Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej jag funderar på att blanda polyester å sand och lägga fram i kölen Typ en 20-25 kg plus att förstärka en bra bit bakåt i kölen jag har hört att båten blir mycket stabilare och går bättre i sjön Jag är tacksam över tips mvh kenneth 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Effekten beror nog mest på vilken typ av båt du har, och vad dn har för brister till att börja med. Jag hade en plywoodbåt med drev och Volvo B20 i aktern. Båten var väldigt riktnings instabil, och ville bara svänga åt alla håll. Den blev märkbart bättre då jag lastade i 11 betongplattor i fören, det blev 88 kilo längst fram. Båten var i alla fall hemsk att köra, och såldes så småning om. Värsta problemet med den var att den var designad för inombordare och axeldrift, så motorn och tyngdpunkten var för långt bak.

Är det verkligen något fel med båten, så kan det bli bättre med lite barlast i fören. 

Det smartaste är nog att pröva med sandsäckar eller en kompis som sitter längst fram i fören.  Blir det ingen skillnad då du placerar en fullvuxen person i fören, så kommer sanden i kölen inte att ha nån inverkan heller.

Höjden på vikten har inte så stor betydelse, man måste lasta riktigt mycket i kölen för att båten skall kränga mindre, det tror jag knappast lönar sig, ifall det var det du menade.

Riktningsstabilitet är beroende av var tyngdpunkten är i båtens längsled, speciellt då man kör sakta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det framgår inte vilken typ av båt det är som trådskaparen har. Men för en planande båt så är det helt klart en fördel att ha vikt i fören. Gången blir mer upprätt, och skär genom vågor bättre.

 

Att blanda polyester och sand funkar bra (se till att sanden är riktig torr), detta hade man ofta som barlast i båtar för 40-50 år sedan.

 

Detta kan förbättra gång och kursstabilitet, men jag håller med Kronvik om att det knappast kommer att göra mycket för stabiliteten. En liten motorbåt får sin stabilitet genom skrovets form, inte barlast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Kronvik:

Effekten beror nog mest på vilken typ av båt du har, och vad dn har för brister till att börja med. Jag hade en plywoodbåt med drev och Volvo B20 i aktern. Båten var väldigt riktnings instabil, och ville bara svänga åt alla håll. Den blev märkbart bättre då jag lastade i 11 betongplattor i fören, det blev 88 kilo längst fram. Båten var i alla fall hemsk att köra, och såldes så småning om. Värsta problemet med den var att den var designad för inombordare och axeldrift, så motorn och tyngdpunkten var för långt bak.

Är det verkligen något fel med båten, så kan det bli bättre med lite barlast i fören. 

Det smartaste är nog att pröva med sandsäckar eller en kompis som sitter längst fram i fören.  Blir det ingen skillnad då du placerar en fullvuxen person i fören, så kommer sanden i kölen inte att ha nån inverkan heller.

Höjden på vikten har inte så stor betydelse, man måste lasta riktigt mycket i kölen för att båten skall kränga mindre, det tror jag knappast lönar sig, ifall det var det du menade.

Riktningsstabilitet är beroende av var tyngdpunkten är i båtens längsled, speciellt då man kör sakta.

Båten rör sig fladdrigt  jag pratade med en som har samma båt i går och han hade bara  förstärkt kölen nästa hela vägen men ej viktat Och det vart en helt annan båt  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då finns det ju orsak, om det verkligen är nåt fel på båten. Mitt svar var närmast ämnat att berätta om min erfarenhet, och att påpeka att alla båtar inte nödvändigtvis blir bättre  med mera material i kölen.

Det du är ute efter är kanske mer praktiska tips hur du skall utföra förstärkningarbetet?

Du kan ju lägga in en bild på din båt, så kanske du kan få mer specifika tips.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...