Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hofrha

Yamaha F25 (eg.FT25) går kass

Rekommendera Poster

Testar att skapa en tråd då jag inte hittar något. Så ursäkta om jag bommat.

 

Håller på att bli galen. Köpte (för första gången osedd) en båt tidigare i sommar. 
 

Den är bestyckad med en Yamaha F25 High Trust (FT25) årsm. 2008.
Motorn är väldigt lite använd. Dessvärre verkar underhållet inte heller vara så speciellt väl hanterat. När jag fick hem den var impellern rökt och jag fick serva den med olja, filter, stift och drev. Detta är väl gott och väl.
 

Vad värre är så går den inte som den ska heller. Från början gick den inte på tomgång och gick inte heller att varva ur. Hackade och dog hela tiden.

 

Min första tanke var att den stått still så mycket att det bildats hartser och avlagringar i förgasaren. Tog bort förgasaren och gjorde den ren, satte tillbaka och då gick den bra. En stund. Krånglet började snart igen. Dock bara på tomgång/lågvarv. Dör och hackar. Går att pumpa upp den med gasen och det går att varva ur den etc.

 

Testar med att köra i Injector Cleaner och Ksprit i soppan. 
Hjälpte väl inte direkt.

 

Testade lite med startgas runt skarvar och märkte då att den varvade upp lite när

jag sprayade på vissa ställen. Gick också att få den att gå bättre genom att delvis täppa för insuget. Slutats: tjuvluft.

 

Bort med förgasaren igen. Gör rent  förgsaren igen. (Inget uppenbart skit).

 

Tillbaka med allt (lite packningsklister på alla packningar. 
 

Provstartar på land. Går fint på

tomgång (möjligtvis lite ”orapp” vid gaspådrag). 
 

tilbaka i drickat (tankat ny bensin). Och skiten går kass igen. Svårstatad, hackar och dör på

tomgång. Går att varva upp dock. Då hör man ett pysande, tickande ljud (misständning) oregelbundet men ökar med varvtal.

 

Har idag bytt trycktank och ny bensin. Dessutom placerat tanken i högläge. Samma problem.

 

Har även kollat membran i soppapumpen.

 

ser att det finns lite skit i botten på den första tanken. (Typ nån fluga eller nåt) Kan det ta sig igenom filter etc och skapa upprepade ”skit i förgasaren problem”? 

 

Jag är fortfarande inne på att det är bränslerelaterat. Men kan misständningen peka på något annat?

 

Inser också att det är en knepig förgasare att rengöra. Trånga munstycken och svårtåtkomliga kanaler. Ultraljudstvätt? 
 

 

Hjäääälp!!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

Har du provat att justera förgasaren? Blandningsskruven avgör hur mycket soppa som sugs in vid tomgång, för fet blandning kan ge misständning ”hostningar”. I ditt fall låter det som att du får en för mager blandning eftersom den går bättre när du täpper till luftintaget. Prova att skruva blandningsskruven fram och tillbaka tills du fått så hög tomgång som möjligt. Du kommer ha ett spann där tomgången är som högst och inte ändras när du skruvar inom spannet. I Detta spann kan du sedan ställa in optimal blandning för din motor, om du skruvar in blandningsskruven blir blandningen fetare och om du skruvar ut den blir blandningen magrare. Om tomgången blir för hög efter denna justering så ställer du ner den på tomgångskruven.

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev guestsson:

Blandningsskruven är ibland dold och kanske inte ens återfinns i sprängsskisser. 

Kan du avgöra vilken av dessa som mest liknar din motor?

https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year/2006-and-later/25hp

https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year/2006-and-later/25hp/t25tlr-0406
 

Tror det är denna.

 

Har inte rört blandskruven. Det är väl den som sitter i flottörkoppen under en gummipropp? Eller är den tillgänglig ”utifrån”?

654C2082-76C6-4F0E-BC6B-D961AFCBE72B.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Craycoat:

Hej!

Har du provat att justera förgasaren? Blandningsskruven avgör hur mycket soppa som sugs in vid tomgång, för fet blandning kan ge misständning ”hostningar”. I ditt fall låter det som att du får en för mager blandning eftersom den går bättre när du täpper till luftintaget. Prova att skruva blandningsskruven fram och tillbaka tills du fått så hög tomgång som möjligt. Du kommer ha ett spann där tomgången är som högst och inte ändras när du skruvar inom spannet. I Detta spann kan du sedan ställa in optimal blandning för din motor, om du skruvar in blandningsskruven blir blandningen fetare och om du skruvar ut den blir blandningen magrare. Om tomgången blir för hög efter denna justering så ställer du ner den på tomgångskruven.

Jag har tänkt i dessa banor men hittar ingen blandningsskruv. Det enda jag sett är en skruv/munstycke som sitter i flottörkoppen. Den är ”plomberad” med en gummiplugg. 
 
En blandningsskruv borde man ju komma åt från ”utsidan”? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är åtkomlig utifrån, men är som sagt plomberad med en plugg. Se del 29 på sprängskiss.

03A9A5E6-7567-40DD-B949-1C71D17A9981.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Craycoat:

Den är åtkomlig utifrån, men är som sagt plomberad med en plugg. Se del 29 på sprängskiss.

03A9A5E6-7567-40DD-B949-1C71D17A9981.png

Ah, någon ide om hur man får bort pluggen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den verkar vara av mässing, borra ett litet hål i den och dra i en skruv med metallgänga så borde du kunna dra ut en sedan. Akta så du inte borrar för djupt bara!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Del nr 6 på sprängskisser är det så kallade lågfartsmunstycket (idle jet) Om den är igensatt så kommer motorn också att gå för magert. Den sitter bakom del 7 som är någon slags gummiplugg. Om du inte redan skruvat ur detta munstycke och blåst igenom det med förgasarrent och tryckluft så är detta något som du borde testa innan du ställer in förgasaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Craycoat:

Del nr 6 på sprängskisser är det så kallade lågfartsmunstycket (idle jet) Om den är igensatt så kommer motorn också att gå för magert. Den sitter bakom del 7 som är någon slags gummiplugg. Om du inte redan skruvat ur detta munstycke och blåst igenom det med förgasarrent och tryckluft så är detta något som du borde testa innan du ställer in förgasaren.

 

Stort tack för bra tips. Jag ska göra det som föreslås. Återkommer med hur det går

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite återkoppling. Jag har inte rivit förgasare en gång till.

 

Gick igenom trycktank och bränsleledning och drog åt anslutningar och kopplingar. Helt plötsligt gick den bättre. Det är lite tidigt att dra slutsatser av detta ännu då den har haft ett nyckfullt beteende tidigare och detta var precis innan torrsättning av andra skäl. Pinsamt om det är så enkelt......

 

Kommer belastningstesta den igen senare i Augusti och då får vi se om det var så enkelt. 

 

En generell fråga är hur vanligt det är att "skit i förgasaren" försvinner av sig självt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, oftast behöver man in fysisk och rensa själv, men du kanske har haft tur. Du hällde ju dessutom i någon tillsatts i bensinen som kanske på sikt har lyckats att rengöra något munstycke tillräckligt för att motorn ska gå bra igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösatte igår kväll och jag kan nu bektäfta att den verkar gå som en klocka. Min enda slutsats är att det drog tjuvluft ur trycktanken eller bränsleslangen som nu är bytt....🤷🏼‍♂️ (Skulle vilja starta en tråd kring kvalitet på dagens trycktankar, bränsleslangar och blåsor.....🙄). Bränslefiltret är också bytt. Dessutom har jag haft förgasaren borta 2 gånger och rensat tidigare. Troligtvis kanske alla dessa åtgärder 

 

Gaspådraget är jämnt hela vägen. 
 

Det enda smolket i bägaren är ett litet irriterande tickande/pysande/suckande ljud (ganska tyst) som kommer i det högre varvregisteret. Det är inte jämnt i takt men konsekvent. Man skulle kunna tro misständning men motorn verkar samtidigt gå jämnt och fint. 

Tack för hjälp och tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plockar upp denna tråd igen då problemen fortsätter. 
 

Jag skulle behöva tips på nästa steg i felsökning. 
 

Det är bränsletillförselsproblem enligt min känsla. Har fräsch slang, trycktank och blåsa av bra kvalitet. 

På bifogad video hörs hur jag startar och motorn efter en stund stryper när jag gasar med frilägesgasen. Den blir sedan svårstartad och man får pumpa på blåsan för att få igång den.

 

Jag har ju som framgår i denna tråd tidigare haft isär och gjort rent förgasare. Är stalltipset att det ändå är förgasaren eller kan det finnas andra källor mellan slangkopplingen på motorn och förgasaren. Slang till filter, filter, från filter till bränslepump och slang från bränslepump till förgasare. Ser inga läckage men får en känsla av att den tappar tryck i bränsledningen då blåsan mjuknar. Testade vid ett tillfälle att bypasa och koppla trycktanken dirkt till bränslefiltrets stos men svårt att få det tätt då slangens ytterdiameter är lite grov.

 

vilka felsökningar kan/ska göras och i vilken ordning i så fall.

 

är renoveringssats till förgasare och soppapump ett relevant altetnativ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev hofrha:

Plockar upp denna tråd igen då problemen fortsätter. 
 

Jag skulle behöva tips på nästa steg i felsökning. 
 

Det är bränsletillförselsproblem enligt min känsla. Har fräsch slang, trycktank och blåsa av bra kvalitet. 

På bifogad video hörs hur jag startar och motorn efter en stund stryper när jag gasar med frilägesgasen. Den blir sedan svårstartad och man får pumpa på blåsan för att få igång den.

 

Jag har ju som framgår i denna tråd tidigare haft isär och gjort rent förgasare. Är stalltipset att det ändå är förgasaren eller kan det finnas andra källor mellan slangkopplingen på motorn och förgasaren. Slang till filter, filter, från filter till bränslepump och slang från bränslepump till förgasare. Ser inga läckage men får en känsla av att den tappar tryck i bränsledningen då blåsan mjuknar. Testade vid ett tillfälle att bypasa och koppla trycktanken dirkt till bränslefiltrets stos men svårt att få det tätt då slangens ytterdiameter är lite grov.

 

vilka felsökningar kan/ska göras och i vilken ordning i så fall.

 

är renoveringssats till förgasare och soppapump ett relevant altetnativ

IMG_3380.MOV

Av filmen att döma så verkar motorn verkar gå fint på tomgång. Det jag misstänker är att bränslenivån i förgasaren blir för låg när du drar på gas så att den självdör av bränslebrist. Sedan går inte motorn att starta av samma anledning tills att du fyllt på förgasaren genom att pumpa på blåsan. Första och enklaste felsökningen du kan göra är att provköra motorn på samma sätt, men att du samtidigt pumpar på primerblåsan medan motor går, om du håller blåsan vertikalt så fungerar den bäst. Om felet upphör i och med pumpningen så är det något fel i bränsletillförsel. Köp lite bensinslang och koppla förbi olika delar i bränslesystemet för att lista ut var felet ligger. En vanlig felkälla brukar vara kopplingarna mellan tank och slang, slang och primerblåsa, eller mellan slang och motor. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för svar craycote.

 

Jag ska testa att gå på innan motorns bränslepump och se om det blir bättre. Sen kan jag ju jobba mig bakåt. Hoppas redan kunna utesluta tank och slang fram till motorns koppling men man kan aldrig veta. Får väl testa med två av varandra oberoende trycktank/slanguppsättningar också. Återkommer med mina rön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu kopplat trycktanken direkt till slangen som går från filter till bränslepump. Dvs förbi slangkoppling, bränslefilter etc.

 

problemen kvarstår. Initialt var den svårstartad. Filmen är från när jag väl fått den att gå. 
 

motorn dör när jag försöker ge gas. Man kan också se att det filter jag ”skarvat” med är fyllt när motorn dör. 
 

Det är också efter detta svårt att starta den igen.

 

nästa steg bränslepump eller förgasare? Är det ett ”normalt” fel att membran och oringar i pump och/eller förgasare ställer till det och behöver bytas eller lutar det år gas i förskitaren? 

CE8A18FC-AC85-4898-B151-6569F6A00F6B.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkoppling: Förgasaren ultraljudstvättad. Nu går den som en klocka..... Skönt men irriterande att jag inte gjort det tidigare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...