Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Neutrinen

Liten båt, elmotor och LiFePo4-batteri, hur kombinera?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Jag har köpt ett fritidshus dit det krävs en båtfärd. Det är ca 700 meter mellan båtplats och huset och jag kommer trol vis att åka till huset ett par gånger i veckan året om (om det inte är is). Ibland har jag en medpassagerare, högst 2 stycken (sällan). Jag planerar inga långa fisketurer utan kommer framförallt att ha båten till pendling. 

 

Till detta är jag på väg att köpa en liten båt som jag vill ha en elmotor på. Jag är också intresserad av ett LiFePo4-batteri. Det är kombinationen av dessa tre jag inte är säker på, har ingen erfarenhet än. Ge mig gärna feedback på följande idéer:

 

  • En liten och lätt båt i stil med Crescent 364 Rodd (ca 65 kg), då den borde vara mycket lättdriven (som kräver en mindre elmotor typ). https://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=31389&battypID=6
  • En elmotor som kan driva båten i ett ca 4 hk-tempo, lite beroende på väder förstås. Räcker 34 lbs eller är 54 lbs säkrast? Jag skulle uppskatta om den kunde sitta permanent fastlåst på båten så att jag inte behöver skruva loss den varje dag o låsa in den i bilen. Jag vet inte hur stöldbegärliga dessa motorer är. Borde jag undvika Biltemas motorer? de är annars prisvärda vad jag förstår.
  • Ett LiFePo4-batteri som är så litet och lätt att jag enkelt kan ha med mig det i ryggsäcken och inte behöver ett låst utrymme i båten där det förvaras. Jag antar att 10 Ah räcker för pendlingssyftet? men kanske ett 20 Ah-batteri ger mig möjligheten att ta en 30 minuters sväng ut i sjön?

 

 

Redigerad av Neutrinen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

Båten är troligen lättdriven, men 4 hk är likvärdigt med en dragkraft på cirka 300 lbs, dvs. 10 ggr mera än du tänkt dig.

 

4 hk motsvarar 3000 W eller 250 A vid 12 V.

Ett 20 Ah batteri räcker då i cirka 5 minuter.

 

För att få rimlig funktion tror jag du ska välja bort fart helt och hållet.

Låt det ta den tid det tar att köra de 700 metrarna.

Du kommer säkert upp i 2 knop med en 34 lbs-motor (30 A) och då räcker batteriet 40 minuter med ett 20 Ah batteri. Resan tar cirka 5 minuter.

 

Vid motvind får du nog räkna med att ro!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för välkomnande Mackey och för bra input! precis den typ av kunskap jag behöver för att kunna ta ett beslut.

  • Jag går vidare med den båten jag refererar till och köper en sådan.
  • Jag kan tänka mig att köpa en 54 lbs-motor för att få lite mera fart, jag utgår från att den är snäppet snabbare än 34 lbs.
  • Men 54 lbs drar då mera batteri naturligtvis, och då behöver jag minst ett 20 Ah-batteri, ett 10 Ah-batteri blir för litet utgår jag från. Och batteriet kommer kanske inte att räcka så mkt mer än 25 minuter? men det funkar för mig. Större LiFePo4-batterier blir så dyra så jag kan tänka mig att vara lite begränsad på det sättet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En variant kan ju vara att köpa båt och motor och pröva med ett vanligt batteri för åt se om du är tillräckligt nöjd. Duger det så köp ett LiFePO4 på 20 Ah, duger det inte så sälj snurran och fundera vidare.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en 54 lbs motor på min 4,4 m roddbåt, den gör då ca 4 knop. Jag satte in en 100 W solpanel på mittoften så båten gör sin egen elektricitet, då slipper man plocka med sig batteriet eller dra skarvsladdar till bryggan, båten laddar sig själv. Jag använder AGM-batterier på sammanlagt 200 Ah, räcker till minst fyra timmars körning. Det är kanske lite överdimensionerat, en normal utflykt för mig på några sjömil och fiske brukar ta ungefär 25 - 30 % av batterikapaciteten. Med lite solsken brukar batterierna bara fulladdade nästa eftermiddag. 

I ditt fall räcker det säkert med mindre batterikapacitet.

Eller så satsar du på något i stil med torqeedos mindre motorer som har betydligt bättre prestanda och löstagbart batteri som sitter på själva motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har skrivit i en del trådar redan. Jag driver en Soling segelbåt på 8 meter och en vikt på drygt 1000 kg tom med en 30 lb Motorguide elmotor från tidigt 2000-tal. Den kan driva båten i 2,5 knop (har länge hävdat 3 knop, men det gäller medströms vår hamnkanal) ungefär. Vid hård vind räcker den inte till, men tre vanliga uttjänta bilbatteri kan driva båten i 5-6 timmar.

 

En 45w solpanel ser till att mina bilbatteri alltid är fulla.

 

Men jag använder egentligen bara motor för att gå från min båtplats ett par hundra meter ut i den stora hamnbassängen där jag i lugn och ro kan hissa segel. En gång för några veckor sedan blev jag tvungen att för motor köra 10 distans då vinden dog, då började jag fundera på att köpa ny motor...

Redigerad av Dava
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Faderullan:

Jag kör med en 54 lbs motor på min 4,4 m roddbåt, den gör då ca 4 knop.

Det låter som en framkomlig väg för mig, min lätta roddbåt kommer kanske upp i 4-5 knop med en 54 lbs-motor, det räcker. Tack för input!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Faderullan:

Eller så satsar du på något i stil med torqeedos mindre motorer som har betydligt bättre prestanda och löstagbart batteri som sitter på själva motorn.

Skulle vara fint med en sådan, men det ryms inte i budgeten. Jag köper trol vis ett begagnat paket bestående av en 54 lbs Watersnake med ett 90 Ah AGM-batteri för ca 2,5 tkr. Jag stoppar batteriet i en batteribox från Biltema och skruvar fast den under toften. Blir i så fall inget LiFePo4-batteri denna gången, men trol vis nästa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...