2HOT4U 3 Posted July 28, 2020 har alltid ägt utombordare och har gjort all service själv enkelt o bra sen slipper man vinterkonservering oxå upp med båten sen rinner allt ut men hur mycket mer jobb är det med en inombordare ? Share this post Link to post Share on other sites
FIATX19 100 Posted July 28, 2020 Byte av olja och oljefilter, gissar på 20 minuter i tid (oljan suger nog de flesta ur så görs oftast före upptagning så motorn är varm). Fylla glykol i hela/delar av motor. gissar även här på 20 minuter (termostaten tar nog de flesta ur och så får impellern suga ur en hink glykolvatten). Beroende på typ av drivning kan man behöva byta bälgar men det är inte varje år (mellan 2 och 7 år tror jag). Share this post Link to post Share on other sites
kossor 817 Posted July 28, 2020 9 minuter sedan skrev FIATX19: Byte av olja och oljefilter, gissar på 20 minuter i tid (oljan suger nog de flesta ur så görs oftast före upptagning så motorn är varm). Fylla glykol i hela/delar av motor. gissar även här på 20 minuter (termostaten tar nog de flesta ur och så får impellern suga ur en hink glykolvatten). Beroende på typ av drivning kan man behöva byta bälgar men det är inte varje år (mellan 2 och 7 år tror jag). Och har man sötvattenkylning på motorn blir just konserveringen ännu enklare, och en inombordare får man ha i fred den sitter där den sitter. Samt att du får en mycket bra viktfördelning och lugnare gång med gjutgodset långt nere i kölsvinet. Share this post Link to post Share on other sites