Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Fredrich

Letar efter en flytande sommarstuga (9 meter snipa?)

Rekommendera Poster

Hej

 

Ny på forumet som medlem, men ivrig trådläsare sedan länge.

 

Vi har sedan 10 år en Fjordling HT17 -68 med originalinredning som varit en kär familjemedlem sedan dag ett. Många dagsutflykter i Stockholms skärgård har gett oss mycket positivt och båten är fantastisk att köra (fort). Vi har dock med tiden insett att vi vill ha det lite bekvämare ute på sjön och även kunna stanna över flera nätter utan att behöva sova ikapp missad sömn när man kommer hem efter en enda natt.

 

Det lutar nu åt en snipa på runt 8-9 meter och vi har letat som tokar efter den perfekta båten för oss. Vi förstår att det är omöjligt att tipsa om vilken båt som skulle passa just oss bäst, allt är ju så individuellt när det gäller preferenser för båtar, så jag tänkte istället vända på det och ge er förslag på 2-3 båtar som vi _tror_ skulle vara bra för oss. Har ni erfarenheter av någon av dessa och/eller vill ge oss lite nyttiga råd innan vi slår till så skulle det uppskattas mycket.

 

Våra kriterier för båten och lite om oss:

2 vuxna, inga barn och inget behov av att förstöra någon vänskap genom att åka ut över natten med kompisar i båten :) (en ruff räcker alltså)

Långa och breda säng(ar) tack, med 1.90+ så känns nästan alla sängar för korta och för trånga

Toalett, kylskåp, värmare, kök är ett måste

Så stor sittbrunn som möjligt, inte för att sitta många i utan för att kunna vräka sig i utan att tycka att det är för trångt

Inget behov av att vara snabbast ut på sjön, marchfart gärna runt 8 knop och med låg bränsleförbrukning

Helst pålitlig motor och fräsch inredning (har inte så mycket med båtmodell att göra men nämner ändå),

Helst 90-talet eller senare

Budget upp till 500.000

 

Så, vad har vi lyckats vaska fram med dessa kriterier?

 

Westfjord 28 - En enkelruffad snipa på 28 fot som i princip klarar alla kriterier förutom möjligen priset

Nidelv 25 - Också enkelruffad, vi har tittat på Nidelv 26 men sittbrunnen blir lidande i storlek med akterruff

Agder 840 - Ovanlig i Sverige men fyller alla kriterier, dock verkar priserna vara generellt över budget

 

Alla tre verkar riktigt fina, men det är väldigt svårt att hitta bra information om dem. Mått på bäddar, sittbrunnens utformning etc får man i mångt och mycket gissa sig till när man hittar suddiga och små bilder på nätet. 

 

Hoppas att någon kan ge lite feedback på vår lista, kanske har vi missat någon modell som kan matcha våra kriterier?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en trevlig modell. En Kungsfjord 27 som jag bytte bort mot husvagn. Nu vet jag av en händelse att ägaren vill sälja igen. När jag köpte den så var den i ett halvfärdigt skick, men det har på börjats en ombyggnation och jag kom väl halvvägs in i den ungefär. Kojerna är väl tilltagna. En ruff och stort toalettutrymme. En stor rundsoffa i aktern. Motorn är en Yanmar 3GM30 på 33 hk.

https://www.facebook.com/marketplace/item/1139303649769648/

0C25418C-6DC2-4DEA-AC09-B57F4A0DD26E.jpeg

D0005418-254E-4201-9126-8E9918B648D7.jpeg

523459C6-888B-4D9E-8081-80F036D50976.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad roligt med lite tips, tack! Fina båtar båda två, även om Caravellen tyvärr skulle vara lite för stor för vår del.

 

Efter att ha haft en fjordling från -68 med renoveringsbehov från dag 1 så har vi kommit fram till att vi behöver köpa en båt med ganska hög finish från början och lägga energin på att underhålla snarare än att renovera. Detta gör att vi helst väljer en båt som inte har så många år på nacken. Men kanske tänker vi fel, är skicket bra så spelar det kanske mindre roll vilken ålder båten har? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte föreslå Tresfjord/Westfjord, men ser att du redan tänkt på i alla fall Westfjorden, finns det sådana på ostkusten? Vanlig här i Bohuslän i alla fall.

Sniporna finns ju som 26 fot och 28 fot, inredningsmässigt, utrymmesmässigt är skillnaden inte så stor. 

MEN... Calanders i Munkedal köpte loss tresfjordformarna från Norge och började bygga Westfjorar i dessa, och det skiljer en del i inredningen mellan Tresfjord och Westfjord. Westfjorden är trevligare. 

I alla fall 26 fotaren finns i en fiskeversion med en liten hytt bakom ruffen, osäker på om 28:an finns i det utförandet.

Det är besvärligt att gå på gångborden, däcket på dessa båtar, särskilt på 28:an vars gångbord slutar för om sittbrunnens sarg.

Volvo-Penta TAMD30 och 31 är vanliga, TAMD31 är en trevligare maskin. Men i de svenskbyggda förekommer ofta även Yanmar. I de norskbyggda Tresfjordarna kan det sitta en Perkins på 50 hk och det är för lite.

Detta är ju ingen äkta snipa, utan en halvplanande båt. Den är rätt så platt i aktern. När jag har gått i 10 knop har jag ofta blivit upphunnen och frånåkt av en Westfjord 26 i fiskeversionen... men den drar då upp en besvärande svallvåg.

Jo jag känner väl till dessa, svågern hade först en Tresfjord, senare en Westfjord, och det var jag som stod för servicen. I släkten har det även funnits några till.

 

Sedan finns det ju massvis med liknande norska snipor, det går väl 15 stycken på dussinet, Saga, Fjord, Westbas, Skilsö… minns nu inte namnen på alla, men dom är mer än talrika under svensk flagg i Bohuslän, importen är/var omfattande.

 

En annan norsk snipa som ser väldigt trevlig och rymlig ut är Sandvik 945.

Men den kanske är större än du tänkt dig, och kostar kanske mer än din budget?

När våra äldre grannar, naboer hade tillåtelse att återannektera norra Bohuslän var det vanligt att dom kom i sandvikar. Det förekommer även en och annan under svensk flagg, men inte så vältaliga, och ses sällan på Blocket, men håll utkik och kolla länken! (det verkar som om den kommit i en uppdaterad version, men liksom Saga 27 har den tillverkats i många år).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stigfjord 27 är en väldigt rymlig båt där du får de utrymmen du behöver finns i många olika prislägen och skick. 
 

/Wahlis 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saga 27 är väl en klassiker som bör nämnas..?
Och jag måste ändå fråga... segelbåt är inte aktuellt..?

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev wahlis:

Stigfjord 27 är en väldigt rymlig båt där du får de utrymmen du behöver finns i många olika prislägen och skick. 
 

/Wahlis 

Min bror lät bygga tvenne Stigfjordar i fiskeversion.

En 27a o en 12 metare

Kvaliten var "så där", men efter justeringar och ombyggnader blev det bra båtar.

 

silver1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Saga 27 är väl en klassiker som bör nämnas..?
Och jag måste ändå fråga... segelbåt är inte aktuellt..?

Ja, men den är ju rätt så otidsenlig numera, tiden har kommit i kapp. Annat var det på tidigt 1970-tal.

Sedan vill jag minnas att trådskaparen ville undvika akterruff.

Även Saga 27 har jag sett inifrån, lånade en sådan under en semestervecka för många år sedan, då två vuxna, ett litet barn.

(Segelbåt... Saga 27 kunde man få riggad, men den seglade nog sämre än Thor Heyerdahls Kon-Tiki.)

Då är väl kanske den danska LM27 ett något sämre alternativ.

Det var rätt trångt bara med den besättningen. Det finns en variant utan akterruff, kan den heta Saga 25? Ovanlig iallfall och antagligen lika trång i förruffen. Nu spelar vi i samma liga som Albin 25:an och där tror jag inte att trådskaparen känner sig bekväm.

Men det är väl Saga 27 som varit urmodern på något vis och som dragit in så pass mycket pengar att varvet kunnat utveckla sagabåtarna till det dom är idag, ingen dåligt berätt… saga menar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Här ett förslag på en båt som ligger rätt i pris och ålder. Dock ingen snipa men halvplanande utan akterruff och med en framruta som lutar åt rätt håll för att slippa solreflexer.

 

 

Och här en på Blocket.

 

https://www.blocket.se/annons/goteborg/viknes_770_combi__98/90530816

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 hours ago, Georg_Ohm said:

Jag tänkte föreslå Tresfjord/Westfjord, men ser att du redan tänkt på i alla fall Westfjorden, finns det sådana på ostkusten? Vanlig här i Bohuslän i alla fall.

Sniporna finns ju som 26 fot och 28 fot, inredningsmässigt, utrymmesmässigt är skillnaden inte så stor. 

MEN... Calanders i Munkedal köpte loss tresfjordformarna från Norge och började bygga Westfjorar i dessa, och det skiljer en del i inredningen mellan Tresfjord och Westfjord. Westfjorden är trevligare. 

I alla fall 26 fotaren finns i en fiskeversion med en liten hytt bakom ruffen, osäker på om 28:an finns i det utförandet.

Det är besvärligt att gå på gångborden, däcket på dessa båtar, särskilt på 28:an vars gångbord slutar för om sittbrunnens sarg.

Volvo-Penta TAMD30 och 31 är vanliga, TAMD31 är en trevligare maskin. Men i de svenskbyggda förekommer ofta även Yanmar. I de norskbyggda Tresfjordarna kan det sitta en Perkins på 50 hk och det är för lite.

Detta är ju ingen äkta snipa, utan en halvplanande båt. Den är rätt så platt i aktern. När jag har gått i 10 knop har jag ofta blivit upphunnen och frånåkt av en Westfjord 26 i fiskeversionen... men den drar då upp en besvärande svallvåg.

Jo jag känner väl till dessa, svågern hade först en Tresfjord, senare en Westfjord, och det var jag som stod för servicen. I släkten har det även funnits några till.

 

Sedan finns det ju massvis med liknande norska snipor, det går väl 15 stycken på dussinet, Saga, Fjord, Westbas, Skilsö… minns nu inte namnen på alla, men dom är mer än talrika under svensk flagg i Bohuslän, importen är/var omfattande.

 

En annan norsk snipa som ser väldigt trevlig och rymlig ut är Sandvik 945.

Men den kanske är större än du tänkt dig, och kostar kanske mer än din budget?

När våra äldre grannar, naboer hade tillåtelse att återannektera norra Bohuslän var det vanligt att dom kom i sandvikar. Det förekommer även en och annan under svensk flagg, men inte så vältaliga, och ses sällan på Blocket, men håll utkik och kolla länken! (det verkar som om den kommit i en uppdaterad version, men liksom Saga 27 har den tillverkats i många år).

Tack för infon! Nej det är inte många snipor på den här sidan om landet i jämförelse, vet faktiskt inte varför.

 

Antagligen är det lättare att komma ner i sittbrunnen på 28'an än vad det är på vår Fjordling, men det är en bra synpunkt som vi inte har lyckats läsa oss till innan. Vi har försökt att se vad som skiljer mellan Westfjord 26 & 28, men det är inte det lättaste. Vad jag kan se så är det främst sittbrunnen som skiljer, där 28 har en betydligt större och mer "rak" u-soffa medan den i 26'an är mer som ett mjukt u. Kan den spaningen stämma? Vi är definitivt mer inne på 28'an i såna fall. Vet du om det skiljer på andra plan, kanske storleken på ruff eller något annat?

 

Enligt svärfar som länge hade en Trålaren 31 så är en för liten motor i en snipa inte så trevligt, så vi är också inne på att undvika de minsta motorerna.

 

Sandvik 945 ser mycket trevlig ut, storleksmässigt är den ok och hittar man den till ett rimligt pris så är den definitivt intressant. Möjligen är uteplatsen längst bak lite för spartansk, men man kan ju inte få allt. Att välja båt handlar ju till 99% om vilka kompromisser man kan leva med...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 hours ago, wahlis said:

Stigfjord 27 är en väldigt rymlig båt där du får de utrymmen du behöver finns i många olika prislägen och skick. 
 

/Wahlis 

Tack, det ska kollas upp. De flesta jag hittar verkar lite slitna och inte i superskick, men det kan ju alltid dyka upp något!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 hours ago, Peter_K said:

Saga 27 är väl en klassiker som bör nämnas..?
Och jag måste ändå fråga... segelbåt är inte aktuellt..?

 

4 hours ago, Georg_Ohm said:

Ja, men den är ju rätt så otidsenlig numera, tiden har kommit i kapp. Annat var det på tidigt 1970-tal.

Sedan vill jag minnas att trådskaparen ville undvika akterruff.

Även Saga 27 har jag sett inifrån, lånade en sådan under en semestervecka för många år sedan, då två vuxna, ett litet barn.

(Segelbåt... Saga 27 kunde man få riggad, men den seglade nog sämre än Thor Heyerdahls Kon-Tiki.)

Då är väl kanske den danska LM27 ett något sämre alternativ.

Det var rätt trångt bara med den besättningen. Det finns en variant utan akterruff, kan den heta Saga 25? Ovanlig iallfall och antagligen lika trång i förruffen. Nu spelar vi i samma liga som Albin 25:an och där tror jag inte att trådskaparen känner sig bekväm.

Men det är väl Saga 27 som varit urmodern på något vis och som dragit in så pass mycket pengar att varvet kunnat utveckla sagabåtarna till det dom är idag, ingen dåligt berätt… saga menar jag.

Har faktiskt lyckats se några Saga 27 utan akterruff. Men de är som du säger inte direkt modern i sitt snitt. Även om vi inte är superkräsna vad gäller snittet så uppskattar vi de lite mer moderna sniporna mer.

 

Segelbåt är inte aktuellt, än. Men ge det några år så kanske vi är där 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, pseudonym said:

Här ett förslag på en båt som ligger rätt i pris och ålder. Dock ingen snipa men halvplanande utan akterruff och med en framruta som lutar åt rätt håll för att slippa solreflexer.

 

 

Och här en på Blocket.

 

https://www.blocket.se/annons/goteborg/viknes_770_combi__98/90530816

Tack för ett spännande förslag, det gillar jag! Klart intressant utförande, de har verkligen fått till smarta lösningar. Dock väldigt spartansk uteplats i aktern, det tror jag tyvärr inte kommer att passera obemärkt här hemma... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vi kallar Saga 27 heter egentligen Sagatour 27 AC (Aktercabin) och finns även i en modell utan akterruff, men den är ganska ovanlig.

Jag tycker det är en bra och trevlig båt! Är dock lite jävig efter 38 år som ägare till en av dom första som gjordes köpt 11 år  begagnad -82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Fredrich:

Tack för infon! Nej det är inte många snipor på den här sidan om landet i jämförelse, vet faktiskt inte varför.

 

Antagligen är det lättare att komma ner i sittbrunnen på 28'an än vad det är på vår Fjordling, men det är en bra synpunkt som vi inte har lyckats läsa oss till innan. Vi har försökt att se vad som skiljer mellan Westfjord 26 & 28, men det är inte det lättaste. Vad jag kan se så är det främst sittbrunnen som skiljer, där 28 har en betydligt större och mer "rak" u-soffa medan den i 26'an är mer som ett mjukt u. Kan den spaningen stämma? Vi är definitivt mer inne på 28'an i såna fall. Vet du om det skiljer på andra plan, kanske storleken på ruff eller något annat?

 

Enligt svärfar som länge hade en Trålaren 31 så är en för liten motor i en snipa inte så trevligt, så vi är också inne på att undvika de minsta motorerna.

 

Sandvik 945 ser mycket trevlig ut, storleksmässigt är den ok och hittar man den till ett rimligt pris så är den definitivt intressant. Möjligen är uteplatsen längst bak lite för spartansk, men man kan ju inte få allt. Att välja båt handlar ju till 99% om vilka kompromisser man kan leva med...

Westford 26 och 28 är storleksmässigt likvärdiga i förruffen, det är som du själv skriver en större skillnad akterut och akterut under durk. Jag har inte kollat bredden, möjligen är 28 en fot bredare, men jag är osäker, lätt att kolla. Vill minnas att toaletterna skiljer sig åt också, men det kan nog mer vara på individnivå, då dessa båtar mycket byggdes efter beställarens önskemål.


Ja Sandviken så, akterdäck med ”öppen planlösning och högt i tak” ungefär som Brahehus och nån slottsruin på Öland.... men jag ser att ägarna till dessa båtar möblerar upp men ”marina trädgårdsmöbler” och/eller har fällbara bänkar att sitta på, om nu dessa är original tillvalsutrustning eller något hemmasnickrad vet jag inte.
Min båt, Triton 29, har samma öppna planlösning på akterdäck, men jag har två kistbänkar att sitta på, samt förvara gasolen eller extra ankare och förtöjningsgods i.

 

Viknesbåtarna har rykte om sig att allting lossnar, beslag, gångjärn, och en massa grejer som inte sitter fast ordentligt, enligt ägare jag pratade med i somras, huruvida detta verkligen stämmer för hela serien eller om det bara gäller vissa serier eller årsmodeller vet jag inte, och rykten är ju som dom är, så det gäller väl att på dessa båtar liksom på andra, att se till att grejerna sitter fast där dom skall.
 

I övrigt kan jag ju då rekommendera Orustbyggda Triton 29, det är en 31 fots båt, om man räknar som Nimbus och amerikanarna gör. Skrovet är 29 fot i vattenlinjen. Därtill tillkommer peke och badbrygga. Men den är ingen snipa utan en planande hyttbåt inte olika targor och annat otyg, en pråm med glasskiosk på, men ytterst ombonad och regnsäker. Det byggdes inte speciellt många, och den som hamnade på ostkusten tog jag hem igen.


Men det finns väl ostkustsnipor  också, och finska eller åländska? Kanske förutfattat men dom jag sett är smalare i förhållande till längden, lägre fribord och inte sällan bakladdare. Men varje vatten har ju sin speciella båttyp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Fredrich:

Tack för ett spännande förslag, det gillar jag! Klart intressant utförande, de har verkligen fått till smarta lösningar. Dock väldigt spartansk uteplats i aktern, det tror jag tyvärr inte kommer att passera obemärkt här hemma... 

Det akterutrymmet kan man ju planera själv med vilka möbler man vill, kanske inte en hammock men väl en solsäng eller ett bord och några fällbara relaxfåtöljer i teak. Finns ju hur mycket som helst man kan välja där ute. Sedan går det ju att låta sy upp ett kapell som täcker hela utrymmet så det blir ett uterum med kapelltak över. Titta på många flybridgebåtar så har de ett öppet akterdäck där de möblerar med lösa fristående möbler.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Ove-T:

Hej

Här finns några Sandvik 945 till salu Sandvik 945

Hälsningar Ove

Jag kollade dessa, särskilt den för 990.000 Nkr, den med en Yanmar som presenteras som ett "smykke". Om nu trådskaparen @Fredrich skall ha en båt är det en sådan han skall ha, jag tycker den stämmer in bra på trådskaparens önskemål. Det är väl kanske frächören i ruffen på de billigare exemplaren och priset på de dyrare som ligger utanför önskemål och ekonomin.

 

Jag har varit nedbjuden på kaffe med wienerbröd hos ett pensionärspar en gång i en sådan båt, minns inte så mycket detaljer av själva båten, men det att den var så tilltagen och lätt att röra sig på, mycket att hålla sig i på däcket. hela båtens utstrålning kändes sjösäker och gedigen. Ägarparet (som fortfarande är pigga och har kvar sin båt, borde nu vara i 75++-års åldern) sade då för 15 år sedan, att det var en typisk pensionärsbåt.. Och nu när jag börjar närma mig den åldern också håller jag med, alltså en säker båt som det är lätt att röra sig ombord på, inget krypande. Plats för barn och barnbarn när/om dom kommer på besök, generösa ytor när man är ensam. Visserligen är det svårt att köra ens smalspårig rollator på däcket, men akterut...

 

Om jag inte hade haft min Triton hade jag letat efter en Sandvik 945, men dom är nu rätt gamla, och man ser på innertaket i förruffen på alla exemplaren att det börjar se bedagat ut, någon slags plysch, jag hade likadant i Nimbusen och det var direkt ofräscht innan jag tapetserade de dubbelkrökta ytorna.

 

Gamla motorer är ju, även dieslar, ett observandum, som man bör kolla extra på. Om båten är billig får man kanske kallt räkna med ett motorbyte.

 

Sedan är det ju det där med privatimport från "icke EU-land" hur går det till? vad kostar det?

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillbaka på land efter härliga dagar på sjön. Roade oss med att spana på båtar vid en av Stockholms mer trafikerade farleder. Av 1000 båtar (minst!) så var 900 snabba båtar, 99 var segelbåtar och 1 var av typen vi är ute efter. Det verkar inte direkt vara högsta mode med en långsamtgående snipa... Men som tur är så är vi inte modekänsliga 😃

 

Jag har haft lite tid att tänka på förslagen ni har gett och det är verkligen uppskattat med era synpunkter. Framförallt är det akterutrymmet på Sandvik 945 som upptagit den största tankeverksamheten. Båten har precis som nämnts tidigare i princip allt vi är ute efter, samt även tre saker till som hamnat på plussidan; rejält skarndäck, dörr till mittenkabinen samt även en trevlig soffa i det utrymmet. Det skulle definitivt öka både komfort och möjlighet att ligga ute längre även i lite sämre väder.

 

Men det är det där med att vi ser framför oss en stor, öppen sittbrunn i akter där man kan sträcka ut sig på en solbädda/u-soffa, gärna med en lite lyxigare känsla av stort utrymme som känns lite trist med Sandvik 945. Att ställa ut lite campingmöbler är inte riktigt samma sak, speciellt inte i jämförelse med Westfjord 28. Att dessutom kunna sitta mer utomhus (fast under kapell) på kvällarna och njuta av en god middag känns mer lockande i en mer ombonad sittbrunn.

 

Så vad som upptagit tankeverksamheten är om det skulle gå att omvandla utrymmet till att ha just det vi letar efter. Kanske ett trevligare teak-däck samt platsbyggd U-soffa med specialsydda dynor för att göra det extra bekvämt. Dyrt såklart, men det skulle verkligen göra båten till den perfekta modellen (för oss).

 

Men är utrymmet tillräckligt stort? Det är svårt att se på bilderna hur långt utrymmet faktiskt är. Vad tror ni, är utrymmet tillräckligt stort för det vi tänker oss och är det ens rimligt?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Fredrich:

 

 

Men är utrymmet tillräckligt stort? Det är svårt att se på bilderna hur långt utrymmet faktiskt är. Vad tror ni, är utrymmet tillräckligt stort för det vi tänker oss och är det ens rimligt?  

Leta om du hittar någon (norsk) webbplats med översiktsritning och kanske med måttangivelser.

Jag hade tidigare en Nimbus med ombonad sittbrunn under kapell... mysigt när det var solsken och ljumma sensommarkvällar, men hur ofta har vi det när lågtrycken har tagit kölapp sydväst om de brittiska öarna?

Så det blev en hyttbåt som planeringsmässigt och utrymmesmässigt liknar Sandviken, liknar litet i alla fall.

Vi har ett öppet och rent akterdäck bakom höga sargar, det finns förvisso två kistbänkar att sitta på. Jag har kompletterat med två hopfällbara stolar från Seasea, samt ett litet hopfällbart bord.

Sedan tillkommer det en bänk eller svarare en hemmasnickrad batterilåda till gummibåten och elutombordren, när den lådan finns på akterdäck kan två normalstora rumpor få plats där.

Vi är väldigt glada för detta akterdäck med öppen planlösning, man flyttar sin stol till solen eller skuggan vid behov, och när det flytande solskenet kommer så fäller man ihop och går inombords.

 

Men på Sandviks akterdäck får du plats med tvenne fåtöljer och ett bra bord. jag såg på salubilderna att något av objekten hade uppfällbara sittbänkar. Det som kan ta plats är den yttre styrplatsen och stegen upp på däck.

 

s-l960.jpg.a2d16230107a688897f2cfd87b975de6.jpgss-l960.jpg.1a89ab7c48a589a6e2ed458cbb10f6c2.jpg

 

Här är två olika versioner. Olika tankegångar, jag föredrar den övre, parasollet är nog "extrautrustning"...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

800.jpg.85cffb5cd3c7e625365a96aced3f6724.jpg.bf35ef9978283b0d86e55ea2f90314b6.jpg

 

Här är en bild på min båt, du kanske kan föreställa dig det öppna akterdäcket som jag är så himla nöjd med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har med olika bilder räknat ut att utrymmet från dörren till kanten öängst bak är mellan 1.8-2.5 meter. Det borde räcka till det vi har tänkt oss, men man får tänka till för att få ihop det och lika ombonat som på westfjorden blir det nog inte.

 

Stegarna på sidorna kan vi nog tänka oss att prioritera bort, och körplatsen använder man ju endast när man kör. Så det skulle nog gå att göra en fällbar del på den sidan. 

 

Problemet med 945 är nog snarare att få tag på dem till rimligt pris. Köpa från Norge innebär 25% påslag för moms plus tullavgift dessvärre.

 

Triton 29 är fin, förstår att du är nöjd med den :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår fick vi hem vår nya skönhet, en Westfjord 28 -91. Nu blir det till att lära sig en mängd nya saker, först ut är hur man iordningställer allt inför vintersäsongen.

20200828_170606.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Fredrich:

Igår fick vi hem vår nya skönhet, en Westfjord 28 -91. Nu blir det till att lära sig en mängd nya saker, först ut är hur man iordningställer allt inför vintersäsongen.

20200828_170606.jpg

Grattis!

En kvalitetsbåt från det fagra Bohuslän!

Du får väl söka på forumet angående vinterkonservering och täckning.

Har du haft möjlighet att prova den i havet ännu?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 hours ago, Georg_Ohm said:

Grattis!

En kvalitetsbåt från det fagra Bohuslän!

Du får väl söka på forumet angående vinterkonservering och täckning.

Har du haft möjlighet att prova den i havet ännu?

Ja nu blir det mycket sökande på forumet, är mycket nytt att lära sig. Har inte koll på det mest basala vad gäller inombordsmotorer så får börja med den delen tror jag. Vi har i alla fall fått upp en NoTool täckställning lagom till att höstregnet letade sig hit idag. 

 

Ja vi provkörde när vi tittade på henne för ett par veckor sedan, då utanför Marstrand. Gick mycket fint både motor och i vattnet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 hours ago, Ove-T said:

Hej

Grattis till en fin båt, det finns också en fungerande båtklubb för Westfjord båtarna. http://www.westfjordklubben.se/

Hälsningar Ove

Tack, den ska jag kika in lite närmare. Verkar vara väldigt mycket västkustfokus men kanske även ett par ostkustare kan få vara med där :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...