Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Horisont

Tillta rätt? När?

Rekommendera Poster

Hej. Som jag skrev i tidigare inlägg är jag nybörjare och vågar därför att ställa en förmodligen dum fråga. För inte så länge sedan visste jag inte att man kan tillta upp en utombordsmotor. Nu äger jag en sådan liten knapp och har använd den vid upptagning/sjösättning men inte under färden. Vid 10 till 11 kn vill båten börja plana. Gasar jag på mer reagerar motorn med oljud. Är det då jag tilltar upp motorn?  Och hur mycket?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skilj på trim och tilt. Med trim ändrar du gångläget och med tilt hissar du upp motorn för trailer t.ex.

Du skall starta färden med motorn helt intrimmad och när du kommit upp i plan kan du trimma ut den tills den börjar ventilera/kavitera. 10-11 knop låter lågt för planing?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Kane. Plana i 10-11 knop? Då är det en liten båt. 
Alla båtar är olika. Du måste exprimentera för att hitta hur din båt fungerar bäst.
Trimma inte upp för mycket (då varvar motorn mer) och får inte kylvatten som den behöver.
Om motorn inte får kylvatten kan det göra att impellern (vattenpumpen) går torrt och kan då gå sönder. 

Ja, det är mycket att lära sig men medlemmarna här delar gärna med sig av sina kunskaper om du har fler frågor. Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tittade på denna video som jag tyckte klargjorde saken för mig när jag hade planande båt!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Baxlaget. Jo, jag läste ditt meddelande. Det kan ha varit så att jag hade trimmat den för mycket och motorn lät mer då dem inte fick tillräckligt vatten (?) Jag ska experimentera som du föreslog.  Jag gick ut och trimmade ner motorn en hel del. Nu är den helt nertrimmad. Så ska jag börja åka i morgon när blåsten har lagt sig. Tack för alla tipps jag har fått här. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger båten i saltvatten så bör den ha motorn upptiltad när den inte används. Annars växer det snart väldigt mycket på den. 

Håller med tidigare inlägg. När du kör sakta så ha motorn intrimmad så mycket det går. När båten planar så trimmar du ut. Ju fortare, ju mera kan man trimma ut. Man gör detta för att höja fören lite. Då får man mindre båt i vattnet och farten ökar och bränsleförbrukningen sjunker. Ju mera vågor ju mindre uttrimmat. Kanske inte alls uttrimmat. Det för att få längre vattenlinjen och få vågorna att träffa båten i fören där den är spetsigare. Kör du i medsjö, stora vågor kan man trimma ut en del för att inte fören ska dyka ner i den ikappkörda vågen. Alla båtar är olika. Du får testa hur och när den ska trimmas. Allt efter hand kommer du få in känslan. Även var kompisarna sitter kommer spela in. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...