Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gbgdykarn

Kortvarig glädje...

Rekommendera Poster

Hej

 

Fick köpt en båt för ca ett årsedan, med förhoppningen om att även sambon skulle uppskata livet på havet.

 

lång historia kort, på lördag seglar båten vidare med ny ägare..

 

jag och ena sonen är nu då på jakt efter en mindre segelbåt och har snöat in på IF.

jag gillar linjerna, att den är långkölad.

utrymmet invändigt duger gott åt oss. (Haft en marieholm 26 tidigare).

 

självklart är allmänskicket, segel och motor av vikt, men jag har försökt läsa mig till vad jag bör se upp med, har ni tips på modell specifika problem?

 

har sett om mastbalk (hur kollar man den) samt infästningen för vanten (synliga?)

 

mvh

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IF-en har tre svaga punkter varav du har uppmärksammat två.
Det är undervantens röstjärn som är den svaga punkten. Väldigt många har bytt till sk Danska röstjärn. Det är en fräst stålplatta fäst med fyra M10 skruvar i stället för den raka ögla som är original.
Den tredje svaga punkten är att skrovet är tillverkat i två halvor och skarven i stäven kan läcka. Inget farligt men det blir blött i stuven under förpiken. Enkelt att åtgärda..
Fräs ett spår med lämpligt verktyg i stäven och plasta med plast och glasfiber.
Undvik de som har gummilister runt fönstren. De flesta som hade gummilister har dock fått nya fönster genom åren.
Försök hitta en IF med centrumlyft. Då är sjösättning och torrsättning en barnlek.
En annan grej är att IF:ar kan läcka vatten i den långa skotskenan. Ofta droppar det inte utan vattnet kryper bakom väggbeklädnaden ner i stuvarna under kojerna. Då offrar man några timmar på att ta loss skenan, göra rent, lägga på tätning och skruva tillbaks. Tar tre timmar och krävs två pers.
Rodertapparna kan vara slitna men både ifboat.se och IF-seglare i sverige på Facebook har enkla tips om åtgärd.
Gummiringarna till rodertapparna ersätts av Gardenas standardpackning om det bara är gummiringarna som är slitna.
IF-båten är enligt mig en av de absolut härligaste båtar man kan segla. Lättseglad, trygg, snabb och förlåtande för misstag.
Jag har inte kvar min IF men saknar den med jämna mellanrum. Få båtar seglar så bra och bekvämt som en IF. (Kanske lite blött när det är grov sjögång)
Det enda jag kan klaga på är vinkeln på sittbrunnssargerna. Det är för en normalbyggd människa teoretiskt omöjligt att sitta bekvämt i sittbrunnen på en IF-båt.  Jag seglade nästan alltid sittandes på akterdäck eller sargen. Men i övrigt är det världens bästa segelbåt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Lasse-L:

Seglade IF några år trivdes med den.

Har nu bytt till en "bekvämare" båt.

http://lasselundell.se/if.html

 

Inte en siffra rätt i seglet.

 

Är du som jag?
Saknar IF:en emellanåt?
Inte i hamnen men ibland ute på vattnet. IF:en är en suverän båt att segla men lite väl spartansk att bebo. Speciellt om man har några gäster med sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

har lovat sonen att han ska få välja båt, eller rättare sagt modell.

 

vi har kollat på en Maxi 68 och en If än så länge.

jag tänkter att kända märken är bättre då det blir lättare att sälja när det väl blir dax.

 

IF gick bort, han gillade inte bodelen alls. Och som en god far jag är håller jag mitt ord. Han har snöat in på 68:an då det var bättre utrymmen.

 

tips på likvärdiga båtar eller ska jag helt enkelt hitta en schysst 68:a?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är några förslag, först den jag gillar allra mest Erria 25. Dansk långkölad (bly) mycket bra seglingsegenskaper, kommer inte ut till försäljning så ofta (2-3st per år).

 

Näst bästa blir Sagitta 26, seglar också bra har urtag på akterspegeln för utombordare.

 

Lågpris vinnare är Jasmine 25 stark båt på alla bogar med djup sittbrunn, något långsammare än övriga men betydligt snabbare än Maxi 68. 

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du gillar linje och utseende samt långkölen på IF, men inte boendet... har du kollat på Misil 2..? Ingen raket, men seglar bra och är bra och genomtänkt inne, dock inte speciellt stor båt - men fin och väl ihopskruvad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxi 68 Seglar bra men är ju så vek!

iF:en är den i särklass bästa seglaren av de nämnda.

lättseglad, snabb, trygg, förlåtande mot misstag, urstarkt byggd, enkel konstruktion och vacker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Janken:

Maxi 68 Seglar bra men är ju så vek!

iF:en är den i särklass bästa seglaren av de nämnda.

lättseglad, snabb, trygg, förlåtande mot misstag, urstarkt byggd, enkel konstruktion och vacker.

"Av de nämnda" jag hoppas att du menar av de som TS nämner. Nog för att jag gillar IF och har seglat den i många år, men den skulle vara bättre, snabbare eller rymligare 😆 än mina förslag är inte korrekt. 

 

Innan någon snabbt påpekar att IF och Jasmine 25 har samma SRS, så vill jag nämna DH-88 (danskt handikapp 1988). Där man utgår från båtens linjer och beräkningar dess fartpotential (se nedan).

Erria = 5,65

Sagitta 26 = 5,65

Jasmine 25 = 5,15

IF = 4,95

 

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vände det, igen. Svårt med en 8-åring.

 

första IF:en vi tittade på var i dåligt skick intedningsmässigt. 
tittat på en till nu där inredningen va i topp men hade mycket att önska i övrigt.

 

sonen älskade den!

 

nu ska jag bara hitta rätta båten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-06 vid 07:30 skrev Peka67:

"Av de nämnda" jag hoppas att du menar av de som TS nämner. Nog för att jag gillar IF och har seglat den i många år, men den skulle vara bättre, snabbare eller rymligare 😆 än mina förslag är inte korrekt. 

 

Innan någon snabbt påpekar att IF och Jasmine 25 har samma SRS, så vill jag nämna DH-88 (danskt handikapp 1988). Där man utgår från båtens linjer och beräkningar dess fartpotential (se nedan).

Erria = 5,65

Sagitta 26 = 5,65

Jasmine 25 = 5,15

IF = 4,95

 

Du har säkert rätt, men låt mig utveckla....
Nu har jag förvisso en klart begränsad (ingen) erfarenhet av de danska båtarna du nämner men å andra sidan så kan han få söka i många år innan han hittar en begagnad sådan (Om han inte söker på danska marknaden) Jasminen har jag aldrig seglat själv men däremot seglat ifrån... med en IF. Den verkade vara en smula underriggad och paret som seglade den ansåg att den var trög om det inte blåste 5-6 m/s när vi pratades vid samma eftermiddag. Min fd granne har haft en Jasmin 25 och menade att den var oerhört beroende av en fräsch genua för att segla bra. Sen sa han att han alltid var blöt om fötterna för att det rann in vatten genom självlänsarna.
Nu är det inte bara farten allenarådande jag tänker på när jag säger att en båt seglar väl.
IF:ens starka sida är att den är lättseglad men relativt lätt att få fart på. Den fungerar i alla vindar, på alla bogar. Pendlar inte som besatt på länsen, tar bra höjd med god fart på kryss, är lätt att balansera bort lovgirigheten på halvvind och slör. Den är ganska förlåtande om du gör ett misstag. Broachar aldrig. Den är trygg och bjuder inte på några överraskningar. Revar gör man av komfortskäl när vattnet börjar komma upp på skarndäcket. Rodertrycket i vindbyarna är bara att hålla emot så släpper det när farten ökar och vattenströmmen från långkölen kompenserar bort det. Du behöver knappt styra den genom grov sjögång då den knappt bromsas av grov sjö. Den är som en gammal skärgårdskryssare i sjögång. Lite blött... men den går som en klyvyxa genom vågorna.
Som jag skrev i kommentarerna till Lasse Lundell i den här tråden.
Jag saknar IF:en ibland. Inte när jag är i hamn men väl när jag är ute på sjön.
I går hade jag en sträcka på 20 NM att tillryggalägga i varierande motvind med min Omega 28.
Omegan är, per definition, en lite snabbare båt än IF:en men på de 6,5 timmar jag seglade i varierande västvindar var jag tvingad att ta in och slå ut ett rev i storseglet 2 ggr under dagen. Kränger Omegan mer än 20-25 grader så tappar man 1/2 knop och känner en markant avdrift. Sjukt lovgirig blir den också. IF:en hade jag bara planat ut seglen på och fortsatt med samma speed. Omegan kräver att man vakar på vågorna i grov motsjö. Den tvärstannar om du inte parerar de brantaste vågorna. På läns pendlar Omegan som en metronom och måste passas för att inte "go out of control". IF.en pendlar också men behöver inte passas på samma sätt med sin långköl och gigantiska roderyta.
Visst.... Jag seglar förvisso Omegan något snabbare än IF:en men med mycket mer arbete och IF:en är absolut att föredra när vindmätaren passerar 10 m/s även om Omegan, per definition, är en något snabbare båt.
Sen har jag i egenskap av ensamseglare ett visst motstånd mot mastheadriggade båtar. Speciellt eftersom det alltid förefaller blåsa motvind när man är ute och seglar :) Men det är förstås en smaksak.
Maxi 68:an som TS nämner är förvisso en fin båt. Seglar riktigt bra och är som en damsko. Större invändigt än utvändigt. Min kompis har en sån och vi brukar segla den emellanåt. Men den är ganska vek och lider lite av att denkänns underriggad om man minskar segelytan. Den skulle haft 50-60 kg mer i kölen tror jag.
Dock tycker jag att Jasmine 25 har en riktigt cool inredningslösning med minimal förpik och all boyta koncentrerad till salongen/stickkojerna. Dessutom tycker jag att den är vacker med sina runda linjer och korta överbyggnad, a´la Laurinkoster.
Men när jag skriver att en båt "seglar väl" väger jag in mer än bara farten.
Jag hävdar med en dåres envishet att IF-båten är en av de mest välseglande båtar man kan sätta sig i. Då sitter man i o f sig i världshistoriens obekvämaste sittbrunn (hur tänkte Thord Sundén där) men sitter man på sargen eller på det lilla akterdäcket så är IF:en en fröjd att segla.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Janken:

men sitter man på sargen eller på det lilla akterdäcket så är IF:en en fröjd att segla.

Nu verkar TS åter igen vilja ha en IF, och vi kan båda hålla med om att han får en mycket fin och välseglande båt.

 

För att bemöta lite av det du sagt, så vill jag först säga att jag på kappsegling i IF, har seglat ikapp och ifrån en X79 (på undanvind). Så bara för att man seglat snabbare än en annan båt, så innebär det inte att man kan dra några slutsatser om själva båtmodellen.

 

Just nu ligger det en Erria 25 ute till försäljning i Danmark för 22500 Dkr. Det finns flera annonser på Sagitta 26 både i Sverige och Danmark. Det finns också flera Jasmine 25 till försäljning i Sverige.

 

Sedan är även IF trög i lätt vind, och behöver bra segel för att kryssa väl. Men visst är en masthead riggad båt mer beroende av en bra genua liksom en IF mer beroende av ett bra och vältrimmat storsegel.

 

Över 10m/s så har IF för liten formstabilitet och tvingas segla med stor krängning, men visst är det en tuff båt som tål oerhört mycket. Men det gör även mina tre utmanare som har mer formstabilitet samt har likvärdigt eller mer rätande moment än IF.

Bredd från 2,4-2,6m

Kölvikt från 1000-1250kg

Djupgående 1,35-1,4m 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Peka67:

Över 10m/s så har IF för liten formstabilitet och tvingas segla med stor krängning, men visst är det en tuff båt som tål oerhört mycket.

...bara om man inte kan trimma segel...

Seglade en större kappsegling och startade med IF:arna ungefär. Vinden låg kring 18 m/s hela racet, uppåt storm i byarna. De gick fan inte att hänga med. Då slutade jag ändå strax över 20:e plats bland 150 båtar på en havsbana, så vi seglade väldigt bra.
IF:arna krängde inte mer än andra båtar, snarare mindre. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

...bara om man inte kan trimma segel...

Seglade en större kappsegling och startade med IF:arna ungefär. Vinden låg kring 18 m/s hela racet, uppåt storm i byarna. De gick fan inte att hänga med. Då slutade jag ändå strax över 20:e plats bland 150 båtar på en havsbana, så vi seglade väldigt bra.
IF:arna krängde inte mer än andra båtar, snarare mindre. 

självklart går IF bättre på öppet hav, då den smala skrovformen lättare går genom vågor och har lättare att hålla fart tack vare sin vikt.

Hur många IF seglare känner du som har förberett rev i sina storsegel? Visst hade man både stormstor och stormfock med sig, men jag har aldrig använt endera på tävling. Men i gengäld så har jag inte varit med om en tävling som genomförts i 18m/s. IF spiller vind, vagnar ned och lättar på skotet för att kontrollera krängning. Det sista du kommer att se är en IF göra, är att byta ned sig från genua till fock/stormfock eftersom genuan i huvudsak står för drivkraften när det brallar i. Sedan så kan man få intrycket att Misil 2 är långkölad i ditt tidigare inlägg (för kännedom).

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har storm-stor med dig på kappsegling behöver du nog mätbrev, bra att kolla upp i alla fall. Alla medhavda segel skall ju finnas i mätbrevet, men det finns en passus om nödsegel, men jag är osäker om det bara gäller förseglet. 
Att byta storsegel under pågående tävling har jag nog aldrig sett någon göra, varken på IF eller annan båt. 
 

Misilens köl är ett mellanting mellan lång- och fenköl, skulle jag säga. Har haft en, fast en Misil 1. Du har ett ganska lågt djupgående som långkölen men ändå rätt kursstabil, men den är inte lika kvick/jollelik som en modernare fenköl. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/5/2020 at 10:50 AM, Janken said:

Är du som jag?
Saknar IF:en emellanåt? 

Sån är i alla fall jag. Fantastisk båt! Jag har nu skaffat mig en Fortissimo. Till min glädje har den seglingsegenskaper som påminner om IF:en. Fast enkelheten saknar jag.

 

Maxi 68 har jag seglat en hel del och upplevde ingen besvärande vekhet. Fin seglare, fin bobåt men ful 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Peter_K:

Om du har storm-stor med dig på kappsegling behöver du nog mätbrev, bra att kolla upp i alla fall. Alla medhavda segel skall ju finnas i mätbrevet, men det finns en passus om nödsegel, men jag är osäker om det bara gäller förseglet. 

Mycket bra synpunkt Peter, i värsta fall får man väl lämna stormseglen på bryggan före start. Vill ändå varmt rekommendera att man har dem i båten, då man kan bli överraskad av sämre väder, även under transportsegling till och från tävling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Peka67:

Mycket bra synpunkt Peter, i värsta fall får man väl lämna stormseglen på bryggan före start. Vill ändå varmt rekommendera att man har dem i båten, då man kan bli överraskad av sämre väder, även under transportsegling till och från tävling.

Jag måste fråga - har du själv bytt storsegel på öppet vatten när du blivit överraskad av sämre väder..? Jag tycker nämligen det är rätt besvärligt att hänga på storseglet på mast och bom på våren vid bryggan, storseglet har dessutom några genomgående lattor. 
Att börja byta storsegel under gång pga hårda vindar hade jag aldrig kommit på tanken att göra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag måste fråga - har du själv bytt storsegel på öppet vatten när du blivit överraskad av sämre väder..? Jag tycker nämligen det är rätt besvärligt att hänga på storseglet på mast och bom på våren vid bryggan, storseglet har dessutom några genomgående lattor. 
Att börja byta storsegel under gång pga hårda vindar hade jag aldrig kommit på tanken att göra.

Nej, det närmsta jag kommit till ett byte var i yttre havsbandet under en nattsegling (till tävling). Efter att ha blivit överraskande av extremt dåligt väder, så tog vi först tog ned genuan och hissade stormfocken. Strax därpå tvingades vi ta ned storseglet. Vi försökte att segla vidare på bara stormfock men det visade sig vara omöjligt. Så vi ändrade kurs och seglade/drev så småningom in i lä bakom ö. Där bytte vi till stormstor, men insåg sedan att ingen av oss var sugen på att fortsätta. 

 

Hade jag köpt en IF idag hade jag försett storseglet med minst två rev. Dels som säkert, men också för att båten blir snabbare om man kan bibehålla slot/luftspalt mellan genua och storsegel i lite högre vindar.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-11 vid 12:40 skrev nilsnobbing:

Sån är i alla fall jag. Fantastisk båt! Jag har nu skaffat mig en Fortissimo. Till min glädje har den seglingsegenskaper som påminner om IF:en. Fast enkelheten saknar jag.

 

Maxi 68 har jag seglat en hel del och upplevde ingen besvärande vekhet. Fin seglare, fin bobåt men ful 😄

WOW! Avis blir jag!
Fortissimo är lite av en drömbåt för mig!
En IF på steroider :)
För mig blev det en Omega 28 (En ungdomskärlek) och jag har minsann fått lära om. Inte kränga, inte plöja rakt in i vågor, vakta på vindbyar och inte minst har jag fått lära mig reva storsegel.
Sen är den en fröjd i lättare vind och invändigt är det eoner av plats för en ensamseglare som jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Janken:

Sen är den en fröjd i lättare vind och invändigt är det eoner av plats för en ensamseglare som jag.

Eon är mer ett tidsmått och inte ett rumsmått, men du kanske menar att det tar vääääääääldigt lång tid att gå från ruffluckan till förpiken. 😉

 

Vi lever nu i en eon som pågått i mer än 500 miljoner år.

 

Sorry...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

Eon är mer ett tidsmått och inte ett rumsmått, men du kanske menar att det tar vääääääääldigt lång tid att gå från ruffluckan till förpiken. 😉

 

Vi lever nu i en eon som pågått i mer än 500 miljoner år.

 

Sorry...

Haha! Jaja... det går faktiskt skitsnabbt mellan ruffluckan och förpiken. (Beror på hur snabb skiten är förstås) Jag menar mest att den inte är jätteliten. Eller.... 🤔
Äh! Det fins så många konstiga superlativ så jag jag kör på 500 miljoner år. Det är svinmycket ju!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj!

 

jakten går vidare, inte huttat den perfekta båten än.

 

skulle vilja höra om nån har nån bra åsikt om de olika mastern?

 

det finns vad jag vet 4 olika?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå....har ni glömt bort mig?

FINGAL!

 

Vid valet vid senaste köpet var det IF å Fingal. Har seglat en del IF å vill säga att Fingaln tycker jag är bättre. Lite trög i lätt vind men tål å andra sidan vad som helst, nåja, nästan.

Mitt storsegel är lösfotat på en lång bom som man skotar i en skena på akterkant sittbrunnen.

Det kanske bästa är att Fingaln tar inte vatten över sig, det gör IF, blev blöt både en å fler gånger.

Efterföljaren en Semona är inte dum heller. Var en till salu för ett tag sedan i Strängnäs.

Nackdel är en liten sittbrunn. Inredningarna kan vara lite hemmagjorda, väldigt olika.

 

Idag vill folk inte ha gamla båtar så priserna är långt under bruksvärdet. Hade jag en katamaran modell "rätt" å en plånbok lagom fet skulle jag sälja min Fingal men med ett par tårar då.

Två rev å en mellangenua klarar jag mig fint i alla vindar.

 

Seglat maxi 77 (heter den så?) å den tyckte jag inte om. Ständig passning å minsta regn så måste luckan stängas då det regnar rakt in, det lutar--  skottet. Å så kan man inte sitta luta mot skottet, där har man satt ett trappsteg mitt i "ryggen". Kommer inte upp på däck utan det. Men den är bra för "familjesegling " i vykortsväder, om man gillar att sitta  utan ryggstöd med en bräda i veka livet.

 

RJ 85 är annars rätt skapliga men en blötare båt har jag aldrig seglat, rena Ubåten.

Men är man en ruskig typ så passar Fingaln bra..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/13/2020 at 4:00 PM, Janken said:

WOW! Avis blir jag!
Fortissimo är lite av en drömbåt för mig!
En IF på steroider :)

Jovars, det har det varit länge för mig också. Den jag nu hittade är lite sliten på sina ställen vilket gör att priset blev det rätta. Det dyra är dock gjort (bytt motor, nya segel) så vi vågade oss på att köpa en båt som egentligen var lite dyrare än vi tänkt. Det blev en treveckorstur när vi semestrade hem den från södra Stockholms skärgård och den seglar verklige kalasfint! Lite överraskad över hur bra den är i lättvind, långkölen till trots.

 

Förr eller senare lär vi ses ute på vattnet 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...