Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BengtWinge

Biltemas lamineringsepoxi "halvhärdat"

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, första plastbåtreperationen här😬 Lagade en skada igår med Biltemas lamineringsepoxi, penslade hela ytan med epoxi först sen 7 lager vått i vått. Nu kändes ytan nästan härdad, inget tumavtryck, men aning mjuk. Vet inte riktigt vad och när nästa moment är? Måste jag slipa bort ev. karbonatisering? Står att härdningen är 8 timmar på Biltemas Epoxi lamineringsepoxi. Ska jag fortsätta laminera tills "fenan" på skrovet är så bra den blir, eller köra sista ojämnheterna på "skenan" på skrovet med microballonger.

 

Kan man köra bort ev. karbonatisering med lite lätt handlip och aceton, eller måste det slipas helt jämt? 

 

På det sista lagret väv så har en del väv rest sig och spretar ut hur gör jag med den. 

 

Andra tips mottages tacksamt! 

 

Den röda färgen är från spritpennna för att klippning av mallar epoxiväv. 

 

Tack för svar! 

5a8dd1d964d5d1006cd399533c29e926.0.jpg

IMG_20200729_072400.jpg

Redigerad av BengtWinge
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nils Malmgren gör bra grejor och har dessutom tagit fram en broschyr som kan vara bra att läsa. Där får du säkert svar på dina frågor. 
 

Det är viktigt att röra om bas och härdare ordentligt innan man lägger ut epoxin. Minst ett par minuter och därefter hälla över i ny behållare innan sista omrörning för att bli av med oblandat epoxi utmed kanter och i botten. Är du osäker på om du blandat tillräckligt bra och lagningen inte blir stenhård skulle jag göra om. Styrkan finns i glasfibern som fixeras med minsta möjliga mängd epoxi som ger genomvåt duk, inte i tjockt penslad epoxi. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för den guiden, tror jag ögnat den lite förut. Läst lite i den och andra guider, men det går mest in i ena örat och ut genom det andra, riktigt djungel tycker jag. Det står "Med härdningstid menas den tid som åtgår för ett epoxisystem att uppnå fulla hållfasthetsvärden. För

epoxi som är avsedd att härda vid rumstemperatur är denna tid ca 7 dygn vid en temperatur på +20°C"

 

På Biltemas förpackning står det 8 timmar? 

 

"En lätt handslipning eller nedmattning kan göras när epoxin härdat så långt att ett kraftigt tryck med tummen inte lämnar något avtryck. Tiden fram till dess beror på epoxisystemet och

temperaturen. Ungefärlig riktlinje är 15 – 20 timmar vid +10°C och 8 – 10 timmar vid +20°C.
Maskinslipning bör inte göras förrän epoxin härdat färdigt. 
Man bör inte torrslipa i ohärdad epoxi!
Är det tvunget att slipas innan epoxin härdat färdigt, dvs 7 dygn vid +20°C (14 dygn vid +10°C), så bör våt-
slippning göras. Tänk på hudkontakten och använd handskar. Det går bra med enklare plasthandskar efter
24 timmars härdning vid +20°C, då molekylerna blivit långa och har svårare att tränga igenom.
Vid torrslipning av härdad epoxiplast skall kolfiltermask plus dammfilter klass P3 användas. Vid stor omfatt-
ning i kombination med utsug" 

 

Det låter så där kul att att våtslipa bort karbonatiseringen med alla grova ojämnheter, det räcker inte med sån där mjuk slipduk, Scotshbrite typ och aceton? 

 

Det var ju inte jättevarmt idag eller igår, det påverkar väl en del antar jag. Sen får jag erkänna att vi hade rätt dåliga kärl att blanda i med en botten som inte var rak. 

Redigerad av BengtWinge
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev BengtWinge:

Det låter så där kul att att våtslipa bort karbonatiseringen med alla grova ojämnheter, det räcker inte med sån där mjuk slipduk, Scotshbrite typ och aceton? 

Scotshbrite och vatten funkar bra.

Torka torrt med trasa och tvätta av med aceton, inte för att du behöver rengöra utan för att aceton även har förmågan att ta upp fukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Oki tack 😃 Får ju lite ojämnheter i fenan, kan jag spackla upp det med microballonger eller är långtrådigt glasfiberspackel bättre? Hur många slutlager med epoxybör läggas, läst allt från 2 till 6 lager, gäller fören på Flipper 450, inget skum bakom så lite ranglig nu om nu fler lager hjälper mot det..? Det ska slipas mellan slutlagren av epoxy va? 

 

 

Redigerad av BengtWinge
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid slutstrykningarna av epoxin, ska skikten härda helt, eller kan man göra det när det är klibbfritt, eller vått i vått? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev BengtWinge:

Oki tack 😃 Får ju lite ojämnheter i fenan, kan jag spackla upp det med microballonger eller är långtrådigt glasfiberspackel bättre?

Hur många slutlager med epoxybör läggas, läst allt från 2 till 6 lager, gäller fören på Flipper 450, inget skum bakom så lite ranglig nu om nu fler lager hjälper mot det..? Det ska slipas mellan slutlagren av epoxy va? 

 

 

Blanda inte glasfiberspackel som är en polyesterprodukt, med epoxy. Det blir inte bra. 
 

Vad menar du med ”slutlager”?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oki, ja tänkte på det när jag fick det rådet, men det fick några tummar upp på fejan.. Får leta nått rent epoxispackel eller har du du nått bra budget alternativ. I alla manualer jag läst har jag läst om att lägga några lagar ren epoxi på slutet av lamineringen. För att få tätare antar jag, och en massa andra fördelar jag glömt jag läst om.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev BengtWinge:

Får leta nått rent epoxispackel eller har du du nått bra budget alternativ.

Har du lamineringsepoxi kvar kan du köpa en filler och blanda själv. Både NM och West System har olika filler.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev BengtWinge:

I alla manualer jag läst har jag läst om att lägga några lagar ren epoxi på slutet av lamineringen. För att få tätare antar jag, och en massa andra fördelar jag glömt jag läst om.

Aha, då förstår jag.
Det du vill är som sagt att få en tät yta, och eftersom du laminerat med epoxy borde alla fiber vara ordentligt inbakade i den, så det borde räcka med ett par lager. Du skall inte lägga dem vått-i-vått, och du skall passera klibb-stadiet, men inte heller vara 100% genomhärdad mellan lagren. Är epoxyn 100% genomhärdad måste du slipa för att få vidhäftning mellan lagren.

Spacklet har du fått bra svar på från McLasse 🙂
Tips på filler, https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/mikroglasballonger-2000020410

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkade kanon med microballonger 😃 När kan man slänga på färg efter sista lagret Biltemas lamineringsepoxi? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

Läs produktbladet.

Bara säkerhetsblad. Vet du svaret på frågan får du jättegärna svara. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att tvåkomponents polyuretanlack brukar blåsa sig om man målar den under vattenlinjen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad använder man då vid lagning med epoxi? 

Redigerad av BengtWinge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev BengtWinge:

Vad använder man då vid lagning med epoxi? 

Tvåkomponentsfärg ovan vattenlinjen. 
Bottenfärg under vattenlinjen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oki, den har gått som insjöbåt, så antar att det är topcoat på nu då, men den är inte vacker direkt. 

Redigerad av BengtWinge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev BengtWinge:

Vad använder man då vid lagning med epoxi? 

Epoxi med färgpigment kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev BengtWinge:

Oki, den har gått som insjöbåt, så antar att det är topcoat på nu då, men den är inte vacker direkt. 

Topcoat är ju en polyesterprodukt, och de fäster dåligt på epoxy. Vanligen använder man sig av polyester när man lagar om man vill ha gelcoat eller topcoat som avslutning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det har jag varit inne på faktiskt, dom verkar bara ha svart på lager på Biltema tyvärr, kanske funkar med aännat fabrikat med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Topcoat är ju en polyesterprodukt, och de fäster dåligt på epoxy. Vanligen använder man sig av polyester när man lagar om man vill ha gelcoat eller topcoat som avslutning. 

Jo det har äntligen fastnat i skallen 😃

Redigerad av BengtWinge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du chansa lite, och absolut vill få ytan vit, kan du köpa en burk enkomponentsfärg. Den brukar funka bättre under vattenlinjen, men det är en chansning. Eller så kör du epoxyprimer som är vit. Eller så målar du botten med Tiger Coat från Lefant (googla...). 
Eller så låter du skadan vara som den är nu, och använder båten. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Eller så låter du skadan vara som den är nu, och använder båten. 

Då blir det ju fult för fiskarna.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

West System har pigment till epoxi. Det behövs dock några strykningar för att det skall täcka ordentligt.

 

Carbix.se har epoxigelcoat.

 

Epoxi är känsligt för uv-ljus och kommer att gulna om den är obehandlad. Om det sker något med hållfastheten med obehandlad epoxi i solljus annat än att den gulnar vet jag inte.

Någon som har koll på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev McLasse:

Epoxi är känsligt för uv-ljus och kommer att gulna om den är obehandlad. Om det sker något med hållfastheten med obehandlad epoxi i solljus annat än att den gulnar vet jag inte.

Någon som har koll på det?

Epoxi kan börja krita berättade Nils Malmgren för oss, men vår oskyddade epoxi i botten har inte kritat på 5 år.

Får man kritning kan man relativt enkelt slipa av och lägga på ett nytt lager.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...