klart kan man mäta och räkna ut hur mycket vatten som runnit ut och då vet man på ett enkelt vis hur mycket båten väger.

 

Du är ett geni! 

  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
25 minuter sedan skrev ABC:

Du menar han som kom på att när man sänker ner en kropp i vatten så ringer telefonen?!

Ja det var den modifierade principen, numera när alla har mobila telefoner är det väl inte alls konstigt att tjôta i telefon samtidigt som man kliver ned i badkaret.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

Just det! 👍

 

Du är ett geni! 

Det vet jag ju redan, men ändå trevligt att du påminner mig om det!🧞‍♂️

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arkimedes i all ära, men här anger man vikten till 2000kg och det förefaller ju rimligt.

Jag hade en Nimbus 2700 (27 fot) och den vägde enligt instrumentet i lastbilen 2500 kg med fulla tankar men utan packning och utan besättning.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...