Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Roooosen

Eberspächer slutade funka

Rekommendera Poster

Hej, fick plötsligt problem med min dieselvärmare efter att ha haft båten i 4 veckor och den har fungerat hela tiden. Båten är en searay sundancer 275 från 04 och värmaren en eberspächer med mini styrenhet. Vi hade den igång och den stängde plötsligt ned sig. Nu går den inte starta och det går inte häller starta bara fläktläget. Har kollat att det finns bränsle i tanken (luktar fotogen) men bränslepumpen blev väldigt varm idag när jag skulle felsöka. Misstänker att den inte får pulser utan konstant ström nu. 

Hur som helst borde iaf fläktläget funka??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-28 vid 19:27 skrev sniparn:

Luktar det fotogen i tanken till en dieselvärmare?

Ja jag tycker det luktar fotogen och inte diesel. Har nyligen köpt båten begagnad och inte bytt "sås" i tanken. Nu är det större problemet att inte fläkten startar vi fläktdrift ens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du sås i tanken, lär det bli problem. 

Det är väl ändå inte brännbart och sätter säkert igen silen som sitter i pumpen. 

 

Oavsett så lär du göra rent allt och därefter se till att mata värmaren med rätt bränsle. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blev rekommenderad att köra min dieselvärmare med fotogen när den var svårstartad, rekommendationen kom från Eberspächer service, så du kan säkert köra på bränslet som du har i värmetanken. Jag hade dock inget fel på elektroniken utan det rykte bara ur avgasröret till värmaren och det behövdes flera försök till start innan den tände. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-28 vid 18:04 skrev Roooosen:

Hej, fick plötsligt problem med min dieselvärmare efter att ha haft båten i 4 veckor och den har fungerat hela tiden. Båten är en searay sundancer 275 från 04 och värmaren en eberspächer med mini styrenhet. Vi hade den igång och den stängde plötsligt ned sig. Nu går den inte starta och det går inte häller starta bara fläktläget. Har kollat att det finns bränsle i tanken (luktar fotogen) men bränslepumpen blev väldigt varm idag när jag skulle felsöka. Misstänker att den inte får pulser utan konstant ström nu. 

Hur som helst borde iaf fläktläget funka??

Bränslesidan kan du lägga åt sidan för nu, då ju inte ens fläkten startar. Men vad är det för modell ? 

 

Kollat säkringar och om övertempskydd på värmaren löst ut ?  Har du ingen manual så sök på nätet på din modell så kommer du hitta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har haft en Webasto värmare som gav felkoder pga 2 olika orsaker genom att en LED på panelen blinkade med korta/långa blinkningar.

Kollade i manualen och i det ena fallet var det kabelavbrott (hade dragit VHF kabel i trångt kabelrör....).

I det andra var felet igenkoxad sensor som följd av att värmaren gått på lågvarv mha termostaten. Tipset var att köra värmaren på max då och då, använda 1-2 liter fotogen som bränsle per säsong sägs oxå hjälpa.

Bättre med underdimensionerad värmare som får jobba hårt (vissa likheter med att köra dieselmotor för snällt).

 

@Roooosen visas det någon felsignal på din panel?

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev henriknil:

Jag blev rekommenderad att köra min dieselvärmare med fotogen när den var svårstartad, rekommendationen kom från Eberspächer service, så du kan säkert köra på bränslet som du har i värmetanken. Jag hade dock inget fel på elektroniken utan det rykte bara ur avgasröret till värmaren och det behövdes flera försök till start innan den tände. 

Sannolikt har förre ägaren av båten fått samma råd och sålde då båten med detta fel oåtgärdat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Bränslesidan kan du lägga åt sidan för nu, då ju inte ens fläkten startar. Men vad är det för modell ? 

 

Kollat säkringar och om övertempskydd på värmaren löst ut ?  Har du ingen manual så sök på nätet på din modell så kommer du hitta.

Har kollat säkringarna på kabeln men vet inte var överhettningaskyddet sitter? Vet inte heller vilken modell det är men den är från 04 och ser ut som D2-D4 om jag jämför bilder på nätet. Nått sätt att se vilken det är utan att skruva loss den? Kan komma åt den ovanifrån och ta bort toppluckan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Roooosen:

Har kollat säkringarna på kabeln men vet inte var överhettningaskyddet sitter? Vet inte heller vilken modell det är men den är från 04 och ser ut som D2-D4 om jag jämför bilder på nätet. Nått sätt att se vilken det är utan att skruva loss den? Kan komma åt den ovanifrån och ta bort toppluckan

Brukar ju sitta en modellskylt. Googla sedan på modellen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...