Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Horisont

Alkydbensin?

Rekommendera Poster

Hej. Jag är nybörjare på sjön och har kunnat förvärva en båt med en Johnsson utombordsmotor 90 hk 2T från 1986. Jag har läst om möjligheten att tanka alkydbensin i stället för vanlig bensin med målet att minska miljöpåverkan. Min första fråga är om det kommer att fungera utan risker för motorn att tanka alkydbensin i stället för bensin? Jag har läst att miljöpåverkan minskas med 80 till 90 %. Betyder detta även att förbrukningen kommer gå ner om inte så stor andel av bensinen ( 2 dl per liter ) bara försvinner i sjön utan förbränning? Dvs. sparar man in  något av det som alkydbensin kostar mer än vanlig bensin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alkylatbensin. Du kan köpa 4-takts sådan och blanda i Aspens utombordarolja för 2-taktare, Aspen

Förbrukningen kommer inte att gå ner men miljöpåverkan minskar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Förutom miljöpåverkan är alkylatbensin mycket bra att ha i motorn under vintern. Den fäller inte ut som vanlig bensin kan göra (och därmed stoppa upp olika bränslekanaler). 
Rent krasst kan du köra med vanlig bensin under sommaren. Antingen tankar du alkylatbensin vid den/de sista turerna eller så kopplar du loss bränsleslangen vid vinterkonserveringen och ansluter en liten burk med alkylatbensin som du kör motorn med på land när du spolar med färskvatten.

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din förbrukning kommer att gå upp lite.

Jag kör mina gamla motorcyklar på det för att slippa skit i förgasarna efter stillestånd.

Aspen säljer alkylatbensin från pump i vissa städer, då är det en tia billigare per liter.

Det finns färdigblandad tvåtaktssoppa också, men det är nog 2% så vill din motor ha mer så får du fylla på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Gundj:

Aspen säljer alkylatbensin från pump i vissa städer, då är det en tia billigare per liter.

Det finns färdigblandad tvåtaktssoppa också, men det är nog 2% så vill din motor ha mer så får du fylla på.

Köpte Aspen 2-taktssoppa i går från pump till trädgårdsmaskinerna, 24 kr/l. Kollade inte vad 4-taktsvarianten kostade.

Man skall INTE använda Aspens 2-taktssoppa till båtmotorer då den är avsedd för luftkylda maskiner.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack att jag får ta del av eran kunskap. Jag behöver ta vanligt alkydbensin då min motor blandar in olja själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alkylatbensin heter det.

 

Tankade för 20kr/litern i göteborg förra året, nog dyrare nu. Men det måste inte heta ”Aspen”, okq8 (åtminstone) har eget fabrikat på tapp. På dunk kostar det 40/litern.


En stor fördel är att mycket lukt försvinner. Nästan allt. Testa sen lite olika 2-taktsoljor, de luktar olika.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Horisont:

Tack.

Vad hette bensinen nu då? Akrylat eller alkyd eller vaddå?😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

Köpte Aspen 2-taktssoppa i går från pump till trädgårdsmaskinerna, 24 kr/l. Kollade inte vad 4-taktsvarianten kostade.

Man skall INTE använda Aspens 2-taktssoppa till båtmotorer då den är avsedd för luftkylda maskiner.

Då lärde man sig något idag också.

Varför? 

Vad skiljer smörjegenskaperna beroende på kylmedium?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luftkylda motorer går mycket varmare än vattenkylda, och oljorna är anpassade för olika temperaturer. Förmodligen är Aspens tvåtaktsolja tänkt för motorgräsklippare, lövblåsare, kantklippare, motorsågar och andra luftkylda, tvåtaktsmotordrivna maskiner.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Luftkylda motorer går mycket varmare än vattenkylda, och oljorna är anpassade för olika temperaturer. Förmodligen är Aspens tvåtaktsolja tänkt för motorgräsklippare, lövblåsare, kantklippare, motorsågar och andra luftkylda, tvåtaktsmotordrivna maskiner.

Rätt men fel. Aspens 2-taktsbensin, dvs den färdigblandade med olja, är mycket riktigt avsedd för lutfkylda maskiner. Men Aspen har OLJA för vattenkylda maskiner, Aspen Outboard Oil , som är TC-W3 klassad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Kane:

Rätt men fel. Aspens 2-taktsbensin, dvs den färdigblandade med olja, är mycket riktigt avsedd för lutfkylda maskiner. Men Aspen har OLJA för vattenkylda maskiner, Aspen Outboard Oil , som är TC-W3 klassad.

Jag skulle inte tveka att använda annan TCW3 klassad olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Kane:

Rätt men fel. Aspens 2-taktsbensin, dvs den färdigblandade med olja, är mycket riktigt avsedd för lutfkylda maskiner. Men Aspen har OLJA för vattenkylda maskiner, Aspen Outboard Oil , som är TC-W3 klassad.

Läste slarvigt bara. Trodde att det hela tiden handlade om separat olja. Ser nu att det står "soppa"...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det nog så att de flesta finner det orimligt dyrt att köra på alkylat. En konsekvens är att alla båtmackar jag känner till sålde alkylat på pump upphört med detta. Antalet mackar som säljer är litet. OK vid infarten från Stockholm har och där köper jag min alkylat. 

2T motorer optimeras för bästa bränsleekonomi i ett smalt varvtalsområde, vilket gör att de har ungefär samma miljöprestanda som 4T vid marshfart. Om man vill köra sin 2T förgasar eller EFI motor miljövänligt så ska man undvika allt annat än marchfart dvs ca 80 % av maxvarv. Speciellt ger låga gaspådrag jämförelsevis höga utsläpp. Man bör och lära sig hantera powertrimmet, hålla botten ren och undvika barlast.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK Norrtälje skulle det vara 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
28 minuter sedan skrev guestsson:

OK Norrtälje skulle det vara 🙂

För tio år sedan hade jag en båt med bensininombordare som jag körde på alkylat-soppa. Tankade då alltid i Dalarö; de tog samma literpris som 95 blyfritt.

 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det fanns vid Dalarö hotellbryggan och även vid hamnen i Utö, men inte nu längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

3 timmar sedan skrev guestsson:

2T motorer optimeras för bästa bränsleekonomi i ett smalt varvtalsområde, vilket gör att de har ungefär samma miljöprestanda som 4T vid marshfart. Om man vill köra sin 2T förgasar eller EFI motor miljövänligt så ska man undvika allt annat än marchfart dvs ca 80 % av maxvarv.

Jag har läst en del om tvåtaktare och inte hittat något som visar att spolförlusterna i en förgasarmotor skulle vara mindre vid vissa varvtal eller effektuttag. Under tiden avgasporten är öppen samtidigt som insugningsporten smiter det helt enkelt ut cirka 25 % av bränsle/luftblandningen tillsammans med avgaserna.

 

En tvåtakts insprutningsmotor (EFI) har däremot liknande miljöprestanda som en fyrtaktare i hela registret.

 

Jag är på intet vis superkunnig på tvåtaktare så om någon kan länka till någon test eller liknande som visar att detta inte stämmer skulle det vara intressant.

 

Däremot kan givetvis alla motorer optimeras för bästa ekonomi vid vissa varvtal och/eller effektuttag. Bästa bränsleekonomi för en tvåtakts förgasarmotor är inte samma sak som något i närheten av miljövänlig eller ens mindre miljöovänlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev guestsson:

Jo, det fanns vid Dalarö hotellbryggan och även vid hamnen i Utö, men inte nu längre.

Supertrist! 😟

Gissningsvis var det för få som brydde sig om att tanka detta bränsle och då var det ingen idé att ta upp lagringsplats för det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns tester av samtida 2-T och 4-T motorer som visar att skillnaden i förbrukning mellan dessa är marginell vid marchfart, men himmelsvid vid lågfart. Avgassystemet på en 2-T kan avstämas för att minsta spolförlusterna vid önskat varvtal. De open loop EFI som används i 2T och de flesta 4T utombordare ger inga större fördelar jämfört med förgasare. Det är nära lika skitiga. HPDI  (Yamaha), Optimax och Etec är en helt annan historia, men nu är 4T ikapp och ingen av dessa saluförs längre.

 

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev guestsson:

Det finns tester av samtida 2-T och 4-T motorer...

Länkar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mackey:

Länkar?

Googla får du allt göra själv 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 minuter sedan skrev guestsson:

Googla får du allt göra själv 🙂

 

Någon annan som har sett dessa undersökningar som guestsson hänvisar till?

 

Jag har själv bar hittat undersökningar som visar höga utsläpp av oförbränt från förgasarmotorer och låga från insprutningsmotorer.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du menar EFI kontra förgasare så finner jag det underligt, men det kanske bara tagits för självklart och aldrig undersökts. Hur som helst är de lågtrycks EFI-system som används på 2T marginellt bättre än korrekt fungerande förgasare. De har t.ex. lika lite som förgasare koll på vad hur avgaserna ser ut utan öser bara på med vad systemet programmerats till givet ett antal inparametrar. Både EFI och förgasare är dessutom bestyckade/programmerade så att motorn aldrig skall gå mager.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Mackey:

 

Någon annan som har sett dessa undersökningar som guestsson hänvisar till?

 

Jag har själv bar hittat undersökningar som visar höga utsläpp av oförbränt från förgasarmotorer och låga från insprutningsmotorer.

Undersökningarna tar inte hänsyn till just det guestsson pekar på. Att om man håller sig inom det ”gyllende” området är förbrukningen låg dvs utsläppen per längdenhet låga. Det här är inga konstigheter, utan beror på att en 2t är sämre på att förbränna bränslet annat än där maskinen är optimalt avstämd. Tekniken medger helt enkelt inte bättre verkningsgrad över resten av varvtalsregistret. Sen blir det än värre om vi tar med de äldre teknikerna för spolning(exvis äldre Johnson V6). Att det finns en sweet spot som blir lyckad beror nog mycket på färre rörliga delar, detonation varje varv osv som påverkar pumpförluster mm.
 

Att en 2t skulle släppa ut 20% oförbränt(Som det ofta hävdas) är en sanning med modifikation. På tomgång där den fungerar som sämst, kan det nog stämma. På högre varv blir det däremot orealistiskt. Tittar man förbrukning per NM ligger 2t ofta nära 4t i marschfart och det blir då orimligt att 20% av bränslet inte skulle användas för framdrift.

 

Det låter dock bättre med värstascenariot i miljödebatten och som helhet släpper såklart 2t ut klart mer dumheter än de modernare motorerna.

 

Jag avser här 2t med förgasare, dfi är mycket bättre och helt klar jämförbara miljömässigt med de nyare fyrtaktarna.

 

Även jag har sett många tester genom åren och det här fenomenet är relativt känt bland oss som gillar att optimera utombordare, proppar mm.

Redigerad av Mange249
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Mange249:

Att om man håller sig inom det ”gyllende” området är förbrukningen låg dvs utsläppen per längdenhet låga.

Jag kan köpa att det kan finnas en effekt och eller ett varvtal som ger mindre spolförluster, men jag skulle vilja hitta något som visar att det är så.

 

Någon test eller någon som kan visa en kurva med förbrukning per distansminut vid olika vårtal eller fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...