Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jimmyst

Namn på båten

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Roliga, fyndiga, vackra? Vad har era båtar fått för namn och varför? 

 

Har bland annat en snipa som ännu är odöpt. Eller, hon har ett manligt namn vilket inte passar längre. Förslag? :)

Redigerad av Jimmyst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är ju inte ofarligt att byta namn på en båt, men det känner du kanske inte till?

 

11 minuter sedan skrev Jimmyst:

Har bland annat en snipa som ännu är odöpt. Eller, hon har ett manligt namn vilket inte passar längre. Förslag? :)

Snippan kanske är lite för vågat? 😉

Redigerad av Mackey
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mackey:

Det är ju inte ofarligt att byta namn på en båt, men det känner du kanske inte till?

 

Snippan kanske är lite för vågat? 😉

Precis det jag skulle döpt min tidigare snippa till men efter grava påstötningar från släkt och vänner var det otänkbart för då hade jag blivit arvslös.

B3FD4306-709F-43AF-AF21-C48E31019CB3.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 minuter sedan skrev pseudonym:

Precis det jag skulle döpt min tidigare snippa till

Din tidigare snippa?!?  😄

 

Det finns en gammal tråd som handlar om fyndiga båtnamn. Kanske dags att väcka den till liv igen!

 

 

 

bild.png

Redigerad av ABC
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående namnbyte är ja inte vidare vidskeplig haha. Min bogserbåt har dock fått behålla sitt forna namn :) 

 

snippan heter min mors snipa så de går inte haha ;) :D 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev pseudonym:

Precis det jag skulle döpt min tidigare snippa till men efter grava påstötningar från släkt och vänner var det otänkbart för då hade jag blivit arvslös.

Okej, det var nog ett dåligt förslag...

Jag vill inte göra någon färglös.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev ABC:

Din tidigare snippa?!?  😄

 

Det finns en gammal tråd som handlar om fyndiga båtnamn. Kanske dags att väcka den till liv igen!

 

 

 

bild.png

Länken verkar inte funka, så här kommer den igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev pseudonym:

Precis det jag skulle döpt min tidigare snippa till men efter grava påstötningar från släkt och vänner var det otänkbart för då hade jag blivit arvslös.

Laglotten kanske räcker? 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Erstin" man undrar "k:t då, ja litet....

 

Second Wife, med reg.nummer FRU02

 

Döp inte båten efter den där Bondbruden som Grace Jones gestaltade "A View to Kill/Levande måltavla" Det blir inte bra om du skall ange det namnet vid anrop i VHF:en...

 

Undvik även "Carpe Diem" det finns redan niohundrasjugosjutusen båtar med det namnet.

 

Om båten är vit..

"Ack va hvit"

 

Om det är en motorbåt:

"Not for sail"...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller "Osänkbar 2" som någon hittade i förra tråden.

Man undrar ju vad som hände med den första...  🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev ABC:

Eller "Osänkbar 2" som någon hittade i förra tråden.

Man undrar ju vad som hände med den första...  🤔

Jag vet vad som hände med "ettan", jag har sett världens mest förutsägbara film.

 

Faktum är att det finns en och annan fritidsbåt som bär namnet "Titanic" ibland med en romersk tvåa efter. Om det är det olycksdrabbade skeppet eller om det är passbåten i "SOS Sällskapsresan" som inspirerat vet man ju inte.

 

Vi hade en båt på vår brygga som hette "M/Y Namnlös"... och det är ju också ett bra namn...

Förövrigt finns det väl minste en mindre kobbe i Bohuslän med det namnet.

 

För längesedan när det var populärt att bygga om gamla livbåtar av trä till ruffade fritidsmotorbåtar, låg det i Arendals småbåtshamn tvenne sådana, den ena hette "Varärdu" och den andra hette "Härärjag". På samma brygga, A-bryggan närmast Göteverken, låg det en plywoodmotorbåt, som hette "Cygnius" eller möjligen "Cygnus" ett vackert namn, byggaren och ägaren var vän till familjen.

Dessvärre skadades han allvarligt i en trafikolycka på Göta Älv bron, båten såldes till Länkarna och hamnade i Mjörn, sedan vet jag inte dess vidare öden.

 

"Hippocampus" är ju ett trevligt man, men det går åt många bokstäver, det blir dyrt.

Det påminner mig om en lurig engelska lärare vi hade, i ett glosförhör frågade han efter det engelska ordet för sjö, sedan om det engelska ordet för häst, och vad heter då en sjöhäst på engelska... Njae det var väl Johnson som döpte vissa av sina utombordare till "Sea-Horse" annars heter familjen sjöhästar "Hippocampus" och Hippocampus cuda är den vanliga lilla bruna eller orangea sjöhästen man kan ha i bräckvattenakvarium.

Det gick väl någon transortfärja i Södra skärgården med namnet "Sjöhästen"?

 

Måhända körde samma engelskalärare med samma taktik då det gällde "The Riverhorse" alltså Hippopotamusen, det är nog inget bra båtnamn förstås. Många dyra klisterbokstäver och svårstavat. Hippopotamus amphibius kan man nu inte ha i akvarium, om nu någon undrar.

 

Svågern och svägerskan var innan coronan i Sydafrika, dom tog strandpromenaden tillbaka till hotellet en sen kväll. Bakom en krök stod det en grupp med bybor som ropade "Hippo, hippo, hippo!" och viftade vilt med armarna, var det månne någon som fyllde år, nej det var flodhästston på ena sidan vägen och deras föl på den andra sidan, och det var direkt ohälsosamt att gå emellan. Hippon är tydligen det med ögat synbara djuret i Afrika som varje år har ihjäl flest antal människor, sedan finns det en mängd mindre nästan osynliga odjur som dödar fler, Bilharzian till exempel, snäckfeber.

 

jag hade en gång en Monark 670, det var alltid den minsta familjebåten i gästhamnarna, så den fick heta "Idefix" efter Obelix lilla hund.

En gång fick vi en smäcker kappseglingsbåt som granne, den hette "Miraculix" men besättningen var inte drogad.

 

"Sirius" är väl ett vanligt namn på fiskebåtar, inte bara på den skutan som Kapten Haddock lånade, utan även på verkliga fartyg... 

 

Jag ser nu att VV´s färjor får astronomiska namn, Jupiter och Saturnus... Men dom på Öckeröleden har traditionella och vanliga kvinnonamn.

"Pluto" då är väl bra, antingen en seriehund eller en dvärgplanet.

 

Jo jäklar, i Grebbestads högst otrevliga gästhamn låg det en rätt stor och vräkig motorbåt i storleksordningen 50-60 fot, så där,  på ett ungefär, den bar namnet "Millennium Falcon" Han Solo fanns inte med ombord, han kanske var infryst i ett grafitblock, vem vet?

Men även det namnet blir dyrt då det är väldigt många bokstäver.

 

Nu fick du iallfall förslag på namn att INTE döpa båten till...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Nu fick du iallfall förslag på namn att INTE döpa båten till...

Ett annat dåligt förslag stötte vi på i Franska Polynesien. Ägaren berättade att han fick stora problem varje gång han hade en mera formell radiokommunikation där båtnamnet var viktigt, tex. vid inklarering i ett nytt land eller kontakt med en marina för att få en kajplats.

 

Ydre Nørrebro hette båten, minns inte varför.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Ett annat dåligt förslag stötte vi på i Franska Polynesien. Ägaren berättade att han fick stora problem varje gång han hade en mera formell radiokommunikation där båtnamnet var viktigt, tex. vid inklarering i ett nytt land eller kontakt med en marina för att få en kajplats.

 

Ydre Nørrebro hette båten, minns inte varför.

Tja, om det skall sägas med danskt uttal, danska diftonger och så, då behöver man ju inte ens komma så långt som till andra sidan jordklotet för att få problem, det räcker antagligen att man kommer över Öresund...

 

Jag har en Triton 29, den fick namnet "Ariel". Tyckte det passade, även detta efter en diskussion här på Maringuiden. Ja den lilla sjöjungfrun Ariel var ju dotter till havsguden Triton i den där Disneyfilmen, kanske långsökt om man inte sett den filmerna, läst boken, lagt pusslet, köpt leksakerna, hört soudtracket etc.

Ariel funkar i alla fall bra i radiosammanhang.

 

I Bohuslän finns det en och annan båt som heter "Kaprifol" (landskapsblomman) jag vet att det i radion med litet brus blivit till "Kapten Fool"... jättekul!

 

Sedan har jag sett båtar med de fantasilösa namnen ; Ledig, Siesta, Lugn...

För många år sedan låg det en blå och vit Maxi 77 i samma hamn, den hette "Båt" , båten och namnet anspelade på Coops blåvita serie med basprodukter utan en massa tjafs, kaviaren "Kaviar". schampot "Schampo" och så vidare, allt i blåvita förpackningar.

 

Fågel Blå, Blue Bird (av Hull), Seagull, Mås, Albatross och sådant har man ju också sett. ja även M/Y Kolibri, som var en rätt stor båt. Namn som ger båten luft under vingarna... om den nu har sådana.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min lilla båt hade legat många, många år i skrothörnan på en bondgård. 
Är ganska säker på att ingen trodde att den skulle få nytt liv igen, men den var förvånansvärt lätt att väcka till liv. 
 

eftersom den är återuppstånden från de döda heter den Zombie. Det var det eller Jesus 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...