Jump to content
Tuesday 21 May 2024
Boko57

** Hjälp ** Montera bälgar på VP 290 drev

Recommended Posts

Jag har försökt att montera ny avgasbälg och knutkorsbälg på mitt Volvo Penta 290 drev.

 

Jag lyckas inte efter att hängt upp drevet på bultarna att få på avgasbälgen eller knutkorsbälgen på drevet.

 

Det är trångt och bälgen åker av varje gång jag försöker få på den. Snälla - finns det någon som kan ge tips hur jag ska göra för att lyckas med detta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolla så att bälgen sitter åt rätt håll. Det blir problem annars att få dit dom. Det är ett slitgöra, men det går till slut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De är åt rätt håll bägge två.

 

När man fått på sida så trillar den andra av. Efter flera timmar gav jag upp. Gör ett nytt försök imorgon men hoppas på att få lite tips här hur man ska göra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Välkommen till klubben, Avgasbälgen kan gå på direkt eller så får man ett vansinnesutbrott på skiten.

Däremot drivknutsbälgen brukar inte vara några problem. Det svåra där brukar vara att få in drivaxeln i splinsen i struten.

 

Vilket fall som helst drivknutbälgen måste sitta åt rätt håll den brukar vara märkt med top där slangklämmorna ska sitta. 

Dom inre slangklämmorna till bägge bälgarna monteras dit först innan drevet hängs tillbaka på skölden. Obs positioneringen av klämmorna. Se också till att slangklamman mot drevet hänger löst på drivbälgen

 

Sedan när drevet sitter på skölden och drivaxeln är på plats så ligger drivknutsbälgen emot drevet, här hjälper lite diskmedel på insidan av bälgen, sedan så får man börja trycka bälgen mot drevet en tunn platt träpinne eller ett fiskben (får ej vara vasst) kan underlätta att hjälpa bälgen över flänsen på drevet. Observera att bälgen har en rundad upphöjning på insidan, den måste komma i spåret på drevets fläns. Efter det så för man fram slangklämman och drar åt.

 

Sedan kommer det roliga, avgasbälgen, Då du har 290 drev misstänker jag att det inte sitter några klaffar i bälgen. Det gör att en rund bälg ska på en oval fläns på drevet.

Lyft upp drevet lite och lägg på klamman på bälgen, lite diskmedel gör även här underverk, sedan får man sänka ner drevet och vrida det lite fram o tillbaka, har man tur så hoppar bälgen på plats. Annars så får man hålla på ett tag, ibland går det åt en plattång för att tvinga över bälgen på flänsen. Återigen ingen vass tång.

 

Och ja det är trångt.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det mesta är nog redan skirviet.

 

Men den övre drivknutbälgen, trä den över knutkorset montera den temporärt på skölden, sedan på med drevet, ett helsike att passa in splinsen, men det kan hjälpa att lägga i en växel och vrida på propelleraxeln för att få splinsen i rätt läge.

 

Sedan är det "bara" att föra fram bälgen över drevet och trä på flänsen där. Man kan ju anlita en pianospelande kleptoman, dom har länga, flinka fingrar :ph34r:.

 

Ja se till att sätta slangklämmorna rätt så att du kan dra dem, en slangklämmeskruvmejsel med flexibel klinga är helt nödvändig!

 

När du äntligen har fått på drivknutsbälgen tiltar du upp drevet så mycket det går, samma där, sätt på bälgen vid skölden först, sedan vid drevet, men nu kan du behöva tilta ned rätt ordentligt för att få ihop det. Jag tog litet fett på en finger och strök på bälgarnas anläggningsytor, men diskmedel kanske är bättre?

 

Ja så har du kylvattenslangen kvar, den har du väl bytt? det skall man göra först av allt. Och den lossas inifrån på något vis, jag har inte lyckats, så den fick sitta, men tar det nästa gång.

 

Även växelvajern kan vara klurig att få på plats, och den lilla grejen som skall skruvas på plats på baksidan som fixerar höljet. Jag har en väldigt liten hylsnyckelsats och en spärrnyckel (11 mm om jag minns rätt, eller om det är ett tum-mått) som jag tar hjälp av här.

 

Men det kan inte sägas för många gånger, se till att få slangklämmorna rätt, kolla i instruktionsboken hur dom skall sitta!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Avgasbälgmontering: 

Palla upp drevet så att du litet lagom får in fingrarna från sidan till bakkant på bälgen.Lägg på slangklämman väl öppnad och formad litet oval.Vrid över drevet åt ena sidan och kräng på bälgen där. Håll stadigt fast där och vrid över drevet till andra sidan och tryck på den där. Dra klämman, skruven ska vara som klockan två om man är högerhänt. Använd absolut inte fett eller diskmedel på bälgarna! 

Bälgarna kan lossna av smörjmedel med haveri som följd. Dessutom kommer avgasbälgen att ofelbart glida av vid monteringen.

Ingemar

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Glida av är precis det som händer nu när jag haft silikon på ytorna. Jag får göra ett försök imorgon igen.

 

Det låter enkelt när ni ger anvisningar med känns omöjligt när man håller på.                 

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev Boko57:

Glida av är precis det som händer nu när jag haft silikon på ytorna. Jag får göra ett försök imorgon igen.

 

Det låter enkelt när ni ger anvisningar med känns omöjligt när man håller på.                 

Nu skriver ju sanktanna att man inte ska anv smörmedel, han vet säkert vad han pratar om då han driver en VP verkstad och har säkert gjort hundratals bälgbyten under årens lopp.

 

Dock så har jag (gjort ett antal bälgbyten under årens lopp) och flera med mig anv lite diskmedel och har aldrig haft problem att det glider av, kan inte tänka mig att drivknutsbälgen kan glida av när upphöjningen i bälgen ligger i spåret på drevets bälgstos och slangklämman är dragen, smörjeffekten av diskmedlet försvinner, torkar, efter ett tag

Därmed inte sagt att det är rätt metod.

 

Däremot kan jag hålla med om att avgasbälgen kan glida av med för mycket smörja, i mitt fall diskmedel, innan man hunnit få dit och dragit slangklämman.

 

Silikon är säkert worst case jämf med lite diskmedel som torkar bort efter ett tag

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag brukar ha drevet mellan knäna och montera vajer sugslang samt avgasbälg innan jag hänger upp drevet. När jag hängt upp det i tapparna viker jag ut det och skjuter på knutbälgen. Notera att slangklämmorna måste sitta clockwise annars finns risk för att det går hål i knutbälgen. Notera även att avgasbälgen blir rätt dvs engineside sitter mot motorn och att hålet som ska dränera avgasbälgen blir vänt neråt. Sist monterar jag kolvarnas tappar så länge du inte monterat dem kan du röra drevet hur du vill. Nu antar jag att du har ett A drev med triangeln mellan sköld och drev och det är trångt på de dreven. Triangeln kan du även öppna så kommer du lättare åt. På dp d och e finns bara kolvarna mellan drev och sköld. Sen ska aldrig bälgarna smörjas med något de ska dras på osmorda dvs sträva, precis som Ingemar säger och påtalar. Ta det lugnt och metodiskt det går ,efter ett par gånger har du fena på detta. Första gången jag gjorde detta gick det inte att ha en missionsförsamling i närheten 😊, sedan dess har det förflutit många år och envisheten samt lugnet har infunnit sig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för all hjälp!

 

Jag tog med mig frugan och gjorde ett nytt försök som lyckades. Inte lätt men det gick till slut.

 

Kan förstå att marinor tar några kronor för att byta bälgar. . . . .

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Boko57:

Tack för all hjälp!

 

Jag tog med mig frugan och gjorde ett nytt försök som lyckades. Inte lätt men det gick till slut.

 

Kan förstå att marinor tar några kronor för att byta bälgar. . . . .

Skam den som ger sig, nästa gång du gör detta jobbet går det mycket lättare!

Så fick jag lära mig att man inte skall ha fett på bälgarna då, så jag var tvungen idag att kolla att dom satt kvar, det var nästan 18 grader i vattnet....🤿

 

Ovidkommande information, men dessa tillverkas i en liten fabrik utanför Bryssel, den staden ligger ju i ....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det börjar dra ihop sig till mitt första byte 😬 

 

Båten står på ganska så ojämn mark och jag skulle ha problem med att få in ett rullande stativ under drevet. Vad sägs om att byta drivknutsbälgen med denna metod? 

1. Demontering

2. Montering

 

Sen gällande avgasbälgen, räcker det med att tilta upp drevet till "beach mode" eller måste drevet av? 

 

DREV = DP 290

Edited by Swadop
Angav inte drevtyp

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Swadop:

Det börjar dra ihop sig till mitt första byte 😬 

 

Båten står på ganska så ojämn mark och jag skulle ha problem med att få in ett rullande stativ under drevet. Vad sägs om att byta drivknutsbälgen med denna metod? 

1. Demontering

2. Montering

 

Sen gällande avgasbälgen, räcker det med att tilta upp drevet till "beach mode" eller måste drevet av? 

Tja, alla sätt är ju bra utom dom tråkiga… Klart man kan demontera ”överhuset” det underlättar ju själva bälgbytet betydligt, men det kan ju skapa nya problem, exempelvis genom att det börja läcka in vatten eller att oljan läcker ut, är det någon packning eller gummiring där som kan skadas?

 

Det räcker att tilta upp drevet för att byta avgasbälgen. Men de till att säkra eller spärra drevet på något vis så att det inte faller ned i huvudet på dig eller klämmer sönder dina fingrar. Jag har använt en planka att spärra med i leden, eller en annan planka mellan marken och kavitationsplattan, men det bästa var kanske en garagedomkraft som trycktes upp mot skäddan, men klart hydrauliken i en sådan kan ju också fallera.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Swadop:

Det börjar dra ihop sig till mitt första byte 😬 

 

Båten står på ganska så ojämn mark och jag skulle ha problem med att få in ett rullande stativ under drevet. Vad sägs om att byta drivknutsbälgen med denna metod? 

1. Demontering

2. Montering

 

Sen gällande avgasbälgen, räcker det med att tilta upp drevet till "beach mode" eller måste drevet av? 

 

DREV = DP 290

Ja så kan man ju också göra men det var ju ett ovanligt krångligt sätt om man inte behöver lossa överhuset av annan anledning.

Beskrivningarna av forummedelemmarna här i tråden funkar alldeles utmärkt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ingen har ännu givit dig det viktigaste tipset.... :-)

Köp två st tänger typ dessa eller liknande:

Bockad spetstång | Bockad 45° | BAHCO 2477G-200 | Jula

Du sätter dig framför drevet med en hand på varje sida och drar enkelt bälgen mot dig och lirkar försiktigt fast den på stosen. Detta går mycket smidigt.

Givetvis med stor försiktighet så att du inte skarar bälgen.

Då jag och min kompis köpte dessa gick det betydigt enklare att montera bälgarna.

Jag hade 280 och han hade 290 drev.

Om det är ditt första drevbyte så rekomenderar hag också att du tar med smärgelduk och lite fett på tub.

Tapparna nyper direkt om det finns skit i hålen eller på tapparna.

Se till att dessa är helt rena och välsmorda innan montaget så vinner du mycket.

Säkra drevet hela tiden så att du inte riskerar att klämma dig.

Lycka till.

 

// Mats W

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-03-26 vid 17:02 skrev Wergis:

 

Köp två st tänger typ dessa eller liknande:

 

Bockad spetstång | Bockad 45° | BAHCO 2477G-200 | Jula

 

Om det är ditt första drevbyte så rekomenderar hag också att du tar med smärgelduk och lite fett på tub.

 

Tror du det hade vart mer lättjobbat med en tång av modell ”längre” som denna?:

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/tanger/spetstanger/bojd-spetstang-011733/

 

Och för en nybörjare som hör ordet smärgelduk för första gången, ser ut som ett slippapper, stämmer det? 😂 

ska dom ”slipas” av och fettas innan montering? 

 

Edited by Swadop

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Swadop:

Tror du det hade vart mer lättjobbat med en tång av modell ”längre” som denna?:

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/tanger/spetstanger/bojd-spetstang-011733/

 

Och för en nybörjare som hör ordet smärgelduk för första gången, ser ut som ett slippapper, stämmer det? 😂 

ska dom ”slipas” av och fettas innan montering? 

 

Smärgelduk = sandpapper för metall, och köps vanligtvis som en lång remsa på rulle.

Ja det är riktigt, som skall vara rena och infettade innan monteringen. Jag satte upp mina sådana i pelarborrmaskinen, lät dom rotera samtidigt som jag höll smärgelduken emot, men bara tills dom blev rena, man får inte slipa bort metallen, då blir tapparna för små och då glappar det. Även dessa tappara glidytor kan man behöva byta, dom är av en fet nylonaktig plast.

 

Det är denna tången som avsågs av @Wergis, den är en tjugolapp dyrare, men Bachos verktyg är oftast oslagbara.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är denna tången som avsågs av @Wergis, den är en tjugolapp dyrare, men Bachos verktyg är oftast oslagbara.

Jajemen såg att det var Bahco-modellen han hänvisade till men frågan var om en spetstång med ett extra långt skaft hade vart att föredra vid "pådragning" av bälgen eller om det hade vart klumpigare? 

 

Sen har jag en fråga gällande avgasbälg, har som sagt ett 290 DP Drev och jag vet inte om bälgen idag har en klaff eller inte. Ska jag köpa med eller utan? (Har båten i en annan stad) 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Swadop:

Sen har jag en fråga gällande avgasbälg, har som sagt ett 290 DP Drev och jag vet inte om bälgen idag har en klaff eller inte. Ska jag köpa med eller utan? (Har båten i en annan stad) 

Normalt sätt har nog 290 avgasbälg utan klaffar. Klaffarna sitter på avgasutsläppet, syns tydligt. Men kan ju vara så att dessa slitits ut och ramlat bort, då kan man köra med avgasbälg med klaffar istället. 

Eller så fixar man nya klaffar och borrar ur nitarna, men då måste man ha nitverktyg till dom nya nitarna.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev Swadop:

Jajemen såg att det var Bahco-modellen han hänvisade till men frågan var om en spetstång med ett extra långt skaft hade vart att föredra vid "pådragning" av bälgen eller om det hade vart klumpigare? 

 

Sen har jag en fråga gällande avgasbälg, har som sagt ett 290 DP Drev och jag vet inte om bälgen idag har en klaff eller inte. Ska jag köpa med eller utan? (Har båten i en annan stad) 

Det kan vara rätt trångt, jag har inte testat med sådan tång, men kan tänka mig att en med kortare skänklar kan vara bättre....kanske...

 

Om du har en "flärp" längst ut på kavitationsplattan där kylvatten och avgaser kommer ut skall du inte ha klaffar i bälgen och vice versa. Ok, i annan stad, då kanske du inte vet om denna "flärp" eller gummiläpp finns heller.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...